ke
door keess_1 Dec 6, 2010 om 15:51
Auto & vervoer

Open brief aan de ANWB

Geachte directie van de ANWB,

Onlangs werd ik geconfronteerd met de ware aard van de consumentenvereniging waaraan u leiding geeft. In een tijd waarin welzijn en tevredenheid van consumenten steeds meer ondergeschikt raken aan de omzetcijfers en provisies zou je mogen verwachten dat bij een consumentenorganisatie als de uwe je als consument nog wel op een juiste manier behandeld wordt. Helaas, de ANWB blijkt al net als banken en andere bedrijven meer oog te hebben voor de getallen op hun balans dan voor hetgeen ze feitelijk in het leven zijn geroepen, in uw geval de vertegenwoordiging en behartiging van de belangen van alle consumenten die gebruik maken van de openbare weg. Het is triest te moeten constateren dat de ANWB verworden is van een betrouwbare en gezaghebbende bond in een commerciële, op geld beluste organisatie. Een en ander werd mij duidelijk toen ik een abonnement bij uw organisatie wilde muteren.

Uw opzegbeleid staat al langer ter discussie bij leden en consumentenrubrieken. Op diverse fora is hier inmiddels al veel over te vinden. U presteert het om uw leden een rekening te sturen anderhalve week na het verstrijken van de opzegtermijn, wetende dat veel van uw leden pas gaan nadenken over het abonnement op het moment dat ze ermee worden geconfronteerd. Als insider in de marketingbussiness weet ik dat deze methode vaak als een strategische keuze wordt gehanteerd. Ik vind deze methode echter laakbaar en neigen naar oplichting. Consumenten worden namelijk middels een bewuste en weloverwogen actie geconfronteerd met een abonnement welke men wellicht niet meer nodig heeft maar waar ze door uw bewuste actie nog wel een jaar aan vast zitten. De eigen verantwoordelijkheid die consumenten hierin hebben, waar veelal in dit soort situaties mee wordt geschermd, is te makkelijk en gaat naar mijn idee hier niet op omdat juist bewust misbruik wordt gemaakt van de onachtzaamheid van de consument. U zou er met dezelfde wetenschap ook voor kunnen kiezen uw rekening anderhalve week vóór de verstrijkdatum van opzegging te versturen. Helaas kiest u anders en besluit u de consument wat in de volksmond heet "een oor aan te naaien". Nu gaat het in mijn geval om een mutatie en geen opzegging maar zelfs dit is niet mogelijk bij de ANWB. Vreemd genoeg kan ik tussentijds wel een duurder abonnement nemen maar niet overgaan op een goedkoper abonnement. Alweer een aanwijzing dat u hier heel goed over heeft nagedacht.

U probeert zich middels deze strategie te verrijken en geeft blijk dat u niets is gelegen aan het belang van uw leden aan wie u uw bestaansrecht ontleent. Hoe moeten deze leden er op deze manier nog op vertrouwen dat hun belangen bij de ANWB in goede handen zijn? Zeker op het moment dat de regering zwaar weegt aan het advies van de ANWB lijkt me dat vertrouwen wel essentieel. Wie zegt mij dat de ANWB de belangen van zijn leden in deze niet verkwanselt? Uw interne beleid richting uw eigen leden geeft mij hierin geen vertrouwen. Het is duidelijk dat u op deze manier uw aanzien en gezag aan het kwijtraken bent.

Ik roep de leden dan ook op massaal in het geweer te komen tegen dit beleid van de ANWB en de ANWB roep ik op hun beleid in deze aan te passen en coulant om te gaan met de gevallen die zich nu aandienen. Tenslotte roep ik de politiek op om nu eindelijk voor eens en altijd een einde te maken aan deze praktijken. De ANWB is niet de enige organisatie die op deze wijze opereert en willens en wetens misbruik maakt van een praktijksituatie om zichzelf ten koste van onschuldige consumenten te verrijken. DIT MOET STOPPEN!

3597 52 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Dec 6, 2010 om 16:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Met de laatste zin ben ik het helemaal eens! Dit moet inderdaad stoppen en mensen moeten allemaal weer op lees- en nadenkcursus!

Het lidmaatschap van de ANWB is niet gekoppeld aan een auto, maar een persoon. Een niet-autobezitter kan dus ook lid zijn van de Wegenwacht. Strand die persoon dan omdat de auto waar hij in rijdt pech krijgt, dan heeft hij wel recht op pechhulp.

Dit in tegenstelling tot een WA-verzekering van een auto. Die is aan het blik gekoppeld. Heb je de auto niet meer, dan ook geen verzekering meer. Het verzekerd risico is er immers niet meer.

Zolang mensen dat niet willen snappen, zullen ze de zwarte piet elders neerleggen.

Hetzelfde geldt voor het blijkbaar niet om kunnen gaan met een agenda of zelf na kunnen denken. Uiteraard stuurt men de nota nadat het lidmaatschap weer verlengt is. Hoeveel geld kost het wel niet om dat vooraf te doen zonder de zekerheid dat men lid blijft. Een lid kan ook op het moment dat hij betaald, meteen een briefje sturen met een opzegging of in de agenda zetten dat tijdig een lidmaatschap opgezegd moet worden. Maar nee, we willen een berichtje krijgen dat we moeten opzeggen. Het liefst ook nog dat dat voor ons gedaan wordt!

Open brief aan alle mensen die dit topic wel steunen: leer lezen en gebruik die vaardigheid ook! Als je gaat Zwarte Pieten, moet je die eerst bij jezelf neerleggen.

vladja
door vladja - Dec 6, 2010 om 17:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je bent kennelijk vergeten om jouw lidmaatschap op tijd om te zetten naar een goedkoper abonnement. Ja, dat is heel vervelend voor JOU. En omdat jij dat vergeten bent, is dat de schuld van de ANWB. Dat is een hele kromme redenatie.

[edit redactie- off-topic]

Vladja

stacey
door stacey - Dec 6, 2010 om 18:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---DIT MOET STOPPEN!---

Die hetze tegen de ANWB moet nu maar eens stoppen Ja, Overal geldt een opzegtermijn en als je te laks bent zelf je administratie op orde te houden
en op tijd op te zeggen is dat enkel je eigen stomme schuld............

Onvolwassen gedrag om anderen maar altijd overal voor verantwoordelijk te willen houden..........

börgemeister
door börgemeister - Dec 7, 2010 om 02:25
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=keess schreef op maandag 6 dec 2010, 15:51]Geachte directie van de ANWB,

Onlangs werd ik geconfronteerd met de ware aard van de consumentenvereniging waaraan u leiding geeft. In een tijd waarin welzijn en tevredenheid van consumenten steeds meer ondergeschikt raken aan de omzetcijfers en provisies zou je mogen verwachten dat bij een consumentenorganisatie als de uwe je als consument nog wel op een juiste manier behandeld wordt. Helaas, de ANWB blijkt al net als banken en andere bedrijven meer oog te hebben voor de getallen op hun balans dan voor hetgeen ze feitelijk in het leven zijn geroepen, in uw geval de vertegenwoordiging en behartiging van de belangen van alle consumenten die gebruik maken van de openbare weg. Het is triest te moeten constateren dat de ANWB verworden is van een betrouwbare en gezaghebbende bond in een commerciële, op geld beluste organisatie. Een en ander werd mij duidelijk toen ik een abonnement bij uw organisatie wilde muteren.

