He
door Hetty oorbeek May 29, 2024 om 22:24
Geldzaken & recht
Look out shag 50 gram vorige week betaalde ik 15,60 en vandaag 23,60 dit kan nie

Vorige week betaalde ik 15,60 deze week 23,60 voor 50 gram look out en dat terwijl de shag 3,40 omhoog zou gaan
dit is zelfs een goedkope shag
dit kunnen mensen niet meer betalen toch

Mvg hetty oorbeek

8302 25 Rapporteer
Iv
door Ivo W - May 29, 2024 om 22:27
742 Antwoorden / Vragen

Goede reden om te minderen of volledig te stoppen. Het bedrag wat je dan uitspaart kun je veel leuke dingen mee doen.

mahadma
door mahadma - May 29, 2024 om 22:28
11611 Antwoorden / 51 Vragen

Vadertje staat moet inkomsten hebben, bovendien was deze accijnsverhoging al veel langer bekend.
Dat "men" dit niet meer kan betalen, tja, u zal ook wel weten dat er een ontmoedigings beleid is om te stoppen of niet te beginnen met roken.
U zult moeten kiezen: OF betalen en roken OF stoppen en € 23,60 per keer besparen, x 52 weken (voorbeeld) 1 jaar 1 pakje per week = € 1.227,20 per jaar.

tenormin
door tenormin - May 29, 2024 om 22:46
16873 Antwoorden / 108 Vragen

Was al heel duidelijk van te voren bekend gemaakt. Het is dus correct dat u bijna €25,00 betaald voor 50 gram shag. Sigaretten gingen van €8,50 naar €11,20. Dat zijn gemiddelde prijzen, kan dus hoger, naar gelang welk merk. Het is ook de bedoeling dat mensen het niet meer kunnen betalen. Vandaar dat ik lees dat veel mensen naar België en Duitsland uitwijken. U krijgt ook vast te lezen dat u dan maar moet stoppen met roken. Mijn "advies" is, zolang u het kunt betalen en niet bij andere mensen om geld vraagt: doet u fijn wat u prettig vind.

marita5
door marita5 - May 29, 2024 om 23:02
11563 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hetty Oorbeek ,

terwijl de shag 3,40 omhoog zou gaan

De accijns op de tabak , maakt de tabak duurder .

Tabaksaccijns vanaf 1 april 2024

Om bij te dragen aan een rookvrije generatie in 2040 gaat de tabaksaccijns op sigaretten, rooktabak, sigaren en cigarillo's op 1 april 2024 omhoog:

  • Sigaretten:
    Per pakje van 20 sigaretten stijgt de accijns van € 5,87 naar € 7,81. Een pakje sigaretten kost vanaf 1 april 2024 gemiddeld € 11,10 inclusief btw. Tot die tijd is dat gemiddeld € 9.
  • Rooktabak, zoals shag:
    Per pakje rooktabak van 50 gram stijgt de accijns van € 10,83 naar € 17,35. Een pakje shag kost vanaf 1 april 2024 gemiddeld € 24,62 inclusief btw. Tot die tijd is dat gemiddeld € 17.
  • Sigaren en cigarillo’s:
    Vanaf 1 april 2024 is de accijns 11% van de verkoopprijs. Tot die tijd is dat 10% van de verkoopprijs

Lees deze informatie eens door ,

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/sigaretten-en-shag-duurder-hoe-kun-je-succesvol-stoppen-met-roken?theme=lijf

1paul
door 1paul - May 30, 2024 om 07:43
3207 Antwoorden / 0 Vragen

dat is dus prcs de bedoeling, roken is slecht voor je dus maakt men dat duurder!!

Dan vraag ik me wel weer af waarom al die andere dingen die slecht zijn voor ons zoals bewerkt voedsel, suiker, artikelen te koop in de snackbar weer niet zo idioot duur maken!!

Duitsland, Belgie en Luxemburg is het nog wel te betalen, kun je geen clubje vormen en dan gezamenlijk daar halen??

Ozymandias
door Ozymandias May 30, 2024 om 10:04
184 Antwoorden / Vragen

Je hebt de suikertax gemist? Alles waar suiker in zit is al in prijs gestegen.

Bewerkt voedsel is een te vage omschrijving. Genoeg bewerkt voedsel waar niets mis mee is.

1paul
door 1paul May 30, 2024 om 15:48
3207 Antwoorden / 0 Vragen

nee klopt niet, is geen suikertax is verbruiksbelasting!!

alles wat bewerkt is is niet oke, is niet vaag is zo het is!!

