fl
door flippie80 Sep 1, 2008 om 19:17
Auto & vervoer

Onderhoudskosten

Wie kan mij advies geven? Ik heb september 2007 een 2e hands peugeot gekocht uit het jaar augustus 2002 bij een erkende peugeot-dealer. Ik ben verhuisd en zodoende ben ik nu bij een andere peugeot-dealer uitgekomen voor een onderhoudsbeurt en apk-keuring, daaruit blijkt dat ik ineens geconfronteerd wordt met zeer hoge kosten. Er is een lekke koppakking, distributieriem moet daardoor ook vervangen worden, middenconsole verlichting is kapot, koplampunit moet vervangen worden alsmede diverse lampjes. Al  met al komen deze kosten uit op een bedrag van 1.200,00. Ik ben erg geschrokken van deze uitgave en heb de toenmalige garage gebeld voor uitleg, de verkoper/directie was niet aanwezig i.v.m.vakantie, na zijn vakantie zou ik teruggebeld worden. Ik heb de reparaties laten doen die nodig waren voor de apk-keuring, maar deze rekening was ook al 250,00. Ik ben teruggebeld door de aankoopgarage en zij willen de rest van de reparatie uitvoeren, waarvoor ik dus een vrije dag moet nemen en naar hen moet komen, en zij willen dan 25% korting geven. Is dit een redelijk voorstel?

617 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag flippie80,

Gezien het aantal mankementen en de aard ervan, vind ik € 1200,- behoorlijk aan de hoge kant. Ik kan mij voorstellen dat je op 1000 euro uitkomt en dat jij daarvan 750 euro betaalt. Het is dus naar mijn mening een kwestie van onderhandelen met de aankoopgarage. Overigens is de km stand niet onbelangrijk. Ligt die boven de 100.000km, dan vind ik het een genereus voorstel van de aankoopgarage.

Sukses, groeten, Read3.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

25% korting is zeker de moeite waard. Het vervangen van een koppakking is een behoorlijke reparatie (mits het doen zo als het hoort) Bij het vervangen van een koppakking komen meer onderdelen kijken dan je denkt.

Zo moet behalfe de koppakking ook de inlaat/uitlaatpakking, thermostaatpakking/ kopbouten/ koelvoeistof/ olie + filter/ distributieriem. en als ze het echt goed doen ook de waterpomp. Daar komt bij dat de kop moet worden gevlakt en afpersen om te controleren of hij niet gescheurt is. Dit laatste kan de Peugeot dealer vaak niet zelf en moet dus worden uitbesteed. In veel gevallen is dit ook reden voor de dealer om dus het vlakken en afpersen maar te laten voor wat het is. Daarom gaf ik ook aan ALS ZE HET ECHT GOED DOEN is €900,- echt niet veel.

Ik en mijn broer sleutelen zelf ook heel veel, en waneer wij een koppakking vervangen kost dat al snel €600,-  Een dealer heeft natuurlijk veel meer kosten dan wij dus is het daar automatisch duurder. Daarnaast gebruikt een dealer alleen maar orginele onderdelen die ook belachelijk duur zijn.

Als je echt wat wil besparen zou ik 1 geen Peugeot rijden (sorry) en 2 zoek een goeie beun, voor onderhoud en reparatie, deze zijn vaak nog beter dat de dealer zelf.

Sucses

ve
door verwijderd - Sep 10, 2008 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

En......................
Als u het laat doen, laat dan gelijk een draad doortrekken van het thermokoppel naar het dashboard!

Waarom, zult u zich afvragen?
Welnu, als vele jaren Peugeot-rijder (taxi) heb ook ik een tweetal keren een lekke koppakking gehad door een te laat ingeschakeld thermocontact.
Zelf toen vanaf dat thermocontact zo'n (2 aderige) draad met behulp van dubbele schoentjes en een loze knop op het dashboard vervangen door een schakelaar gemonteerd.
Stond ik in een file of in bergen rijdend kon ik de ventilator in ieder geval voortijdig met de hand inschakelen.
Daarna nooit meer een lekke koppakking gehad!!
Simpel, goedkoop en zoals gebleken uiterst effectief.

Tip!
Mocht de temperatuurmeter in uw auto toch oplopen, zet dan de kachel aan!
Zelfs als het heet weer is.
Alle ramen open natuurlijk.

De Vrije Vogel