es
door essie02 Jan 25, 2010 om 22:22
Auto & vervoer

Nog niet ontvangen bekeuring

Ik heb op 25 november zo'n fijn geel briefje onder m'n ruitenwisser gevonden... Geparkeerd zonder parkeerschijf, € 60 (erg onbenullig, ik WEET het... en die schijf ligt gewoon in m'n auto...).
Tot op heden heb ik nog geen bekeuring/acceptgiro thuis gehad... Iemand enig idee of die termijn "normaal" is?? Heb nl. geen zin om een evt. verhoging te gaan betalen... (en "kwijtgeraakt bij de post" kom je niet mee weg, dat kan iedereen wel zeggen natuurlijk..). Zal ik nog even afwachten of zal ik contact opnemen met het CJIB??

15828 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Zou zelf geen Contact opnemen, met een beetje mazzel verjaard het, maar ze zullen tegen kerst wel op zoek gaan naar nog te innen gelden............ ;-(

Lees even info bij de link -> Boetes en Verjaring

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens valt parkeerboete veelal (of wellicht altijd) onder `parkeerbelasting wat betreft verjaringstermijn en die is 5 jaar.

---Bijzondere verjaringstermijnen
Verder kent de wet enkele bijzondere verjaringstermijnen, zoals:

Schadevergoeding wegens milieuverontreiniging: 30 jaar
Belastingschulden: 5 jaar -- Verjaring

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo essie02

Zoals Stacey ook al opmerkte, het gaat hier dus over een gemeentelijke belasting.
U krijgt dan dus van de Heffingsambtenaar van de gemeente waar die parkeerovertreding is gemaakt een belastingaangifte.
Dus het Centraal Justitieel Incossobureau (CJIB) staat hier buiten.

Ik zal hier maar geen mopjes schrijven over de langzame ambtenaren maar het kan zo maar zijn dat u over een half jaar alsnog zo'n belastingAANSLAG krijgt.

Gewoon dus afwachten maar. En misschien hebt u nog wel mazzel.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat was 'n fijne link, dat had ik nog niet gevonden.. Dank je!
Wel gekeken op site van CJIB, maar daar werd 'k ook niet veel wijzer van..
Ik wacht 't nog maar even af... 't Kan me hoogstens die verhoging kosten... (maar ik neem aan dat ik dan een aanmaning krijg... en 2x niet aankomen per post lijkt me sterk...).

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag essie,

Wacht nog rustig even af. Het ergste wat je kan overkomen is dat je in alle vroegte van je bed wordt gelicht. En je zult dan maar een laatmens zijn als ik....

Parkeerboetes worden toch door de gemeente geïnd. Niet door het CJIB.
Je kunt dan altijd nog je vraag met datum en de antwoorden van Stacey en mij printen. Dan bewijs je bij de gemeente dat je te goeder trouw was en de acceptgiro niet ontvangen hebt maar dat je wel op tijd wilde betalen....;-)
Het moeten dan wel rotzakken zijn als ze je de boeteverhoging nog laten betalen.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op maandag 25 jan 2010, 22:45: Dag essie,

Wacht nog rustig even af. Het ergste wat je kan overkomen is dat je in alle vroegte van je bed wordt gelicht. En je zult dan maar een laatmens zijn als ik....

Parkeerboetes worden toch door de gemeente geïnd. Niet door het CJIB.
Je kunt dan altijd nog je vraag met datum en de antwoorden van Stacey en mij printen. Dan bewijs je bij de gemeente dat je te goeder trouw was en de acceptgiro niet ontvangen hebt maar dat je wel op tijd wilde betalen....;-)
Het moeten dan wel rotzakken zijn als ze je de boeteverhoging nog laten betalen.

@Hardware ERror MAN.

De laatste keer dat ik een parkeer boete moest betalen gin dus wel via CJIB.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat ik altijd bekeuringen kreeg van het CJIB... maar niet dus zo te horen..
(gelukkig heb ik niet al te vaak een bekeuring en ben er dus niet heel erg in thuis...). Hoop dat ik mazzel heb... Ik merk 't wel tegen de kerst... ;-)
Bedankt!

