Pa
door Paola M Jun 12, 2022 om 23:50
Auto & vervoer

Ik ben kentekenhouder, maar jurid. niet de eigenaar. Ik wil ervan af!

Noodkreet!!
Ik ben kentekenhouder van een busje, maar juridisch niet de eigenaar.
Hoe kom ik van dit kenteken af? De bestuurder maakt overtredingen en pleegt misdrijven.
Allemaal op mijn conto. Het loopt uit de hand. Niemand lijkt me te kunnen helpen.

7258 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 12, 2022 om 23:56
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U bent de enige die de effectieve bestuurder kent, dus contact deze persoon en laat het kenteken op zijn haar naam zetten. Bent u wellicht als katvanger ergens in terecht gerold? Informeer dan bij het juridischloket in uw gemeente.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 13, 2022 om 08:49
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, niet ieder Gemeente heeft een jridischloket zoals u kennelijk bedoelt, zie Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

sw
door swat1500 - Jun 13, 2022 om 00:27
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Als het kenteken met uw toestemming op uw naam is gezet ligt de verantwoordelijkheid om het kenteken op de naam van een ander te krijgen volledig bij u.
U zult dus de feitelijke gebruiker moeten vragen het kenteken op zijn of haar naam te zetten.
U kunt, als vorenstaande niet lukt, de RDW informeren dat u niet de feitelijke houder van het voertuig bent. U zult dan wel de gegevens van de feitelijke houder bekend moeten maken. U zult dan ook moeten melden waarom het kenteken op uw naam is komen te staan.
De RDW kan het kenteken dan eventueel ongeldig verklaren maar kan dit ook weigeren.
In het laatste geval zult u naar deze civiele rechter moeten stappen om de feitelijke houder te dwingen het kenteken op naam te zetten.

Doe vooral geen aangifte van diefstal want dan doet u een valse aangifte.
Kentekenhouder zijn is niet hetzelfde als eigenaar zijn.

1paul
door 1paul - Jun 13, 2022 om 08:04
3146 Antwoorden / 0 Vragen

meld dit bij de RDW, doe dit wel schriftelijk en vraag hen welke aktie te ondernemen!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 13, 2022 om 08:47
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gfezegd, melden bij RDW en schorsen, melden bij politie.  De juridische eigenaar laten overschrijven zal naar mijn mening problemen opleveren omdat die kan weigeren., Dat is wel extra aanleiding om melding te doen bij de politie.

Zie ook: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

gr
door gravin2 Jun 13, 2022 om 09:19
24 Antwoorden / Vragen

Uw tip om politie en RDW te verwittigen en raad te vragen is goed,

Schorsen daarentegen is niet verstandig, levert nog meer boetes op.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 13, 2022 om 09:34
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Daarom: melden bij politie! (Raad vragen) En uit de vraag blijkt dat juist het kenteken op naam van vraagsteller  boetes etc. oplevert.

gr
door gravin2 Jun 13, 2022 om 09:47
24 Antwoorden / Vragen

Met schorsen blijft het ding gewoon op naam staan hoor.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 13, 2022 om 09:54
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een keer: daarom melden bij politie! Maar inderdaad, nog erger, bij scorsen verandert er voor wat dat betreft alleen maar dat het nog erger kan worden. Bijv. bij constateren van een een geschorst voertuig op de openbare weg.

gr
door gravin2 Jun 13, 2022 om 09:56
24 Antwoorden / Vragen

"nog een keer"?
jij bent onduidelijk, ik niet.
jij adviseert te schorsen in je bericht.

1paul
door 1paul Jun 13, 2022 om 16:34
3146 Antwoorden / 0 Vragen

schorsen vooral NIET doen en melden bij de politie levert niets op, enige wat kan is kontakt opnemen met de RWD, schriftelijk en als dat niet helpt een gang naar de rechter!

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 13, 2022 om 09:00
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Voor contact met het juridisch loket kunt u uw plaatsnaam invoeren voor advies:

https://www.juridischloket.nl/contact/

https://www.rdw.nl/zakelijk/formulieren/aanvraag-taxiregistratie-beeindigen

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 13, 2022 om 09:36
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@SJOPPY, ik heb niet het idee dat het hier een taxiregistratie (blauwe kentekenplaat) betreft.  (Schorsen blauw kenteken - terug naar geel)

sjjoppy
door sjjoppy Jun 13, 2022 om 10:34
7188 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft. Het is met een busje te vergelijken denk ik.

