ri
door richard35 Jul 2, 2018 om 07:44
Auto & vervoer

Hoe het beste roest verwijderen van auto

Ik heb een auto van 34 jaar oud, in prima tat maar met een tweetal kleine plekjes oppervlakkig roest(niet doorgeroest). Nu wil ik deze plekjes wegwerken. Kan ik dat het beste laten doen bij een garage of autoschadebedrijf of als je dat zelf kunt hoe kun je dat het beste doen

18041 5 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 2, 2018 om 07:53
11513 Antwoorden / 15 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 2, 2018 om 10:50
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Niet alleen kleine roestplekken maar ook grote en zelfs doorgeroeste carrosserie onderdelen zijn vrij eenvoudig zelf te repareren.
Voor kleine plekken zie de al gegeven aanwijzing en is wegkrabben een beetje menie en plamuur en aanstiplak stift al voldoende. Bij grotere plekken, indie doorgeroest vezelstof en goed aansmeren met composiet plamuur, glad maken en afwerken met kleurlak in spuitbus.
(Ooi heb ik een Fiat 128 op die manier gerepareerd waar o.a. de omgeving van de koplampen in de neus was doorge'rot'.
Roestplekken op minder zichtbare onderdelen ook verweijderen door schuren etc. en dan met roestwerendmiddel besspuiten.
Begin niet/nooit zelf aan grote roestschade aan dragende onderdelen want dat is specialistisch laswerk etc.

Ge
door Genee - Jul 2, 2018 om 11:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer het om kleine plekjes gaat met mesje roest wegkrabben en met lakstift aantippen.

ro
door ron503 - Jul 2, 2018 om 13:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Met wat oefening is het afhankelijk van de laksoort goed zelf te doen. De roestige plekken tot op het metaal kaalschuren en behandelen met Noverox dit goedje zorgt ervoor dat eventuele achtergebleven roest omgezet wordt in een harde laag. Na uitharding de plekken met zo min mogelijk geschikte plamuur behandelen en na uitharding met een ietwat grof nat gehouden schuurpapier glad maken, als er putjes zijn ontstaan dan vullen met een uithardend vulmiddel. Na uitharding met zeer fijn nat gehouden schuurpapier glad maken. U kunt er voor kiezen om een grondlak aan te brengen maar bij een lichte kleur is het niet noodzakelijk en maakt de over te spuiten plek groter en dient ook weer glad geschuurt te worden. De lak is door de jaren heen van kleur veranderd maar is door een winkel die autolakken verkoopt op kleur na te maken en in spuitbusvorm leverbaar. Het opbrengen van de lak is wel iets om vooraf mee te oefenen want de afstand tussen de spuitbus en de spuiten plaats dient gelijk te blijven. Als er geen delen bij de plaats aanwezig zijn die niet meegespoten mogen worden gebruik dan geen afplaktape want die overgang blijft zichtbaar, breng de lak in dunne lagen aan totdat de gewenste kleur is bereikt en hou daarbij de droogtijd die op spuitbus vermeldt staat aan. Als de lak voldoende is aangedroogd kunt u met een polijstmiddel bijvoorbeeld een mengsel van rode en groene Commandant de spuitnevel weg poetsen en daarna met enkel groene commandant op glans brengen. Een goede waslaag aanbrengen voor het mooiste resultaat.

edrick3
door edrick3 - Jul 2, 2018 om 13:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou eens bij de garage/ autoschadebedrijf vragen wat het je gaat kosten. Wellicht valt het mee en hoef je niet zelf te gaan klussen. ;-)