co
door corhol Dec 1, 2005 om 13:25
Auto & vervoer

NS voordeelurenkaart

Dit jaar kost de voordeeluren kaart  € 49.- en volgend jaar € 55 Is dit 3 % verhoging???   Dit jaar voor 60 + ers 7 vrije reizen gratis. Volgend jaar € 2 per reis bijbetalen. De kaart gaat dus van  € 49.-  naar €  69  in 1 jaar. Is dat ook 3 % maximale verhoging??? Heb ik verkeerd leren rekenen?? Wil de NS mijn AOW in het vervolg berekenen en uitbetalen?

1027 9 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Dec 1, 2005 om 13:36
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Corhol,

Hierbij de antwoorden op uw vragen:

  1. Nee, dit 12% verhoging.

  2. Met bijbetaling van 2 euro per reis is dit ruim 40%.

  3. U heeft goed leren rekenen, zonder meer.

  4. Laat de NS maar niet de uitkeringen doen. Ik heb nog geen AOW, maar ik denk dat mijn premies dan ook zo erg gaan stijgen :-)

Maar even alle gekheid op een stokje, de verhogingen van 3% hebben natuurlijk betrekking op de vervoersbewijzen zelf en niet op de abonnementen. Evengoed zijn dit forse prijsstijgingen die zij de mensen weer door de strot gaan duwen. Heeft u de klacht ook al bij ROVER neergelegd? Meer informatie kunt u vinden op ROVER - Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer. Zij zijn hierin gespecialiseerd.

Brynnar

wi
door wippie - Dec 1, 2005 om 13:52
260 Antwoorden / 0 Vragen

Heb zelf al jaren een doorlopende voordeelurenkaart. Wordt steeds verlengt per half october. Dit jaar kost de kaart al 55 euri. Dus van tot is dit jaar al ingetreden. Gewoon zelf rekenen hoeveel of hoevaak je gebruikt maakt van deze kaart. Bij mij is de kaart nog steeds veel voordeliger dan zonder deze kaart en dan losse kaartjes kopen.

Redacteur
door Redacteur - Dec 2, 2005 om 13:26
1075 Antwoorden / 62 Vragen

Dit onderwerp zat overigens afgelopen zaterdag ook De Verlenging (vervolg van Kassa speciaal voor internet).

brynnar
door brynnar - Dec 2, 2005 om 13:47
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Okee, dat wist ik niet:

Bekijk hier de Verlenging

ro
door rockstage - Dec 3, 2005 om 11:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik werk zelf bij de NS als conducteur.

Ik ben het gedeeltelijk eens met de reactie over de verhoging van de voordeelurenkaart.

Het is namelijk zo dat er heel veel ouderen zijn die meer dan 1 voordeelurenkaart hebben. (ik ben mensen tegengekomen die er wel 7 hadden) Zoals u misschien begrijpt wordt het dan dud een dure zaak voor de NS.

Ik denk dat men zo moeten instellen dat de vrije reisdagen wel gratis moet blijven, maar met een maximum van 1 kaart.

Alle extra kaarten die men dan wil nemen zou men bijvoorbeeld een bedrag van 3 euro per dag kunnen rekenen.

Dan worden de "eerlijke" mensen niet de dupe van de mensen die zo geslepen zijn om voor 55 euro 7 dagen gratis en de rest van het jaar met 40% te reizen.

blijburger
door blijburger - Dec 3, 2005 om 11:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nog veel erger! Jaren geleden waren alle musea gratis als je een zgn. Rail Aktiefkaart had.

Nu kun je voor half geld de musea in. Maar binnenkort is dat ook afgelopen.Als je de kosten van een Museumkaart er bij telt zit je ver boven de 100 euro per jaar, terwijl dat enkele jaren terug nog 99 GULDEN was! Meer dan verdubbeld in kosten dus.

caesar
door caesar - Dec 3, 2005 om 11:33
14 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een onacceptabele verhoging(vind ik). Want vergeet niet dat wij voordeelurenkaarthouders ook al de jaarlijkse verhoging van de kaartjes meebetalen. Het duurder maken van de kaart zelf is dus dubbelop en zou dus eigenlijk alleen op de kaart zelf betrekking moeten hebben, en 55 euro voor zo'n meerjaren (een keer per twee jaar een nieuwe kaart) geldig kaart is natuurlijk absurd. De vrije reisdagen lijken overigens ook al mooier dan het is: je mag namelijk maar eenmaal per twee maanden een dag opnemen(afgezien van die ene dag vrij op te nemen over het hele jaar), in de wintermaanden heb ik daar voor mij in ieder geval niets aan. Voor mij ligt de concentratie in het voorjaar en najaar. en dan die 2 euro extra net op het moment dat ik in aanmerking ga komen voor die vrij reisdagen. Afschaffen musemkaart is al genoemd en ook in 2003 is de kaart al met 5 euro verhoogd. Nee het zit me niet lekker.

sympathy
door sympathy - Dec 4, 2005 om 18:51
5 Antwoorden / 4 Vragen

Ondanks de prijsverhogingen blijft de voordeelurenkaart toch tot voordelen leiden voor hen die regelmatig van te trein gebruik maken. Dat de kaart duurder wordt, daar kunnen we als reizigers waarschijnlijk niets aan doen. Vecht dat maar eens uit tegen die bureaucratie die NS heet... Wat we kunnen doen is dat we met z´n allen de trein links laten liggen en ons per bus, tram, metro, fiets, motor, brommer, auto etc gaan/laten vervoeren. Misschien dat er bij de NS dan eens iemand opstaat die inziet dat het niet goed is wat ze doen.

Waar ik me zelf aan stoor is het volgende: ik reis steeds minder per trein en die keren dat ik er gebruik van maakte was dat meestal in de avonduren of in het weekend. Nu ben ik sinds kort voor mijn werk op een lokatie wat verder van huis gedetacheerd. Ik heb zelf nog geen auto. Soms kan ik met een collega meerijden en die keren dat dit niet kan ga ik met openbaar vervoer, bus en trein. Nu was dit onlangs nodig en vol goede moed trok ik ´s morgens een uur of zeven een kaartje uit de automaat. Bestemming, 2e klas, korting, enkel of retour, vandaag geldig etc... Is maar een treinritje van 10 minuten en koste 1,90 euro; prima. Enfin... conductrice komt langs. Ik geef mijn kaartje en laat voordeelurenpas zien. Was geen goed kaartje! In de ochtendspits mag je voordeelurenkaart niet gebruiken... Toen ze het zei wist ik me inderdaad te herinneren dat dit in de voorwaarden staat. Oh, sorry, vergissing. Er viel niet tegen te praten. Boete 35 euro. En opnieuw kaartje kopen. Dit is wel een hele zware straf! Voordeelurenkaart? Laat me niet lachen. Ik heb al tig keer een vertraging meegemaakt die aanleiding gaf om geld terug te vragen. Heb hier echter nooit gebruik van gemaakt. En omdat ik nu als nietsvermoedende en goedgezinde klant iets vergeet wordt ik beboet.

1,90 + 35,00 + 3,10 = 40,00 euro

Als ik helemaal geen kaartje had gekocht was het 38,10 euro geweest.

M.a.w. zwartrijden is goedkoper dan per ongeluk verkeerde kaartje kopen. Echter, zwartrijden doe je bewust en een foutje maken doorgaans onbewust.

Ik hoop binnenkort op te gaan voor mijn autorij-examen. Ik zie er naar uit om mezelf per auto te kunnen vervoeren. En... ik zie uit naar het moment dat ik de trein niet meer hoef te gebruiken.

caesar
door caesar - Dec 5, 2005 om 12:34
14 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, je zegt het zelf al, je had het kunnen weten. En van het feit dat je geld hebt laten zitten waar je recht op zou hebben gehad van de NS, dat weten ze natuurlijk niet, laat staan de conductrice.(Net zo goed als dat ik hiervoor stel dat ik net nu ik in de vrije reisdagen ga vallen de verhoging er bovenop komt).Desalnietemin kan ik mij je onvrede heel goed voorstellen. Een troost, de NS betaalt je deze ene keer graag terug bij mijn weten, kijk op www.ns.nl voor de precieze procedure, want die weet ik niet uit mijn hoofd.Weet wel dat een auto overigens verschrikklijk duur is in gebruik (brandstof, onderhoud, afschrijving, reparatie, wegenbelasting verzekering enz.) en heel wat meer kost dan de bus en/of trein. Bij bus en/of trein ook geen parkeerproblemen, laat staan de parkeerkosten. Ze hebben allebei hun voor- en nadeelen kan ik uit eigen ervaring zeggen (langdurige ervaring bij beide).