pe
door peterde Apr 27, 2004 om 19:00
Auto & vervoer

Hyundai Getz Brandstofverbruik

Hyundai Getz Brandstofverbruik.

In November 2003 heb ik een Hyundai Getz 1.3 gekocht.

De beslissing om een Getz te kopen heb ik voor het grootste deel

laten afhangen van het gemiddelde brandstofverbruik.

Dit werd door Hyundai in hun folder genoemd.

1 op 16,4 gemiddeld.

Helaas ziet het er in de praktijk heel anders uit. Zelfs voor een

gemiddelde van 1 op 10 moet ik uiterst rustig gaan rijden en het gebruik van de

Airco is uit ten boze. Waarden van 1 op 8,5 score ik regelmatig en dan zit er nog

meer dan 60% snelweg bij. Tanken is ook al een ramp, omdat je de laatste 10 liter

benzine er slechts ingedruppeld krijgt. Elke poging om de benzine stroom iets

harder te laten lopen wordt onmiddellijk afgestraft met of, het afslaan van de pomp,

of wel een complete overstroming. Zodoende ben je 15 minuten bezig met tanken,

uiteraard tot grote ergernis van wachtende automobilisten.

Nu ging ik er eerst van uit dat het aan “mijn” Getz lag, maar onderzoekingen op het internet

laten keer op keer zien dat het verbruik gewoon zo rond de 1 op 10 is.

Websites met testrapporten melden dit, maar ook particuliere bezitters klagen steen en been.

Ook het tweede probleem wordt in b.v. De newsgroup (alt.autos.hyundai) met grote regelmaat

genoemd. uiteraard ben ik met mijn Getz terug geweest bij de dealer, maar die kon niets

bijzonders ontdekken, volgens de meetgegevens is alles perfect.

Ik voel mij door Hyundai behoorlijk belazerd, want een afwijking van 1 op 16,4 zoals in de

folder omschreven en 1 op 10 zoals in de praktijk vind ik niet meer vallen onder het

zogenaamde “opleuken” van gegevens, ik vind dit puur oplichting.

Ik vraag mij dan ook af, of er meer mensen zijn die hiermee zitten, de Getz is op dit moment

een van de best verkochte autos.

Misschien kunnen wij dan samen stappen ondernemen tegen Hyundai.

6914 4 Rapporteer

tetter
door tetter - May 5, 2004 om 11:19
174 Antwoorden / 14 Vragen

zie nieuwsgroep:

http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=32b79657.0404261751.656236b0%40posting.google.com&rnum=10&prev=/groups%3Fq%3DHyundai%2BGetz%26hl%3Dnl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3D32b79657.0404261751.656236b0%2540posting.google.com%26rnum%3D10

jcjoppe
door jcjoppe - May 20, 2004 om 22:29
279 Antwoorden / 59 Vragen

peterde, ik zie nog weinig reakties, dus probeer ik nog wat te typen; laat je auto eens heel goed afstellen op o.a. CO en ontstekingstijd. en ik weet natuurlijk niet hoe je doorgans rijdt, maar in z'n 2e versnelling zo snel mogelijk naar de 100 dan rijdt de zuinigste auto natuurlijk ook 1:7 Nog een tip, als je toch veel snelweg rijdt, en je rijdt bijv. 120 km/h laat je gaspedaal nog iets omhoog komen,en wel zo ver dat je nog gewoon 120 blijft rijden, dit scheelt je zeker 15% in je voordeel. Ik bezit zelf een economiemeter en je ziet gelijk resultaat.... Johan

jm
door jmulder40 - Jun 1, 2004 om 11:30
6 Antwoorden / 2 Vragen

Sinds april 2004 bezit ik een nieuwe Getz 1.3 aut. en van het verbruik ben ik ook geschrokken nl 1:7.

Hiervoor had ik een nissan primera 5deurs 2.0 aut.bj.1991 en heb er 8 jaar ingereden en met deze haalde ik min.1:10.Dit alles meestal bij stadgebruik.

