heaucheneaud
door heaucheneaud Mar 8, 2010 om 20:01
Auto & vervoer

NS-fiets reageert niet op klacht

Tot drie maal heb ik mijn fiets met schade door vernieling aangetroffen in een bewaakte (bemenste) fietsenstalling van de NS. De beheerder van de stalling zegt niet verantwoordelijk of aansprakelijk te zijn en verwijst mij naar NS-fiets.

Daar heb ik, over een jaar verspreid, inmiddels vijf (!) brieven heen gestuurd en ik krijg gewoon geen reactie.
Ik heb niet aangetekend verstuurt, ik heb al genoeg kosten aan de fiets gehad.
Zeer zeker is het goede adres gebruikt.

Hoe kan ik in contact komen met NS-fiets?
Het kan toch niet zo zijn dat alle vijf de brieven niet zijn aangekomen?
Bellen wil ik niet, ik wil graag een schriftelijke reactie op mijn klacht.
Bovendien wil ik weten wie er aansprakelijk is in de betreffende fietsenstalling.
Over diefstal staat e.e.a. in de voorwaarden maar over schade en vernieling niet.

Zijn er meer mensen die stug genegeerd worden door NS-fiets?

Zijn er mensen die wel antwoord op hun klacht hebben gekregen van NS-fiets?

Wellicht kan iemand mij een tip geven over hoe om te gaan met deze frustrerende kwestie.

P.s.
De beelden van de beveiligingscamera's mogen volgens de beheerder niet gebruikt worden i.v.m. schending van privacy, wat voor mij volkomen onbegrijpelijk is.

6593 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ga eens naar de "spoorweg" politie. U weet wel die altijd op of bij het station rondlopen en doe daar aangifte van vernieling. NS fiets is een organisatie van doven en blinden. Die verhuren stallingen en fietsen maar voelen zich nergens verantwoordelijk voor. Ze verpachten namelijk de stallingen voor heel veel geld. KASSA dus. Als uw aangifte serieus genomen wordt kijkt er wel iemand naar de camerabeelden, namelijk de politie.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Contact
NS Fiets
Postbus 2534
3500 GM Utrecht
Telefoonnummer: 088 – 6712136 (Secretariaat)
Telefoonnummer: 0900 – 34 38 755 (ServiceCenter)
Faxnummer: 088 - 6712142

Vr.gr. poltol [sorry was al geplaatst voor ik geplakt had]

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je reactie.

Volgende keer zal ik de spoorwegpolitie opzoeken.
Het is nu al een jaar geleden dat mijn fiets voor het laatst vernield is -statistisch gezien kan ik vernieling nummer 4 eerdaags verwachten- dus de camerabeelden zijn er niet meer denk ik.
Het is frustrerend dat je bij een bewaakte stalling alsnog schade aan je fiets kunt verwachten terwijl je 100 euro per jaar betaald voor de extra bewaking.
In het onbewaakte deel wordt veel meer vernield (en gestolen) dus dat is geen optie.

Wat ik ook frustrerend vind is dat NS-fiets me gewoon negeert, want dat is het simpelweg. Je bent goed genoeg om te betalen en als je voorwiel dubbelgevouwen is zijn ze niet thuis.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kzou voor dat geld een fietskluis nemen.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo
hier in Enschede hangt bij binnenkomst van de NS fietsenstalling
een bord waarop staat wij zijn niet verantwoordelijk bij evt schade enz
en ook hier moet je betalen en is er altijd iemand aanwezig
Ik heb de laatste tijd hier geen fiets gestaald maar daarvoor wel
en nooit geen problemen gehad
maar als zo`n bord er hangt (en dat hangt wel vaker bij fietsenstallingen)
weet ik niet of je bij schade wel wat kan verhalen
groetjes Hanny

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

In elke bewaakte stalling van NS hangt een blauw bordje dat aan geeft dat de NS niet aansprakelijk is voor eventuele schade. Schade wordt dus niet vergoed door NS. Nou kunt u uw fiets ook gewoon tussen de honderden fietsen plaatsen in de open lucht bij het station. De kans is daat uiteraard veel groter dat uw fiets schade oploopt en er bestaat een hele grote kans dat hij gestolen wordt of dat hij, indien niet in de rekken geplaatst is, wordt mee genomen door de gemeente en om hem dan terug te krijgen is wel erg duur. Wat mij betreft kan je dus beter je fiets in de bewaakte stalling plaatsen voor weinig geld en de schade voor lief nemen.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

peter ledder schreef op woensdag 10 mrt 2010, 15:52: Ik vind het advies van Salty 677 nog de meest verstandige: neem een fietsKLUIS. Kan op slot en is alleen maar voor jou privé. Ik woon in Naarden en daar is de niet-bewaakte fietsenstalling op station Naarden-Bussum één grote puinhoop! Op station Bussum-Zuid daarentegen zijn allemaal fietskluizen geplaatst en dit gaat prima! Contacten met de NS zijn inderdaad een ramp, zij weigeren een emailadres af te geven, terwijl zij die wel hebben, maar niet verstrekken omdat zij bang zijn voor een overvloed aan mails die binnenkomen! Ik heb een abonnement op Vrij Reizen 60+ en dan krijg je van tijd tot tijd het blad Spoor. Daarin wordt konstant de loftrompet over de NS geblazen, een eigendunk van jewelste. Maar dienstverlening t.o.de reiziger, zelfs in minimaal opzicht is er niet bij! Jammer.Peter327.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

