cs
door cstruik Oct 9, 2017 om 16:13
Auto & vervoer

Over de kop door fietsremmen

Mijn vrouw is op de eerste dag van onze vakantie ernstig ten val gekomen, met enorme letselschade en trauma als gevolg. De oorzaak is te vinden in de Magura hydraulische remmen van haar splinternieuwe fiets. Als je daarin iets te hard remt blokkeert het voorwiel en vlieg je eroverheen. Van de fietsenmaker en kennissen hoor ik dat dergelijke ongevallen vaker voorkomen. Wordt het niet tijd een oproep te doen aan mensen met dergelijke ervaringen om zich te melden als ze iets dergelijks hebben meegemaakt? En om afhankelijk van het resultaat actie te ondernemen?

8831 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2017 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat hebt u aan de ellende van anderen? Heel naar die val voor uw vrouw, maar blijkbaar heeft zij niet echt proefgereden op die fiets en alles uitgeprobeerd.

En als u actie wilt ondernemen, dan gaat u toch uw gang. Dit is Vraag en Beantwoord en geen site om tot actie op wat voor gebied dan ook op te roepen,

Me
door Mevrouw Opdendijk - Oct 9, 2017 om 16:26
9 Antwoorden / Vragen

misschien ook in de achterrem knijpen tegelijk danwel en niet alleen in de voorrem !

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 9, 2017 om 16:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je voelt de remkracht toch? Lijkt me een gevalletje onderschatting.
Als je merkt dat er zoveel vertraging plaatsvindt laat je de rem toch iets vieren.

ge
door george321 - Oct 9, 2017 om 16:32
390 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een "terugtrap rem" (zoals vroeger) heb je alleen remvermogen op het achterwiel.
Bij remvermogen op voor en achterwiel, handremmen, moet je eerst de achterwielrem inknijpen en dan pas de voorwielrem. U kunt wel een oproep willen doen, maar het is, hoe vervelend ook, een gebruikersfout van de bestuurder/fietser als je de voorrem alleen of te strak in knijpt of te laat t.o.v. de achterrem. Een oproep is a niet mogelijk hier en b zinloos. U zou gewoon een uurtje fietsles moeten nemen. En dan afhankelijk van het resustaat zelf de rijstijl/remstijl aanpassen.

Vroeger, met een schakelbrommer, had je een voetrem voor het achterwiel en een handrem voor de voorrem, de andere kant was de koppeling.

Ge
door Genee - Oct 9, 2017 om 16:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ben zelf heel lang geleden ook eens over de kop gegaan met een brommer.
Dus het ligt denk ik niet aan het merk of soort remmen maar of je achter- en voorrem tegelijk of alleen de voorrem gebruikt.
Zelf hebben wij e-bikes met voor velg- en achter schijfremmen.
Wanneer ik een heuvel afga en bij moet remmen let ik er speciaal op dat ik achter- en voorrrem tegelijk gebruik en voor de zekerheid de achterrem meer inknijp dan de voorrem.

Cookies
door Cookies - Oct 9, 2017 om 16:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Schijnen juist uitstekende remmen te zijn. Met e-bikes gebeuren ook regelmatig ongelukken. In beide gevallen ligt het hoofdzakelijk aan onhandigheid van de gebruiker.

boppe1943
door boppe1943 - Oct 9, 2017 om 17:11
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Uit: defietssite.nl:

"Magura levert ook een rem met gewone remhoeven die uit elkaar geduwd worden door een hydraulische cilinder. Voordeel hiervan is dat de rem maar één cilinder nodig heeft en dat de rem vrij smal blijft. De rem wordt op dezelfde wijze aan de vork bevestigd als zij-optrekremmen. Hydraulische velgremmen remmen zo krachtig dat het vrij eenvoudig is om met de fiets over de kop te vleigen. Zeker wanneer iemand nog niet gewend is aan de remkracht. Om dit te ondervangen waren de remgrepen voor de voorrem en achterrem tot 1994 verschillend. De greep van de voorrem was voorzien van een elastomeer zodat de remopbrengst voor wat minder was dan achter. Tegenwoordig is dit niet meer het geval. Om te voorkomen dat de fiets makkelijk over de kop kan vliegen is het aan te bevelen de remmen zo af te stellen dat de rem achter iets eerder aangrijpt. "

 Het is altijd even wennen aan een nieuwe aanschaf, maar als dit bekend is, had de verkoper u hier wel op mogen attenderen.

edrick3
door edrick3 - Oct 9, 2017 om 17:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mijn vrouw is op de eerste dag van onze vakantie ernstig ten val gekomen, met enorme letselschade en trauma als gevolg
Dat is hartstikke vervelend: vakantie naar de ..... en vrouwlief gewond met alle gevolgen van dien.
Hoop dat het weer beter met haar gaat.
Maar om nu de fietsfabrikant hier op aan te spreken.
Lijkt meer een gevalletje onjuist gebruik van de remmen.
Zie verhaal hierboven van boppe1943.

zw
door zwaardvis - Oct 9, 2017 om 18:07
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het overkomt zelfs de besten: Annemiek van Vleuten in Rio bijvoorbeeld.

aurora1
door aurora1 - Oct 9, 2017 om 18:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zijn wel erg kleine letters.
Deze rubriek is voor vraag en beantwoord. Lees voor de zekerheid maar eens wat hierboven staat en wat in de spelregels staat.
Dit forum en deze rubriek zijn beslist ook niet ervoor om omroepen te doen. Die kunt u in de kranten doen. U kunt natuurlijk ook actie voeren op het Malieveld.
Verder zou ik niet weten wat u met "lotgenoten" zou moeten, daar heeft u toch niets aan? En als u actie wilt ondernemen mag u dat natuurlijk doen, maar svp niet op deze site zou ik denken.
Misschien geen proefrit gemaakt voordat er gekocht werd?
Ook niet vóór de vakantie wat met de fiets gereden?
Misschien is uw vrouw niet zo handig en heeft ze e.e.a. daarnaast ook verkeerd ingeschat.

