al
door alysia Oct 9, 2009 om 09:44
Auto & vervoer

Oranje check lampje blijft branden

Ik heb een Volkswagen Polo 1.4 van september 2000. Het oranje check lampje  blijft branden. De auto is diversen malen uitgelezen,  en geeft aan: cilinder 1, mengseladaptie bereik 1, armgrens onderschreden.

Beide lambda sondes zijn vervangen, zowel voor als na de katlysator. Ook de contra stekkers zijn vernieuwd. De gasklep is gereinigd en afgesteld, en een nieuwe uitlaat geplaatst. Alles zonder resultaat. Na de reparatie wordt de storing gewist, en na zo'n 100 km rijden gaat het lampje toch weer branden.  Het uitlees apparaat, blijft cilinder 1 mengseladaptie bereik 1, armgrens onderschreden aangeven.

Zelfs de VW dealer kan er niet meer uit komen en zegt nu, het kan alles zijn.  Zij raden mij aan de auto te verkopen, maar dat vind ik geen oplossing.

Iemand misschien enig idee wat hier aan de hand kan zijn. De auto loop veder goed, en volgens de dealer is het geen software probleem.

gr. Alysia

48428 26 Rapporteer

zinook
door zinook - Oct 9, 2009 om 10:33
261 Antwoorden / 7 Vragen

"Zij raden mij aan de auto te verkopen."

En dan hopen ze zeker dat dit geen klant van hun is. Anders staat je Polo binnen de kortste keren weer bij hun op de stoep....

Voor wat betreft je vraag, daar heb ik helaas geen antwoord op. Ben helaas geen autotechneut. Maar het antwoord van je garage vind ik niet echt slim....

bobmalooga
door bobmalooga - Oct 9, 2009 om 10:37
229 Antwoorden / 7 Vragen

Probeer anders gewoon een universele garage, die zijn vaak wat creatiever met storing zoeken, omdat ze geen ondeindige voorraad onderdelen hebben om te wisselen.

kenwel2
door kenwel2 - Oct 9, 2009 om 10:52
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Alysia, klinkt misschine heel raar, maar ik zou het betreffende lampje dan laten verwijderen/uitschakelen. 'vroeger' deed ik dat wel vaker, als een brandend lampje een 'ergernis' aan het worden was. (bijv. een moeilijk/onbereikbaar schakelaartje defect)Verkopen is natuurlijk wel erg kort door de bocht, de auto is verder prima in orde toch...zeker geen oplossing dan!

Lekker verder rijden, Mvgr. Henri

bobmalooga
door bobmalooga - Oct 9, 2009 om 19:29
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ik neem aan dat de beschrijving moet zijn Cilinderbank 1? Is het een 16 klepper? Het kan inderdaad van alles zijn, MAP sensor, gaskleppositie sensor, vervuilde injectoren etc.
Zijn er verder helemaal geen klachten met rijden of stationair draaien?
Verkopen is wel heel makkelijk gezegd, dit is geen echt ingewikkelde motor, maar zonder de de juiste parameter waarden uit de computer is het moeilijk een diagnose te stellen.
Al een forte motor reiniger in de tank beprobeerd, tesamen met een nieuw brandstoffilter wil dit nog wel eens dit soort problemen verhelpen.

al
door alysia - Oct 9, 2009 om 20:24
33 Antwoorden / 15 Vragen

Best bobmalooga, bedankt voor je reactie,

Even nog wat aanvulling. Bij de universele garage geeft het uitlees apparaat bank 1 aan, en bij de VW dealer is dat cilinder 1. beide beschrijvingen betekenen volgens de kenner hetzelfde. Dus cilinderbank 1 zal hetzelfde zijn?

Bij het rijden, en stationair lopen zijn er geen klachten. Op dit moment loop de auto prima. We zijn er zelfs meerdere malen mee naar Duitsland geweest, en 1 maal naar Frankrijk, zonder enig probleem.

Forte motor reiniger is ook al toegevoegd aan de benzine.