Ozymandias
door Ozymandias May 30, 2024 om 19:50
184 Antwoorden / Vragen

Complete onzin wat je zegt. Kaas is bewerkt voedsel. En brood en elk ander product wat je niet rauw kan of wil eten. Ja, en verbruiksbelasting is dus een synoniem. Dat verandert heel weinig aan wat het is. Potato potato.

jewee
door jewee Jun 5, 2024 om 15:49
64 Antwoorden / Vragen

1Paul...
Verbruiksbelasting of " suikertaks" is één en hetzelfde

1paul
door 1paul Jun 5, 2024 om 19:06
3207 Antwoorden / 0 Vragen

Toch wel apart dat men deze dan ook heft op groentesappen !!

Lees je in voor je iets blaat..

Ozymandias
door Ozymandias Jun 6, 2024 om 06:46
184 Antwoorden / Vragen

Zegt de persoon die niet eens weet wat bewerkt voedsel is. Volg je raad zelf maar op. Jij bent de persoon die er naast zit.

1paul
door 1paul Jun 6, 2024 om 07:29
3207 Antwoorden / 0 Vragen

:)

lo
door lovewinnie - May 30, 2024 om 10:17
1213 Antwoorden / 1 Vragen

Dat gaat u de grens over, vraagt iemand die de grens over gaat het mee te nemen of u stopt. Ze mogen vragen wat ze willen.
Rook zelf niet maar ga regelmatig naar Duitsland en neem dan mee voor vrienden

jewee
door jewee Jun 5, 2024 om 15:52
64 Antwoorden / Vragen

Overigens kost pakje Malboro- 20 st- in Griekenland € 4,60...fijn,hè , de EU

Re
door Reinier182 - May 30, 2024 om 12:01
185 Antwoorden / Vragen

Nou zelf vond ik het al duur worden in 2014 en werd al boos om de prijs. Ben toen gewoon radicaal gestopt en heb niet meer gerookt. Weet het is heel moeilijk zeker de eerste jaar maar uiteindelijk lukt het. Dat is het enige antwoord de overheid stopt niet met verhogen. Steun voor je roken moet je ook niet meer verwachten in Nedrland van samen komen we er uit. Nee stoppen is de oplossing een beter advies is er niet. Ja buitenland halen maar kost ook wat.

pe
door pebk - May 30, 2024 om 16:24
592 Antwoorden / 0 Vragen

De accijns gaat met 3.40 omhoog. De rest van de verhoging hangt af van de fabrikant.

rj
door rjw - May 30, 2024 om 19:14
3300 Antwoorden / 5 Vragen

Het mag van mij nog veel duurder worden. Iedere euro belasting die door nicotinejunks wordt betaald hoef ik niet te betalen. Eigenlijk is dit de meeste democratische belasting: iedereen mag zelf bepalen of hij/zij belasting wil betalen.

gerbera
door gerbera May 30, 2024 om 21:41
7389 Antwoorden / 14 Vragen

en  elke belasting die de regering misloopt doordat nicotinejunks stoppen met roken mag u bij betalen. Lijkt mij dat eenieder zelf moet weten of die wel of niet rookt, maar ja daar is dat vingertje weer.

Re
door Reinier182 May 31, 2024 om 13:35
185 Antwoorden / Vragen

Echt een egoïsten opmerking van hoef ik niet te betalen. De roker betaalt zijn eigen rookwaar en niet jij dus waarom deze opmerking? De overheid heeft honger naar geld door wanbeleid. Dat is de reden. Stopt iedereen dan zoeken ze de volgende slachtoffers wel weer.

rj
door rjw May 31, 2024 om 19:10
3300 Antwoorden / 5 Vragen

Ok, laat iedereen lekker roken maar laat ze dan ook zelf de behandeling tegen kanker betalen. Dan wil ik daar niet meer voor betalen. Zal wel egoïstisch zijn maar mensen die willens en wetens hun lijf naar de kloten helpen verdienen niet beter. Niemand kan tegenwoordig nog zeggen dat ze niet weten dat roken slecht is. En ja, ik vind hetzelfde voor andere verwijtbare en voorkoombare ziektes. Maar zijn jullie toevallig ook nicotinejunks omdat je je zo aangevallen voelt?

Mabelle
door Mabelle May 31, 2024 om 20:03
498 Antwoorden / 1 Vragen

Alsof kanker alleen door roken wordt veroorzaakt, hoe dom kan iemand zijn. Ook longkanker kan iemand krijgen zonder dat hij ooit 1 sigaret gerookt heeft. De aanleg om één of andere ziekte te krijgen, zit in het DNA van de mens. DNA kun je niet veranderen door een bepaald leef- en eetpatroon. (Waarmee ik geen pleidooi wil houden om er maar op los te leven.) Maar blijf vooral hopen, RJW dat jij niet ziek wordt en één of andere onnozele tegen jou zegt dat het je eigen stomme schuld is omdat je teveel worteltjes en groenvoer hebt gegeten en je daarom de behandelingen zelf maar moet betalen. Zet het er maar even bij om aannames van jou voor te zijn, groetjes van een niet-roker.

Ge
door Gert Moes Jun 5, 2024 om 15:59
13 Antwoorden / 2 Vragen

ha kanker door roken , het "kan" als het echter zo goed bewezen is , waarom krijgt ieder het dan niet? bullshit fabeltje , ben 55 rook al vanaf mun 9e dus zo'n 44 jaar en nergens last van, wel meerdere malen medicijnen voorgeschreven gekregen die ik jaren gebruikte en abdrupt moest stoppen omdat ze kankerverwekkend waren , dus lekker doormelken tegen de rokers over dat jij niet betalen wilt als een roker kanker krijgt , er zijn meer mensen die het krijgen door die klote medicijnen dan roken

Ozymandias
door Ozymandias Jun 6, 2024 om 06:49
184 Antwoorden / Vragen

@rjw dus ik neem aan dat jij nooit bbq'ed, suiker & vet eet, geen alcohol nuttigt, gebrande pinda's eet, etc.

Allemaal carcinogeen. Zo niet, dan ben je nu erg hypocriet bezig.

Analoog
door Analoog - May 30, 2024 om 19:28
140 Antwoorden / Vragen

De vorige prijs kan nog uit een oudere voorraad komen die al twee prijsverhogingen heeft gemist, maar er nu wel aan moet geloven....

warmenhj_97235
door warmenhj_97235 - Jun 5, 2024 om 15:39
4 Antwoorden / Vragen

Ik ben in november 1975 gestopt in een weekend "cold turkey" en dat scheelt veel geld, betere gezondheid en levensverwachting. Doe er uw voordeel mee. Wens u een lang, gelukkig en bovenal gezond leven toe. Ook prettig voor uw familie en vrienden.

Re
door Reinier182 Jun 6, 2024 om 22:02
185 Antwoorden / Vragen

Werkt het beste. Zo ben ik ook gestopt.

6j
door 6juli - Jun 5, 2024 om 16:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

In Duitsland halen €8 voor deze shag

sj
door sjaakhartman - Jun 5, 2024 om 17:28
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet waar U woont maar zou U aviseren ga een in Duitsland kijken daar kost een pakje shag 10,50  . Het is in Nederland met de absurde prijzen niet om de mensen van roken af te krijgen maar om de staats kas te spekken .

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 6, 2024 om 15:55
2141 Antwoorden / Vragen

Hoezo is het niet om mensen van het roken af te helpen? Hadden ze het dan nog eens zo duur moeten maken?

Ig
door Igorbeer - Jun 5, 2024 om 18:59
1 Antwoorden / Vragen

Och  als je goed verslaafd bent, geef je dit er ook wel voor uit toch?

Me
door Meindo - Jun 5, 2024 om 21:26
66 Antwoorden / Vragen

Igorbeer. Een rare opmerking van jou. Ik ben 45 jaar geleden gestopt met roken en heb nooit meer een sigaret aangeraakt. Ik vindt het ook stinken. Maar ik gun iedereen die wil roken zijn rokertje. Maar dat onze "regering" het zo duur maakt als het nu is dat vindt ik schandalig. Iemand die veel verdient en ook rookt maakt het niks uit maar mensen die al weinig verdienen en verslaaft aan het roken zijn die worden op deze manier nog meer bestolen. En dan die stomme plaatjes op een sigarettenpakje wat helemaal niets helpt. Roken is erg ongezond, dat weet ik, maar om mensen zo te dwingen dat is schandalig. Probeer dan iemand op een andere manier van de rookverslaving af te helpen.

pl
door pleunBraet - Jun 6, 2024 om 12:41
5 Antwoorden / Vragen

Ik betaal 6,60 per pakje shag minder in Belgie.

ro
door ronny530 - Jun 6, 2024 om 15:32
2815 Antwoorden / 41 Vragen

Dat roken slecht voor de gezondheid is weten de rokers waar ik er één van ben ook wel maar terzijde.
Het doel van de regering is om op den duur een rokers vrije generatie te creéren te beginnen bij de jeugd die tot de 18 jarige leeftijd geen tabakswaren meer mag kopen en zeker ik als roker zijnde juich dat toe.
Wat er nu gebeurt is dat de generaties waarin het roken van tabak normaal gevonden werd nu middels de al jaarlijkse accijnsverhogingen de gemiste inkomsten die in de begroting meegenomen zijn gaan betalen want heel cru de regering weet dat een rookverslaafde toch door blijft roken en moedigt het stoppen met roken ook niet actief aan.
Het gebeurt nu al dat mensen die rookverslaafd zijn door voorbijgangers met een afkeurende blik worden aangekeken en soms ook op de rookverslaving worden aangesproken waarmee ze een open deur intrappen want een roker weet ook wel dat roken slecht is.

