be
door beennulnul Jun 8, 2013 om 20:54
Auto & vervoer

Repareren of total loss verklaren, verzekerd bij Unive (veroorzaker en ik)

mijn auto(opel zafira 10-2003) is buiten mij schuld (waarschijnlijk) economisch total loss gereden. ik wacht al tien dagen op de uitslag, pas dan zijn de biedingen bekend. .Nu is het zo dat de veroorzaker en ik bij dezelfde verzekeringsmaatschappij zijn aangesloten. Ik verwacht dan niet dat ze ook vol voor mijn belangen opkomen, omdat dat hen geld kost. Ondertussen moet ik mijn leenauto na tien dagen weer inleveren, terwijl ik nog niet eens op de hoogte ben van de schade(+gevolgen) Moet dus zelf een auto huren voor de resterende (hoe lang??) periode, op eigen kosten.
wie heeft een goede tip?
het liefst houd ik mijn auto ook al is hij total loss, want ik heb geen geld voor een andere. mijn eigen garage denkt de auto wel weer op te kunnen lappen
Kan ik mijn auto bij mijn eigen garage laten repareren, moet hij dan weer gekeurd worden door RDW?

7589 19 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jun 8, 2013 om 21:40
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja bij total los zal men waarschijnlijk weer een keuring kunnen vragen of de auto nog in staat vanveiligheid de weg op kan. Maar dat zal geen belemmering ijn om hem door u garage te laten repareren met de garantie dat hij goed wordt gekeurt na de reparatie.Maar bij total los komt natuurlijk wel kijken wat de verzekering u uit keert en dan nog min de waarde van de restwaarde van het wrak.

tenormin
door tenormin - Jun 8, 2013 om 22:00
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Zal toch niet zo zijn dat, als u beiden bij dezelfde Maatschappij verzekerd bent, dat invloed kan uitoefenen op de afwikkelen en/of waarde van de schade. De auto is van 2003, dus sowieso al (bijna) 10 jaar oud. Die afschrijving moet u ook incalculeren. Kunt u de zaak niet een beetje 'ophaasten' met de door genoemde problemen van een andere auto huren e.d. Als u denkt de auto te kunnen laten repareren voor een redelijke prijs en word hij total loss verklaard, zal er toch een een nieuwe APK volgen of de wagen de weg weer opkan. Dus moet hij weer gekeurd worden (de APK garage doet als het goed is de aanvraag) zoals iedere keuring. Moet die garage natuurlijk wel aangesloten zijn bij de door de RDW erkende bedrijven.

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2013 om 23:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na een total loss verklaring moet de auto weer gekeurd worden. Dat is natuurlijk een andere keuring dan de APK.

Als de schade wordt vastgesteld op basis van total loss, wordt de uitkering verminderd met de waarde van het wrak.

En het is natuurlijk logisch dat u niet onbeperkt een vergoeding voor een leenauto krijgt van de tegenpartij.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 9, 2013 om 07:01
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor de gegeven info, dan weet ik nu dat mijn auto helemaal niet total loss is/was (geen herkeuring geweest). De verzekeraar betaalde waarschijnlijk het bedrag met 'n smile en ik ontving het met 'n smile :-) (mijn eerste goede ervaring met 'n verzekeraar ;-))

jantje7
door jantje7 - Jun 9, 2013 om 08:22
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Er is verschil tussen "technisch total loss" en "economisch total loss".

Klik hier

Jantje

ro
door ron530 - Jun 9, 2013 om 09:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als de schade hoger is dan de marktwaarde (niet zijnde de dagwaarde) dan is een auto van die leeftijd al gauw economisch total loss. Uitdeuken en spuiten zijn de grootste kostenpost en hebben invloed op de totale schade. Bij economisch total loss wordt het kenteken niet ingenomen dus hoeft de auto na reparatie niet opnieuw RDW gekeurd te worden.

despuiter
door despuiter - Jun 9, 2013 om 11:01
107 Antwoorden / 2 Vragen

De auto moet alleen gekeurd worden als het kenteken is ingevorderd !
Technisch of economisch total loss doet er niet toe.

be
door beennulnul - Jun 9, 2013 om 23:15
18 Antwoorden / 6 Vragen

alvast dank voor de reacties. Ik verwacht dat de auto economisch total loss zal zijn. Mijn verzekering maakt hierin de poliswaarden echter geen onderscheid(artikel 16).
Als de auto overgedragen wordt naar een opkoper, moet ik dan gelijk mijn autoverzekering stopzetten? Anders vangen ze gewoon premie...
Ik blijf het heel zuur vinden dat je heel zakelijk als nummer wordt behandeld, terwijl je buiten je schuld je auto kwijt raakt en daardoor op kosten en ongemak wordt getrakteerd. Ben benieuwd of dit algemeen bekend is onder verzekerden....

despuiter
door despuiter - Jun 10, 2013 om 13:13
107 Antwoorden / 2 Vragen

Als u de auto wilt houden kan dat gewoon., u bepaald wat er met uw auto gebeurt.
Ze kijken wat ze nog voor de auto krijgen en trekken dat bedrag van de dagwaarde af. Het bedrag wat overblijft krijgt u dan uitgekeerd.
Hopelijk voor u wil uw eigen garage het daar voor repareren.
Een goed schadebedrijf had dat ook meteen kunnen regelen voor u op het moment dat de schade expert de schade kwam taxeren. Een beetje onderhandelen met de expert en dan had u niet zo lang hoeven wachten.

