jo
door john8043 Dec 7, 2005 om 19:40
Auto & vervoer

Golf 4 onderhoud

Ik heb ruim 2 jaar geleden een VW Golf4 TDI 100pk aangeschaft, mede omdat deze beschikken over een longlife motor, dit houd in dat de auto zelf aangeeft wanneer er een onderhoudsbeurt dient te worden uitgevoerd, al naar gelang de belasting van de motor, aantal koude starts ed. Volgens de documentatie zou de beurt max. 50000 km of 2 jaar zijn. Ik heb nu net een melding van de boordcomputer gehad dat hij weer onderhoud nodig heeft. Dit is de derde keer sinds ik deze auto heb en elke keer precies na ca 33000 km. Dat is dus op 2/3 van de 50000. Ik belast de auto zeer gering, zit 95% alleen, geen trekhaak, ca 80% cruisecontrole, houd me aan de snelheid, rijdt soms stukken redelijk op snelheid, nagenoeg geen korte ritjes ivm woon-werk a 40km. Ben erg teleurgesteld, had minimaal 45000km verwacht met mijn rijstijl.

Ben benieuwd naar de onderhoudsintervallen van andere VW diesel met longlife motor gebruikers. Dit zijn dus nagenoeg alle modellen vanaf 2002. Graag jullie reactie.

2485 3 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Dec 7, 2005 om 21:49
2308 Antwoorden / 28 Vragen

long live zegt het al de interval van u is normaal zeer zeker bij geringe belasting dan is er relatief veel  roet  via de verbranding en word in de olie zwevende gehouden. die 50000km die u voor ogen heeft is ook maximaal onder perfecte  belasting. daarmee word bedoeld dat de verbrandings temp ook altijd goed is dus niet de motor temperatuur dat is wat anders. een motor die niet zijn verbrandings temp haalt door te geringe belasting vervuilt inwendig heel erg.en de motor is niet long live maar de olie,deze moet aan zware specificaties voldoen en is dan ook een vol syntheet. dus uw auto voldoet aan de specificatie's.

ka
door kasperht - Dec 9, 2005 om 16:42
8 Antwoorden / 0 Vragen

rond de 35 duizend kilometer is bij de deze motoren een normale tijdsduur tussen beurten. 50.000km is zoals gezegd maximum onder ideale omstandigheden en die wordt weinig gehaald.

En zoals hierboven al wordt aangegeven kan beperkt belasting meer vervuilen. Juist door af en toe goed door te trekken in de versnellingen houdt je de motor schoner dan door altijd netjes en zuinig te rijden.

En 40km klinkt wel veel (ik neem aan dat dat enkele reis is dus 2x40 per dag), maar de tdi-motoren van VW komen bijzonder langzaam echt op temperatuur (olietemperatuur, niet de koelvloeistoftemperatuur volgens het metertje), dit kan wel 10-15km duren. En voor de 50.000km termijn moet je eerder 80 dan 40km per rit rijden, want vervuiling is de eerste paar minuten van de rit groter (aantal starts is dus net zo bepalend voor termijn van olieverversingen als het aantal gereden kms)

no
door noise - Jan 3, 2006 om 22:21
13 Antwoorden / 0 Vragen

is het exact 33000 km? omdat als het 30000 km is kan het zo zijn dat de instelling in de computer niet goed is.

vraagje?3e keer in twee jaar = 100000 km in twee jaar hoe wordt er verder dan die twee keer 40 km mee gereden?

in de stad of bv vakantie Spanje?

ook zit er een verschil in hoe vaak je de motorolie conroleert, dit wordt mee berekent na het aantal keren dat de motorkap geopend en gesloten wordt.

ook moet je controleren of het inderdaat wel 50000 km is omdat volgens mij dit aleen voor de 90 en 110 pk golf en bora geld.

de 100 en 115 pk behoren volgens mij om de 30000, maar zal het nog even nakijken.

heb maar twee klanten die daadwerkelijk de 50000 km halen maar zij rijden dit dan ook per jaar.

daar buiten is de longlife alleen voor de olie verversing en het is wel verstandig vaker de garage te bezoeken ivm de controle van de banden en de remmen.(ja inderdaad de remmen hebben een controle lamp, maar deze zit maar aan een kant van het remblok)

succes