Yv
door Yvonne-909 - Jun 6, 2024 om 17:27
16 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom doen ze dit ook niet op alcoholhoudende dranken?
Alcohol veroorzaakt naast de nodige ziekten als levercirrose, nierschade, hersenschade, verschillende kankersoorten ook nog eens de nodige hoeveelheid slachtoffers in de maatschappij en in het verkeer. Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat de rijvaardigheid van iemand verminderd doordat die (veel) rookt of dat een roker iemand doordijdt doordat die na het roken van een sigaret achter het stuur van de auto is gekropen.

Ook alle suikers, vetten, zouten en alle andere gemanipuleerde zooi wat in ons voedsel zit veroorzaakt vele ernstige ziekten.
Fabrikanten verplichten om gezondere voeding te produceren is natuurlijk lastiger dan de consumenten uit te melken dankzij allerlei lobby's van de Unilevers en consorten.
Te belachelijk voor woorden.

Li
door Lilian60 - Jun 6, 2024 om 17:53
10 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo
Mss n optie. Naar luxemburg gaan Drum 9.80. Als je meerdere sloffen mee neemt en benzine kosten deelt ben je nog goedkoper.
Of in Belgie 19.50. Ook Drum

wi
door wim62 - Jun 6, 2024 om 20:36
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag mij dan af wat er gaat gebeuren als heel Nederland stopt met roken .
Dan loopt het rijk toch aardig wat  accijns mis , en welke melkkoe nemen ze dan ?

zoekster
door zoekster Jun 6, 2024 om 22:30
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Dat zou in 1 klap zoveel opleveren aan gezondheid van de bevolking, geld dat niet hoeft te worden uitgegeven aan de gezondheidszorg  dat er helemaal geen extra geld hoeft te worden gevonden.
En ik kan het weten, vrienden die roken, inmiddels niet meer, een longkanker  ander herseninfarct ondergaan krankzinnig dure therapieën en revalidatie. Klauwen met geld kost het, dat door ons als bevolking wordt betaald. Vind ik ook terecht, maar zeuren over dat de regering niet zonder rokers kan is klinkklare onzin. Was het maar waar dat alle rokers uit 'wraak' stopten.

sira
door sira Jun 6, 2024 om 23:08
2416 Antwoorden / 24 Vragen

Zonder enige twijfel zullen die staatsinkomsten die dan wegvallen bij iets anders worden teruggehaald.

mahadma
door mahadma Jun 7, 2024 om 11:25
11611 Antwoorden / 51 Vragen

Verder gedacht als er niets meer gerookt zou  woreden, stel je voor dat ècht heel nl stopt met diesel en of euro benzine gebruiken, dàt zou het failliet betekenen. (ps blij dat ik 3 km van een belgiesch tankstation woon.)

ro
door ronny530 Jun 7, 2024 om 12:33
2815 Antwoorden / 41 Vragen

@Zoekster, als alle rokers massaal stoppen dan leven ze om en nabij de 5 jaar langer en in die 5 jaar nemen de ouderdomskwalen ook toe waarbij opname in een verzorgingshuis veelal noodzakelijk wordt.
De vergrijzing neemt nog meer toe en maakt dat er langer AOW uitkeringen en pensioenen uitgekeerd moeten gaan worden.
U haalt nu één groep aan die volgens u klauwen met overheidsgeld kost maar er zijn meerdere groepen die ongezond door het leven gaan maar niet opvallen zoals dat met de groep die rookt wel het geval is.

MassimoC
door MassimoC - Jun 7, 2024 om 22:26
1 Antwoorden / Vragen

Ik was bijna aan het stoppen, nu heb ik een goede reden. Dank je wel overheid, ik ga ouder worden en meer geld kosten.

na
door nammko - Jun 7, 2024 om 22:34
30 Antwoorden / 3 Vragen

Die €23,60 is nog "goedkoop"! Hoorde toevallig vandaag dat iemand al over de €27 voor een pakje zware van Van Nelle betaalde!!!
Het is maar wat je er voor over hebt!

vg
door vg1971 - Jun 8, 2024 om 22:01
12 Antwoorden / 0 Vragen

Het is echt veel te duur inderdaad en alsof stoppen zo gemakkelijk & vanzelfsprekend is. Mijn Gauloises blauw gingen van €  9,- naar € 11,80 voor 20 stuks.

In Duitsland betaal ik € 8,30. Daar fiets ik graag 2 x 15 km voor, op een gewone oude fiets ;-)  (3 versnellingen en terugtraprem). Shag scheelt nog meer. Als u te ver weg woont en geen auto heeft, kunt u wellicht anderen vragen shag voor u mee te brengen als ze toch al in Duitsland zijn?