be
door bekker Jul 28, 2012 om 12:57
Auto & vervoer

Gehandicapten parkeerkaart

mijn gehandicapten paarkeerkaart bij de gemeente was altijd gratis, ik moest hem verlengen en opeen zonder berichtgeving in de plaatselijk krant of via internet rekent de gemeente aan legeskosten 240 euro, mag dat zomaar en is dit wel reëel?

1449 8 Rapporteer

getty
door getty - Jul 28, 2012 om 13:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoeveel jaar is de kaart geldig? Als dat voor meerdere jaren is, dan moet u het bedrag delen door het aantal jaren, dan zal het bedrag mogelijk wat redelijker lijken. U moet het zo bekijken dat u met deze kaart geen parkeerkosten hoefde te betalen, en dat moet u nu wel, net zoals ieder ander die met de auto naar de stad wil.

loreleigil
door loreleigil - Jul 28, 2012 om 13:44
678 Antwoorden / 3 Vragen

Ten eerste kun je niet overal gratis parkeren met een GPK, even reëel blijven. En zo'n kaart heb je niet omdat je gratis wil parkeren, maar omdat je iets mankeert en dus vaak een grotere parkeerplaats nodig hebt die dichterbij de winkels ligt.

@ TS Ja, de gemeente mag dat doen. Dit zal waarschijnlijk op de website van de gemeente of in de krant bij de gemeenteberichten hebben gestaan.

@ Getty Een kaart is 5 jaar geldig.

be
door bekker - Jul 28, 2012 om 13:45
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=getty schreef op zaterdag 28 jul 2012, 13:24]Hoeveel jaar is de kaart geldig? Als dat voor meerdere jaren is, dan moet u het bedrag delen door het aantal jaren, dan zal het bedrag mogelijk wat redelijker lijken. U moet het zo bekijken dat u met deze kaart geen parkeerkosten hoefde te betalen, en dat moet u nu wel, net zoals ieder ander die met de auto naar de stad wil.
Parkeren is nier overal gratis met een gpk, ik vind het makkelijk omdat je overal dicht bij bent,

be
door bekker - Jul 28, 2012 om 13:48
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=loreleigil schreef op zaterdag 28 jul 2012, 13:44]Ten eerste kun je niet overal gratis parkeren met een GPK, even reëel blijven. En zo'n kaart heb je niet omdat je gratis wil parkeren, maar omdat je iets mankeert en dus vaak een grotere parkeerplaats nodig hebt die dichterbij de winkels ligt.

@ TS Ja, de gemeente mag dat doen. Dit zal waarschijnlijk op de website van de gemeente of in de krant bij de gemeenteberichten hebben gestaan.

@ Getty Een kaart is 5 jaar geldig. Een gpk loopt gelijk met de geldigheid van je rijbewijs, mijn vorige kaart was net een jaar geldig

tdehond
door tdehond - Jul 28, 2012 om 13:55
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Diverse gemeenten schrappen de gratis parkeren voor gehandicapten. Ik neem aan dat invoering van leges voor de parkeerkaarten ook als een welkome bron van inkomsten voor de gemeente gezien wordt.

Kosten

46. Mag de gemeente leges vragen voor een GPK en voor een duplicaat, en geldt er een limiet?
Voor zover dat in de legesverordening is opgenomen mag de gemeenten leges vragen. Er is geen limiet vastgesteld. Gemeenten mogen de hoogte van de leges zelf bepalen. Deze mag evenwel niet meer dan kostendekkend zijn.

bron: hier

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 29, 2012 om 22:08
632 Antwoorden / 58 Vragen

Een gpk loopt gelijk met de geldigheid van je rijbewijs, mijn vorige kaart was net een jaar geldig

Dat is niet in alle gevallen zo hoor, mijn rijbewijs liep tot mei 2012, mijn parkeerkaart tot 2015.
Mijn rijbewijs wordt elke keer voor 3 jaar verlengd en mijn parkeerkaart wordt elke keer voor 5 jaar verlengd.
Dus na 15 jaar moet ik ze wel gelijk verlengen ;-)

loreleigil
door loreleigil - Jul 30, 2012 om 11:58
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=bekker schreef op zaterdag 28 jul 2012, 13:48] Een gpk loopt gelijk met de geldigheid van je rijbewijs, mijn vorige kaart was net een jaar geldig Nou, dan heb ik een probleem. Ik heb namelijk wel een GPK, maar geen rijbewijs.

tr
door trappist - Jul 30, 2012 om 12:14
240 Antwoorden / 0 Vragen

@loreleigil dan heeft u een P-GPK, op sommige parkeerplaatsen wordt daar onderscheid in gemaakt, nabij de ingang van het ziekenhuis hier zijn een aantal parkeerplaatsen alleen voor B-GPK houders...