ro
door ron530 - Jun 10, 2013 om 14:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De afhandeling laat wat op zich wachten maar komt wel in orde. De verzekering kan en mag u pas opzeggen als de auto daadwerkelijk aan een opkoper verkocht is en u een vrijwaringsbewijs heeft gekregen. Zo ver gaat het echter niet komen want u krijgt een voorstel een x bedrag aan schade met behoud van de auto.

be
door beennulnul - Jun 27, 2013 om 10:38
18 Antwoorden / 6 Vragen

even een update op bovenstaande. Het goede nieuws is dat mijn eigen garage de auto weer picobello maakt. Na onderhandeling met de schade-expert mochten we, ondanks de (economisch) totalloss verklaring, de auto laten repareren. Op mijn vraag(twee weken geleden inmiddels) of de auto dan nog moest worden gekeurd : nee dat hoeft niet want het kentekenbewijs is niet ingevorderd door de politie. Ondertussen NIETS van UNive zelf gehoord. Zelf wel gebeld op 19 juni, ik was benieuwd wanneer ik mijn schadebedrag uitgekeerd kreeg. "goed dat u belt, want ik had namelijk ook nog een vraag voor U" was de reactie. Ik kreeg mijn geld als de schade-expert de auto weer gekeurd had, want dat moest.... EN dat zou waarschijnlijk een weekje overheen gaan, dus ik zou zeker mijn geld op 26 juni binnen moeten hebben. Niet dus. op 27 juni weer gebeld. Rapport expert nog niet binnen dus wachten zij met uitbetalen. Ik ben tussentijds nergens over geinformeerd. Stuitend! EN als ik een digitaal klachtenformulier bij UNive wil insturen, is mijn tekst te lang. Wat een gang van zaken, fijn dat we daar al 28 jaar onze premie betalen.

door 14peter - Jun 27, 2013 om 11:08
567 Antwoorden / 2 Vragen

Beste vraagsteller, met betrekking tot het eerder genoemde keuren: Deze melding kan ook door de verzekering worden geplaatst in het kentekenregister! Wellicht is het verstandig om even op www.rdw.nl uw kenteken na te trekken (doorklikken naar status van het voertuig en dan kijken bij wachten op keuren)! Dat kan een hoop ellende schelen.

be
door beennulnul - Jun 28, 2013 om 15:57
18 Antwoorden / 6 Vragen

14peter, bedankt. Het betreft bij ons nu niet een RDW keuring maar een keuringsrapport voor de verzekering. De auto moet namelijk weer in de oude verzekering terug? Daarom moet er een expert langskomen. Onder tussen is de auto klaar, kan opgehaald worden maar de expert heeft de auto nog niet gezien. Wat gebeurt er nu als ik in tussentijd(voordat hij keurt) weer iets aan mijn auto krijg? Dan kan niemand bewijzen dat de auto daarvóór deugdelijk gepareerd is. Wat is wijsheid, auto daarom nog maar een paar dagen bij de garage laten staan???

valerius-2
door valerius-2 - Jun 28, 2013 om 16:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=beennulnul schreef op vrijdag 28 jun 2013, 15:57]14peter, bedankt. Het betreft bij ons nu niet een RDW keuring maar een keuringsrapport voor de verzekering. De auto moet namelijk weer in de oude verzekering terug? Daarom moet er een expert langskomen. Onder tussen is de auto klaar, kan opgehaald worden maar de expert heeft de auto nog niet gezien. Wat gebeurt er nu als ik in tussentijd(voordat hij keurt) weer iets aan mijn auto krijg? Dan kan niemand bewijzen dat de auto daarvóór deugdelijk gepareerd is. Wat is wijsheid, auto daarom nog maar een paar dagen bij de garage laten staan???
In elk geval moet de auto verzelerd zijn, ook als hij in de garage staat als er geen stopzetting is door RWD

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2013 om 16:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@beennulnul

Niet gaan rijden natuurlijk, even wachten op de expert.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 28, 2013 om 17:50
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk eens of je voor het uitgekeerde bedrag een gelijkwaardige kunt kopen.
Via www.gaspedaal.nl kun je een gelijkwaardige merk en type zoeken en zo een te lage uitbetaling voorkomen.

Je hebt dan een schadevrije auto en sneller dan herstel.
Met een uitdraai van Opel Zafira met gelijke Km stand en bouwjaar of betere kun je aantonen of ze wel genoeg uitbetalen om gelijkwaardige terug te kopen.

Dus de voertuigen met dubbel Km stand of schade mag je er buiten laten.
Dat is makkelijker en voordeliger dan herstel met kans op problemen als het achteraf iets minder goed was uitgevoerd, want eenmaal krom of matig herstelde, daar zit niemand op te wachten.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2013 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot15 karakters

Ts wilde juist zijn eigen auto houden en die is al gerepareerd.

be
door beennulnul - Jun 28, 2013 om 22:25
18 Antwoorden / 6 Vragen

Weer gebeld, auto is wel verzeked, maar alleen wa ipv volledig casco. Pas na keuring kan dit weer omgezet worden voor de verzekering. Zou ik dan de premie terug kunnen vragen voor de vier wekern dat mijn auto blijkbaar in een lagere klasse verzekerd is..??

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2013 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar Unive kan die keuring toch per omgaande regelen? Speel eens op uw poot tegen die verzekeringsmaatschappij. Wat een stelletje labbekakken.

En over wat voor bedrag praat u dan voor 4 weken? Een auto van 10 jaar oud casco verzekeren? Is dat wel nuttig?