Uw opzegbeleid staat al langer ter discussie bij leden en consumentenrubrieken. Op diverse fora is hier inmiddels al veel over te vinden. U presteert het om uw leden een rekening te sturen anderhalve week na het verstrijken van de opzegtermijn, wetende dat veel van uw leden pas gaan nadenken over het abonnement op het moment dat ze ermee worden geconfronteerd. Als insider in de marketingbussiness weet ik dat deze methode vaak als een strategische keuze wordt gehanteerd. Ik vind deze methode echter laakbaar en neigen naar oplichting. Consumenten worden namelijk middels een bewuste en weloverwogen actie geconfronteerd met een abonnement welke men wellicht niet meer nodig heeft maar waar ze door uw bewuste actie nog wel een jaar aan vast zitten. De eigen verantwoordelijkheid die consumenten hierin hebben, waar veelal in dit soort situaties mee wordt geschermd, is te makkelijk en gaat naar mijn idee hier niet op omdat juist bewust misbruik wordt gemaakt van de onachtzaamheid van de consument. U zou er met dezelfde wetenschap ook voor kunnen kiezen uw rekening anderhalve week vóór de verstrijkdatum van opzegging te versturen. Helaas kiest u anders en besluit u de consument wat in de volksmond heet "een oor aan te naaien". Nu gaat het in mijn geval om een mutatie en geen opzegging maar zelfs dit is niet mogelijk bij de ANWB. Vreemd genoeg kan ik tussentijds wel een duurder abonnement nemen maar niet overgaan op een goedkoper abonnement. Alweer een aanwijzing dat u hier heel goed over heeft nagedacht.

U probeert zich middels deze strategie te verrijken en geeft blijk dat u niets is gelegen aan het belang van uw leden aan wie u uw bestaansrecht ontleent. Hoe moeten deze leden er op deze manier nog op vertrouwen dat hun belangen bij de ANWB in goede handen zijn? Zeker op het moment dat de regering zwaar weegt aan het advies van de ANWB lijkt me dat vertrouwen wel essentieel. Wie zegt mij dat de ANWB de belangen van zijn leden in deze niet verkwanselt? Uw interne beleid richting uw eigen leden geeft mij hierin geen vertrouwen. Het is duidelijk dat u op deze manier uw aanzien en gezag aan het kwijtraken bent.

Ik roep de leden dan ook op massaal in het geweer te komen tegen dit beleid van de ANWB en de ANWB roep ik op hun beleid in deze aan te passen en coulant om te gaan met de gevallen die zich nu aandienen. Tenslotte roep ik de politiek op om nu eindelijk voor eens en altijd een einde te maken aan deze praktijken. De ANWB is niet de enige organisatie die op deze wijze opereert en willens en wetens misbruik maakt van een praktijksituatie om zichzelf ten koste van onschuldige consumenten te verrijken. DIT MOET STOPPEN!

De ANWB is net als vele anderen een niet-natuurlijke 'privaatrechtelijke' reschtspersoon.

De ANWB hanteert al jaar en dag algemene voorwaarden waarbij een artikel in staat dat beëindiging van het lidmaatschap (en aanverwante abonnement(en)) vóór 15 november van het lopend jaar moet worden opgezegd. Niks mis mee!

Flauwekul die open brief! Vladja verwoordde het al met zijn/haar voolaatste alinea!

börgemeister
door börgemeister - Dec 7, 2010 om 02:26
506 Antwoorden / 25 Vragen

voolaatste = voorlaatste ...

ke
door keess_1 - Dec 7, 2010 om 13:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een reacties in korte tijd. En allemaal met de zelfde strekking. Het lijkt wel of jullie elkaar kennen. Nu weet ik dat grote organisaties dit soort fora volgen om negatieve publiciteit in de kiem te smoren. Het zou dus kunnen.....

Ik heb hier geen huilebalk verhaal neer gezet en ik weet ook wel dat ik beter moet opletten. Daar gaat het mij niet om. Als jullie de brief nu eens goed lezen zien jullie dat ik mij verzet tegen een marketingstrategie die steeds vaker wordt toegepast en die zich richt op de zwakke punten van een doelgroep. De doelgroepen worden minutieus onder de loep genomen om vervolgens de strategie te richten op de kwetsbaarheid van die groep. Iedereen weet dat het overgrote deel van de mensen hun abonnementen niet bijhouden. Daar kun je dan als bedrijf op twee manieren mee omgaan: of je laat ze onwetend om daamee je omzet te vergroten of je licht de mensen tijdig in. Het verhaal dat de mensen dan zelf maar beter moeten opletten is misschien waar maar te makkelijk.
Een bekend voorbeeld van deze werkwijze is het bellen van senioren om ze een abonnement te verkopen. Deze groep heeft nog vertrouwen in de mensen en zijn minder assertief. Van die wetenschap wordt dan ook volop gebruik gemaakt.
Dergelijke strategieën vind je o.a.ook terug in de sport en bij het leger. Ook daar zoekt men naar de zwakke punten van de tegenstander om daar voordeel uit te halen. Bedrijven zouden echter hun klanten niet als tegenstanders moeten zien. Ze zouden er beter aan doen hun strategie te richten op de sterke kanten van hun doelgroep. Dat zou voor meer stabiliteit en continuïteit zorgen. De "zwakte" strategie werkt op de korte termijn maar zorgt er wel voor dat organisaties worden uitgehold. De hele crisis in de banksector is ontstaan door korte termijn politiek.

Dat ik mij nu richt op de ANWB heeft te maken met het feit dat het hier om een bond gaat die zijn leden vertegenwoordigd.Juist hier zou men een meer klantgerichte dan een organisatie gerichte houding verwachten Met één hand worden de leden omarmd en met de andere doen ze een greep in je portemonnee. Dat is tenminste het gevoel dat er bij veel mensen heerst en dat er vervolgens mensen zijn zich opgelicht voelen is dan ook niet zo vreemd. Let wel we hebben het hier over het gevoel wat de doelgroep er aan overhoud en die uiteindelijk bepalend zal zijn voor het imago van in dit geval de ANWB. Dat het juridisch allemaal klopt zal best wel maar is in deze niet bepalend voor het imago en de klanttevredenheid.

Ik wil nog even benadrukken dat ik niet boos ben op de ANWB maar wel teleurgesteld. Als de ANWB hier nu eens op een positieve en klantgerichte wijze mee om zou gaan zou ze hier nog haar voordeel mee kunnen doen zeker wat de continuïteit voor de toekomst betreft. Ik wil wel een voorzetje geven: hanteer een maandelijkse opzegtermijn zoals die voor veel abonnementen al verplicht is.

