cc
door ccvdk Jun 24, 2014 om 18:19
Auto & vervoer

Klopt de premie autoverzekering?

Ik heb een Peugeot 107, 3 jaar oud waarvan 1 jaar in mijn bezit en sinds 1 juli 2013 door mij verzekerd bij fbto. In november heb ik hier een kleine schade mee gereden (tegen een paaltje gereden). Bedrag € 580. Echter Eigen risico was € 150, dus vergoede bedrag door verzekeraar slechts € 430.

Is het normaal dat ik dan op -2 schadevrije jaren wordt gezet en gehele noclaimkorting verlies, waardoor mijn premiebedrag van 50 naar 102 euro per maand gaat voor zo'n kleine auto?

Betekent dit dus dat je je nooit kunt permitteren een kleine schade aan Eigen auto te rijden terwijl je all risk bent verzekerd?

Een premie van boven de € 100 lijkt mij zo hoog voor een 107 waarvan de schade slechts 430 euro bedroeg. Ik voel me echt opgelicht door FBTO.

Welke mogelijkheden heb ik? Nl. vele nieuwe verzekeraars zullen je niet aannemen met -2 schadevrije jaren, of rekenen ook een premie boven de € 100.

Bij zo'n premieverhoging naar boven de € 100, betaal je je schade dus twee keer zo hard alsnog indirect zelf. Waarvoor ben je dan all risk verzekerd?

1019 9 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jun 24, 2014 om 18:36
3852 Antwoorden / 0 Vragen

Premies verschillen per verzekeraar en de allriskpremie is ook gebaseerd op de cataloguswaarde van de auto. U geeft niet aan hoeveel schadevrije jaren u had of is dit uw eerste auto? Ook leeftijd van de verzekerde telt mee. Het bedrag lijkt mij niet te hoog. Schades tot ongeveer 1500 euro kan je vaak beter voor eigen rekening nemen omdat de terugval in noclaim, op termijn, meestal hoger is.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2014 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Meestal kunt u met terugwerkende kracht de totale schade nog voor eigen rekening nemen.

Het verlies van no-claim en schadevrije jaren heeft niets te maken met de hoogte van de schade. Al hadden ze maar € 10 moeten uitkeren, dan nog gaat u achteruit.

U kunt in uw polis bij de bonus/malus ladder nagaan of de terugval op die ladder correct is gebeurd.

getty
door getty - Jun 24, 2014 om 19:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het is volgens mij toch algemeen bekend dat het financieel handiger is om relatief kleine schades zelf te bekostigen en niet via de verzekering? Volgens mij adviseren ze altijd om vooraf even te overleggen of het lonend is om het te claimen of beter van niet, vanwege het verlies van de no claim korting.

edrick3
door edrick3 - Jun 24, 2014 om 20:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ccvdk,

Dat zou wel eens kunnen kloppen.
Bij een schade is het altijd verstandig om te kijken wat het voordeligst voor je uitpakt als je nog geen forse no-claim hebt opgebouwd.
Even overleggen met FBTO of je niet alsnog de schade voor je eigen rekening kunt nemen; dat pakt waarschijnlijk voordeliger uit voor je.

Met vr.gr.

cc
door ccvdk - Jun 25, 2014 om 08:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden. Conclusie is dat verzekeringen bij 0 schadevrije jaren dus geen kleine schade dekken. Ik ga de schade zelf betalen.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2014 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw conclusie is onjuist.

edrick3
door edrick3 - Jun 25, 2014 om 09:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ccvdk,

..... Conclusie is dat verzekeringen bij 0 schadevrije jaren dus geen kleine schade dekken......
Die conclusie klopt niet!
De schade is wél gedekt, maar het kan ivm premiebetaling soms voordeliger zijn om een kleine(re) schade voor eigen rekening te nemen zodat je niet terugvalt op de bonus/malus-ladder.
Zie je polisvoorwaarden.

Met vr.gr.

fbtowebcare
door fbtowebcare - Jun 25, 2014 om 13:30
9 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ccvdk,

Ik snap dat het nu wel erg rauw op je dak valt!

Het klopt dat je na 1 schade zakt naar -2. Hier kunt je dat ook weer terugvinden: http://bit.ly/FBTOschadevrijejaren

Zoals Tijger01 ook al schreef, je mag de schade ook weer aan ons terug betalen. Dat mag binnen een jaar na schadedatum. Bel daarvoor even met de afdeling schaderegeling. Het telefoonnummer is 058-2345806.

Heb je de schade aan ons terugbetaald? Dan herstellen we je schadevrije jaren, alsof er nooit iets gebeurd is!

Hartelijke groet,
Jelle

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 25, 2014 om 15:53
4299 Antwoorden / 5 Vragen

FBTO doet het ook gewoon; geld innen geen probleem, geld uitkeren wordt het opeens een lastig en onaantrekkelijk verhaal voor de klant..

Een 'geluk', dit geldt voor alle verzekeraars, het is pure 'legale' flessentrekkerij.