ji
door jil85 Jan 11, 2013 om 22:25
Auto & vervoer

Problemen met inruilauto na levering nieuwe auto

Ik heb een nieuwe auto gekocht en mijn oude auto hierop ingeruild. Nu blijkt na levering van de nieuwe auto dat de oude auto 100.000 km meer heeft gelopen dan bij ons bekend was (de kilometerteller gaat maar tot 99.999 km). Deze auto hebben wij een half jaar geleden gekocht met 87.000 km op de teller dus dit kwam als een volledige verrassing voor ons. De autoverkoper heeft vooraf niet goed naar onze auto gekeken en kwam pas na het leveren van de auto hierachter. Hij krijgt nu 400 euro minder van zijn opkoper. Hij stelt voor om die 400 euro te delen. Wij zijn het hier uiteraard helemaal niet mee eens. Wat zijn onze rechten en plichten hierin? De verkoper had het al even over het terugdraaien van de koop maar uiteraard zijn wij van mening dat hij zelf niet goed gekeken heeft naar de auto alvorens een inruilprijs vast te stellen. Hopelijk kunt u me wat meer over onze rechten vertellen.

Alvast hartelijk bedankt hiervoor !

8848 16 Rapporteer

pb
door pbarendse - Jan 11, 2013 om 23:22
406 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij heeft de koper ook een onderzoeksplicht, zeker als het zijn werk is. Ik zou het lekker zo laten, hij heeft geen poot om op te staan...

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2013 om 23:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat bedrijf had simpel bij de Nationale Autopas kunnen nagaan of de kilometerstand klopte. U bent dus blijkbaar een half jaar geleden ook al beduveld.

Maar u koopt bij een dealer een nieuwe auto en zij hebben dit blijkbaar verzuimd te doen. Zij kunnen nu niet met het verhaal aankomen dat de auto minder waard was. Zij hebben een onderzoeksplicht.

Zij hebben dus niet het recht iets van u te eisen. Aan de andere kant zult u misschien bij deze dealer voor onderhoud en garantie zaken terecht moeten en dan is een verstoorde verhouding ook niet prettig en "wordt u misschien op andere manieren teruggepakt".

Dus misschien is € 200 niet een te groot bedrag om de verhoudingen goed te houden.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 12, 2013 om 01:02
468 Antwoorden / 16 Vragen

De Nationale Autopas moet straks dit soort excessen voorkomen. In België is de Autopas verplicht ingevoerd.

Het gesjoemel met de kilometerteller (analoog of digitaal) moet straks verleden tijd zijn.

Als om wat voor reden de boardcomputer, dus de digitale kilometerteller, door de garagist noodzakelijk wordt gereset, moet zijdens de garagist een aantekening in de autopas worden gemaakt dat de kilometerstand op die datum werkelijk was.

Half jaar terug mijn nieuwe Panda opgehaald, de digitale kilometerteller stond op 0 kilometer, dat was vroeger wel anders met enige kilometers op de teller bij aflevering.

zwemmer
door zwemmer - Jan 12, 2013 om 13:17
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Wat een moed! Leuk geprobeerd maar te veel in het eigen straatje gedacht door de verraste verkoper. Je hoeft onder deze omstandigheden niet mee te leiden in de strop. Het lijkt me niet dat je "teruggepakt" kunt worden want je hebt niets fout gedaan. Hoe het met je humaniteit gesteld is kun je zelf uitmaken.

Zwemmer

ro
door ron530 - Jan 12, 2013 om 14:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een inruil auto met een tonnen teller verdient wel aandacht van de inkoper. Een ervaren inkoper ziet aan de teller mits mechanisch direct aan de cijfers dat de teller al een keer rond is geweest. U heeft ter goeder trouw de auto ingeruild en valt in deze niets te verwijten.

grindweg
door grindweg - Jan 13, 2013 om 10:29
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als het ontdekt is voor aflevering van uw nieuwe auto dan heeft de garage zijn recht.
is het na levering ontdekt dan heeft u het recht in hand omdat de garage normaal gesproken het zelf direct via de nationale autopas in kan zien.
als het een bovag bedrijf betreft dan zijn de voorwaarden daar zeer helder over.
dus u staat in uw recht en jazeker zij hebben ook een onderzoeks plicht.

wi
door willum_1 - Jan 14, 2013 om 12:29
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wat naief van de verkoper. De inruilauto was vast al op leeftijd anders zou het verschil wel groter zijn dan 400 euro enm stond die auto wel in het NAP. Dan is het logisch om te veronderstellen dat de teller al rond is geweest. Bovendien komt een tonnenteller alleen nog maar op oude auto's voor.
Maar hoe weet de opkoper dan dat er 100.000 meer mee gereden is en klopt dat wel?

