lp
door lpc May 4, 2007 om 15:40
Auto & vervoer

Met welke snelheid gaat de airbag af?

Waarschijnlijk hoef ik me geen zorgen te maken, maar ik wil toch even jullie mening horen.

Ik heb namelijk een aanrijding gehad terwijl ik stilstond. Iemand reed vol gas vanuit stilstand een aantal meters achteruit en botste tegen mij aan. Mijn auto kwam zelf muurvast te zitten aan de trekhaak.

Achteraf heeft de tegenpartij het verhaal veranderd en zegt natuurlijk dat ik achterop ben gereden.
Ik heb drie getuigen in de auto en bovendien zijn mijn airbags niet afgegaan want die gaan niet af als de snelheid van de andere kant komt heb ik me laten vertellen.

Stel dat ik wel achterop zou zijn gereden met de snelheid waarmee het nu ook is gebeurd waren de airbags dan afgegaan?

Ben reuze benieuwd naar jullie mening. Alvast bedankt.

64735 11 Rapporteer

brynnar
door brynnar - May 4, 2007 om 15:58
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste LPC,

Een airbag wordt niet geactiveerd bij een bepaalde snelheid, maar de vele sensoren die de airbag aansturen, doen dit hoofdzakelijk op basis van de gemeten vertraging in combinatie met zeer ingewikkelde algoritmes, waar je op zijn minst hogere wiskunde voor moet hebben gestudeerd. In deze algoritmes worden ook gegevens als snelheid, plaats van stoelen, hoek van aanrijding, etc meegenomen, zodat een eenduidig antwoord op je vraag eigenlijk bijna onmogelijk te geven.

Mvgr - B

hutch
door hutch - May 4, 2007 om 16:02
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Lpc,

als ik het goed heb, gaan (de meeste) airbags af (of er uit....) bij een snelheid boven de (ongeveer) 25 km/u. Dit kan uiteraard per merk verschillen.

Ik vermoed dat als u zelf achterop die auto was 'geknald', de airbags in uw auto er wel uitgeklapt waren, gezien datgene wat u in uw verhaal weer geeft.

Succes, gr. Hutch

bobmalooga
door bobmalooga - May 4, 2007 om 16:44
229 Antwoorden / 7 Vragen

Airbags gaan af op vertraging.
Dit wordt gemeten door een zogenaamde G-sensor.
Meestal is dit niet veel meer dan een metalen kogeltje wat is opgesloten.
Als de vertraging groot genoeg is breekt het kogeltje los en maakt kontakt.
De airbag wordt afgevuurd, deze G sensor zit in de airbag computer die om die reden daarom ook vaak maar 1 x bruikbaar is.
Mijn zwager heeft eens een betoonen blok geraakt in het gras na een popconcert met een snelheid van 1km per uur e.d. airbags gingen gewoon af!
Bij aanrijding van achter gaan ze nooit af, omdat het kogeltje alleen naar voren kan uitbreken.

grindweg
door grindweg - May 4, 2007 om 18:25
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een airbag gaat af als er een plotselinge vertraging optreed en van uit een bepaalde hoek er is rekening gehouden met de kooiconstructie.  de mate van energie absoberen word daar ook in berekend.deze sensoren zitten in de chassis balken o.a.  tegen woordig gaan de nieuwste ook af bij het registreren van bepaalde geluidsgolven het geschreeuw van het materiaal . maar er gebeurt meer ook de gordel spanners gaan dan in werking. en de g krachten worden gemeten met een kogel op een helling baantje. gooi oude gordels niet met een smak op de grond het lijkt wel een kanon schot wat er afgaat.en als het systeem faalt staat alles op veilig en kan hij nooit afgaan. te zien aan het controle lampje op het daschbord.  hopelijk is het nu een beetje duidelijk heeft u nog vragen dan hoor ik dat graag.

