
Hallo
Ik heb een nieuwe auto gekocht bij Toyota ,mijn auto komt van Finland,ik wou mijn handleiding lezen en wat blijkt ,dat dit geen Nederlandse handleiding is,ik belde naar de dealer en vroeg daar achter,en kreeg als antwoord ,mevrouw die auto is geïnporteerd vandaar geen Nederlandse versie,ik vroeg ,zou dit toch wel graag hebben en dan was het antwoord,dit kost je dan 65€ ,dit kan toch zomaar niet ofwel.
mvg Samijn Hellinx

Als u een nieuwe auto koopt via Finland, is die a bedoeld voor Finland en b dus in het Fins geschreven instructie. Lijkt mij logisch. Als u een nl versie wenst dan zou ik die 65 euro gewoon betalen. Zal in de totaalprijs niet opvallen..Per slot van rekening heeft de nl dealer ook zijn kosten.

Hallo
ik heb die gekocht omdat hij bij de dealer stond , ik ga ni vragen om een auto uit Finland te laten komen, en als ik bij een Nederlandse dealer koop , verwacht ik dat zij ervoor zorgen dat er een Nederlandse handleiding bij is .
Nieuwe auto's worden af fabriek met de instructie boekjes geleverd voor het land waar de auto heen gaat. Een dealer zal dan ook geen boekjes op voorraad hebben liggen en zal die speciaal voor u moeten bestellen en ja die moet je dan zelf betalen.
Meestal staan op de site van het merk ook wel handleidingen die je kan downloaden. Voor 85% komt die dan wel overeen met uw auto alleen specifieke opties voor Finland zullen er niet in staat of andersom er zullen opties in staan voor Nederlandse modellen die niet in uw auto zitten.

Dankjewel

Misschien kunt u hiertussen de handleiding voor u auto vinden:
https://www.toyota.nl/customer/manuals
Was het vooraf wel duidelijk dat je een importauto hebt gekocht? Dus niet geleverd via Toyota Nederland.
(zo ja, dan is die 65 euro misschien net kostendekkend om de NL handleiding te leveren, de verkoper wordt daar niet rijk van)

Hallo
dit was vermeld , en dat er 50 km erop stonden maar had wel verwacht dat ze een Nederlandse handleiding erbij zouden gestoken hebben.

Geachte Reinhilde,
Ik vind dit slechte service.
Om welke Toyota dealer gaat het?
Waarom is dit een slechte service?
Ben het met G.A. eens !

Als een Pool in Nederland een auto koopt, zit daar geen Poolse handleiding bij.

Cappendijk Terneuzen

Ok,dus het gaat om een 2e handse auto?

No shit Sherlock, snap je dat nu pas?

@Henk,
Het gaat om een geïmporteerde Toyota Yaris Cross in 2023 uit Finland met maar 50 kilometer op de teller......
Bij mij gaan alle alarmbellen af..

@GA waarom?
omdat GA naast enorm nieuwsgierig ook zeer wantrouwend is naar alles wat zich bedrijf noemt. Het liefst zou hij alles onder een communistisch systeem laten vallen.
Los van de kosten vind ik het erg vreemd dat u niet per omgaande een gratis Nederlandse gebruiksaanwijzing krijgt. Tegenwoordig zit immers bij elk apparaat dat je koopt ongeveer een halve kilo aan gebruiksaanwijzingen in vreemde talen. Bij een nieuwe auto is je eigen taal dan het minste wat je mag verwachten. Blijkbaar snapt uw dealer dat niet. Neem anders eens contact op met Toyota Nederland. Iets met klantgerichtheid en zo.
Misschien even de vraag goed lezen. Het is een geïmporteerde Finse auto dus met een Finse handleiding.

Dat vind ik ook, ik werk in België , als wij geen Nederlandse handleiding erbij doen , krijgen wij een boete en word alles terug gestuurd, ik vind je betaald al genoeg voor de auto , dan lag het er wel bij zitten.

