nicokleijn
door nicokleijn May 1, 2010 om 19:44
Auto & vervoer

Maar één contactsleutel

Mijn dochter heeft een gebruikte Mercedes SLK gekocht. Bij aflevering bleek dat er maar één sleutel bij de auto zat. Dat was vooraf niet verteld. De garage weigert op hun kosten (€250,-) een sleutel bij te laten maken. Is deze garage verplicht toch een 2e sleutel te laten maken?

13299 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nicokleijn.
Dat zijn ze niet verplicht denk ik. Ze heeft gezien wat ze koopt en had het kunnen vragen. Maar ik vind het terecht dat u zo denkt, zou ik ook doen. Maar de auto is er niet minder om. Ik weet niet of een 2e sleutel deel uit zou maken van een deal.
Mijn idee is wel dat het zeker netjes was geweest om het te melden, maar een plicht....nee ik vermoed vanniet.
Succes, mooie auto toch!

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

nicokleijn

Suggestie: als deze wagen onder de BOVAGvoorwaarden is gekocht, dan zou je dus bij de BOVAG kunnen informeren hoe dat precies zit met de sleutels.

Sukses en vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou gewoon het kontakt slot vernieuwen, een beetje handige techneut kan dat.
Er moet dan nog een reserve sleutel in omloop zijn,en dat is link.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - May 2, 2010 om 02:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Nico Kleijn,

Zulke zaken zijn vooraf te controleren, met de huidige dure sleutels. Dat hoort bij de onderzoeksplicht die je hebt als je wat koopt.

Ben het in deze geheel met je naamgenoot eens om dezelfde reden. De oplossing is wel duurder, doch safe.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 2, 2010 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee het is uw probleem .net als bij acc eerst controleren of alles aanwezig is . als u dat niet doet en u komt bij de rechter dan word dat gewogen en dan komt de kreet dan was het voor u toch niet zo belangrijk.om dat u het niet hebt gecontroleerd. meestal word het aantal sleutels ook op de koopovereenkomst aangetekend

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wees voorzichtig, na diefstal van mijn vorige auto was het eerste wat de verzekeringsmaatschappij vroeg de tweede set autosleutels.
Of dit standaard gebeurt of dat ik er verdacht uitzag weet ik niet.
Ik zou het toch maar navragen, een Mercedes is een geliefd object voor diefstal.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nicokleijn,
Van oorsprong zat er wel een tweede sleutel bij.
Bent u niet nieuwsgierig, waar die tweede sleutel is gebleven?
Waarschijnlijk bij de vorige eigenaar.
Een beetje garage is bereid om ZELF de vorige eigenaar te bellen met de vraag, waar of die tweede sleutel is.
Ze zullen waarschijnlijk u NIET dat adres geven, maar dat geeft niet, als zij het maar doen.
Het moet toch ook geen prettig idee zijn, dat er ''ergens'' nog een sleutel van de auto in omloop is.
Alle sloten veranderen met nieuwe sleutels is wel veel kostbaarder dan een nieuwe sleutel.
Veel succes met- en bij de garage.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

knoop4x9 schreef op zaterdag 1 mei 2010, 22:43: Ik zou gewoon het kontakt slot vernieuwen, een beetje handige techneut kan dat.
Er moet dan nog een reserve sleutel in omloop zijn,en dat is link.

Mvrgrt Nico

Zo Nico, en weet je ook wat dat dan wel kost? Een goede garage wijst je op het feit dat de auto niet compleet is, nl. je verwacht 2 sleutels.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is zeker meer dat een sleutel. Als ge een mercedes koopt moet ge 3 sleutels krijgen, tezij ze de sleutels op een of andere manier aan een ander persoon verkocht hebben. In dat geval de wagen altijd binnen stallen

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

als u een nieuwe sleutel besteld krijgt u ook een andere code voor beide sleutels het z.g.n inleeren

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

deexpert schreef op maandag 3 mei 2010, 13:12:
knoop4x9 schreef op zaterdag 1 mei 2010, 22:43: Ik zou gewoon het kontakt slot vernieuwen, een beetje handige techneut kan dat.
Er moet dan nog een reserve sleutel in omloop zijn,en dat is link.

Mvrgrt Nico

Zo Nico, en weet je ook wat dat dan wel kost? Een goede garage wijst je op het feit dat de auto niet compleet is, nl. je verwacht 2 sleutels.

Ik kan het wel eens zijn met Nico,je wordt gewoon huiverig van het feit dat er geen tweede sleutel is,en dat de garage alleen tegen betaling van een, in mijn ogen, fors bedrag een reservesleutel wil leveren.Daarna maar met samengeknepen billen wachten totdat de auto verdwenen is.Zelfs van deze garage wordt ik eveneeens huiverig.

Piet.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee Nico het contactslot vernieuwen is geen optie,er zit een censor in de sleutel die verbonden is met een chip onder de motor kap,zonder de goede code start de auto niet,dus alles moet dan worden vernieuwd,wordt een heel duur grapje,
gewoon genoegen ermee nemen en klaar.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

knoop4x9 schreef op zaterdag 1 mei 2010, 22:43: Ik zou gewoon het kontakt slot vernieuwen, een beetje handige techneut kan dat.
Er moet dan nog een reserve sleutel in omloop zijn,en dat is link.

