Ji
door Jimmybimmy Sep 7, 2016 om 16:42
Auto & vervoer

Onlogische tellerstand gekochte tweedehands auto

ik heb enkele weken terug een tweedehands autotje gekocht. Ik heb van het RDW een brief ontvangen dat een onlogische tellerstand is geregistreerd. (in februari 2016 een tellerstand van ong 183000 ipv de huidige tellerstand van ong. 175.000).  Toen ik dit heb aangekaart bij het autobedrijf kreeg ik een bericht terug dat enkele maanden geleden de tellerklok is vervangen bij een garage voor een andere tweedehandse tellerklok. Hier zijn echter geen enkele gegevens van, deze heb ik nagevraagd bij die garage. geen bewijs, factuur niks, ze wisten ook niet de tellerstand van de toen vervangen klok.

Het autobedrijf bood mij een bedrag van 100 euro aan ter excuses, maar aangezien niemand kan aantonen dat er daadwerkelijk een nieuwe tellerklok in gezet is geworden (of toch tellerfraude?), vraag ik mij af of ik het bedrag moet accepteren. Het is nu namelijk niet duidelijk hoeveel de auto daadwerkelijk heeft gelopen (waarschijnlijk zo'n 190.000?) ik heb de auto gekocht in veronderstelling dat deze dus een tellerstand van 175000 zou hebben. Verder is er ook iets mis met de achterlichten wat men niet vermeld heeft. ik voel mij erg misleid door dit bedrijf en hoop dat iemand mij kan helpen.

groetjes

13418 16 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 7, 2016 om 16:52
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JimmyBimmy ,

Controleer de kilometerstand

Is de onderhoudsgeschiedenis van de auto bekend? Vraag of er een onderhoudsboekje aanwezig is. Klopt de kilometerstand en zijn de reparaties en beurten op logische momenten uitgevoerd? De Nationale Auto Pas (NAP) registreert de kilometerhistorie. Vraag hiernaar. Koop je bij een particulier check dan de klometerstand online bij de NAP.  Hier zijn geringe kosten aan verbonden. Laat de tellerstand in de koopovereenkomst vastleggen. Blijkt deze achteraf niet te kloppen, dan heb je juridische mogelijkheden om de verkoper hierop aan te spreken .

Voor verdere informatie ( betreft garantie e.d.) klik op de rode regel .

http://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands

Lees ook deze informatie eens door

http://www.anwb.nl/auto/kopen/klachten-na-aankoop

Lees ook dit , wat u kunt doen met geknoei van de kilometerstand .

https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/kilometerstand-fraude

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2016 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk is dat gesjoemel. Niet het oude APK rapport ingezien? Waarom niet vóór de koop de tellerstand gecontroleerd?

Geknoei aan de teller is strafbaar. Mijns inziens kunt u op grond van die verkeerde teller de koop ontbinden.

ja
door jackyh - Sep 7, 2016 om 16:56
953 Antwoorden / 4 Vragen

Of het nu 175.000 of 190.000 is u wist wat u kocht n.l. een auto met heel veel kilometers. Zou persoonlijk die 100 euro maar aannemen. Die 100 euro heeft n.l. niets te maken met de achterlichten. Zij noemen het zelf immers ter excuses.

aurora1
door aurora1 - Sep 7, 2016 om 22:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook dit eens door (op rode regel klikken): https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto
Ik zou de auto per omgaande terugbrengen, koop ontbinden en geld terug. Er kan immers nog veel meer aan mankeren. Vergeet het vrijwaringsbewijs niet.
Ook niet ruilen bij dat bedrijf voor een andere auto.
Voor de aankoop van een andere auto eerst maar eens doorlezen wat hier aan adviezen gegeven wordt, ook via links naar websites.
Koop niet (weer) bij een handelaar. Koop bij een merkdealer die een goede naam heeft en bij u in de buurt is.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 7, 2016 om 22:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, u heeft het recht de overeenkomst te ontbinden op grond van een verkeerde kilometerstand. Zelfs als de verkoper 'geen idee' had, dan nog mag u op deze grond de overeenkomst ontbinden. Doe het aangetekend schriftelijk.
Als u er niet uitkomt met de verkoper kunt u naar de rechter gaan om de ontbinding voor elkaar te krijgen. Hopelijk heeft u in dat geval een rechtsbijstandverzekering.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 7, 2016 om 23:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Geen handelaar gaat voor 8000 km een teller terugdraaien met alle risico's van dien.
Als de rdw nu had geschreven dat er 275.000 km als laatste was geregistreerd en nu staat er 183.00 op,  dan is dat fraude.
Hier is dus iets anders aan de hand. Misschien gewoon een nieuwe teller, gebeurt wel vaker.
En of de auto 175000 of 190000 heeft gelopen maakt echt geen prijsverschil meer.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2016 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, maar de garagebedrijven weten duvelsgoed dat er niet gerotzooid mag worden met de tellers. Dus als er werkelijk een andere tweedehandse is ingegaan, moet dat genoteerd staan.

marita5
door marita5 - Sep 8, 2016 om 07:28
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Diewilik ,

Lees eens de derde link van mij Juridisch loket  ,  klik dan op de rode regels onder "neem de volgende stappen " Ts kan de koop ontbinden wegens dwaling .

