mercedesbenz
door mercedesbenz Jun 6, 2015 om 21:52
Auto & vervoer

Hek plaatsen tussen 2 inritten

In deel samen een inrit met mijn buren. Ik heb er grind liggen en hij stenen. Nu wil hij zo'n ijzeren hekwerk (scherm) er tussen plaatsen. Mag dat zomaar? Of moet hij daar toestemming van mij voor hebben. Als ik mijn auto dan op de inrit zet kan ik bijna de deur niet uitstappen omdat ik dan tegen het hek aankom.

27832 15 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 6, 2015 om 22:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk heeft u iets aan deze klik hier informatie?

mahadma
door mahadma - Jun 6, 2015 om 23:45
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou zeker in goed overleg gaan met de buren, voor je het weet heb je "Bonje met de buren" of de "Rijdende Rechter" in huis. Heeft de buurman aangegeven waarom hij dit nu (kennelijk plotseling) wil?

Cookies
door Cookies - Jun 7, 2015 om 09:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je buurman het op zijn eigen grond zet, mag dat natuurlijk. Wil hij het precies op de erfgrens plaatsen, heeft hij daarvoor toestemming nodig van jou.

me
door mein33 - Jun 7, 2015 om 10:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Jammer genoeg voor u is het uw buurman toegestaan een erfafscheiding te plaatsen die aan de Gemeentelijke voorschriften voldoet.
Met uw toestemming mag deze op de erfgrens worden geplaatst en worden ook de kosten hiervan meestal gezamenlijk gedragen
Zonder uw toestemming moet uw buurman de erfafscheiding op eigen grond plaatsen.
Alvorens uw buurman aan de slag gaat doet u er goed aan om bij het kadaster de gegevens van de (juiste) erfgrens op te vragen.
Veelal is de verdeling van een gezamenlijk gebruikte toegang op de gok ontstaan bij een herbestrating of iets dergelijks, het is beter dat de nieuwe erfafscheiding gelijk op de juiste plek wordt geplaatst i.p.v. op een later tijdstip herplaatst te moeten worden.

edrick3
door edrick3 - Jun 7, 2015 om 10:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mercedesbenz,

..... Nu wil hij zo'n ijzeren hekwerk (scherm) er tussen plaatsen. Mag dat zomaar?.....
Ja.
..... Of moet hij daar toestemming van mij voor hebben.....
Nee
Maar ik zou proberen dit vriendelijk te regelen.

Erfgrens

De erfgrens is een denkbeeldige lijn die twee percelen van elkaar scheidt. Bij het kadaster kunt u navragen waar de erfgrens precies ligt. Het Kadaster kan, wanneer u dat wilt, de erfgrens markeren middels het plaatsen van kadasterpaaltjes.
Kadastrale erfgrens en de feitelijke erfgrens

Meestal zijn deze gelijk aan elkaar. Is dit niet het geval, dan telt de kadastrale erfgrens. Wordt er al jaren gebruik gemaakt van de feitelijke erfgrens dan kan het zijn dat de regels over 'verjaring grond' gelden.
Het plaatsen van een erfafscheiding

Als eigenaar van een perceel mag u uw grond afsluiten met een scheidsmuur, hekwerk of haag:

Langs de erfgrens plaatsen:

U plaatst de afscheiding op uw eigen grond.
U mag zelf het materiaal kiezen van de afscheiding.
U heeft geen toestemming nodig van uw buren.
De afscheiding is uw eigendom. Uw buren mogen niet aan uw eigendom komen.

Naast de erfgrens plaatsen:

U moet samen met uw buren het materiaal kiezen.
U deelt samen in de kosten hiervoor.
U heeft toestemming nodig.
De afscheiding is gemeenschappelijk eigendom. Uw buren mogen hier dus aan komen.
(Bron)

Met vr.gr.

ja
door janf43 - Jun 7, 2015 om 11:41
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 6 jun 2015 Heeft de buurman aangegeven waarom hij dit nu (kennelijk plotseling) wil?

Gezien de opmerking van TS vermoed ik dat hij regelmatig de grens overschrijdt bij het uitstappen. Dit kan eenvoudig worden voorkomen door de auto achteruit te parkeren. Dan kan op eigen grond worden uitgestapt.

mercedesbenz
door mercedesbenz - Jun 7, 2015 om 11:53
61 Antwoorden / 81 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 7 jun 2015, 10:20]Jammer genoeg voor u is het uw buurman toegestaan een erfafscheiding te plaatsen die aan de Gemeentelijke voorschriften voldoet.
Met uw toestemming mag deze op de erfgrens worden geplaatst en worden ook de kosten hiervan meestal gezamenlijk gedragen
Zonder uw toestemming moet uw buurman de erfafscheiding op eigen grond plaatsen.
Alvorens uw buurman aan de slag gaat doet u er goed aan om bij het kadaster de gegevens van de (juiste) erfgrens op te vragen.
Veelal is de verdeling van een gezamenlijk gebruikte toegang op de gok ontstaan bij een herbestrating of iets dergelijks, het is beter dat de nieuwe erfafscheiding gelijk op de juiste plek wordt geplaatst i.p.v. op een later tijdstip herplaatst te moeten worden.

