er
door eric1958 Mar 21, 2016 om 08:12
Auto & vervoer

Mag ik met een gekochte auto in Spanje ook in Nederland rijden

Heb een huis in Spanje en heb ook een Nie nummer. Als ik een auto in Spanje koop kan ik er dan ook mee in Nederland rijden.

29107 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 21, 2016 om 08:20
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Eric1958 ,

Lees u deze informatie eens door , als u een auto zou rijden in nederland met een buitenlands kenteken ,

http://acasaspanje.webs.com/spaanskenteken.htm

Lees bij deze link van de rijksoverheid ook de rechterkolom ,

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/mag-ik-een-auto-met-een-buitenlands-kenteken-hebben

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 21, 2016 om 10:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee dat mag niet. Als ze u aanhouden kan de boete zeer hoog oplopen, denk bijvoorbeeld aan de na te betalen BPM op deze auto.
Als Nederlands ingezetene mag u geenauto met een buitenlands kenteken besturen. Stel dat er familie uit Duitsland komt en u besluit even een proefritje in hun mooie BMW te maken en ze pakke u dan bent u echt de sigaar. Er zijn een paar uitzonderingen maar die voldoen niet aan de manier waarop u ze wilt gebruiken.

Echt niet doen dus.
Diewilik

c.
door c.bonte Mar 21, 2016 om 11:56
22 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Diewilik
Mijn zoon en schoondochter wonen in Spanje, maar ze hebben Nederlanse paspoorten.   Ze komen gemiddeld 2 x per jaar hier in Nederland.
Mogen ze dan wel in onze autor rijden?   Zij zijn Spaanse ingezetenen.
Alvast bedankt voor Uw auto
Cokkie Bonté

OM
door OMPI65 Mar 21, 2016 om 12:30
23 Antwoorden / 0 Vragen

C.Bonte,
Voor uw zoon en schoondochter is er geen vuiltje aan de lucht hoor!
Als je resident bent in Spanje mag je hier rond toeren met een Spaanse auto. Daar heeft je paspoort niets mee te maken.

emcede
door emcede Mar 21, 2016 om 12:59
960 Antwoorden / 4 Vragen

@ OMPI Bonté vraagt naar het rijden in ONZE auto, dus een Nederlandse auto.
@ Bonté: geen probleem.

ge
door gerrit250 - Mar 21, 2016 om 11:45
37 Antwoorden / 4 Vragen

Zolang je in Nederland als inwoner van een gemeente bent ingeschreven mag je niet met een buitenlands kenteken in Nederland rijden. Ben je in Spanje ingeschreven en in Nederland uitgeschreven dat geldt dit niet meer

hansje klein
door hansje klein - Mar 21, 2016 om 11:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uit eigen ervaring........

Je mag best met die auto hier rondrijden, maar moet aan de NL-grens NL-kentekenplaten erop zetten en omgekeerd.

OM
door OMPI65 Mar 21, 2016 om 12:45
23 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een onbegonnen zaak.....want om een nederlands kenteken te krijgen moet de auto gekeurd worden en moet je BPM betalen.
Als je dat elke keer wilt doen wanneer je met de auto naar nederland wil....
Want de bedoeling om met een Spaanse auto te rijden is het omzeilen van de Nederlandse wegenbelasting....laten we nou maar eerlijk zijn!
Wij betaalden in Spanje voor onze diesel € 86,- per jaar!
In Nederland betaal je dat per maand!!

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2016 om 16:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb ooit gedoe gehad toen ik bij mijn duitse werkgever een bedrijfsauto meegaf aan een nederlandse medewerker om in het weekend naar zijn gezin in Nederland te mogen rijden.....

Later heb ik zelf een nieuwe auto vanuit Duitsland mee naar Nederland genomen, waarbij de procedure was, alsof ik een crimineel zou zijn. Alles en iedereen is wantrouwend.

audb
door audb - Mar 21, 2016 om 12:13
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u in Nederland woond dan mag dat maar een korte tijd omdat u de mogelijkheid moet hebben om een Nederlands kenteken aan te vragen.

Woond u echter in Spanje dan mag u wel er in rijden maar niet langer dan drie maanden in die tijd moet u dan wel weer een Nederlandse kenteken aanvragen.

En u mag slecht 1 kenteken per auto bezitten dus is het te hopen voor Hansie Klein dat hij nooit door een verkeerde agent of douanier aan gehouden en gecontrolleerd wordt.

Immers zit er een VIN (voortuig indenficatie nummer) ofwel een  chassisnummer in de frame van de auto geslagen die uniek is en daarom ook alleen op een enkele kenteken behoort te staan.

OM
door OMPI65 - Mar 21, 2016 om 12:39
23 Antwoorden / 0 Vragen

Nee !!!
Ik heb ook een Huis en een Auto gehad in Spanje .
Een NIE -nummer heb je nodig om een huis en een auto te kopen.
Daar hoef je geen Resident voor te zijn.
Met die auto reden wij altijd naar de Nederlandse grens en wij werden daar aan de grens opgehaald met een auto ambulance.
Omslachtig....dat wel , maar we hadden de mogelijkheid daar toe. En zo konden we meenemen wat we wilden.
Maar in Nederland mag de auto dan niet aan de openbare weg staan!! Want de eigenaar is nederlands resident, dus de auto parkeren op eigen terrein!

anduril
door anduril - Mar 21, 2016 om 13:11
167 Antwoorden / 1 Vragen

Als je Spaans ingezetene bent dan mag dat.
Als je Nederlands ingezetene bent dan mag dat mits je op je in Spanje gekochte auto een Nederlands kenteken hebt.  Waar je die auto hebt gekocht is niet belangrijk.

ha
door halex - Mar 21, 2016 om 23:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat mag, mits u motorrijtuigenbelasting en bpm betaalt in Nederland. Meer informatie vind u hier. Bent u niet ingeschreven in Nederland maar in Spanje? Dan mag u maximaal zes maanden met een Spaans kenteken in Nederland rondrijden.