Meen dat het verplicht is dat fabrikanten die artikelen op de Nederlandse markt verkopen er een Nederlandse handleiding bij leveren, tenzij je bent geinformeerd dat het een import auto is.....
Is het een nieuwe auto, of is het voor u een nieuwe auto?

Precies! Dat maakt het verschil..

Er stonden 50 km op , en bouwjaar 2023 , dan is dit voor mij een nieuwe auto.

Als Toyota de verkoper is en niet de dealer, waarom moet die dealer, die dus niets verkocht heeft, dan service geven voor een instructie?
Je kan geen auto kopen bij de fabrikant, daar zit altijd een importeur, een dealer van het merk of een andere garage tussen.
Ga er vanuit dat het een spiksplinter nieuwe Toyto betreft.
Vreemd te lezen dat het merendeel van de reacties in het nadeel van Ts uitpakt.
Ik ben van mening dat de dealer, die een auto uit het buitenland haalt om hier te kunnen leveren aan een Nederlandstalige klant, er voor dient te zorgen dat ook de bijbehorende handleiding in het Nederlands is gesteld en hiervoor geen extra kosten in rekening dient te brengen.
Er dient te worden afgeleverd gelijk een auto die via de Nederlandse importeur wordt geleverd.
Als de klant echter zelf de opdracht heeft gegeven om een auto uit het buitenland te halen, dan is het een ander verhaal.
Ben overigens wel benieuwd of er meer verschillen zitten tussen een voor de Nederlandse markt geproduceerde en een voor de Finse markt geproduceerde Toyota van hetzelfde model en uitvoering.
Je verhaal hangt aan elkaar van aannames. We weten niet of het echt nieuwe auto is, en we weten ook niet of TS bewust een importauto heeft gekocht. En we weten allemaal: assumption is the mother of all fuck-ups.
Als je wilt adviseren leer dan eerst de juiste vragen te stellen voordat je conclusies trekt.
En vwb de laatste alinea: ja daar zit heel veel verschil in. In vrijwel ieder land zijn uitvoeringen anders. Zelfs de versie- of pakketnamen zijn vaak anders. En de inhoud van die pakketten ook. Die worden vaak op de lokale markt afgestemd.

Inderdaad het verschilt, in het Nederlandse pakket staat dat er privacy glass achter is , heb ik niet , dakrails , heb ik ook niet ,de tankklep is niet zo stevig, dit zijn dingen waar we niet opgelet hebben , maar voor de volgende keer ,zal ik zeker op alles wel letten.

Geachte Reinhilde,
Wat is het kenteken van uw auto?

S-393-XX
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Informatie over een elektrische doorstroomboiler.
Wie heeft er wat informatie over het kopen en plaatsen van een elektrische doorstroomboiler om te gebruiken in de douche voor een persoon.
Er is veel tegenstrijdige informatie, wel of geen krachtstroom, te weinig druk, waar kopen of bestellen.
Ook het plaatsen hiervan, er zijn ( nog) niet veel monteurs die dit kunnen.
Wie o wie kan mij informeren, vast bedankt en groet.
Lees meer
VanMoof betrouwbaarheid
Mijn VanMoof S3 al voor de vierde keer een error 17 en error 2. Gerepareerd door een nieuwe batterij er in te zetten maar error komt blijkbaar steeds terug. Laatste keer een maand moeten wachten en nu moet ik 2 maanden wachten voordat ik fiets kan brengen. Servicecenter was kort konden er niets aan doen moest fiets maar laten repareren. Dit is toch niet hoe je met je klanten om gaat zeker als je f ... Lees meer

Pensioenvoldoen
Wat lees ik nu, Door een fout in de pensioenwetgeving mochten pensioenfondsen niet indexeren in de periode van 2008 tot en met 2021!
Op pensioenvoldoen.nl kan je inschrijven om je verlies weer in te halen, of zit daar toch weer een addertje onder het gras en waarom komen pensioenvondsen daar niet zelf mee? Foutje in de wetgeving, maar het gaat hier nu toch om flinke bedragen wat de staa
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer

Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer