Lv
door Lveen Mar 24, 2016 om 13:32
Auto & vervoer

Mag de NS 15 euro vragen voor mijn verloren portemonnee?

(en 11 euro voor een nieuwe OV chip?)

4 maart ben ik mijn portemonnee verloren bij metrostation Blijdorp in Rotterdam. Ik heb verschillende keren op de site van gevonden voorwerpen van de gemeente gekeken of deze gevonden was, maar nee. Ondertussen heb ik al mijn pasjes opnieuw aangevraagd waarvan de OV chip veruit de duurste was: 11 euro! Wat mij hieraan irriteert is het volgende, ik ben al bijna mijn hele leven trouwe klant van de NS en dit is volgens mij de eerste keer dat ik een pasje ben kwijtgeraakt. Moet ik dan meteen geld gaan betalen voor een nieuw pasje? En 11 euro?! Wat een bizar hoog bedrag. En ik kan geen nee zeggen, want zonder OVchip kan ik niet met het OV reizen. Monopolypositie dus. Ik vind dat dit niet zou moeten kunnen. Daarna krijg ik vandaag  (24 maart) een brief van de NS dat mijn portemonnee daar bij gevonden voorwerpen is afgegeven en dat ik 15 euro (!) moet betalen om hem terug te krijgen. Ik kan hem niet zelf ophalen, terwijl ik volgende week gewoon in Utrecht moet zijn want "dat is niet het beleid" En waar ik helemaal kwaad om wordt is dat ik als ik bel voor een klacht van het kastje naar de muur wordt gestuurd : van gevonden voorwerpen (ik kan niets voor u doen mevrouw) naar de klantenservice (terug in de wachtrij) en dan : Ja, ik kan wel een klacht voor u achterlaten, maar daar krijgt u toch geen persoonlijk antwoord op (dus: daar wordt niets mee gedaan) en de OV- chip hebben we niets mee te maken (o, nee? Ik moet toch een OV chip hebben wil ik met de NS kunnen reizen?!) daar gaat de firma OV chip over. Kastje naar de muur en strax 26 euro lichter voor nix! Ik vraag me af of dat trouwens wel legaal is: zij hebben iets van mij (portemonnee) en ik moet 15 euro betalen om het terug te krijgen. Als je me dat niet teruggeeft is dat toch diefstal?

11356 15 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 24, 2016 om 14:12
11528 Antwoorden / 15 Vragen

hallo L Veen ,

De NS mag € 15,- vragen voor een verloren portemonnee , dit is hun beleid .( kosten voor het terug sturen )
Ook al bent u , u hele leven een trouwe klant , staat dit er los van heeft er niks mee te maken .
Bij verlies van een OV chipkaart moet iedereen betalen trouwe klant of niet ., lees ook dit .

http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ophef-over-brief-ns-verloren-portemonnee/

Lv
door Lveen Mar 24, 2016 om 14:57
Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap wel dat het hun "beleid" is, maar daar hoef je je niet zomaar zonder slag of stoot bij neer te leggen. Dat "beleid" is gemaakt zonder mijn medeweten, ik heb daar niet voor getekend. EN ik zeg dat ik het ZELF wil ophalen in Utrecht. Dan zijn de kosten voor het terugsturen dus niet nodig..
En dat leven lang trouwe klant ging over de prijs van een nieuwe OVchip kaart. Ik vind 11 euro veel te veel maar ben verplicht om zo'n ding aan te schaffen om te reizen met OV

ph
door philip36 Mar 24, 2016 om 16:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

pi
door pieterwolters Mar 25, 2016 om 08:13
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Door gebruik te maken van de NS diensten ga je akkoord met de voorwaarden. Zal wat zijn als 17 miljoen Nederlanders en bezoekers aan Nederland de voorwaarden zouden moeten ondertekenen.... Hoogstens leuk voor regeltjesfetisjisten.

edrick3
door edrick3 - Mar 24, 2016 om 14:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Helaas zijn er kosten verbonden aan het verstrekken van een nieuwe OV-chipkaart:

Is uw persoonlijke kaart gestolen of kwijt? Meld dat zo snel mogelijk. Uw kaart wordt dan geblokkeerd. Zo bent u beschermd tegen misbruik. U doet dit eenvoudig via uw Mijn OV-chipkaartaccount. U kunt uw kaart laten blokkeren, vervangen of beëindigen en uw saldo terugvragen. Automatisch opladen en abonnementen zetten wij op uw vervangende kaart. Een vervangende kaart kost € 11. U ontvangt deze binnen gemiddeld 3 werkdagen.

