va
door vaderhoff324 Aug 27, 2024 om 11:29
Auto & vervoer

Mogen reviews door de ontvanger worden verwijderd, als ze niet welgevallig zij

Ik heb bij de koop van een artikel voor ongeveer 10.000,00 euro minder goed ervaringen mbt after sales ervaren en heb dat in een review vermeld. De eerste reactie van het bedrijf was. U dient de review te verwijderen anders zullen wij  onze advocaat er achter zetten. Toen ik dat heb gewijgerd blkke dat de review was verwijderd. Mag en/of kan zoiets maar zo gebeuren

5506 17 Rapporteer
Be
door Bewaklu - Aug 27, 2024 om 11:33
143 Antwoorden / 1 Vragen
2

Natuurlijk mag dat. Of het netjes is?
Dat advocaten verhaal is flauwekul.

lo
door lovewinnie - Aug 27, 2024 om 11:49
1232 Antwoorden / 1 Vragen
1

Natuurlijk mag dat. Bedrijven kunnen review laten verwijderen.

Mikske10
door Mikske10 - Aug 27, 2024 om 12:05
12 Antwoorden / 4 Vragen
2

Volgens mij mag dat niet, behalve als er bv rascistische opmerkingen worden geplaatst of dat het een nep review is etc..
Kijk eens op de website van de KVK daar staat uitbreid vermeld wat wel en niet mag.

Je kunt altijd een review plaatsen op bv Truspilot. 

Daar kan het bedrijf niet zomaar een review verwijderen, wel op reageren.


marita5
door marita5 - Aug 27, 2024 om 12:18
11669 Antwoorden / 15 Vragen
2
Mikske10
door Mikske10 Aug 27, 2024 om 12:31
12 Antwoorden / 4 Vragen

Dankjewel @Maritas. Deze site bedoel ik, maar wist niet zo snel hoe ik de link kon plaatsen.

marita5
door marita5 Aug 27, 2024 om 12:41
11669 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , link maken en plaatsen : rechtsklik bovenaan op de Url van de website > klik op kopiëren > kom dan hier terug op de site > klik op het schakeltje ( rechts naast de vet gedrukte i ) er opent een wit blok veld > rechtsklik in het eerste veld ( Url ) kies plakken > klik op oke en dan op plaats .

sira
door sira - Aug 27, 2024 om 12:29
2579 Antwoorden / 24 Vragen
3

Of het wel of niet mag, weet ik niet, want het is toch misleiding.

Een voorbeeld: op de site van Edet stonden voor 3 à 4 maanden geleden 90% negatieve reviews. Die zijn allemaal door Essity (Edet) weggehaald, want veel klanten zijn overgestapt naar andere merken en zelfs mijn supermarkt heeft Edet uit het assortiment gehaald.

Kul noemen we dit, want 90% vond het waardeloos, maar door al die negatieve reviews weg te halen kan Edet nu beweren dat 60% van de gebruikers hun toiletpapier aanraadt en dat is een groot verschil t.o.v. 10%.
Inmiddels lopen de negatieve reviews weer op hun site binnen.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 27, 2024 om 13:04
7393 Antwoorden / 3 Vragen
3

Het hangt ervan af waar de negatieve review is geplaatst, als dat op de eigen site is dan mag dat.

sira
door sira Aug 27, 2024 om 13:22
2579 Antwoorden / 24 Vragen

Maar ze moeten dan toch onderbouwen waaróm de negatieve reviews zijn weggehaald. Ik weet niet of dat bij de review van de vraagsteller is gebeurd, maar in ieder geval niet bij het bedrijf in mijn voorbeeld.

Uit de link van Marita5:
Alinea 3 van Regels voor plaatsen en verwijderen beoordelingen
Als je een negatieve review verwijdert, vermeld dan de reden. Bijvoorbeeld als de beoordeling aantoonbaar niet klopt of oneerlijk is. Als je kunt aantonen dat de negatieve review nep is, hoeft dat niet.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 27, 2024 om 13:56
7393 Antwoorden / 3 Vragen

Ik maak uit de vraag van TS op dat de review op de site is geplaatst van dat bedrijf.

Regelmatig wordt een klant verwezen naar een eigen site waar alleen goede reviews vermeld zijn.

Bij TrustPilot wordt zonder goede onderbouwing niets weggehaald.


sira
door sira Aug 27, 2024 om 14:31
2579 Antwoorden / 24 Vragen

In mijn voorbeeld staan ook alle reviews op de eigen site (van Edet), maar als ze dan steeds alle negatieve weghalen, krijg je een totaal verkeerd beeld.

Mabelle
door Mabelle - Aug 27, 2024 om 13:54
655 Antwoorden / 1 Vragen
4

Hangt ook af van de review die je had geschreven. Bedrijven ten onrechte oplichters noemen, scheldwoorden enz. wordt niet geaccepteerd.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2024 om 14:06
11745 Antwoorden / 52 Vragen
1

Trustpilot kunnen ze niets aan doen, hooguit reageren. Maar als een bedrijf 96 tot100% positief is, geloof ik dat niet, dan is ermee geklooid.

rj
door rjw - Aug 27, 2024 om 20:28
3390 Antwoorden / 5 Vragen
0

Wat stond er in de review (letterlijke tekst, je kunt de naam van het bedrijf weg laten)?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2024 om 14:55
16991 Antwoorden / 202 Vragen
1

O.a. uit dse link die u al kreeg van @MARITA5 en mijn advies isd dus: melden bij ACM en AFM

Boetes tot 2 miljoen euro

De Autoriteit Consument en Markt en de Autoriteit Financiële Markten bewaken de regels voor online reviews. Houd je je niet aan de wet, dan kunnen zij boetes geven. 