costnix
door costnix - Oct 9, 2017 om 20:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb als kind al geleerd, dat er eerst met de achterrem moet worden geremd en dan pas met de voorrem.
Het helpt ook erg goed, wanneer er goed geanticipeerd wordt.

gsm
door gsm - Oct 9, 2017 om 21:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het zijn professionele remmen en ze zijn best gevaarlijk bij onoordeelkundig gebruik. Een helm is eigenlijk noodzakelijk.
Had ze de Handleiding wel gelezen? Dat is bij dit soort remmen erg belangrijk! Die handleiding hoort dus ook bij de fiets geleverd te zijn.

Zie hier:
http://www.magura.com/media/1727/hs11_hs33_2014_nl_05.pdf

Lees onder dit kopje:
Ongevalgevaar door onnadenkend bedienen van de reminstallatie.

tdmduc
door tdmduc - Oct 9, 2017 om 21:56
704 Antwoorden / 2 Vragen

Oproep?Waarom?

Er wordt altijd gewaarschuwd via handleidingen op het stuur of anderszins stickers. Net als dat je een hond niet moet opdrogen in de magnetron.
Ook is de voorremhandle niet voor niets aan de linkerkant gemonteerd. Rechsthandig knijpt men gemiddeld harder en zou je nog harder over de kop slaan.

Magura maakt topproducten die werken, en goed ook.

gerbera
door gerbera Oct 10, 2017 om 13:54
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ook is de voorremhandle niet voor niets aan de linkerkant gemonteerd.

Volgens mij zit deze ook wel rechts, in elk geval bij de spartafiets wel.

gerbera
door gerbera Oct 10, 2017 om 14:00
7368 Antwoorden / 14 Vragen
tdmduc
door tdmduc Oct 10, 2017 om 14:20
704 Antwoorden / 2 Vragen

Er is geen GIANT die hem standaard rechts heeft.

Ik heb 2 nieuwe Giant e-bikes(mannetje en vrouwtje) en een goedkope mountainbike van een chinees merk en allemaal zitten ze standaard links.

Het is gebruikelijk het zo te doen.

Mijn oude Sparta Ion XGT had de voorrem ook rechts inderdaad maar het is niet standaard zoals RUG suggereert.

Sommige linkshandigen kunnen overigens sneller reageren met links dus dat is een beetje éénzijdige belichting.

gerbera
door gerbera Oct 10, 2017 om 15:39
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Toch nog ff goed lezen, er staat vermeld dat er geen norm voor is, dus iedere fabrikant kan het zelf bepalen. Zit dus niet altijd standaart links. Staat ook iets over de mountainbike, waarom die daar links zit.

tdmduc
door tdmduc Oct 10, 2017 om 18:41
704 Antwoorden / 2 Vragen

ook effe goed lezen ook niet rechts(je zegt het zelf al)

gerbera
door gerbera - Oct 10, 2017 om 12:23
7368 Antwoorden / 14 Vragen

De oorzaak is te vinden in de Magura hydraulische remmen van haar splinternieuwe fiets.
Oorzaak is te vinden in het verkeerd gebruik van handremmen.

panter22
door panter22 - Oct 10, 2017 om 14:09
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een ellende op de eerste vakantiedag.
Er is een hoop schade en die schade wil je verhalen.
Als je schade wilt verhalen, dan moet er iemand aansprakelijk zijn.
Is het de fabrikant van de remmen die het te goed deden. Is het de fabrikant van de fiets omdat die remmen er onderdeel van uit maakten Is het de fietsenmaker die de fiets verkocht en de remmen misschien niet goed bijgesteld heeft.
Je zult dan zelf aan moeten tonen wiens fout het is geweest.
Dan zit je nog met het volgende:
Als je een fiets koopt en je krijgt hem thuisbezorgd of je gaat naar de fietsenmaker, dan maak je eerst even een proefritje.
Tijdens die proefrit dan knijp je toch ook even in de remmen om te zien of ze het wel doen.
Dan moet je vrouw toch opgevallen zijn dat de fiets wel heel snel stilstond en ze niet hard hoefde te remmen.
Heeft ze daar dan niet over geklaagd bij de fietsenmaker of gevraagd of de remmen bijgesteld konden worden?

jo
door jorisw Oct 10, 2017 om 18:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat er niets aan te tonen is dat de boel "te goed" werkt. Remmen worden gewoon gemonteerd zoals ze uit de fabriek komen en die doen het dan gewoon. Het klinkt eerder alsof het slachtoffer gewend was aan slechtere/versleten remmen en nu opeens weer echte remmen had.

sa
door sanderv - Oct 10, 2017 om 14:53
1 Antwoorden / Vragen

Remmen kunnen in principe niet te krachtig zijn. Hydraulische Magura velgremmen (doorgaans HS11 of HS33) komen oorspronkelijk uit het (downhill) mountainbiken. Idem voor de tegenwoordig ook op gewone fietsen steeds gangbaarder wordende hydraulische schijfremmen. Hydraulische remmen zijn loeisterk en doorgaans prima dosseerbaar. De achterrem wel of niet gebruiken maakt niet heel veel verschil, met voluit remmenkomt het achterwiel geregeld zelfs los van de grond. Wat wel cruciaal is, is een goede zithouding. Eén waarbij je goed tegen het stuur af kunt zetten en het zwaartepunt ver naar achteren kunt plaatsen. Rollerbrakes zijn wat dat betreft wat meer foolproof.