ramonnetje
door ramonnetje Aug 15, 2012 om 22:25
Auto & vervoer

RDW vraagt 100,- voor informatie?

Vandaag ontving ik antwoord op mijn vraag aan het RDW hoe ik er achter kon komen of een bepaald type motor (Honda ATC) in Nederland al is goedgekeurd en opgenomen is in hun database.

Het antwoord was:

Geachte heer,

Voor het verstrekken van aantallen van het merk Honda , type ATC, geregistreerd in Nederland bedragen de kosten € 100,--.

Indien u uw aanvraag wilt voortzetten zal ik u officieel een offerte toezenden.

Zijn de hieronder vermelde adresgegevens van u juist?

Ik dacht dat het RDW een overheidsinstelling was? Mag een overheidsinstelling dan geld vragen voor informatie die vrijelijk beschikbaar zou moeten zijn? Ik ben toch zeker belastingbetaler, en heb dan toch al voor dat werk betaald?!?

2223 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 15, 2012 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

En valt het je als belastingbetaler niet op dat dit geen antwoord is op de vraag die je stelt?

ve
door verwijderd - Aug 16, 2012 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat het RDW een overheidsinstelling was? Mag een overheidsinstelling dan geld vragen voor informatie die vrijelijk beschikbaar zou moeten zijn? Ik ben toch zeker belastingbetaler, en heb dan toch al voor dat werk betaald?!?

Dat noemen ze leges cq schrijfkosten,ook de overheid verricht geen gratis werk.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2012 om 00:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja als er iets apart gebeuren moet zal u er voor moeten betalen en niet alleen voor deze rijks instelling.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2012 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op donderdag 16 aug 2012, 00:10:
Ik dacht dat het RDW een overheidsinstelling was? .

Dat dacht je verkeerd

Zelfstandig Bestuursorgaan
In 1996 is de RDW verzelfstandigd. Van uitvoerende rijksdienst onder het voormalig ministerie van Verkeer en Waterstaat (tegenwoordig ministerie van Infrastructuur en Milieu) is de RDW een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO) geworden.

Een ZBO is een publieke organisatie zonder winstoogmerk die taken uitvoert voor de Nederlandse overheid. Met name voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu maar ook voor andere ministeries en lagere overheden.

Bron

ve
door verwijderd - Aug 16, 2012 om 00:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt bellen met RDW Klantenservice: 0900 07 39 (€ 0,10 p/m) Wellicht kunnen zij u gratis en voor niets vertellen of het voertuig in NL is toegelaten!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg antwoord van een andere medewerker dat er 'speciale software geschreven moet worden om mijn vraag te kunnen beantwoorden..

Er lijkt sprake van een misverstand te zijn. U vermoedt waarschijnlijk dat de RDW met één druk op de knop uw vraag kan beantwoorden. Dat is niet het geval.

Veel van de in het kentekenregister geregistreerde gegevens zijn via https://ovi.rdw.nl/ reeds gratis publiekelijk toegankelijk.

Om uw vraag te kunnen beanwoorden moet echter een programma worden geschreven die het gehele kentekenregister doorzoekt op Honda’s met in de typeomschrijving de letters “ATC”. Voor dergelijke bijzondere selecties, die bovendien behoorlijk tijdrovend zijn, is de RDW genoodzaakt een kostendekkend tarief in rekening te brengen.

Wanneer bovenstaande nog een verder toelichting behoeft kunt u mij (vandaag tot 13.30 uur of vanaf aanstaande maandag 09.00 uur) telefonisch bereiken op doorkiesnummer 0598-6926775.

Met vriendelijke groet,

Ik heb nog nooit zulke kolder gehoord.. Een database heeft standaard een query tool aan boord om te zoeken op gegevens, anders heb je gewoon helemaal niets aan een database!..

