Np
door Npedia Apr 9, 2016 om 11:19
Auto & vervoer

Lekkage versnellingbak

In 2012 heb ik een 2e hands renault twingo (2011; 25.000km) bij de renault dealer gekocht.
De auto heb ik altijd bij de dealer laten onderhouden volgens schema en jaarlijks heb ik zowel een winter als zomercheck laten uitvoeren. Er zijn nooit problemen geweeat.
Zojuist is echter bij de zomercheck het volgende probleem vastgesteld: lekkage van de versnellingsbak, de packing lekt. (4 maanden geleden bij de wintercheck was er nog niets aan de hand).

De auto is inmiddels 5 jaar en 1 maand oud en heeft 105.000km op de teller. Volgens de garage moet de versnellingsbak vervangen worden (2.000 euro!!). Ze op mij aandringen contact gehad met renault nederland voor coulance regeling, deze geven geen toestemig voor vervangen vAn de bak en vinden dat de huidige versnellingsbak gerepareerd moet worden. (1.200 euro, waarbij renault 200 euro zal betalen)

is het normaal dat een versnellingbak bij zo weinig km en pas  5 jaar oud, plotseling kan gaan lekken. Is hier niet sprake van een fabrieksfout? Zou Renault niet meer tegemoet moeten komen dan 200 euro? (Helemaal omdat de auto structureel bij se dealer onderhoiden is en er 4 maAnden geleden nog niets aan de hand was).
is het reparerem vam de versnellingbak wel de beste optie of is vervanen zoals de garage zegt een betere optie??

4853 7 Rapporteer

ja
door jackyh - Apr 9, 2016 om 11:39
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het is natuurlijk niet zeker dat er 4 maanden geleden nog niets aan de hand was. Misschien valt controle van de versnellingsbak niet onder winter/zomercheck.Dat Renault 15% wil vergoeden voor een auto van 5 jaar oud, is toch niet slecht?

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 9, 2016 om 11:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bij een auto meld een gebrek zich niet van te voren aan. Wat er stuk gaat moet zich nu eenmaal op een bepaald moment openbaren.
Zelfs als u de auto na een beurt bij uw dealer ophaalt, terwijl alles in orde was, kan een defect zich na en uur melden, denk bijvoorbeeld aan stukke lampen, een koppakking die eruit vliegt, deuren die niet meer vergrendeling of een versnellingsbak die stopt.
Ondanks al uw goede zorgen voor de auto kan dit nu eenmaal gebeuren. Ik ben verbaasd dat Renault überhaupt iets  voor u wil doen.
Diewilik

Np
door Npedia - Apr 9, 2016 om 12:18
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben het zeker met u een dat een gebrek zich ooit plotseling moet voordoen.
het is nooit goed vast te stellen wannwwr het gebrek precies is ontstaan. Het is aannemelijk dat dit ergens in de afgelopen 4 maanden is geweest (aangezien er nog niet al te veel olie bijgevuld moest worden).
Volgens de garage gaat renault meestal bij auto's jonger dan 5 jaar en/of maximaal 100.000km voor een coulance regeling. Het is inderdaad dus netjes, maar anderszins ook terecht dat er coulance wordt aangeboden. Ik vind echter een coulance van 15% erg weinig. Ik denk dat een versnellingsbak tenminste 300.000 km mee moet kunnen gaan zonder problemen. Een coulance van30% linkt mij daarmee meer op zijn plaats...

ph
door philip36 - Apr 9, 2016 om 12:28
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt uw vraag ook eens stellen op het forum van problemcar.nl

http://problemcar.nl/index.php

sw
door swat1500 - Apr 9, 2016 om 13:04
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Een versnellingsbak mag misschien wel langere tijd meegaan, van een pakking kan en mag je dit verlangen, die moeten regelmatig vervangen worden.
Procederen gaat u meer geld kosten.

Ma
door Mat Matheij - Apr 9, 2016 om 13:24
986 Antwoorden / 3 Vragen

Uit uw verhaal is niet duidelijk op te maken of door het lekken van de pakking de versnellingsbak ernstige schade heeft opgelopen. U kunt hierover ook een second opinieonderzoek laten doen. Welk bedrag wil Renault bijdragen aan een nieuwe versnellingsbak en hoe ver strekt de garantie in kilometers wel te verstaan.
De meeste auto's hebben garantievoorwaarden waarbij leeftijd of kilometrage wordt aangegeven waarbij datgene dat het eerste bereikt wordt geldend is. Overweeg een geschillencommissie in te schakelen of de brancheorganisatie. Mvrgr.

ja
door jackyh - Apr 9, 2016 om 20:55
953 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien vindt u 15% niet veel maar u moet ook niet vergeten dat u niet de eerste eigenaar bent.  Verschillende berijders meer kans op schade. Geloof me 15% is een goede deal.  Niet te lang wachten maar aanpakken.