Of er een nieuw brandstoffilter geplaatst is, is me niet bekent. Dit zal ik meteen laten nagaan.

De universele garage is juist aan deze klus begonnen, en heeft echt zijn best gedaan. De VW dealer vind het ook wel vervelend, maar weet het verder ook niet meer. Die willen wel door gaan met zoeken, maar dan moet je bij voorbaat behoorlijk in je kinp duiken. En je krijgt niet de garantie dat het euvel verholpen zal zijn.

Morgen zullen de stekkers van de regelkast/computer nog na gekeken worden, in de hoop dat dit misschien helpt.

Gr. Alysia

al
door alysia - Oct 9, 2009 om 20:31
33 Antwoorden / 15 Vragen

Beste zinook, jij ook bedankt voor je reactie,

Ook wij vonden de reactie van de VW dealer niet echt slim. Het is ook helemaal onze bedoeling niet de auto te verkopen. Ik was wel benieuwd wat ze zouden doen als ik de auto bij hun zou in willen ruilen. Alles staat nu geregistreerd in de computer bij hun. Ik denk niet dat ze dit doen.

Gr. alysia

grindweg
door grindweg - Oct 9, 2009 om 20:34
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is een defecte verstuiver of valse lucht op cil 1. dan registreert de lmb sensor een arm mengsel bank 1. het blijkt dat dus een wellicht simpel probleem waar te zwaar over gedacht word. kijk naar de kleur van de bougies. dan weet u genoeg.

al
door alysia - Oct 9, 2009 om 20:48
33 Antwoorden / 15 Vragen

Best Henri,

Volgens de VW dealer kan het lampje niet verwijderd/uitgeschakeld worden. Ik vind een moeilijk bereikbaar schakelaartje, wel iets anders als een iedere keer terug kerend, brandend waarschuwingslampje. Ik weet ook niet of, als het wel kon, het  verstandig is zo'n lampje uit te schakelen.

Gr. Alysia

dirck
door dirck - Oct 9, 2009 om 21:02
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Grindweg,

In geval van een defecte verstuiver of valse lucht, dan zou je dit volgens mij toch moeten merken bij het rijden of bij het stationair lopen van de motor? (onder andere inhouden van de motor of onregelmatig lopen)

Zou het misschien ook een massa probleem kunnen zijn? Stekkertjes of aansluitingen die gecorrodeerd zijn, bijvoorbeeld die van de lambdasonde?

Groet, Dirck

al
door alysia - Oct 9, 2009 om 21:08
33 Antwoorden / 15 Vragen

Bester Gringweg,

Bedankt voor je reactie, de verstuiver waar jij het over hebt is ook al  aan de orde geweest. De VW dealer heeft voorgesteld alle vier de verstuivers te vervangen, Kosten € 647,98 ex arbeidsloon. geen garantie dat dit het euvel zal zijn. Over kijken naar de bougies heb ik niemand nog gehoord. Omdat wij atechnische zijn op auto gebied, vraag ik me af wat je dan aan de bougies kan zien.

Gr. Alysia

grindweg
door grindweg - Oct 9, 2009 om 22:19
2308 Antwoorden / 28 Vragen

valse lucht als het niet teveel is dan word dat bijgestuurd. als het buiten het debiet komt dan krijg je dit soort problemen. bij bougies zie je aan de kleur wat er is. bv een witte bougie is een te arm mensel koffie bruin is ok en zwart is te rijk. een 4 tal verstuivers wisselen is in dit geval onzin. ultrasonoor rienigen is ook te proberen. anders een verstuiver lenen uit een abdere auto . of een gebruikte kopen. maar wat ook veel voorkomt is de temp sensor . die moet in het meetwaarde blok gecontroleerd worden of hij geen oneigenlijk singnaal geeft.

edwardus
door edwardus - Oct 9, 2009 om 22:33
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Haha ja de Madagascar-methode (de pinguin piloten). Die had ik alleen bij wijze van vette knipoog willen plaatsen, maar toch zeker niet serieus?

al
door alysia - Oct 9, 2009 om 22:38
33 Antwoorden / 15 Vragen

Grindweg, heel hartelijk bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg. Morgen wordt er weer naar de auto gekeken, en ik zal jou sugesties zeker door geven, en gebruiken.