Toen ik de eerste keer ging tanken ben ik hiervan geschrokken en bij importeur en div.dealers om uitleg gevraagd.Volgens hun was dit normaal en ik kon pas na een paar duizend kilometer een oordeel geven.Wij rijden maar 3000 km. p/j dus dit duurt nog wel even.

Doordat het een aut. is moet het verbruik op 1:12 uitkomen.Momenteel staat er 1500km.op de klok en het verbruik is nog steeds 1:7.Ik ben een rustige rijder en het gaspedaal wordt zekers niet tot op de bodem ingetrapt en hij schakelt rond de 3000 trpm.

Het belasting voordeel dat ik zou hebben(vergeleken met de primera)kan ik voorlopig wel vergeten.

Ook ik voel me door Hyundai belazerd want een verbruik van 1:7 voor een 1.3 motor vind ik ook tijden het inrijden zeer veel.

En ik wil ook graag meedoen om stappen te ondernemen tegen Hyundai

pe
door peterde - Jun 1, 2004 om 11:32
2 Antwoorden / 2 Vragen

Via de nieuwsgroep op internet krijg ik dergelijke reacties uit de hele wereld. Vrijdag is mijn Getz voor de tweede keer terug geweest bij de Dealer i.v.m. andere klachten, het moeilijke tanken (van de laatste 10 liter) en het spontaan open c.q. dichtgaan van de deuren. De Dealer doet zijn uiterste best maar het heeft weer niet mogen baten. Het is nog steeds niet verholpen. Over het extreme benzine verbruik heeft de Dealer ook al meerdere keren contact gehad met de importeur, maar die laat gewoon versteekt gaan of verschuilt zicht achter onzinnige uitspraken over , zoals u ook te horen heeft gekregen, het inrijden. Vreemd want in eerste instantie krijg je te horen dat het helemaal niet meer nodig is om een nieuwe auto in te rijden. Ik heb het verhaal over lager benzine gebruik na de inrij periode voorgelegd aan mensen die, in tegenstelling tot Hyundai, wel verstand van auto's hebben. Deze verwijzen dat verhaal dan ook naar het land der fabeltjes. Het is wel zo dat de Getz na het inrijden iets soepeler gaat lopen en dien ten gevolge wellicht iets zuiniger gaat rijden, maar het is uitgesproken onzin om te denken dat je dan plotseling van 1 op 8,5 naar de beloofde 1 op 16, 4 gaat. Op de website van Hyundai wordt de Getz nog steeds genoemd als een uiterst zuinige auto. Verder timmert Hyundai behoorlijk aan de weg om dit benzine monster te promoten. Zo wordt de Getz tijdens de komende olympische spelen massaal ingezet om spelers en officials te vervoeren uiteraard met de nodige media aandacht. Het gevolg zal zijn dat er steeds meer mensen komen die denken een zuinige auto te kopen en behoorlijk bedrogen uitkomen. Ook mijn Dealer heeft vandaag toegegeven heel veel klachten te krijgen over het te hoge verbruik bij de Getz. Als je bij de tweedehands auto's gaat kijken die de Hyundai Dealers aanbieden zul je opvallend veel Hyundai Getz tegen komen met slechts enkele duizend km (2000 tot 5000) op de teller. Hoe zou dat toch komen?? De mijne heeft nu bijna 6000 km gelopen en er is geen sprake van een lager wordend verbruik. Ik heb Kassa zelf ook al benadert met dit verhaal, maar geen reactie gekregen tot nu toe. Wellicht help het als u ook Kassa gaat benaderen hieromtrent. Ik ben er van overtuigt, dat er ontzettend veel Getz eigenaren zijn die met het zelfde probleem worstelen, maar die de weg naar internet of naar die forum niet weten. Het zou al helpen als er tijdens een uitzending van Kassa een oproep gedaan werd aan deze mensen om zich te melden.