Ro
door RobvT Apr 26, 2020 om 10:25
Auto & vervoer

Geen garantie meer op motorblok scooter omdat de scooter is gevallen waarbij geen schade aan het motorblok was?

Mijn scooter (gekocht bij la Souris) van nog geen jaar oud is gevallen door een storm en had wat schade aan de zijkant en het windscherm was gebroken. De scooter is bij la Souris geweest en bekeken door de monteur en schade expert, Het was alleen blikschade.  Een paar weken later blijkt er een scheur in het motorblok te zitten. De monteur kon geen oorzaak vinden waardoor de scheur kwam. Er heeft een expert naar gekeken en deze heeft uitgesloten dat de scheur door de val zou zijn gekomen. Ik kreeg te horen dat het geen garantie was en dat dit in de voorwaarden zou staan. Na meerdere malen contact met het bedrijf blijft het bedrijf bij de stelling dat ik geen garantie meer zou hebben omdat ik schade heb gehad. Ze maken reclame dat je 3 jaar garantie hebt op het motorblok maar in de service voorwaarden, dus niet de garantievoorwaarden staat: *Heeft je scooter schade gehad? Dan komt de garantie af fabriek of garantie op eerdere reparaties te vervallen.

2212 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2020 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u na die val nog met de scooter gereden zonder problemen? Dan is die scheur dus waarschijnlijk niet op dat moment ontstaan.

Geen rechtsbijstandsverzekering?

rj
door rjw Apr 26, 2020 om 13:19
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Of er was door de val een minuscuul scheurtje ontstaan dat later door belasting groter is geworden. Daar kan best wel wat tijd over heen gaan.

Tr
door Trostomaat Apr 26, 2020 om 21:37
239 Antwoorden / Vragen

De 'kiem' voor de scheur was wellicht gelegd.

mr
door mrmoto - Apr 26, 2020 om 10:55
167 Antwoorden / 4 Vragen

ze hebben gelijk , als een schade expert de door u gemelde schade heeft onderzocht en geen scheur heeft gezien in het motorblok kan je op je vingers natellen dat de scheur op een later tijdstip is onstaan ,daar om is het ook begrijpelijk dat nu de garantie vervalt .De scheur heeft u die in een droog of nat gedeelte van het blok in verband met olielekkage zit de scheur in het natte gedeelte zult u een ander blokje op de kop moeten tikken ,zit de scheur in een droog gedeelte dan maar gewoon door rijden .

ma
door malty - Apr 26, 2020 om 11:58
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft toch niets met garantie af fabriek te maken, de verkoper moet u garantie geven.
In hun garantiebepaling staat dat u 3 jaar garantie op het motorblok hebt.
Ik heb niet gelezen dat de servicevoorwaarden ook onder de garantiebepalingen vallen.
Ik weet niet hoe hoog de reparatiekosten zijn maar u kunt zou eens kunnen bellen of mailen met het Juridisch loket, denk niet dat Mr. Frank Visser nu in deze tijd visite rijdt, maar u zult wel advies krijgen neem ik aan.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Apr 26, 2020 om 13:46
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat u de scooter meer dan 6 maanden geleden gekocht hebt. Na 6 maanden ligt de bewijslast dat een gebrek onder de garantie moet vallen bij de koper als de verkoper van mening is dat het gebrek niet onder de garantie valt.
U zult dus aannemelijk moeten maken dat het scheurtje in het motorblok door een gebrek aan de scooter is ontstaan.
Motorblokken scheuren niet zomaar. Als het scheurtje is ontstaan door enig ongeval dan is het geen garantie geval meer.
Wellicht is de verkoper bij de BOVAG aangesloten en kunt u via die weg proberen uw gelijk te krijgen.
Als u geen rechtsbijstand heeft wordt het anders de rechter.

Magnum007
door Magnum007 - Apr 26, 2020 om 17:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Rob,

Gaat het om een eigen "LaSouris" merk scooter ?

Zo ja,dan gaat het om een Chinese scooter,die geen kwaliteit is.

Waarschijnlijk was het blok al niet goed meer en heeft de stormschade het verergert.

Koop liever Honda,Suzuki,Yamaha of Vespa.

Grunnen.
door Grunnen. - Apr 27, 2020 om 11:40
509 Antwoorden / Vragen

Dat  wordt een lastig verhaal.Die scheur in motorblok is waarschijnlijk wel door de val veroorzaakt en wordt na verloop van tijd steeds zichtbaarder Er is waarschijnlijk niet goed naar de schades gekeken.Hoe heeft die expert vastgesteld dat de scheur niet door de val onstaan is ? Als hij een logische verklaring heeft voor die scheur dus bv materiaal fout  , is het garantie