1bernadette
door 1bernadette Jul 30, 2010 om 19:47
Auto & vervoer

Remblokjes en -schijven stukgereden binnen 3055 km

Onze auto was voor de kleine beurt naar de garage (Kwikfit) geweest. Na 3055 km. bleken de remblokjes en zelfs de remschijven te moeten worden vernieuwd. Kunnen die binnen die 3055 km zó versleten zijn? Of heeft Kwikfit de remmen niet goed gecontroleerd?

8791 20 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Jul 30, 2010 om 22:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

graag het hele verhaal aub. het is zo alleen maar gokken om een antwoord tegeven.

grindweg
door grindweg - Jul 30, 2010 om 22:03
2308 Antwoorden / 28 Vragen

binnen 3000 km kan normaal gesproken niet dus.

hutch
door hutch - Jul 30, 2010 om 22:05
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Bernadette,

ik heb (ook) een keer de fout begaan om (vanwege tijdgebrek) naar Kwitfit te gaan en de remmen te laten controleren. Ik dacht alleen de remblokjes te moeten laten vervangen.

Komt die zogenaamde 'monteur' mij vertellen dat de remschijven OOK moesten worden vervangen. En dat had hij mij nou niet moeten zeggen, want dat maakt mij direct achterdochtig. Op mijn verzoek om toch alleen maar de blokjes te vervangen, kreeg ik als antwoord, dat hij dit niet mocht doen. Dat zou gevaarlijk zijn.

Hierop heb ik hem droogjes verteld dat ik dan toch maar eerst met mijn auto naar mijn dealer zou rijden. Dus weg gereden en de andere dag naar mijn dealer.

Mijn verhaal aangehoord en de schijven bekeken, moest hij lachen. Er mankeerde totaal niets aan mijn schijven en die behoefden ook nog lang niet vervangen te worden. En laat ik dit (uw) verhaal nu vaker gehoord hebben (over KWIKFIT), met ongeveer dezelfde uitkomst als van mij.
Ook met APK's zou ik NOOIT naar KWIKFIT gaan. 10 tegen 1 dat er ALTIJD wel wat gevonden wordt, om te repareren, ook al is het helemaal onnodig

Moraal van dit verhaal: ga voor dergelijke zaken NOOIT naar KWIKFIT. Je wordt bedonderd en belazerd waar je bij staat!!!!

Wees dus gewaarschuwd.... zegt het voort, zegt het voort!!

Gr. Hutch

PS: ik hoop dat je niet toegestemd hebt. En anders laten zij die zogenaamde 'afgekeurde' remschijven eens meegeven. Die laten controleren door een betrouwbaar autobedrijf...... Maar ja, die schijven zijn natuurlijk (!!) al lang weg gegooid, of bij iemand thuis liggen.............

hutch
door hutch - Jul 30, 2010 om 22:12
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Bernadette,

type eens 'kwikfit' in de zoekfunctie ('zoeken binnen Vraag & Beantwoord').
Daarna nog eens, maar dan bij 'discussies'.

Schrik niet wat u allemaal kunt lezen over dit 'bedrijf'.

Gr. Hutch

1bernadette
door 1bernadette - Jul 30, 2010 om 23:35
13 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=grindweg schreef op vrijdag 30 jul 2010, 22:03]binnen 3000 km kan normaal gesproken niet dus.

Auto dus voor een kleine beurt naar Kwikfit gebracht. Remmen controleren hoort bij de kleine beurt. Maar na 3055 km hebben wij de Citroen C3 (bouwjaar 2002) naar de Citroengarage moeten brengen omdat bij remmen metaal op metaal hoorbaar was en hij doorgleed. Het was in de tijd dat het zo glad was, eind december 2009, dus eerst dacht ik dat het aan de gladheid op het wegdek lag.
Bij de Citroëngarage bleek dus dat de remblokjes helemaal op waren er dat zelfs de remschijven vernieuwd moesten worden.
Zijn 3055 km daarvóór de remmen niet goed gecontroleerd???

pino123
door pino123 - Jul 31, 2010 om 00:40
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik begrijp dat je een occasion hebt gekocht uit 2002, waarmee jezelf 3000 km hebt gereden en achteraf blijkt dat de remschijven en blokken zijn versleten. Uh, ja, dat kan.... want ik neem aan de kilometerstand van de auto iets geheel anders aangeeft dan de 3000, waar wij allemaal vanuit gegaan zijn.....

Tja kan dat, bij Kwikfit kan alles.... Dus ook gewoon niet je remmen nakijken....