[edit redactie - off-topic]

pino123
door pino123 - Dec 7, 2010 om 15:00
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Keess,

Ik neem dat je kan lezen, waar had je dan zo'n moeite mee bij het lezen van de voorwaarden op het moment dat je het contract met de ANWB aanging?

Ik snap de strekking van de brief geheel niet.... Had je op 1 oktober opgezegd en was alles geregeld, had je ook deze brief niet geschreven!

pino123
door pino123 - Dec 7, 2010 om 15:07
2763 Antwoorden / 14 Vragen

En, nee wij werken niet bij de ANWB.

Daarnaast waaruit blijkt dat de ANWB zicht richt op een kwetsbare partijen? Omdat ze hun opzegtermijnen niet bijhouden, zegt dat niet meer over de personen dan over de ANWB? Daarnaast heb ik nog nooit vernomen dat specifiek ouderen worden gebeld voor een abonnement bij de ANWB (maar dat kan ik mis hebben hoor). Daarnaast een vergelijking maken met het leger???? Wat een onzin sta je hier te verkopen zeg...

Daarnaast vind ik het ook knap dat je voor een 'grote' groep mensen spreekt, zeker alleen de mensen die de algemene voorwaarden niet lezen?

Verder sluit ik mij geheel aan bij het betoog van Vladja! Zeer duidelijk en eerlijk.

birdies
door birdies - Dec 7, 2010 om 15:09
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Ik snap de strekking van de brief geheel niet.... Had je op 1 oktober opgezegd en was alles geregeld, had je ook deze brief niet geschreven!.....

Pino, deze man is een maatschappelijk betrokken persoon, ha ha mag ik even lachen???

Je hebt helemaal gelijk hoor.

marcel75
door marcel75 - Dec 7, 2010 om 16:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Keess,
Als zelfbenoemd marketingstrateeg zou ik je niet graag in dienst nemen. Je diskwalificeerd namelijk de doelgroep door ze als dom weg te zetten. Je hebt het over mensen onwetend laten en dat mensen niets bij zouden (kunnen) houden.

Daarnaast moet je het ook zakelijk bekijken. Als je jezelf slim genoeg vind een overeenkomst aan te gaan, ben je ook automatisch slim genoeg die op te zeggen. Je tegenpartij hoeft je niet te wijzen op de mogelijkheid van opzegging en al helemaal niet tijdig. Jij kiest er immers zelf voor om die termijn te laten verstrijken.

Zo zijn er veel meer abonnementen die niet maandelijks opzegbaar zijn maar alleen jaarlijks. Sommige zelfs alleen vijf jaarlijks.

Ik lees hier dus alleen maar frustatie van waarschijnlijk een door de ANWB gewezen marketingfiguur die nu zijn gram probeert te halen.

vladja
door vladja - Dec 7, 2010 om 20:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

mobiel1, vandaag net toegetreden en als eerste en enige reactie, de bovenstaande op de ANWB-"kwestie" van keess.

Zoals mobiel1 al stelt in zijn eigen verhaal:

En ja, de slechte ervaring van keess met de ANWB wordt door veel meer mensen gedeeld dan de reacties tot nu toe doen geloven. Op een verjaardag pas geleden kwam de ANWB ter sprake en van de circa 15 mensen die aanwezig waren hadden er 3 een slechte ervaring met het ANWB-abonnement. Toeval? Ik denk het niet.

Nee, dat denk ik in dit geval ook. Kan geen toeval zijn, wel? Of toch soms wel?

Vladja

vladja
door vladja - Dec 7, 2010 om 20:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Mobiel1,

Ook ik heb geen fijne ervaring met de ANWB. Ik heb in augustus van dit jaar m'n eerste auto gekocht en voor de zekerheid ben ik lid geworden van de ANWB. Tot mijn verbazing moest ik voor het hele jaar betalen terwijl ik maar een half jaar "afneem". Ik vind dit raar.

Wat ik raar vind, is dat je dan toch lid bent geworden als je dat geen goede zaak vindt. Als je dat dan accepteert en met je volle verstand lid wordt, moet je daar nu niet over gaan mekkeren. Dat is pas echt dom.

Je bent trouwens geen "afnemer" van de ANWB, maar lid. En door dat lidmaatschap kan je - als nodig - een beroep doen op de hulp, die de vereniging biedt.

Vladja

stacey
door stacey - Dec 7, 2010 om 21:20
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--die zich richt op de zwakke punten van een doelgroep. De doelgroepen worden minutieus onder de loep genomen om vervolgens de strategie te richten op de kwetsbaarheid van die groep. Iedereen weet dat het overgrote deel van de mensen hun abonnementen niet bijhouden.--

---Zwakke punten van een doelgroep ?
Kwetsbaarheid van die groep ?
Abonnementen niet bijhouden ? --

Wil je ons allemaal voor onozele idioten verslijten ofzo ?

Zwakke punt is enkel dat mensen gewoon laks zijn en dat wordt veelal - en terecht - afgestraft !
Iedereen heeft een agenda/kalender dus schrijf het maar even op :

1 Oktober- Opzeggen ANWB ! ben je mooi op tijd.

[edit redactie]

börgemeister
door börgemeister - Dec 7, 2010 om 23:33
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=keess schreef op dinsdag 7 dec 2010, 13:54]Wat een reacties in korte tijd. En allemaal met de zelfde strekking. Het lijkt wel of jullie elkaar kennen. Nu weet ik dat grote organisaties dit soort fora volgen om negatieve publiciteit in de kiem te smoren. Het zou dus kunnen.....

Ik heb hier geen huilebalk verhaal neer gezet en ik weet ook wel dat ik beter moet opletten. Daar gaat het mij niet om. Als jullie de brief nu eens goed lezen zien jullie dat ik mij verzet tegen een marketingstrategie die steeds vaker wordt toegepast en die zich richt op de zwakke punten van een doelgroep. De doelgroepen worden minutieus onder de loep genomen om vervolgens de strategie te richten op de kwetsbaarheid van die groep. Iedereen weet dat het overgrote deel van de mensen hun abonnementen niet bijhouden. Daar kun je dan als bedrijf op twee manieren mee omgaan: of je laat ze onwetend om daamee je omzet te vergroten of je licht de mensen tijdig in. Het verhaal dat de mensen dan zelf maar beter moeten opletten is misschien waar maar te makkelijk.
Een bekend voorbeeld van deze werkwijze is het bellen van senioren om ze een abonnement te verkopen. Deze groep heeft nog vertrouwen in de mensen en zijn minder assertief. Van die wetenschap wordt dan ook volop gebruik gemaakt.
Dergelijke strategieën vind je o.a.ook terug in de sport en bij het leger. Ook daar zoekt men naar de zwakke punten van de tegenstander om daar voordeel uit te halen. Bedrijven zouden echter hun klanten niet als tegenstanders moeten zien. Ze zouden er beter aan doen hun strategie te richten op de sterke kanten van hun doelgroep. Dat zou voor meer stabiliteit en continuïteit zorgen. De "zwakte" strategie werkt op de korte termijn maar zorgt er wel voor dat organisaties worden uitgehold. De hele crisis in de banksector is ontstaan door korte termijn politiek.

