Ro
door Roland0543 Dec 11, 2017 om 20:06
Auto & vervoer

Hoe lang kan ik beroep gaan tegen een procesverbaal?

Mijn zoon heeft een procesverbaal gekregen omdat hij zijn OV chipkaart niet kon laten zien in een Arriva trein. Op het proces verbaal staat dat je binnen 14 dagen moet betalen. Dat heb ik gedaan, en ook een kopie van ID, OV jaarkaart en kenmerk voorlopig procesverbaal opgestuurd. Maar omdat dat niet binnen 7 dagen is gedaan zegt Arriva dat ze het geld niet kunnen terugstorten!
Volgens hun "Klanten service" was er niet genoeg ruimte op de bon om er op te zetten dat een klacht binnen 7 dagen moet worden ingediend :(

(Natuurlijk is er plaats genoeg op de bon, maar ze verwijzen op de bon liever naar de voorwaarden op de website ... Wie leest die dan??)
Kan arriva zo maar een termijn van 7 dagen hanteren?? Is dat niet erg kort? Bij een verkeersboete kun volgens mij tot 6 weken later in beroep gaan. Is er geen wettelijke termijn waaraan zich een organisatie moet confirmeren?

1280 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2017 om 20:28
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat klopt dan niet want ook op de site van Arriva staat dat je 14 dagen de tijd hebt om te reclameren/betalen. Volgens mij heeft u aan alle voorwaarden voldaan. Dus mijn advies is om met Arriva in conclaaf te gaan. Raadpleeg Google en schrijf een protest/voorbeeld brief.

wi
door wilhelmina59 Dec 12, 2017 om 10:02
512 Antwoorden / 0 Vragen

Geldt alleen als er een vervoersbewijs fysiek aanwezig is en alleen niet is in gecheckt .
Dit is gewoon zwartrijden.

r.kemperman
door r.kemperman Dec 12, 2017 om 10:47
423 Antwoorden / 4 Vragen

@Tenorim
je hebt 7 dagen toonrecht als je een abonnement hebt en je kaart vergeten was. Zie hun website

tenormin
door tenormin Dec 12, 2017 om 10:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@@ heb het niet zorgvuldig genoeg gelezen, sorry voor fout antwoord.

ne
door neodutchio - Dec 11, 2017 om 20:35
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou u in bezwaar gaan? Uw zoon had geen OV chipkaart, dus geen geldig vervoersbewijs. Als ik staande gehouden wordt door de politie en mij niet kan legitimeren krijg ik ook gewoon een boete. Dan kan ik ook niet achteraf ergens mijn id laten zien.
In het OV moet en een geldig vervoersbewijs hebben. Zo niet krijgt men een uitreiskaart van de controleur met een boete.

diumenge
door diumenge - Dec 11, 2017 om 20:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Op de website staat toch duidelijk 7 dagen. Waarschijnlijk zat mensen die dat wel even lezen als ze een boete hebben gehad, maar u kennelijk niet.

"Niet eens met de boete? Betaal toch

Als je het niet eens bent met het voorlopig proces-verbaal, maak dan wel het bedrag over. Zo voorkom je onnodige verhoging van het boetebedrag. Je kunt uiteraard bezwaar indienen. Doe dit binnen 7 dagen, gerekend vanaf de dag van overtreding. Krijg je gelijk, dan wordt het bedrag dat je al hebt overgemaakt weer op je rekening teruggestort."

me
door mein33 - Dec 12, 2017 om 11:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Kan arriva zo maar een termijn van 7 dagen hanteren?? Is dat niet erg kort?

In uw topic bij de concullega schrijft u dat u de gewraakte 7 dagen om te reageren tekort vindt, aangezien u niet altijd de tijd heeft om zo snel te kunnen reageren !!
En alle reisvoorwaarden op de bon zetten, wie kan het verzinnen. ;-))

costnix
door costnix Dec 12, 2017 om 15:19
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon hele kleine lettertjes of een vervoersbewijs van enkele A4-tjes groot :-D
Maar die worden ook niet gelezen :-(

panter22
door panter22 - Dec 12, 2017 om 14:21
6599 Antwoorden / Vragen

Op de site van Arriva staat duidelijk wat je moet doen als je bezwaar wilt maken. De termijn is 7 dagen.
Bij Arriva heb je het "toonrecht", de mogelijkheid om bezwaar te maken als je vergeten bent in te checken. Maar je zoon reed zonder vervoerbewijs.
Hij heeft dus ook niet in kunnen checken en is zo in de trein gestapt. Met het risico van controle.
Daar kun je wel bezwaar tegen maken, maar hij had een kaartje moeten kopen toen hij merkte dat hij zijn ov chipkaart vergeten was.
https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/een-boete-die-ik-heb-gekregen.htm

Arriva is nog mild, dat je in sommige gevallen bezwaar kunt maken.
Wettelijk gezien moet hij gewoon de ritprijs plus boete betalen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011982/2017-04-01
Kosten:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011924/2016-04-01

aurora1
door aurora1 - Dec 12, 2017 om 15:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zijn de reacties hier en bij Radar verschillend?
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=95&p=2480363
Het is toch geen vergelijk, een verkeersboete en een boete van een bedrijf zoals Arriva?
Waarom heeft u niet direct op de website gekeken van Arriva? De bereopstermijn staat daar toch vermeld? Voorwaarden lezen wegens doet niemand wegens te veel werk en gemakzucht, maar is toch wel belangrijk als je abonnementen e.d. aan gaat, want daarmee verklaart men zich in de regel impliciet akkoord.