Als we het dan toch over leges hebben: Moet het intypen van 'ATC' in een query-box op het scherm dan 100,- kosten? Geen wonder dat dit soort bedrijven zoveel geld aftroggelen van de consumenten... Het zou toch ook mooi zijn als je aan de treinconducteur vraagt hoe laat de trein naar Amsterdam gaat en hij vervolgens 100,- vraagt om die vraag te beantwoorden..

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals, het RDW beantwoord niet de vraag die jij stelt, nl of de Honda ATC al is goedgekeurd en opgenomen in de database.
Zij gaan er steeds vanuit dat jij wil weten hoeveel er geregistreed staan in NL. Een wezenlijk verschil.

Zorg nu eerst eens dat de vraag duidelijk wordt voordat je doorgaat met mekkeren.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje verwarrend ,maar dat vroeg af.TS zich af

winterman schreef op donderdag 16 aug 2012, 00:28:
vr1944 schreef op donderdag 16 aug 2012, 00:10:
Ik dacht dat het RDW een overheidsinstelling was? .

Dat dacht je verkeerd

Zelfstandig Bestuursorgaan
In 1996 is de RDW verzelfstandigd. Van uitvoerende rijksdienst onder het voormalig ministerie van Verkeer en Waterstaat (tegenwoordig ministerie van Infrastructuur en Milieu) is de RDW een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO) geworden.

Een ZBO is een publieke organisatie zonder winstoogmerk die taken uitvoert voor de Nederlandse overheid. Met name voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu maar ook voor andere ministeries en lagere overheden.

Bron

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kun je je vraag hier niet kwijt : quadforum benelux

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hem nog nooit op kenteken gezien.
Hij is ook echt gemaakt voor het rijden op ruw terrein(zover ik weet geen differentieel achter), dus ook levensgevaarlijk op de weg...

Sommige ATC's veren op de banden

Welke versie van de ATC zat je naar te kijken?

Als ik het goed begrijp zijn deze 3 wiel motoren ongeschikt voor de openbare weg,dus kan RDW je ook geen informatie over aantallen verstrekken.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op vrijdag 17 aug 2012, 12:10:
Als ik het goed begrijp zijn deze 3 wiel motoren ongeschikt voor de openbare weg,dus kan RDW je ook geen informatie over aantallen verstrekken.

Hij vraagt niet naar het aantal!!!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeg ik jouw wat Winterpeen?Hij vraagt wel degelijk naar het aantal .Als die dingen geen kenteken hebben zijn ze niet geregisteerd bij het RDW .Dan moeten waarschijnlijk extra moeite doen om het aantal vast te stellen]

winterman schreef op vrijdag 17 aug 2012, 12:15:
vr1944 schreef op vrijdag 17 aug 2012, 12:10:
Als ik het goed begrijp zijn deze 3 wiel motoren ongeschikt voor de openbare weg,dus kan RDW je ook geen informatie over aantallen verstrekken.

Hij vraagt niet naar het aantal!!!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op vrijdag 17 aug 2012, 12:52: Hij vraagt wel degelijk naar het aantal .

ramonnetje schreef op woensdag 15 aug 2012, 22:25: Vandaag ontving ik antwoord op mijn vraag aan het RDW hoe ik er achter kon komen of een bepaald type motor (Honda ATC) in Nederland al is goedgekeurd en opgenomen is in hun database.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Winterman.

Even verder lezen dan je neus lang is.

Geachte heer,

Voor het verstrekken van aantallen van het merk Honda , type ATC, geregistreerd in Nederland bedragen de kosten € 100,--.

Indien u uw aanvraag wilt voortzetten zal ik u officieel een offerte toezenden.

Zijn de hieronder vermelde adresgegevens van u juist?

