po
door powerwalk1 Apr 30, 2014 om 12:14
Auto & vervoer

Krakende fiets

Zeven maanden geleden kocht ik een Koga type Inspire 2013 elektrische fiets. Een geweldige fiets totdat hij begon te kraken. Het geluid komt ergens bij de motor vandaan. Ik ben al verschillende malen bij de leverancier geweest en die draaide dan wat schroefjes aan en was het geluid heel even weg. Nu kraakt hij weer en nu heeft de fietsenzaak contact met Koga gehad. Deze hebben gezegd dat het een heel lastige klacht is, die waarschijnlijk niet op te lossen is.
Wat kan ik eisen als dit niet opgelost kan worden?
Deze fiets kostte wel € 2995,--, moet ik dit maar accepteren, mijn fietsplezier is inmiddels een stuk minder.

25508 10 Rapporteer

digitaal
door digitaal - Apr 30, 2014 om 12:38
49 Antwoorden / 4 Vragen

Kocht u deze fiets nieuw?Zo ja, dan zit er natuurlijk nog garantie op.De fietsenzaak zal het probleem dan ook op moeten lossen.Dat is dan ook het eerste aanspreekpunt bij klachten. Ik plaats hier even een link bij.Misschien heeft u daar wat aan .Succes ermee.

http://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/rechten-bij-ondeugdelijk-vervoermiddel

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2014 om 13:00
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, gezien de prijs is het een nieuw gekochte fiets dus zal de winkelier dit toch, onder garantie, op moeten lossen. Hoe hij dat doet is zijn probleem, hij zal dat met Koga moeten oplossen. En als is gezegd dat het een lastige klacht is die waarschijnlijk niet op te lossen is dan zal Koga (winkelier) toch met een mooi, nieuw voorstel moeten komen.

komsja
door komsja - Apr 30, 2014 om 17:37
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Gewoon die fiets inleveren en de bijna 3000 eurie terug eisen en op zoek naar een andere fiets,we hebben het hier niet over 3 euro maar over 3000 euro en dan mag je mijn inziens toch wel verwachten dat je dan een fiets hebt waar geen enkele problemen mee zijn.

pi
door pieterwolters - Apr 30, 2014 om 19:03
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft de fietsenmaker als teflonhoudend vet geprobeerd? (mag hopen van wel, maar je weet maar nooit). Of je je geld terug van "eisen" hangt natuurlijk ook wel van de aard van het kraken af. Iedere fiets heeft wel kraakjes onder bepaalde omstandigheden (je zou een fiets van profrenners eens moeten horen als er aangezet wordt), het gaat erom hoe erg het is.

me
door mein33 - May 1, 2014 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U geeft helaas niet aan wanneer de fiets een krakend geluid maakt.
Mocht het zo zijn dat het kraken alleen optreed bij het kracht zetten op de pedalen bij het wegrijden of tijdens het krachtig versnellen, dan kan het probleem ook in de ketting zitten.
Heb dit euvel zelf gehad bij mijn Sparta Ion Gls.
Na het smeren van de ketting was het geluid tijdelijk weg, maar heb daarna de ketting vervangen waardoor het probleem definitief was opgelost.

boppe1943
door boppe1943 - May 1, 2014 om 11:39
1129 Antwoorden / 98 Vragen

De garantieperiode van 2 jaar is dus nog niet voorbij. U bent verschillende malen bij de leverancier geweest, die het mankement niet definitief kan oplossen. Dan is er sprake van een ondeugdelijk product. U kunt de leverancier vragen om een nieuwe fiets. Weigert hij dat dan heeft u heeft het recht om de koop te ontbinden. Dat kunt u het beste schriftelijk doen. Consuwijzer adviseert de volgende brief:

Afzender
[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]

Aan
[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]

Betreft: Ontbinding koop vanwege onmogelijkheid tot herstel/vervanging van het product
[Woonplaats, datum]

Geachte heer/mevrouw,

Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product]. Het betreft een [merknaam en type].

Het [product] heeft niet de eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat [opsomming klachten].

Omdat [het defect/de defecten] niet verholpen [is/zijn] en ook vervanging van het [product] niet mogelijk bleek te zijn, heb ik het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Hierbij ontbind ik dan ook de koopovereenkomst met betrekking tot [product].

Op korte termijn zal ik het product retourneren. Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen.

Ik verzoek u vriendelijk een en ander binnen twee weken schriftelijk aan mij te bevestigen.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

ar
door aram - May 2, 2014 om 12:08
136 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een vooruitgang is dat in de loop der jaren .
3000 euro dat was omgerekend 2,5 x (wat velen als omrekentabel gebruikten)
7500 oude guldens .
Mijn opa kocht indertijd een goedlopende nieuwe auto ervoor zonder haperingen
en hield og geld over .
Tegenwoordig koop je er een manke fiets ervoor met krikkemikkige service .
Moesten er niet een aantal mensen hun ogen uit hun kop schamen met hun veel te dikke loon ?

me
door mein33 - May 2, 2014 om 13:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@aram,

Vroeger, ja vroeger was alles beter.

Maar de tijd staat niet stil en inderdaad 50 jaar geleden kocht ik mijn eerste nieuwe auto (voor zover ik het mij kan herinneren) betaalde ik daar F. 5300,00 voor. Maar ik verdiende toen ook vele malen minder dan heden ten dage. En geloof me of niet, die auto was jammer genoeg ook niet storingsvrij en de servies was ook allerbelabberdst.

Vroeger, ja vroeger ging er ook al heel veel fout.

bb
door bbert - May 2, 2014 om 13:58
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook een Koga die kraakt.
Maar na goed opletten bleek het van het zadel te komen en was het dus een onschuldig geluid.
Ga eens extra met uw billen op het zadel heen en weer dan weet u of dat misschien de oorzaak is.
Soms lijkt het geluid ergens anders vandaan te komen dan u denkt.

komsja
door komsja - May 2, 2014 om 15:51
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Of ga eens fietsen zonder zadel,als u dan geen gekraak meer kan waarnemen ligt het niet aan het zadel,maar dan is er wellicht een kans dat er weer andere geluiden te horen zullen zijn