jo
door jorisw - Sep 8, 2016 om 09:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Klinkt niet als erg professionele bedrijven als er geen administratie aanwezig is van de uitgevoerde activiteiten zaken. Zo'n vervangende meter moet toch worden ingekocht of op z'n minst uit de voorraadadministratie worden gehaald. En de tijd van de monteur moet toch ook ergens zijn geregistreerd, al was het voor de eigen bedrijfsvoering.

ka
door kassajo - Sep 9, 2016 om 13:54
21 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een andere teller onkomt, moet de garage dit registreren bij de RDW. Doet hij dit niet, dan blijft hij in gebreke, en kan je de auto retourneren. 100 euro bieden slaat nergens op, het is gewoon illegaal als het niet gemeld wordt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 9, 2016 om 14:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger @Marita5 Juridisch zal het inderdaad zo zijn dat het illegaal is, vraag blijft waarom maar met 8.000 km terugdraaien? daarmee levert de auto geen extra geld op. Ik denk echt dat er gewoon iets anders aan de hand is en dat de dealer geen slechte voornemens had. Maar goed als het TS niet lekker zit kan ze waarschijnlijk nog de koop ontbinden.
Diewilik

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2016 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat verschil in de tellerstand is inderdaad niet spectaculair, maar daar gaat het niet om. Een bedrijf moet weten dat het wisselen gemeld moet worden, dus niet bepaald professioneel.

Geeft niet veel vertrouwen voor andere zaken.

marita5
door marita5 Sep 9, 2016 om 14:22
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Diewillik , zoals @tijger1 al aangeeft het gaat hier niet om verschil kilometers , het gaat erom dat Ts de informatie niet heeft gekregen van het bedrijf en dan heb je te maken met dwaling .

1paul
door 1paul - Sep 9, 2016 om 15:12
3173 Antwoorden / 0 Vragen

achterlichten had je kunnen en misschien wel moeten zien bij aankoop vermits dat toen ook al aan de hand was, onderzoeksplicht heet dat, de kilometerteller is andere koek, zoals al gemeld kunt, als u dat wilt, de koop laten ontbinden, ofwel met medewerking vna de garagist ofwel met inschakelen van de rechter, u kunt dit overigens zelf doen via het kantongerecht...

ro
door ronny530 - Sep 9, 2016 om 15:16
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Als van een courrante auto de tellerstand wordt terug gedraaid dan doen ze dat echt niet voor 8000 kilometer want dat zet qua verkoopprijs geen zoden aan de dijk. Als het instrumentenpaneel vanwege een mankement vervangen wordt door een tweedehands paneel kan nooit de juiste kilometerstand overgezet worden tenzij een erkend het oorspronkelijke panneel heeft gereviseerd. Wat de achterlichten betreft die vallen onder de garantie die u zeer zeker bij de auto heeft gekregen.

la
door latb - Sep 9, 2016 om 19:25
27 Antwoorden / 1 Vragen

ALTIJD een auto kopen bij een bovag garage!
Daar zijn ze verplicht de juiste km stand aan de koper door te geven.

janjazz37
door janjazz37 - Sep 10, 2016 om 01:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

175000 of 190000? Beetje muggeziften..................

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 11, 2016 om 02:56
641 Antwoorden / 77 Vragen

Bij nagenoeg iedere 2e hands auto wordt de tellerstand teruggedraaid.
Stel een auto heeft vanaf 0 km gereden. De eerste APK vindt pas na 4 jaar plaats.
Als de teller nét voor de APK dan van b.v. 140.000 km naar 60.000 km teruggedraaid wordt, kan niemand dat aantonen.
De volgende APK vindt pas 2 jaar later plaats. De teller kan dan naar 75.000 km teruggedraaid zijn terwijl er b.v. inmiddels 220.000 mee gereden is.
De Nationale AutoPas geeft dan nog steeds "Logisch" aan.
Dus de NAP is waardeloos. En de échte km stand is nooit te achterhalen.
Het is ook praktisch onmogelijk juridische stappen te ondernemen en de frauduers blijven buiten schot met als gevolg dat massaal teruggedraaid kan worden zonder gevolgen voor de daders.
De overheid zou dit moeten aanpakken maar doet niets behalve wetjes maken die geen effect hebben.

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2016 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leuk, nooit van een onderhoudsboekje gehoord?

mathijs_b
door mathijs_b Sep 11, 2016 om 13:09
641 Antwoorden / 77 Vragen

@ Tijger1

Bij sommige auto's die ik kocht zat geen onderhoudsboekje óf je kon aan de kleur van de pen en stempel zien dat het achteraf, mogelijk vlak voor de koop, in één zucht ingevuld was.
Bij mijn laatst gekochte auto zit een boekje dat keurig ingevuld is, alle beurten vermeld, maar........ het kenteken staat er niet in vermeld.
Ik weet het, ik had die auto's niet moeten kopen, maar dan wordt de keuze klein.
Ik heb overigens, na in 42 jaar zo'n 15 auto's gekocht te hebben, nog nooit problemen met een auto gehad die te verklaren waren door een teruggedraaide teller.
Die boekjes interesseren me dus niet. Bovag garantie vind ik wel belangrijk.