1. Wij blokkeren uw oude kaart;

2. U vraagt een vervangende kaart aan. Deze kost € 11, u betaalt via iDEAL of u beëindigt de oude kaart en vraagt uw saldo terug);

3. Wij zetten uw abonnement en/of automatisch opladen op uw vervangende kaart;

4. Wij storten het saldo van uw oude kaart binnen 15 dagen op uw bankrekening;

5. Over 3 dagen ontvangt u uw vervangende kaart en kunt u weer reizen.
(Bron)

Dat NS € 15 'administratiekosten' (?) rekent voor het terugbezorgen van een gevonden portemonnee ...... slechte 'service'.

Volgens de info op de site zou je het moeten kunnen ophalen:
U ontvangt een reactie wanneer uw voorwerp is gevonden en ook wanneer het niet is gevonden. Wanneer uw eigendom gevonden is staat er in de reactie die u van ons ontvangt welke stappen u kunt ondernemen om uw verloren voorwerp thuis gestuurd te krijgen.

Ook is het mogelijk om op een station, waar een NS Tickets & Service winkel of OV Servicewinkel is, na te vragen of uw verloren voorwerp is gevonden. Gevonden voorwerpen worden vijf dagen bewaard op het station waar het is ingeleverd. Binnen deze termijn kunt u uw eigendom kosteloos ophalen bij het desbetreffende station, op vertoon van een geldig legitimatiebewijs en het correcte vindmeldingsnummer. Dit vindmeldingsnummer ontvangt u, mits uw voorwerp gevonden is, wanneer u telefonisch contact opneemt met onze klantenservice of wanneer u navraag doet bij een balie. Bij stationsinformatie vindt u de openingstijden van de NS Tickets & Service winkel of OV Servicewinkel.

Na de vijf dagen worden de gevonden voorwerpen naar het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen verstuurd. Als u dan uw verloren voorwerp terug wilt, dan dient u het opsporingsformulier in te vullen.
(Bron)

Lv
door Lveen Mar 24, 2016 om 14:59
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat kon dus alleen de eerste 5 dagen, toen lag het blijbaar nog in Rdam. Alleen hebben ze mij daarvan geen bericht gestuurd dus wist ik dat niet

Tijger2
door Tijger2 - Mar 24, 2016 om 14:25
302 Antwoorden / 1 Vragen

Als er verder niets van waarde in die pertemonnee zit, kunt u hem daar ook laten.

Lv
door Lveen Mar 24, 2016 om 14:59
Antwoorden / 1 Vragen

Daar gaat het niet om

ja
door jackyh - Mar 24, 2016 om 15:35
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zal wel onder de voorwaarden vallen. Dit vind ik erg triest. Hoop wel dat je andere antwoorden krijgt dan ik heb gehad.  Iets  waar je wat mee kunt. Sterkte.

Lv
door Lveen Mar 24, 2016 om 15:36
Antwoorden / 1 Vragen

dankje! heb een officiele klacht ingediend bij de OV ombudsman..

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 24, 2016 om 19:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ha JackyH, die heeft hier onlangs nog over onze verloren vechtersmentaliteit geschreven, ook na een akkefietje met de NS. Ook JackyH legt zich niet neer bij deze regels. Kunnen ze mooi samen procederen...... Hahaha
Diewilik

ja
door jackyh Mar 24, 2016 om 19:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ha Diewilk, Lachen zeg ik kom bijna niet meer bij.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 25, 2016 om 00:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ook niet, succes met je verbetenheid.
Diewilik

Tijger2
door Tijger2 - Mar 24, 2016 om 15:40
302 Antwoorden / 1 Vragen

Daar gaat het niet om? U beklaagt zich over die € 26 dat het u kost. Daar is iemand aan het werk voor u en die staat daar niet gratis.

