ko
door kobje Aug 21, 2013 om 00:14
Auto & vervoer

Opzeggen ANWB ?

Hallo,

Mijn vraag is: ik kocht in mei 2012 een tweedehands leuke auto, alles geregeld : verzekering/belasting/APK en als toetje lid van de ANWB wegenwacht( niet de eerste keer) ook voor het buitenland, verder loopt alles naar wens tot ik recent moest besluiten ( gezondheid) en te weinig gebruik gemaakt tijdens de lange winter deze leuke auto te moeten verkopen. Voor de deur laten staan kost ook veel geld.
Middels alles weer geregeld: alles opgezegd van verzekering tot belasting dus alles afgehandeld en verrekend en teveel terug betaald ook de belasting. Maar nu sta ik paf de ANWB weigert terug te storten het gaat om meer dan 50 euro, volgens de ANWB dien je voor een bepaalde data op te zeggen? dus als 1miljoen automobilisten om welke reden dan ook hun auto verkopen krijgen niets meer terug betaald!! volgens hun brief/mail kon ik nog tot 31-12-2013 gebruik maken van hun service? waarvan als je geen auto meer hebt! ik heb mijn ongenoegen kenbaar gemaakt, het lijkt erop dat ze voet bij stuk houden dit is toch OPLICHTING/BEDROG? mocht ik ooit nog een auto kopen zal ik geen/nooit geen gebruik meer maken van de ANWB, maar ik krijg mijn restant geld niet terug!!

Het is heel wat anders als ik een abonnement afsluit voor een mobiel voor een jaar dat ik dit termijn moet betalen, vaak 1 of 2 jaar bij een gratis mobieltje, ik heb gelukkig geen abonnement.Dit terzijde.

5825 27 Rapporteer

door 14peter - Aug 21, 2013 om 00:39
567 Antwoorden / 2 Vragen

"dit is toch OPLICHTING/BEDROG?"

Nee, dit zijn de voorwaarden. U bent lid per heel kalenderjaar, dus t&m 31 december. Zo werkt de ANWB al jaren.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2013 om 00:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is dus geen oplichting of bedrog. U bent dus lid geworden van een vereniging zonder kennis genomen te hebben van de voorwaarden.

Als u nu in andermans auto rijdt, hebt u ook recht op hulp van de wegenwacht. Daarnaast schijnt het lidmaatschap van de ANWB nog andere voordelen te hebben.

Dus voortaan eerst de voorwaarden bestuderen, voordat u zich ergens aanmeldt, dan hoeft u hier niet te praten over oplichting of bedrog.,

ko
door kobje - Aug 21, 2013 om 01:00
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties, ik ken de voorwaarden, helaas ben ik het niet geheel met jullie eens, sluit je een autoverzekering af lees ik ook de voorwaarden maar kreeg mijn restant retour omdat ik geen auto meer bezit!! ik heb meerdere verzekeringen lopen, stap na een jaar op en ga naar een andere verzekering, ik stap niet eerder over tot het jaar om is, je kan geen appels met peren vergelijken!
Als jullie een auto hebben gekocht en je lid maakt van de ANWB en na 3 maanden kan je om medische redenen NIET meer rijden, ik denk zeker niet dat jullie dan zeggen beste ANWB laat de rest maar zitten, ik was lid voor binnen en buitenland en had dik 100 euro betaald, de belasting stort het restant ook terug! volgens mijn juridisch adviseur klopt het verhaal van de ANWB ook niet helemaal, ze dekken zich in, ik had graag mijn auto behouden en ANWB maar medisch niet mogelijk. Als ik een abonnement afsluit maakt niets uit waar, voor 2 jaar dien ik mij hieraan te houden.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2013 om 01:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kobje

Tik rechtsboven in het zoekvak eens in ANWB en lees eens een paar dagen de vragen en reacties,

U bent lid geworden van een vereniging voor een heel jaar.