Topantwoord

gr
door gravin2 - Jun 13, 2022 om 09:23
24 Antwoorden / Vragen

Paola, rotsituatie,

Betaalt u eigenlijk de verzekering?

En ik ben de tiende in rij die adviseert de RDW te bellen,

Vraag daar eens of het mogelijk is het kenteken ongeldig te (laten)verklaren.

Pa
door Paola M Jun 13, 2022 om 10:40
Antwoorden / 1 Vragen

idd verzekering en wegenbelasting, dat is mijn 'plicht'. Waar zijn zijn plichten?

atlas1302
door atlas1302 Jun 13, 2022 om 11:03
341 Antwoorden / 13 Vragen

Iedereen heeft morele plichten, normen en waarden, schijnbaar vergeet de bestuurder dat gewoon eventjes, en kan het zich niet herinnereren hoe dat werkt.

atlas1302
door atlas1302 - Jun 13, 2022 om 10:58
341 Antwoorden / 13 Vragen

U zult hem vast en zeker hebben gesproken hier over, hij trekt blijkbaar niets van u aan. Tijd om wat pittiger te worden en laten zien dat u het serieus is. Politie en RDW inlichten, en een dwangbriefje van een advocaat dat hij anders voor het kantongerecht kan komen om alles uit te leggen.

Doet u dat allemaal niet, dan lijkt mij daar iets anders aan de hand...maar dat weet ik natuurlijk niet. Waarom staat dat busje gewoon niet op zijn naam?

Pa
door Paola M Jun 13, 2022 om 12:38
Antwoorden / 1 Vragen

Niets anders aan de hand. Gewoon iemand uit de brand geholpen en nu laat die het afweten. Dan ben je bedankt. Reden: Wegens langdurige ziekte (zei hij) kon hij nog geen verzekering e.d. krijgen

atlas1302
door atlas1302 Jun 13, 2022 om 17:51
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ok, dan was hij zeker blij met uw hulp. Maar iemand die ziek is en waardoor verzekeringen hem geen groen licht gaven, doen ze niet voor niks. Het is verder privacy wat, hoe en waarom...maar dit geintje kost u intussen wel geld. Stel voor, hij overrijd iemand met als dodelijk gevolg!. Ik wil de verzekering wel horen wat die ervan vindt, wat denkt u zelf?

Gr
door Grunn1 - Jun 13, 2022 om 11:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik snap het niet.
Je hebt een busje op je naam staan, betaald de verzekering en wegenbelasting maar je hebt het busje niet in je bezit.
Waarom?
En waarom ben je niet de juridische eigenaar.

Volgens de wet ben je wel de eigenaar want het busje staat op jouw naam en jij betaald de daarbij behorende kosten.

Er zijn al allemaal adviezen gegeven maar wat je ook kan doen is naar de politie gaan en het busje opgeven als gestolen dan wordt dit busje als zodanig geregistreerd en indien aangehouden in beslag genomen.

gr
door gravin2 Jun 13, 2022 om 11:49
24 Antwoorden / Vragen

"Volgens de wet ben je wel de eigenaar want het busje staat op jouw naam en jij betaald de daarbij behorende kosten"
was het maar zo!
Eigenaar en kentekenhouder hoeft niet dezelfde te zijn.
En hierboven geeft al iemand aan dat het busje onterecht als gestolen opgeven strafbaar is.

Gr
door Grunn1 Jun 13, 2022 om 12:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Strikt juridisch genomen is degene aan wie de auto geleverd is de eigenaar. Dat is dus gewoon degene die de auto heeft opgehaald bij de garage, na aankoop. Indien een ander de aankoop heeft betaald, heeft hij een vergoedingsrecht, maar de financier is daarmee nog geen eigenaar.

gr
door gravin2 Jun 13, 2022 om 13:23
24 Antwoorden / Vragen

grunn, wat zegt u nu eigenlijk?
waar is er een garage in dit verhaal?
busjesboef is gewoon eigenaar, anders zat TS niet zo in de problemen.

sira
door sira - Jun 13, 2022 om 13:31
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien heeft u hier iets aan, weliswaar gaat het over een ex, maar dat maakt niet uit.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/500421/ex-auto-weigert-terug/

