mahadma
door mahadma May 22, 2012 om 15:39
Auto & vervoer

Ov-chipcard

Begin mei 2012 doet van de ene op de andere seconde mijn ov chipcard helemaal niets meer in de bus, de kaart is uitwendig geheel intact. Op het Veoliakantoor blijkt de kaart ook niet leesbaar. Wel met formulier terug naar huis. Daar lees je dat als het niet functioneren van de kaart aan de kaarthouder ligt het de kaarthouder dus de nieuwe chipcard je € 7,50 kost. Maar als het een kaartfout is, er geen kosten in rekening gebracht worden. Op 22-5 krijg ik de nieuwe kaart binnen. Met als tekst: Betaling, wij vragen u vriendelijk de kaartbijdrage van € 7,50 binnen 30 dagen over te maken op rek. nr xxx van Arriva. Bij niet tijdige betaling behouden wij ons het recht voor uw kaart te blokkeren. Als u vragen heeft ..... kunt u bellen naar arriva klantenservice. Er wordt dus duidelijk gesteld dat het mijn schuld is, dat "de uitvinding van de eeuw" kapot was.

Dus gebeld naar arriva klantenservice. Weten van niets en de klacht wordt genoteerd en ik mag als ik niets hoor over 14 dagen terugbellen. Dus de ov chipcard gebeld, blijkt dat het een fout van de kaart is en ik dus niets hoef te betalen. Maar dat dit de standaard brief is, de ze erbij verzenden. Als je dus de € 7,50 betaald krijg je het aan zekerheid grenzend de ten onrechte betaalde kosten niet terug terwijl het een fout van de kaart is. Ja, je mag een klacht indienen via de site. Ik vind dit te lu**ig voor woorden. Op mijn vraag waarom er een foute standaardbrief bij zit, word ik wel begrepen, maar ze kunnen er niets aan doen .......... Wat vinden de forum leden hiervan?

5141 21 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 22, 2012 om 16:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ze proberen het, als je niet goed op je tellen past, wordt er ten onrechte 7,50 uit je portemonnaie gerammeld. Er zit ook nog een dreigement in die standaardbrief, dat als je niet betaalt, je kaart wordt geblokkeerd, dus velen zullen het uit angst wel betalen, vrees ik.
Wat ik er van vind? Ronduit waardeloos. Wat kun je er als eenling tegen doen? Ik vrees niets. Als het een item van Kassa-tv of Radar wordt, wordt er misschien iets aan gedaan. Publiciteit is vaak het enige wat machtige ov-bedrijven wakker schudt. In ieder geval heeft u hier een eerste aanzet gegeven. Dank!

mahadma
door mahadma - May 22, 2012 om 17:23
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Aanvulling: Ze zouden alle saldi en kortingsproducten overztten. Nou, wat denk je? € 11,76 ingepikt en niet overgezet naar de nieuwe kaart................

En wat staat er onderaan de brief? Wij wensen u veel reisgemak ............. Misschien begrijp ik het niet goed, maar over welk gemak hebben wij het?

mahadma
door mahadma - May 22, 2012 om 19:47
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Aanvulling 2: Het blijkt dat, maar dat schrijven ze nergens in hun "standaardbrief" dat het saldo op je rekening wordt gestort binnen 30 dagen. Maar hun standaardbrief aanpassen? Ho maar! Reden: Het komt niet vaak voor. Zucht.

Tryingtohelp
door Tryingtohelp - May 22, 2012 om 19:55
53 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad schandalig.
En dat ze niets aan de standaardbrief kunnen doen ..... waar een wil is is een weg hoor je wel vaker.
Het zal ze wel aan de wil ontbreken om de brief te willen veranderen.
Hoop voor u dat het toch allemaal goed komt en uiteraard bedankt voor de waarschuwing die iedereen, met een defecte ov-chipkaart, nu kan lezen.

mahadma
door mahadma - May 22, 2012 om 20:05
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Goed komen zal het wel, daar ben ik niet bang voor, maar om op deze manier te worden getilt, want daar komt het op neer, is niet eerlijk. Met een heel klein beetje moeite kunnen ze een andere standaardbrief maken en meesturen met de juiste info en het verhaal dat het niets kost wegens productfout. Maarja, willen en kunnen ............

mahadma
door mahadma - May 23, 2012 om 12:24
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Ook door (klik hier) ben ik in het gelijk gesteld. De klachtenprocedure loopt nu. Daarnaast is er een brief met klacht en schadevergoeding telefoonkosten (mijn standaardbrief) verzonden naar de directie.