Ik heb de vraag correct beantwoord ,deze motoren zijn volgens de kenners ongeschikt voor de openbare weg en staan volgens dezelfde kenners dus niet op kenteken.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom belt u niet met de importeur..
als hij met een buitenlands kenteken ergens rijd in europa (eu zone) dan word het kenteken 1 op1 overgenomen.
is er geen type goedkeuring voor op de openbare weg dan kunt u een individuele keuring aanvragen via rdw.
hij moet dan aan alle eisen voldoen.
voor u word dat een hoop werk.
en wel of geen diferentieel heeft er niets mee temaken
en voor de rest weer veel gelllll op dit forum

ve
door verwijderd - Aug 17, 2012 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944, waarom valt u Winterman zo af? Nogmaals lezen en daarna een excuus zou zeker niet misstaan!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2012 om 01:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op vrijdag 17 aug 2012, 13:16: @Winterman.

Even verder lezen dan je neus lang is.

Geachte heer,

Voor het verstrekken van aantallen van het merk Honda , type ATC, geregistreerd in Nederland bedragen de kosten € 100,--.

Indien u uw aanvraag wilt voortzetten zal ik u officieel een offerte toezenden.

Zijn de hieronder vermelde adresgegevens van u juist?

Dat is het antwoord van de RDW op een vraag die niet door TS gesteld is. Volgens mij gaat het toch echt om de oorspronkelijke vraag, waar dus zowel jij als de RDW naast zitten. Ga echter gerust door met het niet lezen van onderwerpen en die schoolpleinachtige naamsverbasteringen. Dat zegt meer over jou dan over mij.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2012 om 08:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vr1944 Gefeliciteerd met je brevet van onvermogen.
Dit is de zoveeelste misser, en gewoon vol blijven houden.
Het is nu toch wel duidelijk dat niemand jou nog serieus kan nemen.
Zoals abcde al zei excuses aan Winterman en nooit meer terug komen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2012 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alweer een nieuwe nickname joh.Excuses maken aan iemand als jouw lijkt me totaal overbodig en ik zou ook niet weten waarvoor want ik vraag je immers niets .Mijn antwoord was bedoeld voor TS .abcdefg maakt ook niet uit wat ik moet doen.Wintermanrules,mag ik ff een teiltje hihihi ..

wintermanrules schreef op zaterdag 18 aug 2012, 08:52: @vr1944 Gefeliciteerd met je brevet van onvermogen.
Dit is de zoveeelste misser, en gewoon vol blijven houden.
Het is nu toch wel duidelijk dat niemand jou nog serieus kan nemen.
Zoals abcde al zei excuses aan Winterman en nooit meer terug komen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2012 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vr1944
Naast een origineel gevoel voor humor, heeft Winterman hier gewoon gelijk.

Tenzij TS zijn eigen vraag in de openingspost niet correct en volledig heeft weergegeven, moet de conclusie zijn:

TS stelt een simpel (en goedkoop) te beantwoorden vraag aan het RDW.
Om onduidelijke redenen wordt een andere, niet gestelde, vraag beantwoord door het RDW.

Aan TS de schone taak om het RDW op dit misverstand te wijzen en alsnog zijn eigenlijke vraag beantwoord te krijgen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2012 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerland schreef op zaterdag 18 aug 2012, 13:33: @vr1944
Naast een origineel gevoel voor humor, heeft Winterman hier gewoon gelijk.

Het valt me wel op dat dat eerder regel dan uitzondering is.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2012 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad een gelijk heeft ie anders had ie bochel gehad ,maar dit is niet de plek om humor te bedrijven dus.Helaas ,maar ik heb deze meneer omndanks zijn ongelovelijke gevoel voor humor nog weinig op een goed antwoord kunnen betrappen.Het is 99% mensen afzeiken .

eenwarmbericht schreef op zaterdag 18 aug 2012, 14:17:
gerland schreef op zaterdag 18 aug 2012, 13:33: @vr1944
Naast een origineel gevoel voor humor, heeft Winterman hier gewoon gelijk.

Het valt me wel op dat dat eerder regel dan uitzondering is.