Le
door Lenneke1985 Nov 8, 2016 om 09:06
Auto & vervoer

Mag je personeel betaald laten parkeren?

In het ziekenhuis waar ik werk gaan ze betaald parkeren invoeren voor personeel. Ze zeggen hierbij dat het is om het nieuwe parkeerterrein, wat ze door de uitbreiding erbij hebben moeten kopen, te bekostigen. Mag dit wel? Het parkeergeld wordt door een extern bedrijf geregeld.

21130 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2016 om 09:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er voor het personeel dan geen bijzonder tarief voor dat parkeren? En waarom zou een werkgever voor gratis parkeerplaatsen moeten zorgen?

fgrijder
door fgrijder Nov 9, 2016 om 22:09
55 Antwoorden / 12 Vragen

En waarom zou een werkgever voor gratis parkeerplaatsen moeten zorgen? Omdat jij als werknemer daar dagelijks moet zijn om te komen werken.
Geen personeel dan kan de werkgever de deuren wel sluiten.
Waarom zou het normaal zijn om te betalen voor een parkeerplaats bij je eigen werkgever?
Wat is de volgende stap die de werkgever kan doen, soms entree vragen om het gebouw binnen te mogen??

tijger1
door tijger1 Nov 10, 2016 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeker nooit in een grote stad gewerkt?

ma
door manwijf - Nov 8, 2016 om 09:14
574 Antwoorden / 1 Vragen

Bijzonder... Ik neem toch aan dat het betaalde parkeren niet alleen voor het personeel geldt, maar ook voor de bezoekers? In het ziekenhuis waar ik ooit werkte, gold betaald parkeren alleen voor bezoekers. Wij hadden allemaal een parkeerkaart. Wat vindt de bond ervan?

jo
door jorisw Nov 8, 2016 om 10:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De vakbond zou dit als enigszins linkse organisatie moeten toejuichen: parkeergeld heffen is immers ook deels bedoeld om autogebruik te ontmoedigen.

tenormin
door tenormin Nov 8, 2016 om 21:20
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja @manwijf, waar je ooit parkeerde. Alles is veranderd, dus ook het parkeren. Je gaat toch ook niet op kosten van je baas naar je werk? Ik althans nooit. En als men ver van de werkplek woont zijn er kosten aan verbonden, voor jezelf , om er te komen. Per auto, OV etc. Iemand is a lucky bird als het te belopen of te fietsen is, toch?

pe
door pebk Nov 9, 2016 om 15:25
583 Antwoorden / 0 Vragen

Niet op kosten van de baas? Echt wel. De baas betaalt bij menig bedrijf woon-werkverkeer. Dat mogen ze voor 0.19 cent per kilometer doen. Het is overigens geen wettelijke verplichting, maar wel vrij standaard in veel CAO's.

ma
door manwijf Nov 10, 2016 om 14:42
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Tenormin Het zkhs waar ik werkte was verdeeld over 3 locaties. Ik kon zelf altijd op de fiets, maar het hele personeel kreeg standaard een parkeerkaart, aangezien je overal inzetbaar moest zijn. Het betrof een heel grote parkeerplaats, dus ruimte zat. Zie het als service aan je personeel als je opeens elders te werkgesteld wordt. Wat is daar mis mee? Het hoeft geen betoog, dat iedereen met het eigen vervoer kwam.
Weet je zoiets bij het solliciteren, dan weet je waar je aan toe bent. Maar in veel gevallen overvallen ze je er mee en dat betekent dan hetzelfde als teruggang in salaris. Die parkeertarieven logen er nl niet om.

ja
door jackyh - Nov 8, 2016 om 09:26
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb een OV jaarkaart om naar m'n werk te gaan. Wie denkt u dat die moet betalen. Wie heeft geen reiskosten want bijna niemand woont om de hoek van z'n werkgever.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 8, 2016 om 09:44
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Bij oproepbare dienst zou het gratis moeten zijn. Weekend e.d. Informeer daar eens naar.

Ar
door AriEllis Nov 9, 2016 om 14:15
57 Antwoorden / Vragen

Waarom?

sjjoppy
door sjjoppy Nov 9, 2016 om 15:01
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Er hoort een eigen parkeerplek te zijn voor personeel die buiten werkuren bereikbare dienst hebben, ik denk dan aan artsen, OK verpleegkundigen en zij die voor de patient aanwezig moeten zijn,  spoedgevallen dus.

jo
door jorisw - Nov 8, 2016 om 10:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat mag. Is bij heel veel bedrijven gebruikelijk, zeker in gebieden met schaarste qua parkeergelegenheid.

edrick3
door edrick3 - Nov 8, 2016 om 11:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mag dit wel?

Ja, waarom zou dit niet mogen?
Men is niet verplicht om personeel gratis parkeerplaatsen aan te bieden.
Dat maakt geen deel uit van je arbeidsovereenkomst naar ik aanneem.

diumenge
door diumenge - Nov 8, 2016 om 11:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan vast ergens gratis parkeren en het laatste stukje met het OV gaan of lopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2016 om 11:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft de OR van uw ziekehuis hier mee ingestemd? Dit is m.i. een wijziging in de arbeidsvoorwaarden, niet bij CAO geregeld maar waarvoor instemming van de OR is verplicht. Bent u lid van een vakbond? Zo ja, doe daar navraag naar de rechtmatigheid.