grindweg
door grindweg - May 4, 2007 om 18:27
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bob maloga dat klopt niet helemaal dat is sterk afhangkelijk van merk en construktie. er zijn al systemen met een selectie van welke airbag er afgaat. sory voor de correctie

bobmalooga
door bobmalooga - May 4, 2007 om 21:31
229 Antwoorden / 7 Vragen

Tuurlijk zijn er andere systemen, maar het gros van de systemen werkt nog steeds gewoon zoals ik het heb uitgelegd.
De G-sensors op de chassisbalken die jij noemt worden gebruikt voor zijdelingse aanrijdingen, de sensor voor frontaal zit bijna altijd in de airbag computer.
De frontale airbag reageert altijd op de frontale G-sensor, er bestaan wel 2 traps airbags tegenwoordig maar welke trappen worden ontstoken wordt voornamelijk bepaald door het gewicht van de inzittenden en de stand van de stoel.
En om maar op de vraag terug te komen, ik heb nog nooit een aansluiting voor het snelheidssignaal gezien op een airbag computer, dus dat is geen issue als het gaat om afgaan.

grindweg
door grindweg - May 4, 2007 om 21:57
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bobmalooga hallo . in welk merk auto zit hij in de airbag ecu?? die ben ik nog niet tegen gekomen. je hebt wel gelijk wat betreft snelheids sensoren hebben hier geen invloed op. dat is ook geen bewering van mij

hutch
door hutch - May 5, 2007 om 10:47
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Wat ik boven geschreven heb, had ik van iemand gehoord, die zelf betrokken is geweest bij een ongeval met zijn Porsche. Hij was tegen de vangrail geklapt en meerdere keren over de kop gegaan...... (Porsche totall los) maar geen enkele airbag was er uit geklapt (.....).

Uiteraard, zoals de anderen ook schreven, is het iets 'ingewikkelder'. Het volgende heb ik gevonden op de site: www.airbags.nl

"Airbags zijn ontworpen om de kans op letsel te verminderen bij aanrijdingen met een snelheidsverschil van circa 25 kilometer per uur of meer. Voor het activeren van bestuurders- en passagiers airbags moet de aanrijding plaatsvinden onder een hoek van 30 graden t.o.v. de lengte-as van de auto. Voor zij-airbags geldt hetzelfde maar dan ten opzichte van de dwars-as van de auto. De sensoren die de vertraging van de auto meten, sturen een electrisch signaal naar het onderdeel dat de airbag opblaast. Hierbij ontstaan een gasvolume dat de airbag in circa 30 milliseconden vult en de inzittende opvangt, hierna duurt het nog ongeveer 50 milliseconden voordat de airbag weer leeg is. Om een gevoel te geven in welke tijdspanne dit proces zich voltrekt, het knipperen met uw ogen kost ongeveer 100 milliseconden oftewel 1/10 seconde. In de afbeelding hieronder kunt u zien welke reacties er plaatsvinden tijdens een aanrijding. Als voorbeeld worden hier de werking van een bestuurdersairbag en een passagiersairbag beschreven, alle andere typen airbags, maar ook gordelspanners, werken volgens een zelfde principe."

Ik zou zeggen, ga eens naar die site en lees alles eens rustig door.

Tip voor de volgende keer (...): mogelijk 'remsporen', als u de voet op de rempedaal had (bij stilstaan) krijg je ook 'remsporen', maar dan verkeerd om. Andere auto de versnellingspook nog in de achteruit (foto maken). Leg altijd een wegwerpcamera (met flitser) in de auto en helemaal 'volschieten'.

Desalniettemin succes met de zaak.

Gr. Hutch

bobmalooga
door bobmalooga - May 5, 2007 om 17:17
229 Antwoorden / 7 Vragen

In zowat elk merk zit de frontale G-sensor in de ECU.
Bij een systeem zonder zij airbags zul je zowiezo tevergeefs naar een losse G-sensor zoeken.
Kijk maar in de beschrijving wat er moet gebeuren als de airbags zijn afgegaan.
Bijna altijd moet ook de ECU worden vervangen, vanwege die G-sensor.
Het wissen van de foutcodes wordt dan geblokkeerd.

in
door indy500 - Apr 23, 2014 om 13:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

dit klopt niet helemaal mensen de airbags gaan af als je inderdaad 25 of meer km/u rijdt maar dit is meestal merk van merk veranderend,

me
door mein33 - Apr 23, 2014 om 14:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=indy500 schreef op woensdag 23 apr 2014, 13:39]dit klopt niet helemaal mensen de airbags gaan af als je inderdaad 25 of meer km/u rijdt maar dit is meestal merk van merk veranderend,

@indy500,

Dit is wel een staaltje van hele oude airbags (inmiddels 7 jaar) laten afgaan.