In het begin heeft hij een stukje grond van mij gekregen anders had hij er nooit door heen gekund. Nu heeft hij onderhand 6 auto's en begint het vervelend te worden. Wat is de verjaringstermijn en kan ik dat terug draaien of gaat dat een heleboel geld kosten?

ho
door hopetobehelping - Jun 7, 2015 om 12:08
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mercedesbenz schreef op zondag 7 jun 2015, 11:53]
In het begin heeft hij een stukje grond van mij gekregen anders had hij er nooit door heen gekund. Nu heeft hij onderhand 6 auto's en begint het vervelend te worden. Wat is de verjaringstermijn en kan ik dat terug draaien of gaat dat een heleboel geld kosten?

Beste mercesbenz,

het stukje grond dat uw buurman van u heeft gekregen, is dat ook zwart op wit helemaal geregeld ?
Ook de gegevens in het kadaster zijn hierop aangepast ?
Als dat zo is dan kunt u dit niet terugdraaien.

Of is het alleen onderling mondeling zo afgesproken ? Misschien alleen afgesproken dat de buurman het mag gebruiken ?

me
door mein33 - Jun 7, 2015 om 13:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mercedesbenz schreef op zondag 7 jun 2015, 11:53]
In het begin heeft hij een stukje grond van mij gekregen anders had hij er nooit door heen gekund. Nu heeft hij onderhand 6 auto's en begint het vervelend te worden. Wat is de verjaringstermijn en kan ik dat terug draaien of gaat dat een heleboel geld kosten?

Zover mij bekend is de verjaringstermijn, voor zover bij u van toepassing, 20 jaar.
Indien het stukje grond nu niet wordt afgeschermd middels een vaste erfafscheiding maar ook nog gewoon voor u toegankelijk is, waarschijnlijk is dat zo als het de oprit betreft, dan heeft u uw buurman "toestemming" gegeven om ook gebruik van dat stukje grond te mogen maken, maar is het nog steeds uw eigendom, ook als uw buurman het bestraat heeft.
U kunt de "toestemming" tot het gebruik weer intrekken en er voor zorgen dat het stukje grond bij het plaatsen van de erfafscheiding netjes aan uw kant van deze erfafscheiding komt te liggen.

Anders is het indien het betreffende stukje grond aan uw buurman is overgedragen en dit kadastraal is vastgelegd en/of er destijds voor betaald is.

audb
door audb - Jun 8, 2015 om 11:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u slim bent dan geeft u gewoon aan dat het in bruikleen is en nooit dat u het grond aan uw buurman heb gegeven.
In bruikleen wilt namelijk zeggen dat het altijd uw eigendom blijft en ook altijd door u opgeëist kan worden en uw buurman dan ook nooit aanspraak er op kan maken.
Maar anders dan ieder denkt is het zo dat als u iets mondeling toezegt ook wettelijk gezien een schenking maar zou voor beiden moeilijk te bewijzen zijn zet het daarom altijd op papier en evt bij de notaris vast laten liggen.

labren
door labren - Jun 8, 2015 om 12:03
862 Antwoorden / 0 Vragen

als die buurman het op zijn eigen grond zet hoeft die daar helaas voor U geen toestemming van U voor te hebben

labren
door labren - Jun 8, 2015 om 12:07
862 Antwoorden / 0 Vragen

en U kunt UW auto toch er andersom in zetten

me
door mein33 - Jun 8, 2015 om 12:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 8 jun 2015, 12:07]en U kunt UW auto toch er andersom in zetten

Zou er als de auto andersom staat ineens meer ruimte ontstaan om het portier te openen, eerlijk gezegd denk ik van niet.
Alleen zal dan de gevel het struikelblok worden i.p.v. het nog te plaatsen hekwerk.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 8, 2015 om 13:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als u bij het uitstappen een stukje grond van de buurman nodig hebt, dan zal er een regeling moeten bestaan van overpad.
U maakt namelijk gebruik van het pad van de buren.
Heeft u de buurman ooit gevraagd of u zijn pad mocht gebruiken ?

1paul
door 1paul - Jun 8, 2015 om 15:27
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ga eens in overleg om het grind weg te halen, denk dat daar het pijnpunt zit, wil hij helemaal niets dan laat kadaster de erfgrens bepalen en "claim" die grond ook doormiddel van zelf een hek op de dan UW eigen grond te zetten, heeft hij een probleem met de doorgang maar u heeft uw best gedaan door eerst te proberen te overleggen...

maak hem wel duidelijk dat hij van u tijdelijk recht van overpad heeft gekregen en dat als hij daar een hek op wil zetten hij dit ABSOLUUT op zijn eigen grond neer moet zetten en absoluut NIET op de grond waar hij overheen mocht van u...