Dat ik mij nu richt op de ANWB heeft te maken met het feit dat het hier om een bond gaat die zijn leden vertegenwoordigd.Juist hier zou men een meer klantgerichte dan een organisatie gerichte houding verwachten Met één hand worden de leden omarmd en met de andere doen ze een greep in je portemonnee. Dat is tenminste het gevoel dat er bij veel mensen heerst en dat er vervolgens mensen zijn zich opgelicht voelen is dan ook niet zo vreemd. Let wel we hebben het hier over het gevoel wat de doelgroep er aan overhoud en die uiteindelijk bepalend zal zijn voor het imago van in dit geval de ANWB. Dat het juridisch allemaal klopt zal best wel maar is in deze niet bepalend voor het imago en de klanttevredenheid.

Ik wil nog even benadrukken dat ik niet boos ben op de ANWB maar wel teleurgesteld. Als de ANWB hier nu eens op een positieve en klantgerichte wijze mee om zou gaan zou ze hier nog haar voordeel mee kunnen doen zeker wat de continuïteit voor de toekomst betreft. Ik wil wel een voorzetje geven: hanteer een maandelijkse opzegtermijn zoals die voor veel abonnementen al verplicht is.

P.s
Vladja, de aandacht afleiden van de kern van het betoog is een bekende verdedigingstactiek tegen kritische aanvallen. Jij bent ook geslaagd!

Je moet de realiteit onder ogen kunnen zien.

börgemeister
door börgemeister - Dec 7, 2010 om 23:38
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=mobiel1 schreef op dinsdag 7 dec 2010, 19:42]Ook ik heb geen fijne ervaring met de ANWB. Ik heb in augustus van dit jaar m'n eerste auto gekocht en voor de zekerheid ben ik lid geworden van de ANWB. Tot mijn verbazing moest ik voor het hele jaar betalen terwijl ik maar een half jaar "afneem". Ik vind dit raar.

Ik kan mij goed voorstellen dat iemand die al jarenlang lid is van de ANWB echt niet ieder jaar eraan denkt in zijn agenda te zetten "let op: wil ik het ANWB-lidmaatschap nog wel en zo nee, dan zorgen voor opzegging vóór 15 november".
Als de ANWB een maand eerder met haar administratie begint voor het komende jaar, in oktober dus, heeft een ieder voldoende tijd om te beslissen zijn of haar lidmaatschap voort te zetten. Het is een eenvoudige verandering die een hoop ergernis onder mensen voorkomt.

En ja, de slechte ervaring van keess met de ANWB wordt door veel meer mensen gedeeld dan de reacties tot nu toe doen geloven. Op een verjaardag pas geleden kwam de ANWB ter sprake en van de circa 15 mensen die aanwezig waren hadden er 3 een slechte ervaring met het ANWB-abonnement. Toeval? Ik denk het niet.

Een reactie op de brieven van marcel75, birdies, pino123, vladja en stacey.
Het valt mij op dat de stijl van de brieven op elkaar lijkt. Hebben jullie onderling contact of reageert er iemand onder meerdere namen?
En op jullie ongetwijfeld ontkennende reactie op mijn opmerking gelijk maar even het volgende antwoord: ik geloof jullie niet.

En nee, ik ken deze keess niet persoonlijk maar ik begrijp waar hij tegen protesteert. Keess, ik steun je!!!

Als je dan het geduld had opgebracht om ca. 1 à 2 maanden te wachten met het lid worden van ANWB, dan levert de ANWB het lidmaatschap voor 15 maanden tegen de prijs van 1 jaar lidmaatschap, zo ook voor de aanverwante abonnement(en) c.q. dienst(en), tot 31 december 2011!!

marcel75
door marcel75 - Dec 8, 2010 om 11:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[edit - off-topic- de redactie]

Het is algemeen bekend dat je na 1 oktober lid moet worden om een geweldig voordeel te krijgen. Ik hoop wel dat hij zijn opzegbrief al verstuurd heeft. Anders komt hij volgend jaar zo rond trollentijd nog een keer weer terug met hetzelfde verhaal.

ji
door jimbolino - Dec 16, 2010 om 00:49
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een leuke reacties allemaal.

Ik lees ook altijd de voorwaarden voordat ik iets afsluit, maar het is flauw om te zeggen dat je die 5 jaar later als je iets stop wilt zetten uit je hoofd moet kennen.

Gelukkig ziet het kabinet wel in dat er hier oneerlijk wordt gehandeld en is er al een nieuwe wet aangenomen om automatisch verlengen tegen te gaan. Echter gaat die pas vanaf 2012 in omdat eerst alle bestaande contracten verlopen moeten zijn.

Er zijn tegenwoordig maar weinig bedrijven die nog dit soort ouderwetse opzeg regels aanbieden.

Normaal voor een abonnement met automatische verlenging is:
- 1 maand opzegtermijn
- Bij stopzetten teruggave van resterende bedrag.
- Tijdige kennisgeving van verhoging
- Kosteloos ontbinden als je het niet eens bent met deze verhoging.

Nu mag de ANWB (omdat ze een vereniging zijn, en geen commercieel bedrijf haha) de "contributie" verhogen. Als ze daar de leden maar tijdig van op de hoogte stellen.

Deze "contributie" is dit jaar voor mij van 90 naar 95 euro verhoogd. Stond blijkbaar in een paginagrote advertentie in de kampioen.
Dus ik moet elke maand een blaadje volledig doorbladeren (dat helemaal vol advertenties staat) om te lezen dat het lidmaatschap duurder wordt?

Het lijkt mij logisch dat als je lid bent van een vereniging, je contributie betaald. En dit niet terug krijgt als je halverwege het jaar op stapt.
Wat wel krom is dat de vereniging dure (commerciële) diensten aanbied. En deze factureert als "lidmaatschap".

Vergelijk het met een sportvereniging. Daar heb je ook een lidmaatschap. Wil je lessen volgen, dan betaal je meer. Deze lessen betaal je meestal per kwartaal of per half jaar. Ik weet zeker dat een normale vereniging schappelijk zou zijn en een gedeelte zou terugbetalen als je bijvoorbeeld een blessure op zou lopen waardoor je een half jaar niet meer kunt spelen.

Overigens bied de ANWB ook verzekeringen aan. (pechhulp vind ik ook een soort verzekering, maar daar kun je over twisten)
http://www.anwb.nl/verzekeringen/nieuws-en-tips/archief,/2010/januari/Verzekeringen-vanaf-2010-dagelijks-opzegbaar.html

Kortom erg krom en erg commercieel ingesteld, dit ouderwetse beleid.

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 08:01
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Normaal voor een abonnement met automatische verlenging is:
- 1 maand opzegtermijn.......

Echt niet! Kijk maar eens op zester.nl (Sanoma Uitgevers):

Om een abonnement te beëindigen, dient minimaal zes weken voor verschijning van het laatste nummer van de abonnementstermijn, een bericht te worden verstuurd. Wanneer u niet op tijd bent dan kunt u wel middels dit formulier opzeggen maar dan zult u nog éénmaal een faktuur voor één termijn ontvangen. Deze dient u dus nog wel te voldoen.

