inebrugg
door inebrugg Dec 10, 2007 om 14:21
Auto & vervoer

Geldigheid boete

Mijn zoon reed laatst in het donker weg met de auto en vergat de verlichting aan te doen.Bijna direkt werd hij aangehouden door een agent,moest blazen,terwijl hij niets gedronken had en zijn rijbewijs laten zien.Vervolgens kreeg hij te horen dat hij een boete kon verwachten,wegens het niet voeren van verlichting.Deze is pas gekomen met twee (volgens mij grote) fouten erin.Ten eerste is de voorletter van zijn naam fout en ten tweede is er een letter van het kenteken niet juist.Ik vraag mij af of zo`n boete wel geldig is?Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Mvg,Ine

1595 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe graag ik het anders zou willen, onder zo'n bekeuring komt men niet onderuit.
Dit soort fouten worden gewoon, eventueel ter rechtzitting gecorrigeerd.

Gezien de wet Mulder lijkt het mij verstandiger om het maar te nemen zoals het is en betalen.

Ik kan het helaas niet anders voor u maken.

Ik hoorde het nog een collega taxichauffeur nog zeggen na zo'n rot bekeuring voor een niemendalletje dat ook met een waarschuwing had kunnen worden afgedaan;
"En TOCH eten we kip vanavond!"

M.vr.gr;

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

En terecht dat dit rechtgezet wordt. In het donker wegrijden zonder verlichting? excuses zoeken om onder de boete uit te komen? Rijbewijs innemen lijkt mij het beste. Ben zo'n idioot, welliswaar op een motor een keer in de polder tegen gekomen. Je schrikt je een beroerte.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er op de fiets geen verlichting aanwezig is na zonsondergang moet er ook betaald worden, dus met de auto idem dito, ook wanneer er fouten zijn gemaakt met het noteren van gegevens.

Valerius

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,ik zeg helemaal niet dat mijn zoon de boete niet betaalt!!!!IK stel deze vraag gewoon voor mijzelf,mijn zoon weet daar niets van,omdat ik me gewoon afvraag of zo`n boete geldig is.En ik ben ook meerdere malen een auto tegengekomen zonder verlichting.Over het algemeen is dat op goed verlichte wegen,want zodra je echt in het donker komt,merk je het vanzelf.Evengoed blijft het fout en gevaarlijk,maar ga niet conclusies trekken uit iets wat NIET gezegd is!!!Bovendien,gelukkig zijn de meeste mensen zo vriendelijk om te seinen,waarop de automobilist in kwestie zijn (menselijke!) fout kan rechtzetten.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas werkt dat niet zo. Mijn zoon kreeg een bekeuring op
het strand omdat hij daar aan het kiteboarden was. Geen omschrijving op de
bekeuring, want de agent had geen idee wat ie daarmee moest.

Kreeg een schikking voor het nuttigen van alcohol op het strand van het CJIB.
Niet betaald, want dat was dus de overtreding niet. Uiteindelijk moest ie
voorkomen, maar op de dagvaarding stond dat hij met een strandwagen op het
strand gereden had. Ook dus niet het geval.

Naar de zitting gegaan. De schikking voor de alcohol werd gelijk van tafel
geveegd, omdat die duidelijk fout was. Het voorkomen voor het rijden met een
strandwagen was ook niet het geval, want een skateboard kan je geen strandwagen
noemen.

Op de zitting werd de dagvaarding aangevuld door de officier van justitie met
strandwagen of dergelijke door wind of andere zaken voortbewogen voorwerp op
wielen. Met voortbewegende (door te fietsen, motortje, vlieger) wielen mag je
overdag niet op het strand volgens de algemene plaatselijke verordening.

Afgezien van het feit dat de eerder gezonden schikking over iets heel anders
ging (alcohol gebruik) kan een dagvaarding dus over andere feiten gaan. En tot
mijn verbazing blijkt dus een dagvaarding ook nog eens aangepast te kunnen
worden op de zitting. De rechter bevestigde dat dit was toegestaan.

Dus gewoon betalen. Als jouw zoon het er op aan laat
komen, wordt ter plekke de zaak rechtgezet met een aanvulling en blijft de
overtreding bestaan en komt de veroordeling er achter aan.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK vraag me dan ook af wat zo'n vraag voor nut heeft. Een deelnemer aan het verkeer heeft na zonsondergang gewoon verlichting nodig. Niet zozeer voor zichzelf, maar voor de VEILIGHEID van andere verkeersdeelnemers. Een vergissing bij het uitschrijven van een boete is niet terzake doende. Hoop U hiermede geinformeerd te hebben. {Voel toch een beetje veel om onder de boete uit te kunnen glippen}.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach wel ja,hij betaalt gewoon hoor,het was gewoon nieuwsgierigheid van mijzelf.Meer vanwege het feit dat,misdadigers soms niet veroordeeld kunnen worden doordat er een foutje in het één of ander staat.

Mvg,

Ine

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jonjo,zie mijn vorige bericht,ik zou zo zeggen zo de waard is.......

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ine, zie ook mijn eerdere bericht. Je weet niet wat je meemaakt.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jonjo,ik begrijp dat heel goed en ik snap ook dat je dat wilt melden,omdat je je toen natuurlijk wild geschrokken bent.Helemaal goed,maar ga niet een op wat agressieve toon dingen zeggen op een vraag die je niet goed gelezen hebt volgens mij.Er staat nergens dat er niet betaald gaat worden,mijn zoon heeft daar niet eens over gerept!Ik vraag mij iets af en was benieuwd naar antwoord daarop.Mij niet in het minst ervan bewust beschuldigingen naar mijn hoofd te krijgen.Je kent mij niet,maar als je wilt geloven wat je gezegd hebt moet je dat doen.Ieder zij mening hoor.

Groet,

Ine

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ine, waarom stel je deze vraag dan? Laat hem betalen voor zijn fout en ik weet zeker, deze maakt hij geen tweede keer. Met of zonder foutje in de gegevens van de boete. Ik veroordeel niemand wees daarvan overtuigd. Als je denkt dat ik  betweterig wilde overkomen? Mijn excuses.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij betaalt heus wel hoor en ik leer op mijn leeftijd ook weer wat.....Niet nieuwsgierig zijn.Blijkbaar was dit een domme vraag,die verkeerde reacties oproept.Maar excuses aanvaard en daarmee basta.

Groet ,

Ine

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb eigenlijk ook een hypotetische vraag....

Maar die durf ik nu niet meer te stellen na die reakties van jonjo.......

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Xandor020, een vraag aan mij? Kom maar op zou ik zeggen.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2007 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, of je nu 25 meter of 25 kilometer zonder ligt rijdt, dat doet niet terzake. Op beide afstanden kun je een medeweggebruiker levenslang invalide rijden. Elke hypthetische vraag is welkom. En ik vermoed dat deze dan met de grond gelijk gemaakt wordt.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Dec 12, 2007 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Ine,

leest u het volgende eens over de dagvaarding en tevens over een transactievoorstel:

Het Juridisch Loket: dagvaarding

Zoals u kunt lezen, komt men zelden (goed) weg met een verkeerd(e) (geformuleerde) dagvaarding of transactievoorstel.

En inderdaad.... het is soms goed voor te stellen, dat iemand zonder licht rijdt. Vooral als men in een stadscentrum rijdt, waar een overvloed van licht is, daarbij nog eens dat bij bepaalde auto's altijd de dashboardverlichting brandt (tijdens het rijden).

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Dec 12, 2007 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel,

Groet,Ine