heaucheneaud

Je zou eens kunnen informeren of NSFiets is aangesloten bij de GeschillenCommissie Vervoer in Den Haag. Als dat het geval is, dan kun je bij die Commissie een klacht indienen en schadevergoeding eisen.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.
Ik weet niet beter dan wanneer je betaald voor een dienst,zoals je fiets bewaken, de dienstverlener er NIET vanf kan komen met een bord waarop staat "Voor eigen risico".
Dit zou anders betekenen dat je voor NIETS betaald.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik deze zeker inschakelen.
Succes.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Recentelijk heb ik een tijdje staan babbellen met een beheerder van een gloednieuwe NS-fietsenstalling. Waar hij het meeste van baalde was dat ze zelf ook niet over de beelden beschikken van de camera's. Deze kwamen nl uit in een centrale, en worden in principe constant bekeken. Ik denk dat uw beheerder liever lui dan moe is. Probeer het anders eens direct bij de klantenservice NS, 0900 20 21 163 (0.10 euro p min). Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat nu alle fietsenstallingen zo zijn, maar niet geschoten is altijd mis!

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh ja, wat ik nog vergeten ben: soortgelijke discussies hebben we hier al vaker gehad, toen ging het over jassen in een garderobe of autos in een wasstraat. U betaald voor de service, dus is de staller aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens het stallen. Een bordje is leuk bedacht, maar daar kan de staller geen rechten uit ontlenen!

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal bedankt voor uw reactie.

Een fietskluis zou inderdaad een goede oplossing zijn maar helaas zijn er geen fietskluizen op het betreffende station.

Bord of geen bord, waar betaal ik dan voor?
Juist om schade (en diefstal) te voorkomen lijkt me.
Dat blijkt niet zo te zijn, ik betaal kennelijk voor een gereduceerde kans op schade.

Om de rechtsbijstandverzekering in te schakelen is het schadebedrag te klein, mede omdat ik zelf e.e.a. gerepareerd heb en dus alleen de onderdelen heb gekocht.

Wat mij nu bezighoudt is de vraag of de NS wel of niet aansprakelijk is bij schade.
Natuurlijk weet ik dat er in het onbewaakte deel van de stalling veel meer vernield en gestolen wordt. Om daar mijn fiets te stallen zie ik dus niet zitten. Toch blijft het frustrerend dat je schade (door vernieling) in de bewaakte stalling moet accepteren.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

3xoma schreef op woensdag 10 mrt 2010, 14:27: Hallo
hier in Enschede hangt bij binnenkomst van de NS fietsenstalling
een bord waarop staat wij zijn niet verantwoordelijk bij evt schade enz
en ook hier moet je betalen en is er altijd iemand aanwezig
Ik heb de laatste tijd hier geen fiets gestaald maar daarvoor wel
en nooit geen problemen gehad
maar als zo`n bord er hangt (en dat hangt wel vaker bij fietsenstallingen)
weet ik niet of je bij schade wel wat kan verhalen
groetjes Hanny

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 06:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat NS een vergoeding geeft voor de fiets als deze is gestolen is kan ik me wel voorstellen maar is natuurlijk ondoenlijk om de schade vast stelen.Wie verteld mij of de schade door derden is veroorzaakt en niet door uzelf?Daarom zou de fietskluis een oplossing kunnen zijn. Wat betreft een garderobe zie ik wel eens staan: wij zijn verantwoordelijk voor uw jas maar niet maar niet voor de inhoud daarvan. Ook dat is namelijk niet te controleren.Iemand die er een slaatje uit wil slaan zegt gewoon dat ze telefoon die in de jas zou hebben gezeten, verdwenen is; kassa!

met vr.Groet Eric

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

heaucheneaud

Het is inderdaad juist wat collega-gebruiker deinert zegt. Als je moet betalen voor een bewaarplaats en er is bovendien ook nog sprake van fysiek bewaking, dan is de eigenaar van de stalling in principe gehouden om de schade door vernieling of diefstal te vergoeden. Hierover is jurisprudentie (tot 2 keer toe over een bewaakte ondergrondse autostalling in Den Haag). Ik zou dus ook even bij Jurofoon te rade gaan en daar vragen hoe in jouw geval de vork aan de steel zit.

Nogmaals sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Camera beelden even bekijken?Wet op de privacy is er niets voor niets:Voorbeeld stel u ziet op de camera beelden toevallig uw buurvrouw innig omarmd maar niet maar niet met haar eigen man?Ziet u het zich al voor zich dat jan en alleman dus even de camera beelden willen bekijken Vandaar dat er deze wet is.
Zie het gevalletje van de ex(Jolante) van jan Smit die even ten schande wordt gemaakt via de pers,Diegene die de camera beelden had vrijgegeven is op staande voet terrecht ontslagen.
Alleen de politie heeft recht van inzage.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ peterus: het gaat dus niet om de bescherming vd privegegevens, maar om de bescherming van mensen die iets te verbergen hebben......

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op www.nsfiets.nl