Mvrgrt Nico

Beste Nico,

Een vraag; ben jij in het bezit van een Mercedes. Aan je antwoord te lezen denk ik van niet. Een handige techneut kan zomaar even NIET het contactslot verniewuen. Om te beginnen is de sleutel van een Mercedes voorzien van een chip. En alleen met jou sleutel, voorzien van die bijzondere chip, kun je ook alleen maar JOU auto mee openen. Met deze sleutel open en sluit je de portieren, kofferbak en klep voor de benzine dop. Tevens stel je hiermee het, op certetificaat verkregen, alarm in werking. Het enige wat je kunt doen, als de andere sleutel niet te herleiden zijn, is naar de Mercedes dealer gaan en er voor € 250,= a € 300,= euro een nieuwe sleutel bij laten maken. De Mercedes dealer kan via een computer, aangesloten op je draaiende motor, aflezen hoeveel contactsleutels er in de loop der tijd afgegeven zijn en hij kan, met uitzondering van de 2 in jou bezit zijnde sleutels, de overige contactsleutel onbruikbaar maken. Ik heb namelijk hetzelfde ondervonden. Bij twijfel aan mijn advies, even Mercedes Benz Nederland bellen.
Groet Yp een Mercedes rijder.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik nergens lees en wat toch wel van belang is of u de moedersleutel gekregen heeft of niet, met de moedersleutel programmeert men de andere sleutels.

Verder vind ik dat u recht heeft op ALLE sleutels en als deze er niet bij zijn dat de verkoper u dit had MOETEN melden, nu men dit niet gedaan heeft zijn zij in mijn ogen verplicht deze alsnog te leveren.
Ik hoop voor u dat zij aangesloten zijn bij of de bovag of dat het een officiele merkdealer van mercedes is, kunt u er dan niet uitkomen met de garage dan kunt u altijd nog naar of de bovag of naar mercedes nederland, vooral de laatste zijn niet blij namelijk met dit soort dealers zij hebben wel een naam hoog te houden...

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat hoeft en doet een gargehouder niet. Ik ben zelf reeds jaren Mercedes rijder en heb nagenoeg hetzelfde ondervonden. Na vele jaren raakt zo'n sleutel defect. Door stoten, laten vallen of vocht. Er is echter 1 ding wat je 'moet' doen. Er een tweede sleutel bij laten maken a € 250,= a €300,=. Je moet dan met je auto naar een officiele Mercedes Benz dealer. Zij zetten jou auto aan de computer en lezen de motor, al draaiende, helemaal uit. Uit de pc komen allerlei technische gegevens, specifiek op JOUW Mercedes afgestemd. Deze gegevens worden naar Mercedes Bens Nederland opgestuurd. Aldaar wordt, of in Duitsland, een nieuwe sleutel met chip, specifiek voor jou Mercedes, gemaakt. Immers, jou Mercedes gat via deze aleutel op afstand op en van het slot en steld het alarm in werking. Dit alarm is gesertificeerd. Tijdens het uitlezen van jou draaiende motor kan de monteur ook zien hoeveel sleutels er voor jou auto in omloop zijn. Hij, en hij alleen, kan deze sleutels blokkeren.
Bij twijfel aan mijn uitleg even Mercedes Benz Nederland bellen.
Mvrgr. Yp Broersma

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een auto behoren normaliter 2 sleutels. Als dat niet het geval is , en het is niet bekend gemaakt door de verkoper, is die in gebreke gebleven.
Waar is die vermiste sleutel.?
Na 48h. op de oprit is uw auto weg "die ziet u nooit weer terug".
Persoonlijk zou ik schriftelijk nieuw sloten met sleutel eisen. Zo niet, dan is de koop ontbonden. Meld ook maar over deze site.
Noem GEEN naam maar wel de plaats waar deze auto gekocht is.
Succes.H.
P.s. Let wel. Een SLK is roofgoed.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is gebruikelijk dat als je inruilt dit doet met tenminste twee sleutels als je bij de dealer koopt dan doen zij dat ook weer ook al omdat als je een startonderbreker in je sleute hent ze dat verplicht zijn net als er voor zorgen dat je het nummer krijgt van de sleutels.
Ook is het gebruikelijk dat ze codes van de onderbreker en bvb een radio mee geven dat is ook zo als je een auto nieuw koopt.
Problemen ontstaan als je niet naar een dealer gaat dan wil dit allemaal wel eens anders lopen maar twee sleutels is wel verplicht zeker on de bovag maar ja als je een autotje koopt van 3500 euro bij de beunhaas dan weet je nooit wat je krijgt en kan je wel eens alsnog naar een dealer moeten om de codes of oreginele sleutels te kunnen krijgen.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

geer 56 waar staat dat in de wet of bij de bovag??