Die boetes kunnen oplopen tot 4 procent van je jaaromzet, of een maximumboete van 2 miljoen euro. Als je vaker een fout maakt, kan de boete zelfs oplopen naar 10 procent van de jaaromzet.

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer  en https://www.afm.nl/nl-nl/sector/themas/melden-misstanden-en-incidenten


Ka
door Kariena - Aug 28, 2024 om 14:56
5 Antwoorden / Vragen
3

Ik heb van Google een officieel bericht gekregen dat mijn review verwijderd werd omdat camping Teichmann uit Duitsland,  die het betrof mijn review als laster beschouwde. 

ik heb daartegen bezwaar gemaakt omdat mijn review een persoonlijke mening betreft en bovendien nog mild was in vergelijking met andere. 

Dus ik weet niet of het zomaar mag. 

 

pe
door pebk - Aug 28, 2024 om 15:00
597 Antwoorden / 0 Vragen
1

Waar heeft u de review geplaatst? Bij het bedrijf op de site? Op een algemene site? Achter op een bierviltje in het lokale stamcafe?

rudilobo
door rudilobo - Aug 28, 2024 om 15:06
14 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ze een hoop werk bezorgen   vele vrienden en bekenden familie vragen ook een review te laten schrijven. Kijken wat ze doen.

ka
door kassa2551 - Aug 28, 2024 om 15:17
30 Antwoorden / Vragen
0

Het is al knap dat ze een " after sales" afdeling hebben. Meestal als iets tegenwoordig is verkocht en je bent de deur uit, ben je namelijk niets meer, ook al heb je voor € 10.000 gekocht. Maar het gaat er wel om of u op één of andere manier iets heeft geschreven wat misschien beledigend of wat dan ook is. Mensen schrijven in woede de gekste dingen. En dreigen met een advocaat. Nou daar zou ik niet wakker van liggen.

Linski
door Linski - Aug 28, 2024 om 15:18
24 Antwoorden / 5 Vragen
0

Was het toevallig dat Duitse bedrijf in horecamaterieel?

pr
door prikker - Aug 28, 2024 om 17:56
20 Antwoorden / 1 Vragen
0

Op de eigen site mogen ze alles, maar op een andere site (zoals trustpilot) mag ik toch hopen dat 't niet mag... maar goed, tegenwoordig kan er heel veel...

rj
door rjw Aug 28, 2024 om 21:14
3390 Antwoorden / 5 Vragen

Er kan tegenwoordig juist steeds minder. In de begintijd van Internet kon er heel veel want er was niets gereguleerd. Nu wordt steeds meer beperkt door wetgeving.

agapon1951
door agapon1951 - Aug 28, 2024 om 18:27
204 Antwoorden / Vragen
0

Het lijkt mij als U fatsoenlijke bewoordingen hebt gebruikt en het ebdrijf zich daar niets van aantrekt. lijkt mij dat het bedrijf iets te verberen heeft. I.p.v. te bedreigen met advocaat ahd het ook eens naar de klachten kunnen gaan luisteren en kijken of deze terecht zijn. Indien terecht tja zou als bedrijf dan niet de kop in het zand steken maar de goede naam proberen te blijven beouden. Niet terecht persoonlijk zou ik dan ok zeggen waar bent |U mee bezig, niettemin overleg plege.n

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ga
Gamba 1950 - Oct 30, 2024 om 20:07
Huishouden & energie
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast

Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast

Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer

RM
RMF - Oct 29, 2024 om 17:42
Winkels & webshops

Wie is er verantwoordelijk?

Goedenavond,

Helaas een klein geschil met een webshop. Enige tijd geleden een pakket geretourneerd met het retourlabel wat in het pakket zat. Pakket is niet meer traceerbaar, blijft ergens hangen.

De webshop zegt niet verantwoordelijk te zijn voor retourzendingen ( het staat ook zo op hun website ), maar DHL geeft aan dat hun wel verantwoordelijk zijn omdat ze het label betaa ... Lees meer

Za
Zarja - Oct 22, 2024 om 04:57
Winkels & webshops

Wat moet ik doen als een gigant als Mediamarkt de bestelde en betaalde producten niet levert en ook niet reageert op de klacht, niet op de klachtenlijn en niet op de emails van de klachtenlijn.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit meemaken. Ik heb in juli 2024 een aantal spullen besteld bij Mediamarkt. Ik kreeg bericht dat ze binnen waren en bij het ophalen bleek dat een router miste. Die zou nog nageleverd worden, zeiden ze, wisten ze niet zeker, want het stond nergens genoemd dat het nageleverd zou worden, behalve op hun site waar ze beweren dat als je een bestelling nog niet hebt ontvan ... Lees meer