Ook geprobeerd de opzegtermijn van de Varagids te achterhalen: nergens op de site te vinden!!!! Enige wat je vindt, is dat je voor opzeggingen een email kunt sturen! En dat voor een club die altijd kritiek heeft op andere organisaties.

vladja
door vladja - Dec 16, 2010 om 10:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Birdies,

In de gids voor de volgende twee weken, pagina 170 (colofon onder kop Varagids) staat bij: contributies & abonnementen:

Beëindiging van het abonnement van VARAgids uiterlijk vier weken voor het aflopen van de betalingstermijn: schriftelijk (adres, e-mail (adres of telefonisch (nummer).

Maar omdat te kunnen lezen, moet je wel abonnee zijn en dus de gids ontvangen. Anders hoef je 'm natuurlijk niet op te zeggen.

Vladja

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 10:36
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@vladja: het is natuurlijk een kleine moeite dit ook even duidelijk te vermelden op de website, zoals veel andere bedrijven wel netjes doen. Waarom staat er wel dat je een email kunt sturen als je wilt opzeggen en niet meteen ook de opzegtermijn???

vladja
door vladja - Dec 16, 2010 om 10:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Birdies,

Ik geloof dat ik op een verkeerd spoor zit. Na de eerste bak koffie besef ik nu ineens dat jij het hebt over het Kassa-magazine en niet over de Varagids (waar ik het over heb). Correct?

Ja, ....dan zit ik in een andere trein. Sorry.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 16, 2010 om 10:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Maar jouw kritiek op de Vara zal wel weer snel gewist worden als zijnde geen consumentenzaak, waaronder elke kritiek op de Vara in het grote zwarte gat verdwijnt.

Vladja

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 10:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Vladja, je zit in de goede trein: ik heb het wel degelijk over opzeggen van de Varagids. Daarover staat niets vermeld op de site en dat vind ik ronduit slordig voor een omroep die met haar consumentenprogramma's alle andere bedrijven bekritiseert.

Koffie? Goed idee wel eigenlijk.

jammerlaan
door jammerlaan - Dec 16, 2010 om 11:01
7 Antwoorden / 4 Vragen

Hi all,

Het is grappig te lezen dat alle reacties zo uiteen lopen.
Ik moet zeggen dat ik ergens wel kan voorstellen dat de ANWB niet altijd even klant vriendelijk is. Ik heb dat zelf ook ervaren. Vooral als je geen lid bent maken ze graag misbruik van de situatie waar je in zit. Als je nm geen lid bent en je belt dan mag je voor de hulp 233 euro neertellen wat natuurlijk volkomen belachelijk is.
Maarja je hebt geen keuze. Dus ja de cijfers zijn belangrijker dan het daadwerkelijke sociale gezicht.

Groet, Joris.

marcel75
door marcel75 - Dec 16, 2010 om 11:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Jammerlaan,
Je bent niet verplicht om langs de snelweg lid te worden. JE mag ook gewoon je eigen garage bellen en vragen of die komt helpen. Doet'ie vaak ook wel, maar tegen de alsdan geldende kosten natuurlijk.

jammerlaan
door jammerlaan - Dec 16, 2010 om 11:29
7 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 16 dec 2010, 11:17]Jammerlaan,
Je bent niet verplicht om langs de snelweg lid te worden. JE mag ook gewoon je eigen garage bellen en vragen of die komt helpen. Doet'ie vaak ook wel, maar tegen de alsdan geldende kosten natuurlijk.

Hoi Marcel,

Ja dat was niet het geval in dit verhaal......in mijn geval kwam hij net terug van de garage maar die had hem niet goed gerepareerd, en dat had me al 500 euro gekost. Maar het gaat er mij om dat geen keuze hebt.....of je betaald een rib uit je lijf als je geen lid bent of je zoekt het zelf maar uit. vandaag de dag vind ik in dat niet reëel. Als de ANWB nu zou zeggen "Meneer U bent nu geen lid zie ik, dan betaald U meer dan als U lid bent." En dan met een redelijke bedrag komen of zo dat zal de klantvriendelijkheid en de dankbaarheid beter op zijn plaats komen.

Nu komt het over als "ZO dus jij hebt een probleem? Mooi dan zal ik eens even het onderste uit de kan nemen en er eens goed misbruik van maken, ahahahaha!" In deze wereld vol individualisten bestaat sociaal gevoel alleen nog op de TV met een uitzending over arme landen en rampen enzo. Mar hier in NL is het een zeldzaam wordend iets heb ik het gevoel.

Dat was mijn punt eigenlijk.

Groet, Joris.

vladja
door vladja - Dec 16, 2010 om 13:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In deze wereld vol individualisten bestaat sociaal gevoel alleen nog op de TV met een uitzending over arme landen en rampen enzo.

Sinds wanneer moeten organisaties een sociaal gevoel hebben? En wie moet er dan voor dat sociale gevoel betalen, denk je? Want voor niets gaat alleen de zon op.

Zelfs heel veel liefdadigheidsorganisaties hebben een ingeperkt sociaal gevoel als je de salarissen, bonussen en de "paleizen", waarin ze gehuisvest zijn, bekijkt.

Had de garage gebeld, maar ga het niet afschuiven op de ANWB als je met pech langs de weg staat en je hun hulp inroept en je bent geen lid. Ja, dan krijg je de rekening gepresenteerd. Terecht, als jaren lidmaatschap uitspaart en de gewone leden ervoor betalen dat die mensen met hun compleet uitgeruste wagens langs de weg zitten om jou op zo'n moment toch te kunnen helpen.

Vladja

pino123
door pino123 - Dec 16, 2010 om 13:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=jammerlaan schreef op donderdag 16 dec 2010, 11:29]

Nu komt het over als "ZO dus jij hebt een probleem? Mooi dan zal ik eens even het onderste uit de kan nemen en er eens goed misbruik van maken, ahahahaha!"
Groet, Joris.

Dus iemand komt je helpen en krijgt daarna een schop na, dat ze daar voor betaald willen worden? Heb je ook contact gehad met een reguliere garage? Om te kijken wat daar de kosten van wegslepen waren?

Daarnaast neem jij contact op met de ANWB; er stond niemand naast je die jou bedreigde dat je de ANWB moet bellen of wel?

jammerlaan
door jammerlaan - Dec 16, 2010 om 14:03
7 Antwoorden / 4 Vragen

@vladja

Das ook mijn punt, sociaal gevoel kent men niet meer in deze wereld alleen nog "IKKE! IKKE! IKKE! IKKE! IKKE! IKKE! IKKE!". Zelfs geld geven aan goede doelen doet men om reden die op zichzelf slaat meestal. Beetje jammer wel........Maarja misschien kijk ik wel te negatief! ;-)

@Pino

Nou mijn auto had een defecte dynamo (Gaf overspanning), die hadden ze gerepareerd bij de DEALER. Dus ik de auto terug, ik had al het gevoel dat er iets niet goed was maar de garage was al dicht, dus 1e dag prima. 2e dag heb ik hem bij een benzinestation neergezet omdat ik vond dat hij wel erg zwak was de verlichting van de auto. En inderdaad de dynamo deed nu al helemaal niets meer deed. Dus ik heb toen eerder met de DEALER gebeld......die adviseerde de ANWB. Maarja als je op zo een plek staat heb je ook niet veel keuze meer. Nu ja ik heb de helft van de kosten na boos worden terug gekregen. Het was nm niet de eerste keer. Ik heb bovenop een korting die ik op mijn winterbanden had nog een extra korting gekregen.

