gemski
door gemski Oct 25, 2008 om 11:38
Auto & vervoer

Koppeling

De olieprijs is minstens de helft gedaald in vergelijking met een aantal maanden geleden.

De benzineprijs daarentegen is slechts ca. 10 cent gedaald.

Waarom loopt de benzineprijs niet synchroon met de olieprijs, of moeten de grote oliemaatschappijen dan teveel van hun winsten inleveren?

409 11 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Oct 25, 2008 om 11:50
1379 Antwoorden / 2 Vragen

De olie is handel is termijn handel de stijgingen en dalingen in de olie gerelateerde producten zijn meestal gebaseerd op de olieprijs van 6 maanden eerder.

Dus als het goed is merk je het effekt van de huidige prijsdaling pas over eenmaand of 6.

henson
door henson - Oct 25, 2008 om 12:15
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Deze vraag komt veelvuldig langs; tik "brandstofprijs" maar eens in op de zoekfunctie op deze site. (Grootste deel van de prijs aan de pomp wordt niet bepaald door de grondstofprijs van ruwe olie maar door belasting en transtport/verwerkingskosten en die dalen natuurlijk niet).

gsm
door gsm - Oct 25, 2008 om 12:36
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Wel raar is dat de gasprijs, die aan de olieprijs gekoppeld is wanneer de olieprijs stijgt, niet aan de olieprijs gekoppeld is wanneer de olieprijs daalt! Ik hoorde dat het aardgas namelijk duurder wordt bij de NUON...??!!

GSM

poltol
door poltol - Oct 25, 2008 om 14:08
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@gsm,

Voor de gasprijs is er tweemaal per jaar een ijkpunt afgesproken tussen overheid en gasbedrijven. Dat resulteerd dan in wijzigingen op 1-1 en op 1-7. Voor de Nederlandse schatkist is de koppeling met olie een belangrijke inkomstenbron, zeker nu de olieprijzen fors zijn gestegen. Niet alleen de hoge aardgasbaten zijn een grote meevaller, het betekent ook dat de boekwaarde van de gasvoorraad fors is gestegen. Eind jaren '60 werd de gasprijs gekoppeld aan die van olie. Dit is ook de basis van de internationale gasmarkt. De gasprijs volgt daarmee ook internationaal de olieprijs. Omdat onze energiecentrales voornamelijk gasgestookt zijn, gaat de prijs van elektriciteit en warmte omhoog als de olie- en gasprijs stijgt. De eenzijdige afhankelijkheid van gas is dus het échte probleem. Als we willen dat het licht blijft branden tegen een redelijke prijs, is diversificatie van brandstoffen hard nodig. Geen enkele optie mag worden uitgesloten. De Consumentenbond vindt dat de koppeling niet past bij liberalisering. Maar de vraag is of ontkoppeling leidt tot een lagere gasprijs. In de VS en Engeland, waar wel een functionerende gasmarkt is, fluctueert de prijs sterker dan bij ons. Verder is onzeker dat over een langere periode de gasprijs structureel lager uitkomt dan de olieprijs. De wereldwijde vraag naar energie en dus ook gas stijgt sterk. Deze trend wordt versterkt door klimaat- en andere milieu afspraken. Gasgestookte centrales produceren schoner dan kolencentrales. De stijgende vraag naar gas betekent overigens meer import en dus hoge transportkosten.

Tot zover deze opsomming, poltol

poltol
door poltol - Oct 25, 2008 om 14:13
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Tja,

Heb ik weer één link vergeten, moet ik toch nog een keer hier wat plaatsen. Want we kunnen nog steeds niet herstellen op deze KASSA.

http://www.gasterra.nl/nieuws/Pages/Aardgasbussen.aspx

Vr.gr. poltol

acjzr1
door acjzr1 - Oct 25, 2008 om 18:59
295 Antwoorden / 3 Vragen

Even wakker worden allemaal!

