Ch
door Christ07 Dec 18, 2016 om 20:26
Auto & vervoer

Kan Opel al na twee jaar stoppen met update navigatie?

Mijn Zafira B uit 2010 heeft het CD70 NAVI navigatiesysteem. Toen een aardige cent voor betaald, maar ideaal! Ingebouwd en GPS start supersnel op. Hij weet direct waar je bent. Ook de verkeersinformatie wordt in de navigatie verwerkt en bij vertragingen worden alternatieve routes voorgesteld. Fijn systeem.

Echter…. De laatste update is uitgebracht in 2014 en dan merk je hoe snel het wegennet verandert. Op zoek naar een update kwam ik uit bij navigatie-software.com. Daar wist men te vertellen dat Opel AG was gestopt met het uitbrengen van updates. En dat al drie jaar nadat de laatste Zafira B in Nederland is verkocht. In Duitsland heeft men de Zafira B als Zafira Family nog langer naast de Zafira Tourer gevoerd.

Na een paar keer met de klantenservice te hebben gemaild en waar ik niet wijzer van werd (vertaalde en nietszeggende mails in slecht Nederlands) maar een brief geschreven. Uiteindelijk wist men te vertellen dat men niets verplicht is en dat het een kwestie van vraag en aanbod is. Er worden volgens Opel te weinig updates verkocht. Ik moest maar een TomTom op mijn dashboard plakken!

Kan Opel al zo snel na levering van de laatste auto van dit model al stoppen met leveren van updates.

10575 9 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Dec 18, 2016 om 20:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat Opel dit kan, heb je zelf al geconstateerd toch? Er is geen wet die fabrikanten verplicht een bepaald aantal jaren updates uit te brengen

......Kan Opel al zo snel na levering van de laatste auto van dit model al stoppen met leveren van updates......

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 18, 2016 om 23:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Auto van 2010, laatste update 2014.
Is naar mijn mening 4 jaar en geen 2 zoals u schrijft.

costnix
door costnix - Dec 19, 2016 om 09:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt natuurlijk ook een bijrijder tot kaartlezer bombarderen.

ho
door honza23 - Dec 19, 2016 om 12:45
262 Antwoorden / 3 Vragen

Op Marktplaats kan je de 2016 software-update al voor € 10 kopen ............................

pe
door pebk Dec 19, 2016 om 13:04
581 Antwoorden / 0 Vragen

Als Opel zelf aangeeft het niet meer te leveren sinds 2014, hoe echt zal de 2016 versie zijn dan? Misschien dat iemand wat reverse engineering heeft gedaan. Het formaat van de kaarten zal niet veel veranderd zijn...

Ooit hetzelfde gehad voor mijn Toyota. Update kostte 280 euro. Daar heb je ook een prima navigatiesysteem voor. Een houder voor de smartphone werkt natuurlijk ook prima.

th
door thefuture - Dec 19, 2016 om 12:47
31 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag.
Ik had een vergelijkbaar probleem bij een ander merk. Mijn auto was uit 2009, de nieuwste navigatie-DVD uit 2012. Het merk levert geen nieuwe updates, de leverancier (Navteq, tegenwoordig "Here") heeft de navigatiedata beschikbaar voor andere merken. Alleen het customizen voor mijn merk gebeurde niet omdat het merk geen opdracht gaf tot het produceren van nieuwe DVD's (daar staat specifieke dealerinformatie op, bijv.). Deze situatie heb ik voorgelegd aan de Consumentenbond onder het (mijn) argument dat een merk toch verplicht is gedurende een fatsoenlijke termijn (vroeger stond daar geloof ik tien jaar) na levering onderdelen na te leveren. Het antwoord van de Consumentenbond was helder maar teleurstellend: het merk staat in zijn recht, de oorspronkelijke DVD is immers nog leverbaar en daarmee wordt aan de termijn voldaan. Dat het navigatiesysteem zijn nut verliest is jammer maar helaas.

adriaan2
door adriaan2 Dec 19, 2016 om 13:29
106 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook Here in mijn navigatie van de peugeot 2008 uit 2015. Zeer slecht en updates lopen achter en moeten ook duur betaald worden via de garage ( tot 142 euro kan dat oplopen) behalve i.c. met een grote servicebeurt. Zelf kan ik niets aan het systeem updaten. Laatste update 29/7/2016 gehad. Staat de A-4 ( beneluxtunnel - rijswijk ) nog niet eens bij. Doe Here gewoon op je smartphone/iPhone Here downloaden en je krijgt regelamatig gratis updates. Er kan ook kostenvrij off-line mee genavigeerd worden en werkt beter dan dat ding in mijn auto.

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 19, 2016 om 13:07
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Navigator.

mo
door mof - Dec 19, 2016 om 13:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft te maken met wat je precies met Opel hebt afgesproken (verkoopvoorwaarden) bij de aankoop.
als daar niets in staat, ja, dan koop je een nav systeem en bent uiteindelijk zelf voor de updates
verantwoordelijk.

opel bouwt die systemen niet zelf, maar heeft een contract met TomTom of Garmin of zo.
als je weet van welk merk jouw systeem is kun je het eens direct bij de fabrikant proberen.
krijg je weliswaar geen gratis updates meer, maar wellicht kun je toch nog verder rijden op je
inbouw systeem

Roli56
door Roli56 - Dec 19, 2016 om 13:58
11 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft nog geluk dat u sinds de aankoop uberhaupt nog updates heeft gekregen.
Ik heb een Opel Meriva uit 2011 en daarvan is de navigatie software NOOIT geupdate geweest.
Ik heb dit zelf ondervangen door iedere 2 jaar op Marktplaats de Navi600 update van een jaar terug te kopen.
Dit voor een paar tientjes over het algemeen.

Nee, Opel blinkt hier niet in uit helaas. Dit kost gewoon klanten want alle auto's zijn goed en bij een ander merk
krijg je wel gratis updates. Een grote misser Opel!

an
door annie van es Dec 19, 2016 om 15:34
53 Antwoorden / 4 Vragen

dat klopt niet Roli, ook bij Toyota moet je een dure DVD aanschaffen, niks gratis update. Ook PEBK geeft dit al aan

aurora1
door aurora1 - Dec 19, 2016 om 20:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zet anders de gratis navigatie MapFactor op uw gsm, geen internet nodig, alleen GPS. Kunt u gratis updaten en is altijd up-to-date.
Updates kunt u handmatig doen. Dus ze hadden beter MapFactor kunnen adviseren i.p.v. Tommie de Tom.