Probleem opgelost, maar ze zijn des ondanks wel een klant kwijt.

Groet, Joris.

testcase
door testcase - Dec 17, 2010 om 00:23
189 Antwoorden / 1 Vragen

Much ado about nothing.

Aldus Shakespeare

börgemeister
door börgemeister - Dec 17, 2010 om 02:00
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 16 dec 2010, 08:01]........Normaal voor een abonnement met automatische verlenging is:
- 1 maand opzegtermijn.......

Echt niet! Kijk maar eens op zester.nl (Sanoma Uitgevers):

Om een abonnement te beëindigen, dient minimaal zes weken voor verschijning van het laatste nummer van de abonnementstermijn, een bericht te worden verstuurd. Wanneer u niet op tijd bent dan kunt u wel middels dit formulier opzeggen maar dan zult u nog éénmaal een faktuur voor één termijn ontvangen. Deze dient u dus nog wel te voldoen.

Ook geprobeerd de opzegtermijn van de Varagids te achterhalen: nergens op de site te vinden!!!! Enige wat je vindt, is dat je voor opzeggingen een email kunt sturen! En dat voor een club die altijd kritiek heeft op andere organisaties.

Het gaat wél forum 'discussies' over de ANWB!

börgemeister
door börgemeister - Dec 17, 2010 om 02:02
506 Antwoorden / 25 Vragen

Nog een keertje maar dan wel met de juiste tekst:

Het gaat wél in dit forum 'discussies' over de ANWB!

dr
door dream1 - Dec 17, 2010 om 11:12
5 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry hoor, maar ik word hier echt een beetje misselijk van al die commentaren die op het artikel gegeven worden. Het wekt de indruk dat deze mensen voor de ANWB werken of familieleden zijn van de werknemers van de ANWB.

Persoonlijk vind ik het een goed artikel en vind het belachelijk dat het kan dat het abbonement steeds stilzwijgend verlengd wordt met een jaar. En ja waarom pas een briefje sturen als het geld van je rekening afgeschreven is?

Als je een nieuwe auto koopt krijg je standaard al pechhulp (voor de termijn van je garantie) en heb je de ANWB niet nodig. De ANWB zegt doodleuk, dat is mooi pech voor u want u moet uw lidmaatschap voor 15 november opzeggen. U mag gewoon nog voor een heel jaar betalen. Voor gebakken lucht in dit geval.
Ik vind het echt schandalig dat dit kan en de service is heel ver te zoeken. Als je een nieuwe auto koopt dan hou je echt geen rekening met de opzegtermijn van de ANWB.

Dus de reacties op dit artikel vind ik echt teleurstellend. Als jullie een slechte ervaring hebben met de ANWB dan piepen jullie ook wel anders.

dr
door dream1 - Dec 17, 2010 om 11:29
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal eens met het geschreven stuk.

Ik vind het alleen belachelijk hoe hierop gereageerd wordt, het is net of het medewerkers van de ANWB zijn of hun familieleden. Er zijn genoeg mensen met slechte ervaring met de ANWB. Surf maar even verder op het internet.

Als je een nieuwe auto koopt krijg je er standaard pechhulp voor de looptijd van je garantie bij. Je hebt dan niets meer aan je lidmaatschap van de ANWB. De ANWB is niet klantvriendelijk maar houd zich strak vast aan de opzegtermijn van voor 15 november. Als je een nieuwe auto koopt sta je echt niet stil bij de opzegtermijn van de ANWB. De ANWB zegt gewoon doodleuk u heeft pech, u moet gewoon een jaar doorbetalen. En waarvoor voor gebakken lucht. Ja de ANWB is goed bezig hoor en is heel klantvriendelijk ingesteld. NIET DUS.
Volgens mij hebben ze over dit soort gevallen helemaal niet nagedacht. En als ze er wel over nagedacht hebben dan zijn ze heel erg slim om mensen te bedonderen en hun makkelijk hun geld af handig te maken.

Ze bieden je niet eens de mogelijkheid om je lidmaatschap door te schuiven na afloop van de garantieperiode.

Ja en waarom kunnen ze je vooraf niet een briefje sturen of je nog lid wilt blijven of dat je het wilt verlengen? Omdat ze dan inkomsten mislopen.

Stilzwijgende overeenkomsten zijn niet meer van deze tijd, daarom mogen veel bedrijven dit ook niet meer toepassen. Voor de ANWB wordt dit nu ook de hoogste tijd. De politiek moet hier nu ook iets aan gaan doen.

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2010 om 11:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dream,
1 Keer posten was ook al genoeg hoor. Duidelijk dat jij het normaal vindt dat mensen maar contracten af moeten kunnen sluiten en dat ze dan vervolgens zelf geen aktie meer hoeven ondernemen om het op te zeggen. Laten we dan voor de grap de hele situatie omdraaien: je sluit een overeenkomst voor bepaalde tijd, zeg 1 jaar, en de tegenpartij besluit na een half jaar de overeenkomst op te zeggen. Sta je vervolgens met pech langs de weg. Heb jij dus een probleem. Ook als we stilzwijgende afschaffen krijg je dat prachtige probleem. Jij wil op 1 januari op familiebezoek en de auto begeeft het. Jij bellen met de ANWB en hopen op hulp. Maar helaas: je hebt je contract niet verlengd en hebt dus geen recht meer op gratis pechhulp. Wil je dat dan?

Op het moment dat iemand niet in staat een overeenkomst op te zeggen, is die in mijn ogen ook niet in staat een overeenkomst te sluiten. Als je een overeenkomst niet meer bij je volle verstand kunt sluiten, is er in mijn ogen maar 1 optie en dat is (minstens) onderbewindstellen. Beetje eigen verantwoordelijkheid nemen, daar gaan de meeste bijdragen hierover. Maar dat is tegenwoordig ver te zoeken. We willen nergens voor moeten betalen, maar verwachten wel meer dan normale service.

En als het beleid van de ANWB je niet zint, dan wordt je toch gewoon geen lid. Niemand die je verplicht lid te worden. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld weinig met de ideeën van de vereniging met de naam SGP. Daar wordt ik dus geen lid van.

dr
door dream1 - Dec 17, 2010 om 11:48
5 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel,

Ik vind het prima dat je zo wilt reageren maar volgens mij begrijp jij de hele essentie van het probleem niet. Lees het eerst eens goed door en reageer dan.