ka
door kampersh - Jan 14, 2013 om 14:24
13 Antwoorden / 1 Vragen

Als nu een nieuwe auto koopt waar bij nader inzien al 1000 km opstaat zou u ook raar opkijken en meer financiële compensatie eisen. Vind fifty/fifty een reeel standpunt t van de verkoper.

dearagain
door dearagain - Jan 14, 2013 om 15:30
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het voorstel van de autoverkoper/koper is acceptabel

po
door poecilia - Jan 14, 2013 om 20:13
26 Antwoorden / 0 Vragen

Een professionele autoverkoper heeft onderzoeksplicht, dat is hier al een paar keer gezegd, dus als je hier in mee gaat, dan is dat leuk voor de verkoper, maar wettelijk heeft hij geen poot om op te staan

dearagain
door dearagain - Jan 14, 2013 om 20:34
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=poecilia schreef op maandag 14 jan 2013, 20:13]Een professionele autoverkoper heeft onderzoeksplicht, dat is hier al een paar keer gezegd, dus als je hier in mee gaat, dan is dat leuk voor de verkoper, maar wettelijk heeft hij geen poot om op te staan

*klopt, maar .......dan ben je van het gedonder af en heb je de relatie niet verstoord (die nog van pas kan komen bij garantie e.d. op de nieuwe wagen)

tijger1
door tijger1 - Jan 14, 2013 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 14 jan 2013, 20:34][quote=poecilia schreef op maandag 14 jan 2013, 20:13]Een professionele autoverkoper heeft onderzoeksplicht, dat is hier al een paar keer gezegd, dus als je hier in mee gaat, dan is dat leuk voor de verkoper, maar wettelijk heeft hij geen poot om op te staan

*klopt, maar .......dan ben je van het gedonder af en heb je de relatie niet verstoord (die nog van pas kan komen bij garantie e.d. op de nieuwe wagen)

Ben het met u eens. Is een klein bedrag voor een goede verstandhouding, zie ook mijn bericht van vrijdag.

sn
door snorrewim - Jan 14, 2013 om 23:25
7 Antwoorden / 0 Vragen

De reeds gegeven commentaren kunnen het allemaal wel eens fout hebben als er, zoals in veel gevallen, een koopkontrakt gemaakt is, waarop meestal een aantal voorwaarden staan. Een van die voorwaarden kan zijn dat, indien er na de koop en levering van de nieuwe auto en inname inruilauto, verborgen gebreken blijken te zijn, kan de verkoper, in dit geval de garage, de kosten daarvan claimen bij de verkoper, cq inruiler. Als deze voorwaarde is opgenomen in uw kontrakt, is het voorstel van de garage om dit 50/50 te doen, heel redelijk. Als er met uw nieuwe auto een probleem is wenst u ook garantie, overeenkomstig de in het kontrakt opgenomen voorwaarden.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 15, 2013 om 03:08
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=snorrewim schreef op maandag 14 jan 2013, 23:25]De reeds gegeven commentaren kunnen het allemaal wel eens fout hebben als er, zoals in veel gevallen, een koopkontrakt gemaakt is, waarop meestal een aantal voorwaarden staan. Een van die voorwaarden kan zijn dat, indien er na de koop en levering van de nieuwe auto en inname inruilauto, verborgen gebreken blijken te zijn, kan de verkoper, in dit geval de garage, de kosten daarvan claimen bij de verkoper, cq inruiler. Als deze voorwaarde is opgenomen in uw kontrakt, is het voorstel van de garage om dit 50/50 te doen, heel redelijk. Als er met uw nieuwe auto een probleem is wenst u ook garantie, overeenkomstig de in het kontrakt opgenomen voorwaarden.

Slimme opmerking(en), als je al zelf niet weet hoe '(koop)contract' wordt geschreven.

Het antwoord van GRINDWEG van zondag 13 januari jl. het best beredeneerd.

grindweg
door grindweg - Jan 16, 2013 om 20:54
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=snorrewim schreef op maandag 14 jan 2013, 23:25]De reeds gegeven commentaren kunnen het allemaal wel eens fout hebben als er, zoals in veel gevallen, een koopkontrakt gemaakt is, waarop meestal een aantal voorwaarden staan. Een van die voorwaarden kan zijn dat, indien er na de koop en levering van de nieuwe auto en inname inruilauto, verborgen gebreken blijken te zijn, kan de verkoper, in dit geval de garage, de kosten daarvan claimen bij de verkoper, cq inruiler. Als deze voorwaarde is opgenomen in uw kontrakt, is het voorstel van de garage om dit 50/50 te doen, heel redelijk. Als er met uw nieuwe auto een probleem is wenst u ook garantie, overeenkomstig de in het kontrakt opgenomen voorwaarden.

een foute km stand is geen verborgen gebrek omdat dat het snel en simpel te kontroleren is.

Redacteur
door Redacteur - Feb 27, 2013 om 13:53
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Een aantal off topic bijdragen is verwijderd. Graag alleen on topic reageren. De redactie