id
door idza Jul 15, 2005 om 14:07
Auto & vervoer

Krukas-lagers stuk na 1 jaar, kan dat?

Mijn man heeft een jaar geleden een nieuwe scooter viva-city sport gekocht. Al vanaf het begin waren er problemen met de kilometerteller en snelheidsmeter in het  digitale display, volgend de dealer was de aandrijver stuk. De kilometerteller en snelheidsmetermeter stonden stil. Volgens de daler niet erg/strafbaar, hij zou bellen als de spullen gearriveerd waren.Omdat de dealer steeds aangaf dat de spullen (ter vervanging) te laat of verkeerd geleverd waren moest mijn man op advies van de dealer steeds zelf gokken hoe hard hij reed enz enz.olie bijvullen deed hij standaard iedere 2de-3de dag tijdens het tanken. Mijn man wist niet dat de alarmlichtjes op het display het ook niet deden. Hij was hiervoor ook niet door de dealer gewaarschuwd. De scooter kreeg gewoon zijn onderhoudsbeurten volgens schema, en steeds was het juiste aandrijvertje er niet. Tot de motor opeens vastliep en bleek dat mijn man met te weinig olie had gereden.Op dit moment kwam hij erachter dat de alarmering het ook niet deed.Scooter terug naar de dealer: Geeft niks, valt onder garantie van Peugeot.

Niet dus, mijn man had zelf in de gaten moeten houden hoe het met de olie stond. Gevolg een conflict met de dealer die uiteindelijk spullen heeft vervangen, maar wel 2de hands, anders zou het wel 500 euro gekost hebben.

Mijn man kan niet zonderzijn scooter dus was blij dat hij hem terug had, inclusief nieuwe display, alleen de aandrijver was nog steeds niet de juiste.Wel maakte de scooter ineens een heel ander (hees) geluid, een akelig geluid, maar normaal volgens de dealer

Nu heeft mijn man zijn scooter weer voor onderhoud weggebracht omdat het display weer kuren vertoonde en de herrie steeds erger werd. "vast een oud motorblok"zei iemand bij de dealer toen hij aan kwam rijden. We hebben net de dealer gebeld hoe het er (twee dagen later ) voor staat. Tja, we proberen jullie al twee dagen te bereiken. Het lukt niet met het electrisch circuit en dekrukaslagers zijn stuk.

Op mijn vraag hoe dat kan bij een nieuwe scooter en dat het volgens mij aan hun lag omdat zij oude onderdelen in de scooter hadden geplaatst en dat de oirzaak echt bij hen ligt, werd het stil aan de andere kant..effe wachten.... Ze bellen ons terug.. zeiden ze

We zijn nu zo ontzettend boos omdat we iedere keer met een kluitje in het riet worden gestuurd.We hebben absoluut geen ervaring met en kennis van scooters, dus zijn afhankelijk van de eerlijkheid van de dealer. Ik heb het gevoel dat we belazerd worden waar we bij zijn. Wie kan ons helpen/ informatier geven. Ik heb de neiging om mijn rechtsbijstand in te schakelen, maar heeft dit zin?

1154 2 Rapporteer

mi
door mikro - Jul 18, 2005 om 06:51
68 Antwoorden / 5 Vragen

Dit lijkt mij zeker een goede reden om uw rechtsbijstand in te schakelen. U heeft die verzekering niet voor niets.

Het lijkt er inderdaad op dat de dealer u op z'n minst 'aan het lijntje' houdt. De scooter had vanaf het begin goed moeten werken en de problemen hadden gewoon moeten worden opgelost. Ook de gevolgschade (vastgelopen wegens te weinig olie) lijkt mij voor rekening van de dealer (cq de leverancier, maar dat moet de dealer zelf zien te regelen), aangezien de lampjes op het display het ook niet deden.

Gewoon voorleggen aan de rechtsbijstand en met hun overleggen hoe te handelen (formeel in gebreke stellen, termijn geven om het te regelen, etc).

id
door idza - Jul 18, 2005 om 18:41
7 Antwoorden / 8 Vragen

beste mikro,

bedankt voor je reactie. Ik heb nog nooit een broep op mijn bijstandsverzekering gedaan. Klopt, ik zal eerst formeel een brief opsturen met daarin de gelegenheid tot herstel van het probleem. Tot nu toe is het alleen mondeling gegaan.Ik kreeg zaterdag weer een telefoontje dat het te laat bijvullen van de olie toch echt de schuld van mijn man was of het display nu werkt of niet, de dealer vindt zichzelf erg coulant en wil vandaag en woensdag proberen om bij de peugot importeur iets terug te krijgen. Er werd mij letterlijk meegedeeld dat zij het zich niet kunnen permiteren dit soort problemen financieel op te vangen.Als het bij peugot niet lukt moeten wij volgens de dealer toch de arbeidsuren betalen (6 werkuren)om de krukaslagers te vervangen).Het materiaal valt volgens de dealer wel onder de garantie. Vreemd, want de eerste keer bij het vastlopen van de motor was dit niet het geval. Al met al allerlei tegenstrijdigheden.Ik wacht nog hun telefoontje af tot donderdag, schrijf het bedrijf dan aan en en schakel dan mijn verzekering is (of de belbus?/kat in de zak?)

groet, idza