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 00:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bekeuring Blauwe zone door BOA's en politie ambtenaren. Opbrengst gaat naar het rijk en niet naar de Gemeente.

Bestuurlijke strafbeschikking
In 2009 kunnen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht al een strafbeschikking uitvaardigen. Vanaf 2010 kunnen ook de andere gemeenten voor het instrument kiezen.
• De bestuurlijke strafbeschikking zal worden opgelegd door een gemeentelijke boa, maar het Rijk draagt zorg voor inning via het Centraal Justitieel Incasso Bureau en de verzets- en beroepsprocedures.
• De opbrengst van de strafbeschikking gaat naar het Rijk, maar gemeenten ontvangen een vergoeding van € 40 per uitgeschreven proces-verbaal voor overlast.
• Gemeenten kunnen een vergoeding krijgen van € 25 voor door boa’s uitgeschreven beschikkingen voor ‘fout parkeren’ op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving

Je hebt waarschijnlijk een geel mulder briefje onder je voorruit gekregen die wordt geind door CJB de bonnen gaan via politie en niet via gemeente. Parkeerwachten(niet beedigd kunnen alleen maar bonnen uitschrijven bestemd voor de Gemeente alleen voor niet betalen parkeergeld.) Voor Mulder feiten Blauwe zone buiten parkeervakken e.d. geschied door BOA's die zijn beeidigd voor dat soort feiten gaat via politie bureau en natuurlijk de politie zelf.

gr Henk

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Valerius schreef:
De laatste keer dat ik een parkeer boete moest betalen gin dus wel via CJIB

Dat kan als je verkeerd geparkeerd stond anders dan bij een parkeermeter Dan is het een Mulder feit dus via CJIB

gr Henk.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Valerius

U schrijft: De laatste keer dat ik een parkeer boete moest betalen ging dus wel via CJIB.

Ook dat kan. Dan gaat het om onbevoegd parkeren op plaatsen die genoemd staan in de art. 24, 25 en 26 van Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV). Voorbeelen: Langs een gele onderbroken streep, op plaatsen waar dmv bebording een parkeerverbod is ingesteld, voor een in- of uitrit, op plaatsen waardoor de verkeersveiligheid in het gedrang komt, enz enz.

Nu ik dit zo schrijf en nog eens het Reglement verkeersregels doorneem (wat niet mijn dagelijkse bezigheid is) ontdek ik dat het best eens zou kunnen zijn dat de boete van vragensteller inderdaad via het CJIB loopt. Voor de volledigheid hierbij toch maar even art 25 RVV volledig geplaatst.

1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.

2. Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep, is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan, indien het motorvoertuig overeenkomstig het door Onze Minister bepaalde is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf, waarop het tijdstip staat aangegeven waarop met parkeren is begonnen en de toegestane parkeerduur niet is verstreken.

3. Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, geldt het tweede lid slechts gedurende die dagen of uren.

Dat betekent dus dat Essie heeft geparkeerd in een zgn. blauwe zone gebied.
Overtreding daarvan is dus een verkeersovertreding die in beginsel worden opgespoord en verbaliseerd door politie-agenten maar ook de Bijzondere Opsporings Ambtenaren (bijv. parkeerwachten) mogen dit.

De boete wordt inderdaad geïnd door het CJIB.
Maar ook hiervoor geldt het advies: Gewoon wachten op de rekening.

Deze bijdrage met opzet in vette letter geplaatst.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Henk1951

Op het moment dat ik mijn reactie schreef (bij mij duurt dat wat langer) had u uw reactie al geplaatst.
Excuus voor de dubbel.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 08:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

raadgever schreef op maandag 25 jan 2010, 22:41: Hallo essie02

Ik zal hier maar geen mopjes schrijven over de langzame ambtenaren maar het kan zo maar zijn dat u over een half jaar alsnog zo'n belastingAANSLAG krijgt.

Dit is al een mop; langzame ambtenaren en een belastingaanslag na een half jaar.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien komt 't wel door de trage computers bij de politie.... ;-)
(ik weet dat-ie is uitgeschreven door een politie-agent)

Bedankt voor alle reacties, ik wacht maar rustig even af....