Dus als u al uw pasjes opnieuw hebt aangevraagd en er zitten verder geen waardevolle of emotionele zaken in die portemonnee, kunt u aangeven dat hij weggegooid mag worden. Heel simpel.

diumenge
door diumenge - Mar 24, 2016 om 15:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je zou blij moeten zijn dat er iemand eerlijk de portemonnee heeft ingeleverd én de NS daar netjes op heeft gepast. Denkt u dat de medewerkers die dat doen en het gebouw waar de portemonnee ligt gratis zijn? Stank voor dank noemt men dat. Volgende keer beter op je eigen spullen letten...

NS heeft verder inderdaad niets met de OV Chipkaart te maken.

___

Dat "beleid" is gemaakt zonder mijn medeweten, ik heb daar niet voor getekend.

Mag ik even lachen?

Lv
door Lveen Mar 24, 2016 om 16:35
Antwoorden / 1 Vragen

o, wat lekker zuur. natuurlijk mag u lachen. smalend ook ook als u daar gelukkig van wordt. zo'n typ bent u blijkbaar. t is uw eigen karma. En ja ik ben inderdaad voor het eerst in 30 jaar mijn portemonnee verloren! wat let ik toch slecht op mijn spullen. En ik ben heeeeel blij dat iemand mijn portemonnee heeft gevonden en netjes teruggebracht heeft. diegene zou ik heel graag bedanken en  een bloemetje van meer dan 15 euro sturen. Wat irriteert is dat NS/OV-Chip overal het maximale geldbedrag uit wil slepen en dat blijkbaar niets meer onder klantvriendelijkheid valt. En dat ik zelf niets te kiezen heb. Behalve om afstand te doen van mijn eigendom.

Gr
door Grunn1 Mar 24, 2016 om 16:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je zou blij moeten zijn dat er iemand eerlijk de portemonnee heeft ingeleverd én de NS daar netjes op heeft gepast. Denkt u dat de medewerkers die dat doen en het gebouw waar de portemonnee ligt gratis zijn? Stank voor dank noemt men dat. Volgende keer beter op je eigen spullen letten...

Laat iedereen die iets vind dit op het politie buro inleveren en niet bij de ns dan kan het gratis worden opgehaald.
Iemand die al gedupeerd is na het verlies van zijn eigendom ook nog eens 15 euro uit de zak kloppen vind ik absurd. Service hoort hoog in het vaandel te staan bij een groot bedrijf als de ns.

diumenge
door diumenge Mar 24, 2016 om 17:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@LVeen, het lachen is vanwege uw opmerking dat het beleid gemaakt is zonder uw medeweten en dat u er niet voor getekend hebt. Niet vanwege het verliezen van uw portemonnee.

diumenge
door diumenge Mar 24, 2016 om 17:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Epcot, voor gevonden/verloren voorwerpen kan je sinds 1 januari 2013 niet meer bij de politie terecht. Dus als TS nu mazzel had gehad dan was de portemonnee ingeleverd bij de gemeente Rotterdam (www.rotterdam.nl/gevondenofverlorenvoorwerpen), maar dat is niet het geval. Nu heeft de NS het ontvangen en bewaard, en die heeft daar kosten aan.

ja
door jackyh Mar 24, 2016 om 19:50
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat er om dat het begrip  service  blijkbaar bij dit soort overheidsinstellingen niet bestaat.  Dit zou bij een particuliere onderneming niet in hun hoofd opkomen. Dat heet daar n.l. klantvriendelijkheid c.q. service.

ha
door halex Mar 24, 2016 om 21:37
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Service kost geld. Private bedrijven zoals de NS kiezen er voor een deel van hun service te verrekenen in hun prijs (de zogenaamde 'gratis' service) en een deel van de service in rekening te brengen bij diegene die er gebruik van maakt.
Zo hebben veel bedrijven een 0900-nummer voor de klanten'service'. U betaalt dan een deel tot alle kosten van deze service.
De NS laat mensen betalen die even slordig zijn geweest met hun eigendommen. Ik vind dat wel valide. Waarom zou bijvoorbeeld TS die slechts één keer in de 30 jaar iets verliest in de trein bij elke treinreis een kleine opslag moeten betalen voor alle anderen die (vaker) iets vergeten? Dat zou voor TS pas onredelijk zijn. 30 jaar niets verliezen en er toch 30 jaar lang voor betalen.
Met een beetje omdenken heeft TS ipv kosten zomaar geld verdiend. Namelijk 30 jaar lang winst op het niet betalen van een service-opslag.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 24, 2016 om 15:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wie is hem nu verloren, u of de NS?
De NS heeft hier iemand voor aan het werk gezet en die € 15 zal de door hum gemaakte (personeels)kosten niet eens dekken gok ik.
Diewilik