Als remmen controleren een onderdeel is van de controle kan je daarmee even terug gaan naar de kwikfit, zowieso zal het geheel vervangen moeten worden en dat zou ik zeker niet bij de kwikfit laten doen, hoeft ook niet bij de dealer, maar ga gewoon naar een goede garage....

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 31, 2010 om 03:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Hutch:

Aan het einde van onze niet al te lange straat is een Kwik-Fit vestiging. Op de helft van die straat woon ik.
APK laat ik 's ochtends vroeg bij K-F doen en blijf er zelf bij. Ze adverteren immers met "klaar terwijl u wacht"? Steeds moet ik een aktie prijs betalen, ook al is er op dat moment géén aktie. Laatste jaren was dat steeds €29,-.
Omdat ik de wagen vooraf inspecteer volgens de APK eisen welke op internet staan, kom ik daar meestal met mijn nu 15 jaar oude Opel Vectra, >300 Mm, zonder problemen door.
Een enkele keer ontdekt men wat, zoals een iets zwetende benzine leiding, één kant van een handremkabel waar een draadje uit steekt en vorig jaar een draagarmrubber dat 1/3 van de ronding gescheurd is. Dat rubber heb ik 14 dagen geleden bij mooi weer zelf vervangen. De handremkabel en de benzineleidingen verving ik dezelfde dagen nog waarna steeds prompte goedkeuring volgde.

Waarmee ik maar wil aangeven dat niet iedere K-F vestiging een waardeloze APK keuring uitvoert. De defecten die gevonden werden en die ik zelf vooraf niet zag, bedreigen mijn veiligheid, zeker op termijn. Als techneut en vader van een HVK-er (Hoger VeiligheidsKundige) kan ik met hun ( 2 APK-gecertificeerden) nauwkeurige manier van inspecteren alleen maar gelukkig zijn.

Binnenkort moet ie weer voor APK, dus met een volgende mooie dag wordt de auto weer vóórgeïnspecteerd. De remblokken en - schijven zitten er al 150 Mm op en hebben nog 5 tot 6 blokdikte. Remmen is het allerlaatste dat ik met een auto doe. Kost alleen maar energie en onderhoudsgeld.

Hardware ERror MAN.

1bernadette
door 1bernadette - Jul 31, 2010 om 13:29
13 Antwoorden / 12 Vragen

Best eMensen,
Zal nog duidelijk moeten zijn, want er is nu verwarring ontstaan.
Wij kochten de Citroën C3 in maart 2004. Bouwjaar 2002.

In september 2009 washij voor een kleine beurt dus bij Kwikfit. Tijdens zo'n beurt worden de remmen gecontroleerd.
Km-stand: 98129. Na 3055 km (km stand dus 90184) waren de remblokjes helemaal versleten en zelfs de remschijven moesten vernieuwd worden. Dat hebben wij bij de Citroëndealer laten doen.

Maar nu vraag ik mij af: Kunnen de remblokjes en -schijven in die 3055 km zó versleten zijn?

genius
door genius - Jul 31, 2010 om 14:17
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=]Maar nu vraag ik mij af: Kunnen de remblokjes en -schijven in die 3055 km zó versleten zijn?

Wellicht de volgende mogelijkheid:
Op het moment van de beurt waren de remblokjes en -schijven nog niet echt aan vervanging toe. Indien er tijdens die 3055 km. alleen stadswerk is gereden, zou het dus heel goed mogelijk kunnen zijn dat deze heel hard achteruit zijn gegaan.

Ben jij de enige berijdstster van de auto, wordt er "wild" mee gereden: snel optrekken en dus meteen weer met de voet op de rem . . . .etc.

Er kunnen vele factoren mee spelen die de slijtage bevorderen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes!

G.

ro
door ron530 - Jul 31, 2010 om 14:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kwikfit heeft een kleine beurt gedaan houdt in, olie plus filter vernieuwen en verder eigenlijk niets anders dan een optische controle. Remmen worden globaal gecontroleerd. 1Bernadette geeft niet aan dat blokken zijn vervangen. In tegenstelling met wat kwikfit normaal doet ( verkopen zonder noodzaak ) hebben ze gewoon gedaan wat bij een kleine beurt hoort.

genius
door genius - Jul 31, 2010 om 14:21
886 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry, nog één aanvulling:
Bij een kleine beurt hoeft het niet persé in te houden dat de remmen ook gecontroleerd worden. Dit hoort wel gedaan te worden bij een grote beurt en/of een APK.