Ik ga hier verder niet over delibereren, want het is al tientallen keren behandeld.

wendy-claire
door wendy-claire - Aug 21, 2013 om 02:16
619 Antwoorden / 29 Vragen

De ANWB is 'officieel' een vereniging (weliswaar met een B.V.-status).

Opzeggen van de 'vereniging' ANWB kan slechts eenmaal per kalenderjaar, het lidmaatschap eindigt per 1 januari van het komend kalenderjaar (2014 dús) en dient schriftelijk aangetekend te worden opgezegd vóór 15 november van het lopend jaar (2013 dús).

ANWB restitueert niet zover ik weet, alleen bij sterven wil men weleens coulance toepassen.

Naast het lidmaatschap dient u dan ook de aanverwante abonnementen/lidmaatschappen/verzekeringen gelijktijdig op te zeggen (vóór 15 november 2013 dús).

Vóór 15 november 2013 wil zeggen dat de (gehele) opzegging uiterlijk 14 november 2013 binnen moet zijn bij de ANWB! Binnenkomst op 15 november 2013 bent u al(weer) te laat en eindigt het pas op 1 januari 2015!

U kunt ook het lidmaatschap van de ANWB behouden en alleen de aanverwanten ... opzeggen.

Zo zijn de regels en/of de voorwaarden al jaar en dag bij de ANWB!

Wegenwachtservices worden gezien als een verzekering!

wendy-claire
door wendy-claire - Aug 21, 2013 om 02:22
619 Antwoorden / 29 Vragen

[i]... en dient schriftelijk aangetekend te worden opgezegd vóór 15 november van het lopend jaar (2013 dús).

Kan ook nog schriftelijk of telefonisch in deze periode (tot 15 oktober a.s. uit veiligheidsoverweging van 'niet-ontvangen opzegging') met het verzoek om een ontvangstbevestiging (binnen 10 werkdagen). Daarnaast kan men ook de opzegging doen in een servicewinkel van de ANWB mondeling doen met direct een bewijs van de opzegging aldaar.

door 14peter - Aug 21, 2013 om 02:25
567 Antwoorden / 2 Vragen

Kobje, u bent nu zelf appels met peren aan het vergelijken. U heeft het over abonnementen gehad en over verzekeringen, maar bij de ANWB wordt u LID.

diumenge
door diumenge - Aug 21, 2013 om 06:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op woensdag 21 aug 2013, 02:22][i]... en dient schriftelijk aangetekend te worden opgezegd vóór 15 november van het lopend jaar (2013 dús).

Kan ook nog schriftelijk of telefonisch in deze periode (tot 15 oktober a.s. uit veiligheidsoverweging van 'niet-ontvangen opzegging') met het verzoek om een ontvangstbevestiging (binnen 10 werkdagen). Daarnaast kan men ook de opzegging doen in een servicewinkel van de ANWB mondeling doen met direct een bewijs van de opzegging aldaar.Hij heeft al opgezegd...

me
door mein33 - Aug 21, 2013 om 10:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U had kunnen weten toen u het lidmaatschap van de ANWB aanging dat dit voor minimaal 1 jr. is.
U had kunnen weten dat tussentijds beëindigen niet mogelijk is.
U moet weten dat u voor 15 november as. uw lidmaatschap moet opzeggen, anders zit u er nog een jaar aan vast.
U zult moeten erkennen dat de ANWB u niet heeft opgelicht of bedrogen.

ze
door zeeuw.p - Aug 21, 2013 om 11:25
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het staat echt in de voorwaarden..... maar de vraag is natuurlijk of die voorwaarden voor een 'consumenten'-organisatie niet onnodig lid-onvriendelijk zijn? Het lijkt mij wel; zo'n knevelperiode van 1 kalenderjaar is niet in het belang van de leden. Toch?

tenormin
door tenormin - Aug 21, 2013 om 12:17
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@zeew.p Consmenten onvriendelijk is het zeker, zie alle klachten, maar zoals al vaker gesteld, je word geacht hun voorwaarden te kennen én de beroemde 'voor 15 november' in je hoofd c.q. agenda te plaatsen. Zelfs mensen met een herseninfarct komen niet onder de betaling uit. Tja, zo werkt de 'vereniging ANWB'.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2013 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het was voor Ts niet de eerste keer dat hij/ zij lid was van de ANWB. Had dus beter moeten weten.