ha
door halex - Mar 24, 2016 om 19:24
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het is geen diefstal, de NS heeft zich uw goed namelijk niet wederrechtelijk toegeëigend. Maar u hebt het in een voertuig van de NS laten liggen. Feitelijk hebt u uw eigendommen zelf overgedragen aan de NS. Dat had u niet hoeven doen, de wet noemt dit onverschuldigde betaling (ook al gaat het om een goed). De NS mag in redelijkheid hiervoor kosten in rekening brengen. Dit is geregeld in art 6:204 van het Burgerlijk Wetboek. Ik denk dat € 15 niet onredelijk is. Anders had er vast al iemand anders werk van gemaakt.
De OV-chipkaart is van TLS. Dat is een ander bedrijf dan de NS.

pi
door pieterwolters - Mar 24, 2016 om 20:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wie zou volgens jou dan moeten betalen voor de afhandeling van de gevonden voorwerpen?

diumenge
door diumenge Mar 24, 2016 om 20:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik gok dan op wij met z'n allen...

Cookies
door Cookies - Mar 25, 2016 om 07:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De NS mag 15,- euro vragen. 25,- euro enz. mag ook.

Weet zeker dat veel mensen graag 15,- euro betalen voor hun gevonden/bewaarde spullen.
Het in stand houden van zo'n afdeling (personeel, administratieve rompslomp e.d.) moet tenslotte ook betaalt worden. Of moeten andere passagiers maar de dupe worden van gasten die spullen vergeten / verliezen in de trein?

Wat 'trouwe klant' er mee te maken heeft, ontgaat mij.

gamy
door gamy Mar 26, 2016 om 13:52
13 Antwoorden / 4 Vragen

Dus Carola als ik jou portemonnee vind mag ik er gewoon 15 euro (of meer) uithalen als een soort van vindersloon / administratiekosten dan wil ik jou gezicht en je reactie dan wel eens zien.

ag
door agapon - Mar 25, 2016 om 15:43
115 Antwoorden / 0 Vragen

Als je door eigen toedoen je portemannaie verliest en ze zijn zo aardig en sociaal deze terugtesturen i.p.v. in eigen zak te steken, zijn de ksoten gewoon voor jou, had maar beter moeten opletten.Het is niet de NS die fout zit, maar jij doordat je door slordigeheid dit tot stand bracht, hoe perongeluk ook, wees blij dat het nog in zekere wijze eerlijk verlopen is.

sa
door saint - Mar 25, 2016 om 16:32
28 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het een bizar slechte service, je hebt al ellende genoeg en dan willen ze er ook nog aan verdienen.
Ook al is iemand daar mee bezig is het toch gewoon een kwestie van goed fatsoen om iemand zijn eigendom terug te geven.
Als iedereen zo reageert kan je straks overal voor betalen om je eigendommen terug te krijgen.

Ik heb ook eens een ketting gevonden, ik heb een advertentie geplaatst, de eigenaar melde zich en ik heb hem gewoon opgestuurd.
Ik was allangblij dat ik iemand een plezier heb kunnen doen. En de kosten waren niet zo schokkend dat ik deze verhaalt heb, voordat ik het terug gestuurd heb.

ha
door halex Mar 25, 2016 om 21:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nou dan lijkt u mij de ideale persoon om zonder enige vorm van salaris bij de NS in het hok 'Gevonden voorwerpen' te gaan werken. Contactgegevens vind u op www.ns.nl.

ma
door manwijf Mar 27, 2016 om 20:08
574 Antwoorden / 1 Vragen

Geen idee ook zeker hoeveel mensen spullen verliezen en/of vergeten in de trein?