koekeloer
door koekeloer - May 24, 2012 om 12:50
562 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb bij de RET een terugbetalingsverzoek gevraagd voor het niet werken bij uitchecken. Dat was op 2 februari en loopt nog steeds "wij hebben een achterstand en doen ons best deze zo snel mogelijk in te lopen". Dat is dus nu 3.5 maanden achterstand.

jo
door jos2006 - May 24, 2012 om 13:39
87 Antwoorden / 41 Vragen

"controleer de ritprijs" dat is mijn advies aan de gebruikers van de ov-chipkaart. Ik lig bij voortduring in de clinch met veolia-limburg over de afgeboekte ritprijs. En het is echt geen kwestie van verkeerd in- of uitchecken. Blijkbaar functioneren de apparaten in de bus niet goed of zitten er in de software fouten. Het duurt overigens minimaal een maand voordat je je centen terugkrijgt. En hoe zit dat met de ouderen die geen pc hebben en de prijs niet kunnen controleren. Moeten die iedere keer naar de supermarkt waar een uitleestoestel staat. Ongemerkt verdwijnt hun saldo in de zakken van de vervoerder.

mahadma
door mahadma - May 24, 2012 om 13:46
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Een kennis van me heeft in haar reisoverzicht bij mijn ov chipcard een "gat" want vanaf jan 2011 heeft ze wel inzicht in haar reizen tot 1-9-2011. Dan stopt het. En dan weer na 1-5-2012 gaat het overzicht weer verder. Terwijl ze absoluut zeker met 2 vervoerders (RET & Veolia) gereisd heeft in die periode. Niemand bij de ov chipcard begrijpt het, maar wie dan wel als zij de leading company zijn?

lieve_mieke
door lieve_mieke - May 24, 2012 om 14:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, de OV-chipkaart werkt voor geen meter. Ik had een keer een breuk in mijn persoonlijke OV-chipkaart. Dit kwam omdat ik toen ik de bus in stapte me ergens probeerde aan vast te houden. De buschauffeur trok zo hard op dat ik met de OV-chipkaart in de hand ergens tegen aan kwam en zodoende kwam er een breuk in mijn kaart. Ik toen gebeld met de klantenservice. Moest een formulier invullen en inderdaad na vele weken wachten kreeg ik mijn nieuwe kaart. Ik moest hiervoor ook EUR 7,50 afrekenen en ik moest in de tussentijd maar een andere OV-chipkaart kopen wat je ook het nodige geld kost. Ik begrijp dus wat je hebt meegemaakt.

marann
door marann - May 24, 2012 om 16:43
38 Antwoorden / 15 Vragen

Een paar maanden geleden attendeerde de conducteur van de trein mij er op, dat ik niet uitgecheckt had bij Veolia in Tilburg. Ik mopperde over de OV-kaart dat die toch zo reuze handig was en dat ik een treinkaartje had moeten kopen, terwijl er nog genoeg op de OV-kaart stond. Hij zei mij dat ik Veolia op moest bellen daar ik anders € 4,50 moest betalen en daar had ik geen zin in want ik had wel uitgecheckt.Ik moest het via internet allemaal doorgeven, maar dit lukte niet, dus weer gebeld. De dame aan de telefoon heeft mij een e-mail gestuurd en ik kon deze dus beantwoorden met mijn gegevens. Zij zou zorgen dat alles goed kwam. Enige dagen daarna stond er € 4,50 meer op mijn OV-kaart.
Ik wens u allen succes!

ru
door ruud374230 - May 24, 2012 om 19:32
3 Antwoorden / 2 Vragen

m'n zoon reed vrolijk met de trein en bus naar school en weer naar huis
op een dag: OV-chipkaart "defect", ook op servicepunt: onleesbaar
nieuwe chipkaart aangevraagd en zolang (2 weken?) losse kaartjes gekocht
JIPPIE, nieuwe chipkaart is er!
na 2 dagen WEER ONLEESBAAR
nieuwe chipkaart aangevraagd en zolang (2 weken?) losse kaartjes gekocht
JIPPIE, nieuwe chipkaart is er!
Ja, die doet het
enige dagen later: portmonnee gepikt: OV chipkaart direct (via internet) geblokkeerd
en dus weer een nieuwe aangevraagd
en ook deze ging weer kapot !