we
door weeskind - Aug 21, 2013 om 12:38
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het ANWB lidmaatschap is niet gekoppeld aan de auto. Er zijn velen lid die nog nooit een auto hebben gehad. Verkoop van je auto is dan ook geen reden voor restitutie.

ko
door kobje - Aug 21, 2013 om 14:33
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Weeskind en de rest van alle reacties

Het gaat hier om de wegenwacht, er zijn inderdaad mensen die lid zijn van de ANWB zonder auto, dank voor alle reacties,helaas ook negatief, zoals ik al zei als jullie zelf eens in deze situatie komen of je dan ook zo een reactie geeft voor ruim 100 euro!! misschien gaat er ook eens iemand piepen als het zover is, ik sluit dit af en laat mijn jurist dit uitzoeken.

Mvg

zoekster
door zoekster - Aug 21, 2013 om 15:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=kobje schreef op woensdag 21 aug 2013, 14:33]Beste Weeskind en de rest van alle reacties

Het gaat hier om de wegenwacht, er zijn inderdaad mensen die lid zijn van de ANWB zonder auto, dank voor alle reacties,helaas ook negatief, zoals ik al zei als jullie zelf eens in deze situatie komen of je dan ook zo een reactie geeft voor ruim 100 euro!! misschien gaat er ook eens iemand piepen als het zover is, ik sluit dit af en laat mijn jurist dit uitzoeken.

Mvg
Is die jurist gratis dan?

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2013 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u in mei 2012 lid bent geworden van de ANWB, moet het u toch ook opgevallen zijn dat u niet voor maar 7 maanden hoefde te betalen, maar voor een heel jaar?

En er is al meer dan de helft van het jaar voorbij, dus ruim honderd euro kan het echt niet zijn.

Het is wel een wonderlijke jurist die voor ca. € 50 werkt. Maar goed hij hoeft naar even in de jurisprudentie te kijken, zodat hij weet dat u geen poot hebt om op te staan.

En als u in het zoekvak ANWB ingetypt hebt, dan weet u dat er al heel wat mensen, zonder resultaat gepiept hebben.

dr
door drummetje - Aug 21, 2013 om 15:11
6 Antwoorden / 0 Vragen

Toen mijn zwager was overleden ,en die auto dus niet meer nodig was en weg was . wilde ik de anwb opzeggen , maar helaas zelfs dan blijft je een jaar lid . Ik zelf vind dit heel slecht en zeker ivb met een overlijden .

me
door mein33 - Aug 21, 2013 om 15:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=kobje schreef op woensdag 21 aug 2013, 14:33]Beste Weeskind en de rest van alle reacties

Het gaat hier om de wegenwacht, er zijn inderdaad mensen die lid zijn van de ANWB zonder auto, dank voor alle reacties,helaas ook negatief, zoals ik al zei als jullie zelf eens in deze situatie komen of je dan ook zo een reactie geeft voor ruim 100 euro!! misschien gaat er ook eens iemand piepen als het zover is, ik sluit dit af en laat mijn jurist dit uitzoeken.

Mvg

@kobje,

Volgens u zijn er negatieve reacties gegeven, maar daar is in het geheel geen sprake van.
Omdat de reactie's, die trouwens alle juiste informatie bevatten, u niet bevallen aangezien ze niet in uw redenering meegaan noemt u ze maar negatief.
En uw jurist, zo u die al heeft, zal u als een klein kind naar huis sturen omdat hij niets in deze voor u kan betekenen. Wel zal hij/zij u naderhand nog verblijden met een, in uw ogen, op oplichting lijkende rekening.
Wees niet verder nukkig of eigenwijs en zeg uw lidmaatschap tijdig op en vergeet deze hele affaire verder.