Ik laat je weten of het lukken gaat.

Gr. alysia

sl
door slegtenhorst_1 - Oct 10, 2009 om 18:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Alysia,

Als ik er van uit ga dat de dealer waar de auto elke keer heen is gebracht een VW dealer is, wil ik toch wat opmerken.

Indien deze onderdelen vervangen waarna blijkt dat deze delen niet defect waren zou ik, als medewerker van een VW dealer, eisen dat de originele delen weer teruggeplaatst zouden worden waarbij het montageloon ook gerestitueerd moet worden.Dat je voor het zoeken betaald...Oke, maar voor foutief vervangen van goede delen hoef jij niet op te draaien.

De storing zelf is, op zich, redelijk te vinden. Het motorregelapparaat geeft aan dat het systeem constant een te grote hoeveelheid zuurstof krijgt toegevoegd. Dit ten opzichte van de ingespoten hoeveelheid benzine. De klacht is vermeodelijk de oorzaak van valse lucht. Dit betekend dat er illegale lucht in het systeem gezogen wordt.

Ik zou met de VW dealer een afspraak maken om, op hun kosten, de auto aan te beiden bij een andere VW dealer. Ik twijfel namelijk zeer aan de competentie van jouw huidige dealer.

De VW dealer heeft trouwens nog twee andere opties:

1. Hij kan een DISS melding naar de importeur maken en met behulp van de technische ondersteuning van de importeur de storing onderzoeken.

2. Hij kan de auto aanbieden bij de importeurswerkplaats PON's automobielhandel in Leusden, waar zeer capabele monteurs in de werkplaats rondlopen.

Laat dus niet over je lopen en eis nu een goede oplossing.

Succes, Peter Sl.

al
door alysia - Oct 11, 2009 om 11:57
33 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Peter,

De beide lambda sondes zijn niet door de VW dealer vervangen, maar door de gewone garage. ( zijn wel origineel ) Tot nu toe is de auto zes maal uitgelezen, drie maal bij de gewone garage, en drie maal bij de VW dealer. Zowel bij de VW dealer als bij de gewone garage, geeft het uitlezen dezelfde storing aan.

De VW dealer zegt dat zij bij het vernieuwen van de lambda sondes, ook de tegen stekkers altijd vervangen. De gewone garage zegt: dat doen wij nooit, wij maken de tegen stekkers wel schoon ivm mogelijke oxidatie. Maar vernieuwen alleen indien dit nodig is.

We hebben het voordeel van de twijlel toch aan de VW dealer gegeven, en hebben de contra stekkers door hun laten vervangen. Kosten € 184,97. Wel hebben we gevraagd, wat nou als dit ook de oorzaak niet is. Er werd mij verteld dat dan de lambda sondes weer vervangen zouden worden, we zouden er twee jaar garantie op hebben. (is overigens niet gebeurd). De VW dealer zegt dat ze geconstateerd hebben dat het luchtfilterhuis gescheurd was en dat ze dit gerepareerd hebben. De gewone garage zegt, er zit helemaal geen scheur in, en er is ook helemaal niets gerepareerd. Dus zeg het maar, ze kunnen ons alles wijs maken.

De VW dealer wil wil veder gaan zoeken, maar daar zit een behoorlijk kosten plaatje aan. Ze willen beginnen met het vervangen van de injectoren. Kosten begroot op €647,98, maar ik krijg niet de garantie dat dit de oorzaak is. Vervolgens moeten ze dan steeds verder zoeken zeggen zij, omdat bij het uitlezen steeds weer dezelfde fout wordt aangegeven, zij kunnen niet zien wat de storing precies is, zeggen zij.