Het grootste deel van de prijs van benzine bestaat uit belasting en accijns! Slechts een klein deel wordt bepaald door de olieprijs en de oliemaatschappijen. De oliemaatschappijen hebben hier dus niets mee te maken! Het is de schuld van de overheid die met hun torenhoge accijnsen en belastingen de gaten in de begroting willen dichten.

acjzr1
door acjzr1 - Oct 25, 2008 om 19:00
295 Antwoorden / 3 Vragen

@ johanpc... Jouw relaas is van toepassing op de energieprijzen (aardgas e.d) NIET op brandstofprijzen want die worden relatief snel doorberekend (binnen enkele dagen).

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 26, 2008 om 01:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ azsjr of zoiets:

Quote:De oliemaatschappijen hebben hier dus niets mee te maken!

Natuurlijk wel iets! De oliemaatschappij wil een marge verdienen. Niet in centen, doch in procenten. Naarmate de olie duurder wordt, worden de centen welke ze verdienen meer. En marge afgeven, dát doen ze natuurlijk niet.

De fiscus maakt het ook procentueel duurder.

Hardware ERror MAN

acjzr1
door acjzr1 - Oct 26, 2008 om 17:27
295 Antwoorden / 3 Vragen

Quote:@ azsjr of zoiets:

Quote:De oliemaatschappijen hebben hier dus niets mee te maken!

Natuurlijk wel iets! De oliemaatschappij wil een marge verdienen. Niet in centen, doch in procenten. Naarmate de olie duurder wordt, worden de centen welke ze verdienen meer. En marge afgeven, dát doen ze natuurlijk niet.

De fiscus maakt het ook procentueel duurder.

Hardware ERror MAN Einde Quote...

Beste Hardware ERror MAN, Het feit dat je al niet in staat blijkt mijn nickname juist te spellen of te kopieren verklaart waarom jij het niet begrijpen kan. Het is echter heel simpel: De oliemaatschappijen hebben veel werk en dus veel kosten en de werkelijke marge waar jij het over hebt bedraagt slechts enkele centen. Dat jij voor het gemak die ene euro per liter aan belasting en accijns die rechtstreeks naar de staat gaat zonder dat er enige inspanning voor geleverd is even vergeet, betekent niet dat de oliemaatschappijen de "schuldigen"zijn. Het zijn de zakkenvullers in Den Haag!

Hoe lager de olieprijs hoe hoger het percentage belasting en accijns en dus hoe minder invloed de oliemaatschappijen.

Met vriendelijke groet,

Acjzr1 ;-)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 26, 2008 om 23:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ moeilijke afkorting, off topic:

Als je het woordje "niets" niet had gebruikt, had ik niet gereageerd. De rest van je reactie klopt namelijk best. Maar "niets" = niets. En niet een klein beetje! het is net als met zwanger zijn.....

H.

flipjeburum
door flipjeburum - Oct 27, 2008 om 00:24
155 Antwoorden / 6 Vragen

...Waarom loopt de benzineprijs niet synchroon met de olieprijs...

Omdat je geen olie tankt!

Goed, laten we de benzineprijs maar even ontleden;
De gemiddelde landelijke adviesprijs EURO 95 op 25 oktober:

€ 1,387 incl BTW
exclusief 19% BTW: € 1,158
min accijns = vast bedrag: € 0,697

kale prijs is dus € 0,461

Van die 46 cent per liter is 13,5 cent de winstmarge volgens Shell.
Blijft over een 'raffinageprijs' van 32,5 cent
Van dat bedrag moet dan dus alles nog gedaan worden, van vat olie tot benzine uit de slang komt dus.
Vraag is dus in hoeverre de olieprijs dan nog een rol speelt.
Vergeet niet dat de Dollar ook nog eens meer waard is geworden afgelopen weken, dus dat de 'winst' die we hebben door de zakkende olieprijs al grotendeels is gecompenseerd.

Vervolgens wat de actuele olieprijs betreft; de prijs van vandaag wordt in november pas
geleverd. (termijnmarktnotering)

Flipje