Wanneer u de auto opeist en hem sommeert de auto terug te brengen en hij geeft hier geen gevolg aan, dan maakt hij zich schuldig aan verduistering.

gr
door gravin2 Jun 13, 2022 om 13:57
24 Antwoorden / Vragen

sira, de auto is niet van TS.

ro
door ronny530 - Jun 13, 2022 om 14:12
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Is een moeilijke vraag want in zekere zin wordt u onbeldoeld als katvanger gebruikt. Het is toch zaak om bij de politie een melding te gaan doen en uit te leggen hoe e.e.a. in zijn werk gegaan is. Het lijkt me niet dat u bewust in deze situatie bent beland en ook weet wie de eigenaar van de auto is en er van uw zijde geen sprake van kwade opzet is. De feitelijke bestuurder begaat overtredingen en pleegt misdrijven en met die persoon zou de politie wel eens een gesprek willen voeren en dat kan pas als het kenteken bekend is. De politie kan het kenteken in de ANPR automatische kenteken herkenning opnemen en zodra het kenteken herkend wordt de bestuurder staande gehouden en heeft heel wat uit te leggen omdat die persoon niet de te naam gestelde van de auto is. Wat dat betreft gebeurd zoiets wel vaker, een goede kennis kan om wat voor een reden even geen auto op naam hebben en vraagt om hulp met de belofte de bijbehorende kosten te betalen en dat gaat vaak goed maar ook vaak mis en dan zijn de rapen spreekwoordelijk gaar.

Sc
door Scoutleon - Jun 13, 2022 om 14:19
3 Antwoorden / 2 Vragen

Geef je busje op als zijnde gestolen,  dan krijg je het terug en kan je het verkopen.

sira
door sira Jun 13, 2022 om 14:35
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Eesrt even de voorgaande berichten lezen wat betreft aangifte gestolen

1paul
door 1paul Jun 13, 2022 om 16:36
3146 Antwoorden / 0 Vragen

valse aangifte doen is strafbaar!

me
door mein33 - Jun 13, 2022 om 14:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het enig wat u zou kunnen helpen is het inroepen van juridische hulp.
Heeft u geen rechtsbijstandverzekering, dan is alleen de weg naar een advocaat nog open.
Neem in eerste instantie, zoals reeds eerder is aangegeven, contact op met het 'Juridisch loket', zij kunnen u advies en een mogelijke verwijzing geven.
Mogelijk heeft u, eventueel n.a.v. uw sociale positie, recht op 'gratis' juridische bijstand.

Let wel, u bent en blijft verantwoordelijk voor alles wat er met het voertuig gebeurt tot en met de dag dat een rechtbank een uitspraak zal doen welke in uw voordeel zal zijn.
Aansprakelijkheid vernietigen met terugwerkende kracht is onmogelijk.

panter22
door panter22 - Jun 13, 2022 om 14:53
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt je raar in de nesten gewerkt.
Het begint al met het volgende:
Als stelregel kunt u aanhouden dat degene die de auto bezit, de auto moet verzekeren. Verzekert u de auto alsnog op naam van iemand anders en kom de verzekeraar daarachter? Dan wordt u gezien als fraudeur en loopt u een groot risico bij schade. De verzekeraar zal dan niet uitkeren en het geld dat zij uitkeert aan de tegenpartij moet u terugbetalen aan de verzekeraar. Bovendien komt u op een zwarte lijst te staan en wordt het afsluiten van een nieuwe autoverzekering heel lastig. Doe dit daarom niet.
https://www.totaalbesparen.com/auto-op-naam-zetten-voor-iemand-anders/#:~:text=Dat%20is%20niet%20mogelijk.,Autoverzekering
E
n de eigenar betaalt niet eens de verzekering? Noch de boetes? Ben je bang voor hem?
Vraag eens advies aan een advocaat. Advocaten hebben nog wel eens gratis inloopspreekuren.

rj
door rjw - Jun 13, 2022 om 18:13
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe is deze situatie ontstaan? Zonder die informatie kunnen we lastig een goed advies geven.

mo
door mof - Jun 13, 2022 om 20:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Misdrijven komen op zijn konto, niet op de uwen. Dat zijn strafbare feiten uit het wetboek van strafrecht. U kunt het kenteken bij de rijksdienst voorwegverkeer laten schrappen, zou ik denken.