Mogen reviews door de ontvanger worden verwijderd, als ze niet welgevallig zij
Ik heb bij de koop van een artikel voor ongeveer 10.000,00 euro minder goed ervaringen mbt after sales ervaren en heb dat in een review vermeld. De eerste reactie van het bedrijf was. U dient de review te verwijderen anders zullen wij onze advocaat er achter zetten. Toen ik dat heb gewijgerd blkke dat de review was verwijderd. Mag en/of kan zoiets maar zo gebeuren
Volgens mij mag dat niet, behalve als er bv rascistische opmerkingen worden geplaatst of dat het een nep review is etc..
Kijk eens op de website van de KVK daar staat uitbreid vermeld wat wel en niet mag.
Je kunt altijd een review plaatsen op bv Truspilot.
Daar kan het bedrijf niet zomaar een review verwijderen, wel op reageren.
Hallo Vaderhof324 ,
Aanvulling op @mikske10 ,
Zie deze link .
https://www.kvk.nl/wetten-en-regels/online-verkoop-nieuwe-regels-voor-reviews/
Dankjewel @Maritas. Deze site bedoel ik, maar wist niet zo snel hoe ik de link kon plaatsen.
Graag gedaan , link maken en plaatsen : rechtsklik bovenaan op de Url van de website > klik op kopiëren > kom dan hier terug op de site > klik op het schakeltje ( rechts naast de vet gedrukte i ) er opent een wit blok veld > rechtsklik in het eerste veld ( Url ) kies plakken > klik op oke en dan op plaats .
Of het wel of niet mag, weet ik niet, want het is toch misleiding.
Een voorbeeld: op de site van Edet stonden voor 3 à 4 maanden geleden 90% negatieve reviews. Die zijn allemaal door Essity (Edet) weggehaald, want veel klanten zijn overgestapt naar andere merken en zelfs mijn supermarkt heeft Edet uit het assortiment gehaald.
Kul noemen we dit, want 90% vond het waardeloos, maar door al die negatieve reviews weg te halen kan Edet nu beweren dat 60% van de gebruikers hun toiletpapier aanraadt en dat is een groot verschil t.o.v. 10%.
Inmiddels lopen de negatieve reviews weer op hun site binnen.
Het hangt ervan af waar de negatieve review is geplaatst, als dat op de eigen site is dan mag dat.
Maar ze moeten dan toch onderbouwen waaróm de negatieve reviews zijn weggehaald. Ik weet niet of dat bij de review van de vraagsteller is gebeurd, maar in ieder geval niet bij het bedrijf in mijn voorbeeld.
Uit de link van Marita5:
Alinea 3 van Regels voor plaatsen en verwijderen beoordelingen
Als je een negatieve review verwijdert, vermeld dan de reden. Bijvoorbeeld als de beoordeling aantoonbaar niet klopt of oneerlijk is. Als je kunt aantonen dat de negatieve review nep is, hoeft dat niet.
Ik maak uit de vraag van TS op dat de review op de site is geplaatst van dat bedrijf.
Regelmatig wordt een klant verwezen naar een eigen site waar alleen goede reviews vermeld zijn.
Bij TrustPilot wordt zonder goede onderbouwing niets weggehaald.
In mijn voorbeeld staan ook alle reviews op de eigen site (van Edet), maar als ze dan steeds alle negatieve weghalen, krijg je een totaal verkeerd beeld.
Hangt ook af van de review die je had geschreven. Bedrijven ten onrechte oplichters noemen, scheldwoorden enz. wordt niet geaccepteerd.
Trustpilot kunnen ze niets aan doen, hooguit reageren. Maar als een bedrijf 96 tot100% positief is, geloof ik dat niet, dan is ermee geklooid.
O.a. uit dse link die u al kreeg van @MARITA5 en mijn advies isd dus: melden bij ACM en AFM
Boetes tot 2 miljoen euro
De Autoriteit Consument en en de Autoriteit Financiële bewaken de regels voor online reviews. Houd je je niet aan de wet, dan kunnen zij boetes geven.
Die boetes kunnen oplopen tot 4 procent van je jaaromzet, of een maximumboete van 2 miljoen euro. Als je vaker een fout maakt, kan de boete zelfs oplopen naar 10 procent van de jaaromzet.
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en https://www.afm.nl/nl-nl/sector/themas/melden-misstanden-en-incidenten
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast
Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer
Wie is er verantwoordelijk?
Goedenavond,
Helaas een klein geschil met een webshop. Enige tijd geleden een pakket geretourneerd met het retourlabel wat in het pakket zat. Pakket is niet meer traceerbaar, blijft ergens hangen.
De webshop zegt niet verantwoordelijk te zijn voor retourzendingen ( het staat ook zo op hun website ), maar DHL geeft aan dat hun wel verantwoordelijk zijn omdat ze het label betaa
...
Lees meer
Wat moet ik doen als een gigant als Mediamarkt de bestelde en betaalde producten niet levert en ook niet reageert op de klacht, niet op de klachtenlijn en niet op de emails van de klachtenlijn.
Ik ben benieuwd of meer mensen dit meemaken. Ik heb in juli 2024 een aantal spullen besteld bij Mediamarkt. Ik kreeg bericht dat ze binnen waren en bij het ophalen bleek dat een router miste. Die zou nog nageleverd worden, zeiden ze, wisten ze niet zeker, want het stond nergens genoemd dat het nageleverd zou worden, behalve op hun site waar ze beweren dat als je een bestelling nog niet hebt ontvan ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer