dg
door dgriep Jun 10, 2004 om 18:46
Auto & vervoer

Reparatie of gebrek

Eind 1998 hebben wij een Saab Cabrio aangeschaft. Nu blijkt dat een van de hydraulische cylinders van de kap stuk is. Dit blijkt in praktijk niet veel voor te komen. Overigens dateren de eerste problemen uit de zomer van 2003.

De reparatie is stevig (Euro 750). Ik vind dat je bij dit soort auto's dergelijke problemen niet hoort te krijgen binnen deze termijn en heb daarom om coulance gevraagd bij de reparatie. Dit werd afgewezen door de dealer.

De vraag die ik heb: staat de dealer in zijn recht als hij de volledige reparatie doorbelast en zo niet wat kan ik hier aan doen?

571 3 Rapporteer

tetter
door tetter - Jun 11, 2004 om 12:48
174 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij staat wettelijk gezien de dealer wel in z'n recht, maar erg aardig is het niet. Dit is net zoals bij mij vorig jaar. Van onze ford focus waren de linker voorlampen voor de 2e keer stuk (binnen een half jaar!), en toen ik een opmerking maakte dat dit wel erg snel gebeurde kreeg ik als antwoord: u heeft zeker de hele dag de lichten aan. Daarna maakte ik een opmerking over de prijs van het lampen verwisselen en kreeg te horen dat ik gewoon pech had en het volledige bedrag moest betalen (de garantie was nog niet afgelopen maar op lampen e.d. zat geen garantie).

Later hoorde ik dat, als je iemand van de werkplaats aan kunt spreken de lamp verwisseld wordt voor de kostprijs. Dit scheelde zo'n €21.

Mischien moet je eens teruggaan en vragen naar de chef werkplaats i.p.v. de verkoper.

En in ieder geval geen nieuwe auto bij die dealer kopen...

fret
door fret - Jun 18, 2004 om 13:58
10 Antwoorden / 0 Vragen

De Saab cabrio is een dure auto, dat zondermeer. Van de dealer en de ondersteunende importeur mag je wel wat service verwachten wanneer na de garantieperiode iets kapot gaat dat grote bedragen aan reparatie met zich meebrengt.

Echter, de auto is van 1998 en is dus in zijn zesde levensjaar. Dat de problemen ook al in 2003 speelden, maakt niet uit.

De dealer sta sowieso in zijn recht, want officieel heeft een auto 1 jaar garantie maar je mag als consument na die periode vanzelfsprekend aanspraak maken op een betrouwbaar en degelijk product. Vandaar dat coulance wordt toegepast bij bepaalde zaken. Maar u moet ook toegeven dat 6 jaar voor een auto al een behoorlijke tijd is en dat onderdelen door wat voor reden dan ook, kapot kunnen gaan. Daar kan een dealer niet veel aan doen, de importeur zal ook niet staan te springen en als de rollen waren omgedraaid (u verkoopt de auto), dan zou u na 6 jaar ook niet meer erg welwillende staan tegenover garantieclaims.

Zoals in het begin gemeld: de Saab is een dure auto en het merk staat niet bekend om goedkoop te zijn in onderhoud. Het klinkt bruut, maar wie een Saab (of Volvo, of Mercedes, of Alfa) koopt, weet dat onderdelen duur zijn en zullen dat dus voor lief moeten nemen. Dus gewoon laten repareren, de rekening betalen en lekker genieten van uw bijzonder aangename auto!

po
door positivo - Nov 2, 2004 om 08:42
6 Antwoorden / 3 Vragen

Waneer de garantie is verlopen, kunt u aleen nog aan de dealer vragen om coulance. Als de dealer daar niet op ingaat, heeft u helaas geen verhaalrecht.

Overigens is het niet slim van de dealer om geen actie te ondernemen. Ik ga er van uit dat U van af het begin de auto voor onderhoud bij de dealer heeft aan geboden. Het zou dus in de lijn der verwachtingen liggen dat U na verloop van tijd de auto zou in ruilen voor een nieuwe. Of het dan slim is om een klant als U tegen zich in het harnas te jagen is de vraag.