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 26, 2016 om 11:07
1790 Antwoorden / 3 Vragen

NS (NS is ook de grootste aandeelhouder van translink) en service gaan nu eenmaal niet samen, u kunt blijven klagen tot dat u een ons weegt (zeker wel doen) maar bij de NS gaat never nooit niet iets veranderen. Bij NS is het zelfs zo dat de toiletten in de trein, indien aanwezig, extra smerig laten zodat ze u op het station zelf nog eens 50 cent kunnen aftroggelen, zo rollen ze nu eenmaal bij de NS en Roger van Boxtel (D66) moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om zijn zakken goed te vullen.

Beste wat u kunt doen is naar andere vervoersmogelijkheden kijken, vrijwel altijd fors goedkoper.

*gaat vissen* ;-).

gamy
door gamy - Mar 26, 2016 om 13:41
13 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind zelf ook diefstal van NS, dik schandalig!!! NS moeten kapot schamen zeg, ze zijn erg rijk en willen nog meer geld wat moeten ze daarmee?? Bah bah!

Paar dagen geleden ben ik toevallig een vinder, een rode rugtas en belangrijke inhoud van iemand anders. Tot nu toe nog steeds helaas geen eigenaar gevonden. Ik zou zeker geen geld vragen, ben een lieve en normale mens maar verwacht is dat iemand gaat mij gewoon als klein bedankje bijvoorbeeld kleine ding(en) o.a. boeket, chocolade of iets anders. Zo ja, dan noem ik zeker goed en respect.

diumenge
door diumenge Mar 26, 2016 om 14:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En als u nu tientallen voorwerpen per dag zou vinden en er een dagtaak aan had om alles uit te zoeken en terug te bezorgen? Zou u dat dan nog steeds gratis doen? Zo ja, bied uw diensten gratis aan de NS aan.

diumenge
door diumenge Mar 27, 2016 om 20:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee hè? Dacht ik al...

gamy
door gamy Apr 4, 2016 om 20:44
13 Antwoorden / 4 Vragen

Las dit nog maar pas. Ik heb eigenaar gevonden, terug gegeven en zoals ik had al verwacht. Het is klein bedankje gekregen vind dat geen probleem hoor.

Dat is best wel overdreven wat jij schrijft want vind NIET elke dag voorwerpen buiten, want het is kans klein hoor.
Maar iedereen hebben verschillende meningen denk ik maar OK.

jo
door jorisw Apr 4, 2016 om 20:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar de NS vindt wel iedere dag voorwerpen. Die moeten dat dan allemaal maar met vrijwillegers gaan doen? Kan daar weer over geklaagd worden omdat je er dan geen pijl op kunt trekken....

Ma
door Mat Matheij - Mar 26, 2016 om 21:10
986 Antwoorden / 3 Vragen

Hetgene dat er reeds gevraagd wordt lijkt niet onredelijk. Gevonden voorwerpen in het openbaar dus niet op het terrein van in dit geval NS kunnen bij Politie worden ingeleverd en komen uiteindelijk terecht bij de gemeente. Rambam maakte hier onlangs een reportage over. U heeft alle pasjes zonder kosten vergoed gekregen behalve die van het OV en de (opslag/transport) NS. Wanneer U op de juiste afdeling had gezeten was dat uiteindelijk maar niet aan het loket kwijtgescholden. Via dit forum zo lijkt het lukt dat niet. Wendt U nogmaals tot de NS maar wat kost U dat. Telefoon, postzegel enveloppe en niet te vergeten al die tijd en ergernis. Dat kunt U zich beter besparen. Goede Pasen en een goede gezondheid. Vr. Groet

ma
door manwijf Mar 27, 2016 om 20:13
574 Antwoorden / 1 Vragen

@mat matheij Kunnen NIET meer bij de politie worden ingeleverd. Gevonden voorwerpen dienen altijd naar de gemeente gebracht te worden

Ma
door Mat Matheij Mar 28, 2016 om 12:47
986 Antwoorden / 3 Vragen

In principe moeten gevonden voorwerpen inderdaad bij de gemeenten worden ingeleverd. Die alsnog bij de Politie om welke reden dan ook terechtkomen gaan ook naar het gemeenteloket. Alle achting overigens voor mensen -zeker in dorpsconglomeraten- die zich de moeite getroosten om kilometers te reizen voor het inleveren van goederen.