toselien
door toselien Apr 8, 2015 om 14:31
Auto & vervoer

Het merk + de leeftijd van de berijder bepaalt hoogte premie WA-verzekering voor (snor-)brommer.

Mijn man heeft een Peugeot Fox snorbrommer en ik een Tomos snorbrommer. Wij zijn al jaren via de ANWB WA verzekerd bij Univé. Mijn man betaalt al die tijd ongeveer € 10,-- per jaar meer premie dan ik.
Laatst kregen we de nieuwe polissen + de te betalen rekeningen. Nu wilde ik wel eens weten waar dit verschil in premie op is gebaseerd dus belde ik met Univé. De verklaring die ik kreeg was dat het merk van de brommer + de leeftijd van de berijder de hoogte van de premie bepalen.
Waar het op neerkomt is dat een Peugeot eerder een aanrijding veroorzaakt (?!) dan een Tomos en een ouder iemand gevaarlijker is op de weg dan een jonger iemand.
Deze hele redenering komt op mij heel krom over. Dat het ene merk brommer gevaarlijker zou zijn dan het andere vind ik nogal vergezocht, daarbij komt dat ik momenteel dezelfde leeftijd heb als mijn man had toen we deze WA-verzekeringen afsloten, dus op basis van het bovenstaande zou ik verwachten dat de premie voor mijn brommertje ook zou stijgen. Niet dus.
Weet iemand hier een acceptabeler verklaring voor ?

303 4 Rapporteer

jpm
door jpm - Apr 8, 2015 om 16:31
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het verschil in brommers zou kunnen liggen in de nieuwprijs van beide brommers. Als er iets kapot gaat aan een duurdere brommer lijkt het me dat vervanging van onderdelen ook duurder kan zijn. Het verschil in leeftijd aanvoeren voor een prijsverschil lijkt op leeftijdsdiscriminatie. Maar indien dit werkelijk zo is wordt het aanvechten daarvan toch weer een kostbare kwestie en daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2015 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier over een WA verzekering. Het zou kunnen zijn dat de ene zwaarder is dan de ander. Wellicht heeft de een meer schadevrije jaren dan de ander.

Maar u hebt alle gegevens van die brommers. Vul dat een in op de site van verschillende verzekeraars en kijk naar de uitkomst.

diumenge
door diumenge - Apr 8, 2015 om 16:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Of uit de statistieken blijkt dat Peugot rijders meer schade veroorzaken.

edrick3
door edrick3 - Apr 8, 2015 om 19:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.... het merk van de brommer + de leeftijd van de berijder de hoogte van de premie bepalen......
Dat is inderdaad de stelregel van de verzekeraar(s), maar daar wordt ook wel eens verschillend mee omgegaan.
Het loont de moeite om eens bij verschillende verzekeraars te shoppen.