G.

genius
door genius - Jul 31, 2010 om 14:22
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 31 jul 2010, 14:20]Kwikfit heeft een kleine beurt gedaan houdt in, olie plus filter vernieuwen en verder eigenlijk niets anders dan een optische controle. Remmen worden globaal gecontroleerd. 1Bernadette geeft niet aan dat blokken zijn vervangen. In tegenstelling met wat kwikfit normaal doet ( verkopen zonder noodzaak ) hebben ze gewoon gedaan wat bij een kleine beurt hoort.

Sorry ron530,

Onze berichten hebben elkaar net gekruist!

G.

ro
door ron530 - Jul 31, 2010 om 15:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@genius, twee zielen één gedachte. Hier is het bij kwikfit redelijk goed gegaan, maar voor een grote beurt en/of apk keuring moet je niet bij die club zijn. Olie vervangen en bandenwissel kunnen ze nog wel maar daar houdt het eigenlijk mee op. Je kunt klein danwel groot onderhoud goed bij een onafhankelijke garage laten doen want bij de dealer betaal je voor alles de hoofdprijs. Kwikfit is hoofdzakelijk een verkoopzaak met montage als bijzaak, slecht geschoold personeel en als er iets mis gaat wordt dat afgewenteld op het hoofdkantoor.

hutch
door hutch - Jul 31, 2010 om 15:12
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Maar nu vraag ik mij af: Kunnen de remblokjes en -schijven in die 3055 km zó versleten zijn?"

Normaliter niet. Maar als u dit bij Kwikfit hebt laten doen, dan kijk ik daar totaal niet raar van op. Kwikfit verkoopt echte 'kwaliteit'....... lees: rommel.

genius
door genius - Jul 31, 2010 om 15:39
886 Antwoorden / 4 Vragen

@ron530, klopt helemaal. Alleen bij de onafhankelijke garagebedrijven moet je wel de juiste -qua betrouwbaarheid- hebben.

En:

@hutch, Klopt niet echt wat je beweert. Die rommel is een "universeel" produkt en daar kan je dus niet hetzelfde van verwachten als van "merk" onderdelen. Dan zit je al gauw vast aan de dealer en dat is net hetgeen ron530 opmerkt.

G.

ro
door ron530 - Jul 31, 2010 om 16:08
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Universele onderdelen hoeven niet slecht te zijn, komen vaak uit de zelfde fabriek enkel het logo van het automerk staat er niet op. Las even op de site van kwikfit wat een kleine en een grote beurt inhoud, de kleine stelt niets voor en de grote, toch maar niet want het meest essentiële, de distributie en multiriem van de motor worden enkel gecontroleerd. Ik zou een kwikfit "monteur" die niet laten vervangen. Kwikfit is en blijft een bedrijf die voor de omzet gaat en alles goedkoop inkoopt en dat voor veel geld aan de klant doordrukt. Vooral uitlaten en remmen zijn winstgevend want die kan iedere malloot met een beetje training wel vervangen.

ro
door ron530 - Jul 31, 2010 om 16:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Hutch, het is niet helder dat de blokken vervangen zijn dat meldt ts niet. Inspectie hoort bij een grote beurt. Mochten de blokken wel vervangen zijn dan zijn de remklauwen niet goed gangbaar gemaakt en hebben de blokken op de schijf gekleefd, gevolg ijzer op ijzer en schijven hebben daar een hekel aan. Edoch ts moet het gemerkt hebben in het remgedrag want als het bijna zo ver is maken de remmen een kabaal dat je vanzelf wel door hebt dat er iets fout zit. Ik ga er van uit dat bij de kleine beurt enkel de dingen zijn gedaan die daar bij horen.

invalide
door invalide - Jul 31, 2010 om 16:44
787 Antwoorden / 5 Vragen

Kleine beurt;

Vervangen olie, soms het filter maar niet altijd.
Verder controle lampen en remmen dus testen of ze goed remmen zonder te kijken naar lekkage of slijtage dus toen was er voldoende remwerking!

Bij een kleine beurt dus even remmen en oordelen of het nog goed is, bij een grote beurt controleren ze pas echt...

grindweg
door grindweg - Jul 31, 2010 om 18:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het bij de auto behorend service boekje geeft aan wat er bij een kleine beurt gecontroleerd word en wat vervangen en of ververst moet worden.bovendien als er iets behoorlijk versleten is dan hoort de garage oid overleg te plegen en of advies te geven.. de rest is allemaal niet van doen met deze zaak en ik weet dat kak fit zich daar niet aanhoud. bovendien vullen zij niet met de goede olie met bij behorende donuts voor al de jongere auto;s heeft daar mee temaken .

pieter454
door pieter454 - Aug 6, 2010 om 01:37
14 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals, ga nooit naar Kwik Fit!!