Inmiddels blijkt dat je de ov-chipkaart NIET DICHTBIJ je telefoon moet houden, kan er niet tegen
en nu hij braaf chipkaart verweg houd van telefoon: geen problemen

Bij elke nieuwe OV-chipkaart zit een brief of je € 7.50 wil overmaken voor de kosten.
Nog nooit gedaan en ook nooit reaktie / problemen mee gehad
toch ging het terugstorten van het saldo bij alle 4 de keren wel goed !

Groeten

ltmvz
door ltmvz - May 24, 2012 om 22:06
949 Antwoorden / 18 Vragen

De apparatuur van Veolia in Limburg werkt regelmatig niet correct. Als je dan restitutie vraagt moet je dat meestal 2 keer doen, want op het eerste verzoek volgt langdurige stilte. Degene die dit systeem heeft bedacht moet gestraft worden. Hoe weet ik nog niet.

mahadma
door mahadma - May 24, 2012 om 22:11
11568 Antwoorden / 51 Vragen

"Degene die dit systeem heeft bedacht moet gestraft worden. Hoe weet ik nog niet."

Wat dacht je van exporteren naar of de noord of de zuidpool?

ltmvz
door ltmvz - May 25, 2012 om 09:21
949 Antwoorden / 18 Vragen

Een andere planeet lijkt mij nog beter.

mahadma
door mahadma - May 25, 2012 om 09:33
11568 Antwoorden / 51 Vragen

"Een andere planeet lijkt mij nog beter."

Uranus lijkt mij wel geschikt, 3.000.000.000 km bij ons vandaan en een prettig klimaat voor dit persoon. Alleen of er voldoende saldo op zijn ov-chip-card kan voor deze reis wordt een probleem denk ik.

mahadma
door mahadma - May 30, 2012 om 10:38
11568 Antwoorden / 51 Vragen

UPdate:

vanmorgen ben ik terug gebeld na een 6 tal telefoontjes, 5 mailtjes en 2 brieven.

Mijn telefoonkosten worden volledig vergoed. Ik krijg of een kadobon of een bos bloemen. En ze gaan nu aan de afdeling die de standaard brieven versturen melden dat het helemaal niet klopt. En excuses voor de problemen.

De verklaring was: omdat in mijn geval arriva bepaald of de kaart rekening arriva is of rekening man en de ov chip card dat niet weet bij het verzenden van de vervangen kaart, zeggen ze gemakshalve dat je moet betalen .................. terecht of niet maakt ze niet uit. Ze proberen mij op de hoogte te houden van de correctie van de vermaleide standaard brief.

Op naar het volgende hoofdstuk?

ltmvz
door ltmvz - May 30, 2012 om 11:57
949 Antwoorden / 18 Vragen

Vandaag voor de 4e keer naar Veolia moeten mailen over teveel afgeschreven saldo op 2 mei 2012. (Dat was trouwens sowieso de zoveelste keer dat er teveel werd afgeschreven). De 1e keer antwoordden zij helemaal niet (meer dan 3 weken gewacht), de 2e keer zeiden ze dat ik niets terugkreeg ("Afwijzing"). De 3e keer zeggen zij nu dat ik €0,84 terug krijg, terwijl het dus heel duidelijk €1,01 moet zijn.

Maar de standaardbrief wordt nu in orde gemaakt. Wij zullen overwinnen!!!

mahadma
door mahadma - May 30, 2012 om 12:05
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Maar de standaardbrief wordt nu in orde gemaakt.

Dàt hoop ik, vertrouwen en hopen zijn echter twee verschillende zaken.

Wij zullen overwinnen!!!

Dàt wél natuurlijk (om het in toen was geluk termen te zeggen)

mahadma
door mahadma - May 31, 2012 om 22:54
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Laatste update:

vandaag brief ontvangen, toezegging binnen 30 dagen vergoeding van de gemaakte telefoonkosten, een leuke VVV bon en ik wordt als het goed gaat op de hoogte gehouden van de vermaleide standaard brief dat je moet betalen. En excuses dat ze quote: "we u de afgelopen tijd niet de service hebben verleend die u van ons mag verwachten". Verder zou ik geïnformeerd gaan worden over de "standaardbrief". Zou het dan toch nog eens goed komen met de ov kaart .....

ltmvz
door ltmvz - Jun 1, 2012 om 10:53
949 Antwoorden / 18 Vragen

Zolang die OV-Chipkaart er nog is, en we zijn er voorlopig niet vanaf denk ik, zal het niet goed komen met de ov kaart. Zowel de falende techniek als de moeizame communicatie met de diverse "klantencontactcenters" zullen blijven leiden tot aanhoudend grote ergernis.