pe
door peterde Apr 27, 2004 om 18:59
Auto & vervoer

Hyundai Getz Brandstofverbruik.

In November 2003 heb ik een Hyundai Getz 1.3 gekocht.

De beslissing om een Getz te kopen heb ik voor het grootste deel

laten afhangen van het gemiddelde brandstofverbruik.

Dit werd door Hyundai in hun folder genoemd.

1 op 16,4 gemiddeld.

Helaas ziet het er in de praktijk heel anders uit. Zelfs voor een

gemiddelde van 1 op 10 moet ik uiterst rustig gaan rijden en het gebruik van de

Airco is uit ten boze. Waarden van 1 op 8,5 score ik regelmatig en dan zit er nog

meer dan 60% snelweg bij. Tanken is ook al een ramp, omdat je de laatste 10 liter

benzine er slechts ingedruppeld krijgt. Elke poging om de benzine stroom iets

harder te laten lopen wordt onmiddellijk afgestraft met of, het afslaan van de pomp,

of wel een complete overstroming. Zodoende ben je 15 minuten bezig met tanken,

uiteraard tot grote ergernis van wachtende automobilisten.

Nu ging ik er eerst van uit dat het aan “mijn” Getz lag, maar onderzoekingen op het internet

laten keer op keer zien dat het verbruik gewoon zo rond de 1 op 10 is.

Websites met testrapporten melden dit, maar ook particuliere bezitters klagen steen en been.

Ook het tweede probleem wordt in b.v. De newsgroup (alt.autos.hyundai) met grote regelmaat

genoemd. uiteraard ben ik met mijn Getz terug geweest bij de dealer, maar die kon niets

bijzonders ontdekken, volgens de meetgegevens is alles perfect.

Ik voel mij door Hyundai behoorlijk belazerd, want een afwijking van 1 op 16,4 zoals in de

folder omschreven en 1 op 10 zoals in de praktijk vind ik niet meer vallen onder het

zogenaamde “opleuken” van gegevens, ik vind dit puur oplichting.

Ik vraag mij dan ook af, of er meer mensen zijn die hiermee zitten, de Getz is op dit moment

een van de best verkochte autos.

Misschien kunnen wij dan samen stappen ondernemen tegen Hyundai.

1064 3 Rapporteer

tetter
door tetter - May 5, 2004 om 11:20
174 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn inderdaad meer mensen met dit probleem. Het grote probleem is echter dat hyundai dit ontkent. zie nieuwsgroep:

http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=32b79657.0404261751.656236b0%40posting.google.com&rnum=10&prev=/groups%3Fq%3DHyundai%2BGetz%26hl%3Dnl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3D32b79657.0404261751.656236b0%2540posting.google.com%26rnum%3D10

fret
door fret - May 19, 2004 om 08:51
10 Antwoorden / 0 Vragen

1. Tanken - Er zit blijkbaar nogal wat lucht in de tank. Of het onluchtingsventiel is niet goed of de tankdop sluit niet goed, waardoor "valse lucht" wordt gezogen door de brandstofpomp. Eventueel kan worden geprobeerd eerst de tankdop los te draaien en dan pas de slang te pakken en erin te doen. De pomp vasthouden en met halve snelheid de tank helemaal volgooien (als dat lukt). Zo wordt namelijk de lucht (die lichter is dan de vloeistof) langzaam uit de tank verwijderd.

2. Brandstofverbruik - Ik ken dit probleem niet volledig, maar hou rekening ermee dat de genoemde waarden in de folders volgens een vast principe worden gemeten en een combinatie vormt van stadritten, ritten buiten de bebouwde kom en op snelwegen. Een Getz zal door het motorvermogen op de snelweg verhoudingsgewijs behoorlijk van verbruiken (denk aan de opbouw, het aantal pk's, gewicht etc). Doorgaans is de auto op de wegen buiten de bebouwde kom (80 km/u in vijfde versnelling) het zuinigst. Is de 1 op 16,5 een gecombineerde waarde of een van de genoemde drie waarden? Wanneer u nu veel stadsritten maakt (kort, koude motor), dan zal het verbruik inderdaad zomaar naar de 1 op 10 kunnen zakken. Rijdt u veel provinciale wegen, dan zal 1 op 15 - 16 wellicht haalbaar zijn, rijdt u veel snelweg dan zal het uitkomen op 1 op 12 - 13 (tenzij u constant 140 km/u rijdt, want het verbruik stijgt progressief met de snelheid). Autofabrikanten moeten te allen tijde het verbruik opgeven. Omdat dit dus via "testomstandigheden" gebeurt, zal de opgegeven waarde in de praktijk moeilijk haalbaar zijn. Het is ook geen "feit" dat de auto 1 op 16,5 zou moeten rijden (zoals gezegd: teveel externe factoren"), maar geeft een eerlijk en objectief vergelijk met andere auto's van andere merken!
Maar dit had Hyundai u ook kunnen vertellen hoor?

pe
door peterde - May 19, 2004 om 09:51
2 Antwoorden / 2 Vragen

De 1 op 16.4 zou het gemiddelde moeten zijn volgens Hyundai.

Op de snelweg zelfs 1 op 20, in de stad uiteraard meer.

Het verbruik wat ik noteer ontstaat grotendeels op de snelweg,

pakweg 90% de rest is stad. Met alle auto's en motoren die ik de

afgelopen 30 jaar heb gereden en dat zijn er heel wat is het mij

met gemak gelukt om het gemiddelde gebruik onder,

en in veel gevallen zelfs ver onder, het door de fabrikant genoemde

cijfer te houden. Ik heb een rustige rijstijl en op de snelweg hou

ik mij keurig aan de maximum snelheid.

Voor het probleem met het tanken en het spontaan open en

dichtgaan van de deuren heb ik volgende week een afspraak bij

de dealer. Die doet overigens zijn uiterste best, wat ik van

Hyundai zelfs niet kan zeggen.

Maar die kunnen er ook verder niets aan doen, omdat de cijfers

die in hun folders en webpagina's gehanteerd worden domweg

uit de duim gezogen zijn.