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2010 om 12:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dream,
Ik zie de essentie zeker wel. De essentie is namelijk: iemand sluit een jaarcontract af voor pechhulp. Halverwege verkoopt hij zijn auto en denkt dan dat hij ook de pechhulp kan opzeggen. Maar de pechhulp zit niet, zoals een autoverzekering wel, aan de auto vast, maar aan de persoon. Als die persoon in een andere auto meerijdt en pech krijgt, kan hij namelijk nog steeds een beroep op de pechhulp doen.

De essentie is dus allereerst: Wegenwachtservice is gekoppeld aan de persoon, niet de auto. En een jaarcontract is een jaarcontract. En je zult zelf tijdig moeten opzeggen.

dr
door dream1 - Dec 17, 2010 om 16:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Marcel,

Als je mijn reactie goed gelezen hebt gaat het hier om het om het kopen van een nieuwe auto waar je garantie incl. pechhulp krijgt. Dus je bent dan dubbel verzekerd.

Wat jij zegt dat als je je auto verkoopt behoud je je pechhulp omdat deze persoonsgebonden is.

Dus de essentie van het verhaal draait om de nieuwe auto incl. pechhulp. Dan gaat jou verhaal niet op, want daar heb je niets aan.

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2010 om 17:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nu snap ik je essentie helemaal. Het is de schuld van de ANWB dat jij een nieuwe auto koopt en/of dat die autofabrikant blijkbaar zo weinig vertrouwen in zijn nieuwe auto's heeft dat'ie er maar pechhulp bijgeeft.

Heb je daar wel eens logisch over nagedacht. Je geeft een bak geld uit voor een nieuwe auto en de fabrikant twijfelt al aan de kwaliteit ervan en dus krijg je er pechhulp bij?!

De ANWB kan er verder ook niets aan doen dat die fabrikant dat blijkbaar nodig vindt toch?

Of snap ik nog steeds de essentie niet?

dr
door dream1 - Dec 17, 2010 om 20:10
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het idee dat ik hier tegen Mr. ANWB aan zit praten. Je zet zo je hakken in het zand en schiet telkens in de verdediging. Het lijkt er verdacht veel op.
Of je bent een trouwe werknemer van de ANWB.

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2010 om 20:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dream,
Ik ben geen van beiden. Ik zie alleen je probleem niet vanwege het simpele feit dat, hoe vervelend dit ook gaat klinken wellicht, jij zelf de oorzaak van dit probleem bent. Maar ja, dan is het moeilijk om open te staan voor steekhoudende argumenten die zich richten op eigen verantwoordelijkheid nemen.

pino123
door pino123 - Dec 17, 2010 om 21:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=jammerlaan schreef op donderdag 16 dec 2010, 14:03]@vladja

Das ook mijn punt, sociaal gevoel kent men niet meer in deze wereld alleen nog "IKKE! IKKE! IKKE! IKKE! IKKE! IKKE! IKKE!". Zelfs geld geven aan goede doelen doet men om reden die op zichzelf slaat meestal. Beetje jammer wel........Maarja misschien kijk ik wel te negatief! ;-)

@Pino

Nou mijn auto had een defecte dynamo (Gaf overspanning), die hadden ze gerepareerd bij de DEALER. Dus ik de auto terug, ik had al het gevoel dat er iets niet goed was maar de garage was al dicht, dus 1e dag prima. 2e dag heb ik hem bij een benzinestation neergezet omdat ik vond dat hij wel erg zwak was de verlichting van de auto. En inderdaad de dynamo deed nu al helemaal niets meer deed. Dus ik heb toen eerder met de DEALER gebeld......die adviseerde de ANWB. Maarja als je op zo een plek staat heb je ook niet veel keuze meer. Nu ja ik heb de helft van de kosten na boos worden terug gekregen. Het was nm niet de eerste keer. Ik heb bovenop een korting die ik op mijn winterbanden had nog een extra korting gekregen.

Probleem opgelost, maar ze zijn des ondanks wel een klant kwijt.

Groet, Joris.

Kinderachtig om dan boos te worden op de ANWB en niet op deze weergaloze dealer, die jouw met een krakkemikkige auto de weg op stuurt. Volgens mij kan je beter bij deze garage weggaan?

pino123
door pino123 - Dec 17, 2010 om 22:02
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=dream1 schreef op vrijdag 17 dec 2010, 20:10]Ik heb het idee dat ik hier tegen Mr. ANWB aan zit praten. Je zet zo je hakken in het zand en schiet telkens in de verdediging. Het lijkt er verdacht veel op.
Of je bent een trouwe werknemer van de ANWB.

Haha wie zet hier nou zijn hakken in het zand????
Je zet toch zelf een handtekening onder het contract??? Wil je het niet, zet geen handtekening zo simpel is het. Niemand dwingt je om er een handtekening onder dat contract te zetten. Laat je lekker wegtakelen door je garage... Ow ja , die garage die na 5 uur niet meer aanspreekbaar is, die je met een half wrak de weg opstuurt en daar zegt (jaja Jorsi), je moet de ANWB bellen!!!! En kijk daarna ook even naar de verschillen in prijzen..... Mensen, mensen wat zijn jullie kortzichtig zeg. Alleen maar praten als het je uitkomt, maar als je achteraf denkt, dat het je geld gaat kosten dan op allerlei fora gaan lopen jammeren..... Je zet zelf een handtekening, niemand dwingt je!!!!

ji
door jimbolino - Dec 18, 2010 om 02:43
4 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig ziet de overheid wel dat het hier om malafide praktijken gaat en wordt de wetgeving erop aangepast:

Ze maken vooralsnog een uitzondering voor kranten en tijdschriften (een medium wat toch binnen niet al te lange tijd een stille dood zal sterven)
http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/kranten-en-tijdschriften-opzegtermijn-van-drie-maanden/

[quote]De stilzwijgende verlenging is vervangen door abonnementen en lidmaatschappen met onbepaalde termijn, maar met een opzegtermijn van maximaal een maand. Abonnementen en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, internet- en telefoniebedrijven en autopechtdiensten. Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier (post, internet, telefoon) op te zeggen als het abonnement was aangegaan.

Voor mij klinkt het allemaal erg logisch:
- Opzeggen zelfde manier als aanmelden
- Niet meer automatisch verlengen met een jaar, maar met een maand.

Ik vind het schandalig dat een organisatie als de ANWB, (een vereniging die er is om je te helpen en om voor de automobilist/fietser op te komen) er een beleid op nahoud dat beter past bij een boekenclub. (welke sneeky verkoopmethodes gebruiken, en vervelende opzegtermijnen hanteren)

Kun je wel blijven roepen dat je er allemaal zelf voor gekozen hebt. Je hebt immers een "handtekening" gezet. (oftewel op OK geklikt)
Ik weet zeker dat er naast deze OK knop geen grote waarschuwing staat over automatische verlenging en opzegtermijn.

Om daarachter te komen moet je de voorwaarden lezen van 20 pagina's.

