heksje49
door heksje49 Mar 22, 2010 om 22:09
Auto & vervoer

Geen geldige apk

Afgelopen vrijdag heeft iemand een aardig deukje in `t achterportier van mijn auto gereden.
Nu bleek bij `t invullen van `t schadeformulier dat de auto van de tegenpartij in sept. 09 niet goed gekeurd is, wat zijn hiervan mijn en zijn concequenties? Niet verzekerd? Moet ik dat doorgeven aan verzekering e/o politie?
alvast bedankt voor de reacties.
MVG Heksje

3831 11 Rapporteer

Lsk520
door Lsk520 - Mar 22, 2010 om 22:13
827 Antwoorden / 2 Vragen

Een wel of niet geldige APK heeft niets te maken met een verzekering.
Eigenaar krijgt vanzelf wel een boete vanwege het rijden in een auto met een verlopen APK.
Verzekeringtechnisch heeft U daar niets mee te maken.

kiran
door kiran - Mar 22, 2010 om 22:23
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@heksje49

Dat die auto niet door de APK is gekomen, wil niet zeggen dat er ook sprake is van het Niet hebben van een verzekering. Ik zou zeggen: komt men wel achter, zal hem wel op een boete komen te staan. Rijden in afgekeurde auto.

Lijkt me niet dat u daar sorres over hoeft te hebben.

luidzen
door luidzen - Mar 23, 2010 om 15:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

U bent verzekerd, dat is het voornaamste!

Geen of ongeldig keuringsbewijs staat een boete op van 90 euro als er politie bij geweest was.

vladja
door vladja - Mar 23, 2010 om 16:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heksje49,

Als u zelf All Risk/volledig Casco/Rechtsbijstand verzekerd bent, regelt uw eigen maatschappij de schade. Bent u alleen WA of WA plus/Beperkt Casco verzekerd, dan moet u het zelf regelen

Zolang tegenpartij gewoon zijn WA-verzekering betaald heeft, is er niets aan de hand. Je kunt dan de claim indienen bij zijn verzekeringsmaatschappij.

Laat een garage een schade-opgave maken. Een deuk in een portier kan duur uitvallen, als het portier vervangen moet worden omdat reparatie niet mogelijk is.. Geen expertiserapport, maar een geschat schadebedrag. Een offcieel expertiserapport kost geld, de meeste reparatiebedrijven vragen geen geld voor een schatting van de schade. Vraag dat vooraf!

Stel hem via zijn verzekeringsmaatschappij schriftelijk aansprakelijk voor de schade. Vul de achterkant van het schade-aanrijdingsformulier (SAF) volledig in en stuur kopieën van voor en achterkant van het SAF en een kopie van de schade-opgave (als u die krijgt) mee met de brief aan de verzekeringsmaatschappij. Houdt zelf het origineel. Vraag of zij binnen 2 weken schriftelijk contact met u opnemen of zij aansprakelijkheid erkennen, dekking verlenen en of er een expert bij moet komen om de schade vast te stellen. Bij een niet zo'n grote deuk in een oude auto komt vaak ook een expert kijken.

Wat mij verbaasd, is dat deze persoon niet wist dat hij in een niet APK goedgekeurde auto reed. .Enige tijd na de overschrijding van de APK termijn, krijg je automatische van de RDW van het Centraal Incassobureau de bekeuring thuis gestuurd. Daarvoor hoef je niet op de openbare weg aangehouden te worden. Dat regelt de computer.

Mocht de verzekeringsmaatschappij van tegenpartij de dekking van de schade afwijzen, dan kunt u een beroep doen op het Waarborgfonds.

Hoe dat dan moet, is een ander verhaal en voorlopig nog niet aan de orde.

Hoe de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij en tegenpartij onderling de zaken regelt, daar staat jij buiten. Dat zoeken ze zelf maar uit.

Vladja

grindweg
door grindweg - Mar 23, 2010 om 17:19
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u moet uw verzekerings maatschapij de tegen partij aansprakelijk laten stellen. apk heeft er niets van doen .

vladja
door vladja - Mar 23, 2010 om 17:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=grindweg schreef op dinsdag 23 mrt 2010, 17:19]u moet uw verzekerings maatschapij de tegen partij aansprakelijk laten stellen. apk heeft er niets van doen .

Grindweg,

Dat zal de eigen verzekeringsmaatschappij alleen doen bij een All Risk/Volledig Casco of Rechtsbijstandverzekering (met motorrijtuigdekking), zoals ik al schreef. In de andere gevallen zal je zelf de schade moeten verhalen en doet de eigen verzekeringsmaatschappij niets, omdat je daarvoor niet verzekerd bent.

Vladja

grindweg
door grindweg - Mar 23, 2010 om 21:11
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hangt helemaal van uw tussenpersoon af.mvgr

gabriele
door gabriele - Mar 24, 2010 om 14:16
107 Antwoorden / 2 Vragen

Ja eigenlijk is dat niet correct dat je er zelf achterheen moet want je betaald toch ? ,maar service is tegenwoordig ver te zoeken dat blijkt en er is nog een waarborgfonds waar iedere verzekerde in zit duurt wel ruim een jaar eer js je centjes hebt en moet ook boven een bepaald bedrag zijn tel uit je winst !!!

ro
door ron530 - Mar 24, 2010 om 14:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als de tegenpartij verzekert is wordt er gewoon uitbetaald, consequenties kan het voor die partij wel hebben maar daar heeft u niets mee van doen.

vladja
door vladja - Mar 24, 2010 om 15:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gabriele schreef op woensdag 24 mrt 2010, 14:16]Ja eigenlijk is dat niet correct dat je er zelf achterheen moet want je betaald toch ? ,maar service is tegenwoordig ver te zoeken dat blijkt en er is nog een waarborgfonds waar iedere verzekerde in zit duurt wel ruim een jaar eer js je centjes hebt en moet ook boven een bepaald bedrag zijn tel uit je winst !!!

Gabriele,

Waar betaal je voor? Als je ervoor verzekerd bent, doet de verzekeringsmaatschappij het voor je. Ben je er niet voor verzekerd, betaal je er niet voor, moet je het zelf doen. Dat geldt ook voor de tussenpersoon. Als je via de tussenpersoon geen verzekering ervoor hebt afgesloten, dan vangt die tussenpersoon dus geen provisie. Moet hij het werk voor niets doen als service, omdat je toevallig wel een andere verzekering via hem hebt lopen?

Het Waarborgfonds kent nog één eigen risico.

Voor schade veroorzaakt door onbekende motorrijtuigen geldt met ingang van 11 juni 2007 een eigen risico van € 250,00 per benadeelde partij.

Voor de andere situaties: onverzekerd of gestolen motorrijtuig of een gemoedsbezwaarde, geldt géén eigen risico meer. Voor letselschade geldt eveneens geen eigen risico.

Voor schades veroorzaakt vóór 11 juni 2007 geldt nog een eigen risico van € 136,00 per benadeelde.

Dat enige eigen risico, dat nog geldt, doet hier niet terzake. Het motorvoertuig, dat de aanrijding veroorzaakt heeft, is bekend.

Vladja

genie
door genie - Mar 25, 2010 om 20:47
7 Antwoorden / 0 Vragen

heeft alleen gevolgen voor de tegenpartij. Als die schade heeft kan zijn/haar verzekering aan hem/haar weigeren uit te keren als de schade mogelijk veroorzaakt is door een apk afkeurwaardig defect (bv remmen).
Niet aan u. De schade aan de tegenpartij wordt gewoon vergoed.