me
door mephisto82 May 5, 2009 om 22:30
Auto & vervoer

Klacht niet verholpen ma reparatie

Beste Mensen,

Afgelopen week heb ik mijn Mercedes voor onderhoud en APK naar de dealer garage gebracht. Toen ik hiervoor een afspraak maakte vertelde ik aan de medewerker van de garagie die mij hielp, dat ik ook een zoemend geluid hoorde sinds 2 dagen aan de achterkant van mijn auto. Dit is ook hoorbaar als je op snelheid je motor stationair laat draaien dus het moet uit de wielen op aandrijving komen, maargoed. Bij de garage is de chef monteur er bij gekomen en deze heb ik in mn auto laten rijden om te achterhalen wat er aan de hand is. Na deze proefrit zei hij overtuigend dat het een versleten wiellager rechts achter is (bij een KM stand van 145 DKS !!!). Dus ik zei, van als dat de oorzaak volgens jou is dan moet het maar vervangen worden.

Nu heb ik een paar dagen geleden mijn auto opgehaald. Toen ik in de garage kwam werd mij verteld dat het geluid niet helemaal weg is en dat waarschijnlijk ook het linker wiellager slecht is !!! Dit lijkt mij heel stug. Nu ik weer op de snelweg heb gereden is het erg goed hoorbaar en het is precies het zelfde geluid als ervoor. Ik denk zelf dat het iets is aan het deferentieel (achterwiel aandrijving).

Nu is mijn vraag: wat zijn mijn rechten? Ik heb voor het vervangen van de lager 520 euro betaald en inclusief het onderhoud 930 euro. Naar mijn mening ben ik verkeerd vorgelicht en hebben ze een reparatie uitgevoerd die niet nodig was. Ik zit dus nog steeds met het probleem.

Ik hoor graag jullie reacties..................... alvast bedankt.

1436 7 Rapporteer

1paul
door 1paul - May 6, 2009 om 13:26
3327 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst zou ik (laten) onderzoeken (anwb misschien) wat er nu precies nog aan mankeert, ook zou ik bij elke reperatie die uitgevoerd word de oude onderdelen willen zien, deze kun je eventueel meenemen om ook te laten onderzoeken of deze echt vervangen moesten worden.

Je kunt eventueel dit ook bij een andere dealer(s) laten ondrzoeken met het verhaal dat je niet weet wat er nu precies is, ook niet verellen dat je al reperatie uit hebt laten voeren, daar komen zij wel mee als dit gezien word.

Als ik de resultaten had  en als blijkt dat er onnodig vervangen is zou ik terug gaan en hierover in gesprek gaan met betreffende monteur c.q. bedrjfsleider, komt hier niks uit de importeur aanschrijven.

Mercedes is over het algemeen niet coulant tegenover dealers die maar wat aanrommelen, dit willen ze niet in hun dealer netwerk en dat weten de dealers zelf ook.

Kom  je er niet uit geef dan aan dat je verdere stappen onderneemt.

koekeloer
door koekeloer - May 6, 2009 om 13:55
562 Antwoorden / 19 Vragen

Ik snap niet helemaal hoe je geluid uit een lager kunt horen als de auto stil staat en alleen de motor stationair draait. Je wielen staan dan stil, dus een lager wordt helemaal niet gebruikt. Haal je niet van alles door elkaar?

te
door terpstra - May 6, 2009 om 19:07
174 Antwoorden / 5 Vragen

Lezen koekeloer. Goed lezen ! op snelheid is rollend getest.groet H.

te
door terpstra - May 6, 2009 om 19:38
174 Antwoorden / 5 Vragen

Dit verhaal geeft de kwaliteit van Mercedes aan en de kwaliteit van de dealer. Die dealer kan een aap laten lachen. Wat een schurk!

Feit: Een lager kan niet na 145 D. km. versleten zijn. Persoonlijk al meerdere auto's tot +/- 350 D km. gereden . Nimmer een versleten lager.

Als olttimer  liefhebber  het smeermiddel van een lagers vervangen. Dat vraagt minder dan een uur tijd. Let wel ik ben "een plankton pijper."  Zo nauwkeurig is een monteur niet.

Mijn advies: stuur een mail; en fax aan de dealer met de boodschap dat u het onderling wilt oplossen en anders externe hulp zal vragen. Lukt dat niet de importeur en de bovag (keurt eigen fouten) berichten. Denk ook aan Tros Radar en Vara Kassa.

Storting via de bank terstond terug vragen. Dit lijkt mij een geval van oplichting.

Sterkte en we horen de uitslag graag. Vr.gr.H.

ni
door nicksmid - May 6, 2009 om 22:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

een versleten lager is in tegen stelling tot wat dhr. terpstra beweert wel degelijk mogelijk,het is wellicht niet zijn ervaring maar een versleten lager is zeker niet ongebruikelijk bij deze km-stand en kan zijn ontstaan door diverse oorzaken,zoals verkeerde asbelasting(denk o.a. aan wielstanden) te zware belasting,gebrek aan smering etc.(over deze oorzaken kun je een boek schrijven!)bovendien kun je tegenwoordig bijna geen enkel wiellager meer smeren dus hiervan zal waarschijnlijk geen sprake zijn.toch is het moeilijk hier een antwoord op te geven zonder het desbetreffende geluid te horen,wat de garage beweert kan best mogelijk zijn,als het geluid rechts sterker is dan links overstemt het ook het geluid van links!desondanks kan het toch wat anders zijn denk ook eens ongelijkmatig slijtende banden,dit veroorzaakt in sommige gevallen een geluid dat lijkt op een kapot lager maar nogmaals zonder het te horen c.q. te ervaren is het moeilijk een diagnose te stellen in tegenstelling tot wat sommigen "deskundigen" beweren.mijn advies is zoek een onafhankelijk deskundige zoals bv de anwb of dekra op en laat hun een oordeel vellen en onderneem eventuele stappen n.a.v hun bevindingen.p.s. ik werk al ruim 12 jaar als eerste monteur en apk- keurmeester en spreek dus van uit die ervaring

te
door terpstra - May 7, 2009 om 00:33
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Nick Smidt. De lagers die je niet kunt smeren zijn z.g. industrie lagers. Zitten tegenwoordig ook in de trapas van fietsen. Een gesloten lager.  Juist afgesteld en voorzien van voldoende smeervet.

Die kunnen bijna niet stuk. Tenzij verkeerd belast waardoor ze warm lopen en het smeervet weg loopt.

 Bij het achter wiel van een auto lijkt me dat laatste niet logisch.

Blijft staan de forse rekeningvan 520= c.q.930= Euro.

Ook dat lijkt me niet logisch. Vr.gr.H.

Dat kan als de auto niet ( goed) spoort. Wringt!

te
door terpstra - May 7, 2009 om 00:58
174 Antwoorden / 5 Vragen

Geachte Mephisto. Uw rechten zijn beperkt. Als uw auto over de drempel van een garage bedrijf komt is de auto vogelvrij.!!!

Na alle vernielingen die in garage bedrijven gedaan zijn ( o.a. apk )moet u bewijzen dat u het niet zelf gedaan heeft.! Ervaring! feit!

Dat geeft u de vrijheid om eigen rechter te spelen. Maak stampij.

Haal (indien mogelijk ) uw betalingen terug.

Laat het maar op een rechzaak aankomen. Dat is goede ( met een streep er boven)  reclame voor dealer en importeur.

Informeer de importeur  voordat u tot actie over gaat.

Kan veel werk besparen. Succes. Vr.gr. H