Als je een telefoonabonnement afsluit voor 7,50 per maand (1 jaar), verwacht je ook niet dat wanneer je na 13 maanden overstapt je er nog 11 maanden extra aan vast zit.
Waarom zou het met pechhulp dan wel zo zijn? Als ik over wil stappen naar een andere aanbieder dan moet dat toch gewoon mogelijk zijn.

pino123
door pino123 - Dec 18, 2010 om 12:34
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@jimblino,

Inderdaad mag je overstappen, net zoals bij de telefoonaabieders, mag dat na het uitdienen van het contract. Net zoals dat geldt voor de aanbieder, zij moeten ook de dienst aanbieden tot aan het einde van het contract, zij kunnen ook niet ff zeggen, zo nu doen we het ff niet....

ji
door jimbolino - Dec 19, 2010 om 14:45
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ja klopt, tot het einde van het contract.

Alleen stom is dat het contract automatisch met een jaar verlengd wordt. Net zo als bij de boekenclub.

Bij telefoonaanbieders, verzekeraars en de meeste andere bedrijven, wordt het contract na het eerste jaar (of 2e jaar, afhankelijk van de aanbieding) omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van een maand.

wa
door wanina - Dec 23, 2010 om 10:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Gisteren had ik pech voor de ijsbaan in Nijmegen , met mijn 2 kinderen .Heb toen de wegen wacht gebeld ,maar was toen geen lid .
Heb mij zelf maar ter plekke lid gemaakt dat koste mij dan 233 euro per jaar,maar kon dat na 8 dagen annuleren werdt mij verteld.
De wegen wacht is bij mijn auto geweest maar kon mij niet verder helpen.
Heb toen geprobeerd de anwb lid maatschap te anuleren ,maar dat kon niet meer zeiden ze. Via de alarm centrale ,want ik zag dat het ook goedkoper kon online.Pech ze zijn bij jou geweest dus dat kost je dan 233 euro.want ze hebben onkosten gemaakt zeiden ze tegen mij.
En nu weet ik niet hoe ik dit nu moet afhandelen .
Misschien dat iemand dat weet hier bij KASSA

marcel75
door marcel75 - Dec 23, 2010 om 10:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je had ook een lokale garage kunnen bellen. Maar dan was je deze kosten ook kwijt geweest. Ik hoop niet dat je gratis pechhulp had verwacht. Dat krijg je namelijk nergens.

pino123
door pino123 - Dec 23, 2010 om 16:59
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=wanina schreef op donderdag 23 dec 2010, 10:42].Pech ze zijn bij jou geweest dus dat kost je dan 233 euro.want ze hebben onkosten gemaakt zeiden ze tegen mij.
En nu weet ik niet hoe ik dit nu moet afhandelen .
Misschien dat iemand dat weet hier bij KASSA

Betalen, je hebt een dienst afgenomen! Je hebt je ter plekke lid gemaakt? Dus ben je lid, dus zit je er een jaar aan vast. Wil je dat daarna niet meer, voor november 2011 opzeggen. Zet alvast in je agenda, misschien ook handig voor Keess!

marcel75
door marcel75 - Dec 23, 2010 om 17:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Of gewoon nu alvast die brief sturen en daarin zetten dat je per vroegst mogelijke datum wilt opzeggen.

th
door thijs5 - Dec 24, 2010 om 15:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

ben zelf bij de consumentenbond ,dacht die doet dat niet maar ook daar wordt contract automatisch met een jaar verlengd en kan je er niet vanaf

börgemeister
door börgemeister - Mar 6, 2011 om 01:24
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=keess schreef op maandag 6 dec 2010, 15:51]Geachte directie van de ANWB,

Onlangs werd ik geconfronteerd met de ware aard van de consumentenvereniging waaraan u leiding geeft. In een tijd waarin welzijn en tevredenheid van consumenten steeds meer ondergeschikt raken aan de omzetcijfers en provisies zou je mogen verwachten dat bij een consumentenorganisatie als de uwe je als consument nog wel op een juiste manier behandeld wordt. Helaas, de ANWB blijkt al net als banken en andere bedrijven meer oog te hebben voor de getallen op hun balans dan voor hetgeen ze feitelijk in het leven zijn geroepen, in uw geval de vertegenwoordiging en behartiging van de belangen van alle consumenten die gebruik maken van de openbare weg. Het is triest te moeten constateren dat de ANWB verworden is van een betrouwbare en gezaghebbende bond in een commerciële, op geld beluste organisatie. Een en ander werd mij duidelijk toen ik een abonnement bij uw organisatie wilde muteren.

Uw opzegbeleid staat al langer ter discussie bij leden en consumentenrubrieken. Op diverse fora is hier inmiddels al veel over te vinden. U presteert het om uw leden een rekening te sturen anderhalve week na het verstrijken van de opzegtermijn, wetende dat veel van uw leden pas gaan nadenken over het abonnement op het moment dat ze ermee worden geconfronteerd. Als insider in de marketingbussiness weet ik dat deze methode vaak als een strategische keuze wordt gehanteerd. Ik vind deze methode echter laakbaar en neigen naar oplichting. Consumenten worden namelijk middels een bewuste en weloverwogen actie geconfronteerd met een abonnement welke men wellicht niet meer nodig heeft maar waar ze door uw bewuste actie nog wel een jaar aan vast zitten. De eigen verantwoordelijkheid die consumenten hierin hebben, waar veelal in dit soort situaties mee wordt geschermd, is te makkelijk en gaat naar mijn idee hier niet op omdat juist bewust misbruik wordt gemaakt van de onachtzaamheid van de consument. U zou er met dezelfde wetenschap ook voor kunnen kiezen uw rekening anderhalve week vóór de verstrijkdatum van opzegging te versturen. Helaas kiest u anders en besluit u de consument wat in de volksmond heet "een oor aan te naaien". Nu gaat het in mijn geval om een mutatie en geen opzegging maar zelfs dit is niet mogelijk bij de ANWB. Vreemd genoeg kan ik tussentijds wel een duurder abonnement nemen maar niet overgaan op een goedkoper abonnement. Alweer een aanwijzing dat u hier heel goed over heeft nagedacht.

U probeert zich middels deze strategie te verrijken en geeft blijk dat u niets is gelegen aan het belang van uw leden aan wie u uw bestaansrecht ontleent. Hoe moeten deze leden er op deze manier nog op vertrouwen dat hun belangen bij de ANWB in goede handen zijn? Zeker op het moment dat de regering zwaar weegt aan het advies van de ANWB lijkt me dat vertrouwen wel essentieel. Wie zegt mij dat de ANWB de belangen van zijn leden in deze niet verkwanselt? Uw interne beleid richting uw eigen leden geeft mij hierin geen vertrouwen. Het is duidelijk dat u op deze manier uw aanzien en gezag aan het kwijtraken bent.

Ik roep de leden dan ook op massaal in het geweer te komen tegen dit beleid van de ANWB en de ANWB roep ik op hun beleid in deze aan te passen en coulant om te gaan met de gevallen die zich nu aandienen. Tenslotte roep ik de politiek op om nu eindelijk voor eens en altijd een einde te maken aan deze praktijken. De ANWB is niet de enige organisatie die op deze wijze opereert en willens en wetens misbruik maakt van een praktijksituatie om zichzelf ten koste van onschuldige consumenten te verrijken. DIT MOET STOPPEN!

En, al enig resultaat opgeleverd?