Gr
door Grunn1 - Aug 21, 2013 om 16:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De ANWB is een wazige instelling die op slinkse manier geld binnen krijgt. Het is geen verzekering, bij verzekeringen moet je assurantie belasting betalen. Het is ook geen lidmaatschap want daar hoef je geen assurantie belasting te betalen. Bij de ANWB moet je assurantie belasting betalen. Wat is het nu wel? Lidmaatschappen kan je na het eerste jaar per maand opzeggen maar bij de ANWB niet.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2013 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot

De ANWB is een vereniging.

Dit zegt het Juridisch Loket erover.

Een lidmaatschap bij een vereniging is bijvoorbeeld een lidmaatschap bij een sportvereniging of ANWB.

Opzeggen of stilzwijgend verlengen van lidmaatschap
Voor het opzeggen of stilzwijgend verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen geldt een andere wetgeving, namelijk de regels van het verenigingsrecht. De regels over het opzeggen of stilzwijgend verlengen van de lidmaatschap bij de vereniging staan vermeld in de statuten van een vereniging. De statuten worden door de vereniging zelf bepaald.

Let op: een sportvereniging is niet altijd hetzelfde als een sportschool. Voor een sportschool kunnen de regels voor het consumentenrecht gelden. Twijfelt u hierover? Neem dan contact op met een jurist van het Juridisch Loket.

dearagain
door dearagain - Aug 21, 2013 om 17:50
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het is dus zeker geen oplichting en bedrog

*wel is het weinig klantvriendelijk

Tj
door Tjaart - Aug 21, 2013 om 17:53
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind ook , dat de ANWB zich wat soepeler voor zijn leden zou kunnen opstellen. Laat ze zich eens wat meer als een vereniging gedragen en wat minder als een commercieel bedrijf. Die starre houding is totaal niet nodig en wekt bij velen irritatie op.

me
door mein33 - Aug 21, 2013 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=epcot schreef op woensdag 21 aug 2013, 16:51]De ANWB is een wazige instelling die op slinkse manier geld binnen krijgt. Het is geen verzekering, bij verzekeringen moet je assurantie belasting betalen. Het is ook geen lidmaatschap want daar hoef je geen assurantie belasting te betalen. Bij de ANWB moet je assurantie belasting betalen. Wat is het nu wel? Lidmaatschappen kan je na het eerste jaar per maand opzeggen maar bij de ANWB niet.

Over het lidmaatschap van de ANWB hoeft geen assurantiebelasting te worden betaald.
Over de (aanvullende) wegenwachtservice hoeft geen assurantiebelasting te worden betaald.
U betaald voor beide onderdelen contributie.
Sluit u een verzekering af zoals bv. een reisverzekering dan betaald u over de betreffende verzekering wel assurantiebelasting.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2013 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Over de wegenwachtservice betaalt men wel assurantiebelasting.

ninc
door ninc - Aug 21, 2013 om 21:34
47 Antwoorden / 6 Vragen

Wij hebben een tijd lang af en aan een auto gehad. Ook leenden we regelt een auto. Elke auto valt onder het lidmaatschap mits mijn man rijdt want die is lid :) Het lidmaatschap is bij de ANWB, in tegenstelling tot Routemobiel, niet op het bezit van een auto gericht.

Het enige waar ik niet kan achter staan is betaling na overlijden. Er kan dan geen gebruik meer gemaakt worden van welke vorm van dienst dan ook. Restitutie lijkt mij dan niet meer dan redelijk.

wendy-claire
door wendy-claire - Aug 22, 2013 om 02:32
619 Antwoorden / 29 Vragen

Zie ook nog even mijn tip bij tips!

ANWB opzeggen

wendy-claire
door wendy-claire - Oct 2, 2013 om 01:50
619 Antwoorden / 29 Vragen

U hebt nog zes weken de tijd om het lidmaatschap en/of de aanverwante producten (schriftelijk aangetekend) op te zeggen vóór vrijdag 15 november a.s., uiterlijk donderdag 14 november a.s. bij de ANWB zijn ontvangen.