Indien uw OR heeft ingestemd mag het in ieder geval m.i. wel.

edrick3
door edrick3 Nov 8, 2016 om 12:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is natuurlijk geen zaak van de OR.

ha
door halex Nov 9, 2016 om 00:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Instemmingsrecht van de OR is geregeld in art 27 van de WOR. Parkeren staat daar niet genoemd.

jo
door jorisw Nov 9, 2016 om 09:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En buiten dat: een ziekenhuis is een grote organisatie waar zaken over het algemeen professioneel worden geregeld. Mocht de OR ergens mee in moeten stemmen, ga er dan rustig van uit dat zoiets is gebeurd.

tijger1
door tijger1 Nov 10, 2016 om 15:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Net als bij de politie.:-))

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 8, 2016 om 11:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb in het verleden in de detailhandel gewerkt, zoals u begrijpt liggen winkels vaak in het centrum van een stad.
Ik had de keuze of €11 per dag aan parkeren betalen of 20 minuutjes lopen om gratis te parkeren.
Mijn baas vergoedde de km's royaal maar parkeren was echt mijn probleem.
U kunt misschien ook met het OV naar uw werk of met een fiets of bromfiets.
Uw baas mag dus gewoon parkeergeld vragen.
Diewilik

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2016 om 13:02
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Herhaald: arbeidsvoorwaardelijk mag het alleen indien ook de Ondernemingsraad heeft ingestemd met deze wijziging in arbeidsvoorwaarden.

edrick3
door edrick3 Nov 8, 2016 om 14:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

herhaald: dit heeft niets met arbeidsvoorwaarden van doen.

ha
door halex Nov 9, 2016 om 00:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

herhaald: parkeerbeleid valt niet onder art 27 van de WOR.

aurora1
door aurora1 - Nov 8, 2016 om 14:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar op de fiets? Met het OV? U heeft dan kennelijk tot dusver het voordeel van gratis parkeren gehad, de meeste mensen hebben dat niet als de werkplek in een omgeving ligt waar betaald parkeren geldt.

tenormin
door tenormin - Nov 8, 2016 om 14:59
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@lenneke1985, kijkt u eens op Google: bij alle ziekenhuizen lees ik dat het personeel moet betalen. Heb ze niet allemaal nagelezen maar de duurste was €4,00 per dag en de goedkoopste €1,00 per dag. Dus het is normaal toegestaan.

getty
door getty - Nov 8, 2016 om 15:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dit mag. De werkgever hoeft niet voor gratis parkeerplaatsen te zorgen.

ga
door gamemuis - Nov 8, 2016 om 16:05
36 Antwoorden / 1 Vragen

Maar..... Het parkeerterrein is van het ziekenhuis zelf, tenminste dat maak ik uit het verhaal van ts op.
Weten jullie zeker dat ze het dan mogen verplichten? Zo kunnen ze voor alles wat het personeel gebruikt geld gaan vragen. Het toilet b.v.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2016 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, het toilet dus niet, want daar moet de werkgever op een werkplek juist wel voor zorgen.

ha
door halex Nov 9, 2016 om 00:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Toilet valt onder arbo-regels, parkeren niet. En inderdaad, voor alles wat personeel gebruikt wat niet direct nodig is voor de uitoefening van de functie (koffie bijvoorbeeld, of de kantine) mag de werkgever geld vragen. Tenzij er een wettelijke bepaling voor is (toilet) of het nodig is om je werk te kunnen doen (pen, papier, bureau).

ha
door halex - Nov 9, 2016 om 00:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Moet u verplicht met de auto naar uw werkplek komen, of mag u bijvoorbeeld ook lopend of op de fiets?

ka
door kaakje - Nov 9, 2016 om 09:50
109 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat mag natuurlijk. Wel zou er een speciaal tarief ingevoerd kunnen worden. Is regel bij veel bedrijven.

mo
door mof - Nov 9, 2016 om 12:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, prima idee goed voor t milieeu uw gezondheid en portemonnee, ga lekker lopen fietsen of met het ov

ph
door phpieterse - Nov 9, 2016 om 12:43
24 Antwoorden / 8 Vragen

Rare vraag. Tuurlijk mag dat, of mag u ook gratis mee eten?
Wel tegen een redelijk tarief, uiteraard!

hansje klein
door hansje klein - Nov 9, 2016 om 14:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De haagse regenten willen, dat u dichterbij uw werk gaat wonen om u van de weg af te krijgen en maken het i.s.m. allelei organisaties en werkgevers, bewust duurder voor werknemers als u, die niet kunnen/willen verhuizen. Een beetje humane werkgever zal hier best een eigen mouw aan kunnen passen.....maar dan moet hij wèl willen/mogen. Ga eens wat met de schaarse? collega's bespreken en sámen een brief opstellen.

Tegemoedkomingen qua reiskosten, huurkosten, afhaalbusje van P+R of......de parkeerkosten betalen. Nu kunt u alleen maar de bonnetjes bewaren voor uw belastingaangifte, want u heeft geen recht op een P-plaats.

tijger1
door tijger1 Nov 9, 2016 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die parkeerkosten zijn niet aftrekbaar bij de aangifte.

pe
door pebk - Nov 9, 2016 om 15:32
583 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ze mogen het. Geen zaak voor de OR of bonden. Of het een voorbeeld van goed werkgeversschap is... ik vind van niet. Maar ja, de wergever in de zorg is allang de baas niet meer. Het ziekenhuis wordt gerund door managers onder leiding van zorgverzekeraars. Die knijpen de boel af, want het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Daardoor moet u nu bijdragen in de kosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 11, 2016 om 11:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

En dan toch noor maar een keer: het mag maar alleen als ook de personeelsvertegenwoordiging en lees dus de ondernemingsraad hierover om advies is gevraagd (en heeft ingestemd)