Volgens de VW dealer, vervangt elke monteur de lambda sondes, als bij het uitlezen deze foutmelding  wordt aangegeven. Wat er vervangen moet worden als het uitlezen steeds de zelfde foutmelding blijft aangeven, ondanks dat de lambda sondes vervangen zijn, weten ze niet. Zij zeggen dat dit een zoekplaatje gaat worden.

Wij hebben de VW dealer op de hoogte gebracht dat het lampje inmiddels alweer brand. Zij hebben geen oplossing verder. Of ik moet ze de opdracht geven verder te gaan zoeken, met de garantie dat dit me heel erg veel geld gaat kosten.

Als de storing zoals jij schrijft redelijk te vinden is, waarom moet er dan eerst van alles vervangen worden, alvorens men de storing op lost? Of vraag ik nou iets heel doms?

Gr. alysia

grindweg
door grindweg - Oct 11, 2009 om 12:52
2308 Antwoorden / 28 Vragen

geachte ALYSIA EN PETER. DE MONTEURS DIE ER MEE BEZIG ZIJN GEWEEST HEBBEN NIET VER GENOEG GEKEKEN MET HUN APPERATUUR. MET MOET OOK DE PARAMETERS UITLEZEN EN OP WAARDE CONTROLEREN.!!!! DE AAN WIJZING VAN EEN STORINGS CODE KAN EEN GEVOLG ZIJN EN DUS NIET DE OORZAAK. VAN DAAR DAT OM DINGEN UIT TE SLUITEN ER WEL EENS IETS TE VLUG EN TE VAAK VOOR JAN MET DE KORTE ACHTERNAAM VERVANGEN WORD. METEN METEN EN NOG EENS METEN. EN LEES MIJN VORIGE BERICHT AUB

al
door alysia - Oct 11, 2009 om 13:48
33 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Grindweg, of de monteur niet ver genoeg gekeken heeft, weet ik niet. Dat er te vlug voor jan met de korte achternaam onderdelen vervangen worden, ben ik nu wel achter. Verlopig ben ik al veel geld kwijt en brand het lampje nog steeds.

Dat de parameters ook uitgelezen moeten worden, en op waarde gecontroleerd moeten worden, zoals jij schrijft, is voor mij vakjargon. Ik mag toch van een dealer zeker verwachten dat hij weet wat er gedaan moet worden. Of moet ik hem vertellen dat hij anders moet meten?

Wat er volgens de dealer overblijfd is: 1: de injectoren vervangen, 2: luchtfilterhuis vervangen + slang (kan mogelijk poreus zijn), 3: EGR buis kan verontreinigd zijn, Gasklephuis reinigen. En dan nog is er geen garantie dat de storing is opgelost, volgens de VW dealer.

Het gasklephuis is inmiddels gereinigd, de storing weer gewist, na 40 km rijden weer lampje branden.

Ik heb je vorige bericht echt goed gelezen, en we zijn voornemens de injectoren te laten door meten, en indien nodig te laten vervangen.

Gr. Alysia

bobmalooga
door bobmalooga - Oct 11, 2009 om 13:51
229 Antwoorden / 7 Vragen

De ecu heeft maar 1 lambda sonde om het mengsel te controleren, het arme mengsel geld dus niet voor 1 cilinder maar voor de gehele bank.
Wat niet wil zeggen dat het probleem niet in 1 cilinder zit.
De foutcode geeft alleen maar aan dat de ECU meer brandstof inspuit dan berekend om het mengsel goed te krijgen, je merkt niks met rijden omdat de computer het probleem corrigeerd.
Deze correctie factor is te zien in de tester en daarom belangrijk om te weten, verder is belangrijk de inspuittijd en de MAP waarde.
Lambda sonde is eenvoudig te controleren, een lambda waarde die per seconde van arm naar rijk wisselt en vice versa betekent een prima lambda sonde, vervangen is dan niet nodig.
Valse lucht geeft eigenlijk bijna altijd stationair problemen, zagen en hoog stationair draaien. verder is dit alleen goed te controleren met een rookmachine.
Check de ECU goed op waterschade (groene pennen in de stekker, ed.) en verder is het niet direct nodig de verstuivers te vervangen een specialist kan deze ultrasoon reinigen en controleren.
Controleer verder of de gaskleppositie waarde goed meeloopt met de gasklepopening en controleer de MAP sensor waarde met een vacuum meter.
Het gaat hier om een heel subtiel probleem en die zijn vaak zeer moeilijk te vinden, maar niet onmogelijk.
Verder zoeken van de VW dealer houdt zo te horen in "onderdelen blijven wisselen tot het probleem weg is".
Mijn advies is zoek een goede garage die pas een rekening stuurt als het probleem is opgelost.

bobmalooga
door bobmalooga - Oct 11, 2009 om 13:58
229 Antwoorden / 7 Vragen

Het is overigens niet nodig om eerst 100km te rijden om te zien of het probleem weg is, de correctie factor laat zien of de code terugkomt of niet.
Het lampje gaat pas branden las het probleem onder dezelfde omstandigheden minimaal 2x voorkomt.
Als deze auto al EOBD compatibel is, dan wordt de data opgeslagen op het moment dat de code wordt gezet, ook deze data is zeer interessant om te weten.

grindweg
door grindweg - Oct 11, 2009 om 16:29
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bobmaloga . dat schreef ik dus.

al
door alysia - Oct 20, 2009 om 21:56
33 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo, omdat ik jullie op de hoogte wil houden, het volgende: Het lampje komt steeds terug, dus brand nog steeds. Inmiddels is er alweer heel veel gebeurt. We beginnen ons nu echt af te vragen wat er nog over blijft.

De gasklep is helemaal schoon gemaakt en is opnieuw ingeregeld door de VW dealer,(storing gewist, na 40 km rijden is lampje weer gaan branden) de auto trek wel beter, de EGR buis is gereinigd, het luchtfilter huis is goed, stekkers van het motorregelapparaat zijn gecontroleerd en schoon gemaakt, storing gewist na 45 km rijden lampje weer branden, de comressie is gemeten en is heel erg goed, de pakking van het inlaatspruitstuk is gecontroleerd en is goed.

De bouggies zijn na gekeken, zien er goed uit. Zijn twee maanden geleden vernieuwd tijdens een beurt. De injectoren zijn eruit gehaald, cilnder 1, en bougie 1, zijn naar cilinder 3 verplaatst, en cilinder 3, en bougie 3 naar cilinder 1. Storing gewist, na 150 km rijden ging weer het lampje branden. het uitlezen blijft cilinder/bank 1 langertermijn mengsel adaptie bereikt aan geven.

We blijven verder zoeken, alle informatie is welkom.

Gr. Alysia

grindweg
door grindweg - Oct 20, 2009 om 22:17
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is een mengsel probleem of in het lmb circuit zit een probleem gewoon nu eens echt gaan meten ook de bedrading. een lmb sensor werkt tussen de ongeveer 03 en 0.8 volt. de regeling is ook te meten . je moet wel weten naar welke kant hij REGELT naar arm of rijk

al
door alysia - Oct 20, 2009 om 23:23
33 Antwoorden / 15 Vragen

Dank je wel Grindweg voor je advies. Ik heb je advies overgenomen, en ga er morgen mee naar de garage. Ik ben reuze benieuwd, hou je op de hoogte.

nogmaals dank,

Gr. Alysia

fo
door foklop - Jan 20, 2010 om 14:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals door ander al is aangegeven: laat gehele inlaat traject controleren op valse lucht lekkages. Dit kan alleen serieus met een "rookmachine".

vi
door vincent407 - Mar 7, 2015 om 21:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Alysia, ik heb het zelfde probleem.. Is het inmiddels paar jaar veder bij jou al opgelost?

jo
door joentje1978 - Mar 7, 2015 om 23:36
367 Antwoorden / 6 Vragen

Je zou het probleem ook eens voor kunnen leggen op het forum van www.problemcar.nl, zie hier.

Of misschien staat er al een oplossing voor je op.