juupke
door juupke Jun 24, 2009 om 22:39
Auto & vervoer

Rijbewijs

Hi allemaal

Op het nieuwe rijbewijs met in de vorm van een pasje staat op de achterzijde waarvoor dit kaartje geldig is. Bijvoorbeeld auto, aanhanger, vrachtwagen. Nu staat er bij T van trekker altijd een - teken. Het is nu zo dat als je op de trekker zit en je laat je rijbewijs zien voor vrachtwagen of auto dat de politie te vreden is. Hoe zit dat met het nieuwe rijbewijs? Moeten we hier weer extra geld aan gaan uitgeven?

2454 12 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 24, 2009 om 23:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Er is al een tijdje sprake van een `echt` trekker rijbewijs, heb het allemaal niet exact gevolgd, of ze een `oude`ervaren boer ook nog willen laten gaan lessen of afrijden is me niet echt duidelijk geworden. Maar is wel weer leuke melkkoe.

--- Ter bevordering van de verkeersveiligheid wil ik een rijbewijs invoeren voor het besturen van een trekker op de openbare weg.

-Invoering van een rijbewijsplicht voor alle bestuurders van land- en bosbouwtrekkers van 16 jaar en ouder.

- Invoering van een kentekenplicht voor alle land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens die gebruik maken van de openbare weg.

-          de nieuwe regelgeving voor trekkers in de loop van 2009 in werking kan treden.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/br.9703_tcm195-168364.pdf

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 25, 2009 om 00:18
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Juupke, zolang je op een trekker zit heb je geen rijbewijs nodig. Pas voor het rijden is het nodig....    ;-)

Nu even serieus: u heeft geen trekkerrijbewijs. De politie zal dus zeer tevreden zijn met uw rijbewijs, want ze zullen (terecht) een dikke prent schrijven! U bent dus ook niet verzekerd, let daar goed op. U kunt enorm veel schade rijden met een trekker!

Op uw nieuwe rijbewijs heeft u wel gratis het brommerrijbewijs AM gekregen...

aurora1
door aurora1 - Jun 25, 2009 om 05:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag juupke, er staat bij de T van trekker een - teken omdat Nederland geen trekkerrijbewijs kent. Er bestaat wel een trekkerrijbewijs jeugdigen voor 16- en 17 jarigen, dat is geen officieel rijbewijs maar een bewijs van vaardigheid. 18+ heeft geen trekkerrijbewijs nodig. Zie de informatie en voorwaarden daaromtrent op de site Postbus 51, dan tractor in het zoekvakje invullen.

vr.gr.

kenwel2
door kenwel2 - Jun 25, 2009 om 07:57
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, omdat ik binnenkort mijn rijbewijs moet laten verlengen (BCDE) ben ik ook alvast op info uit geweest: Bij de aanvraag moet ik ook op het formulier de T invullen, doe ik dat niet, dan mag ik ook niet op een traktor rijden....Heb het daar laatst nog met onze zoon over gehad, hij zei toen nog tegen me: Vergeet die traktor niet...niet dat ik nu dagelijks met een traktor rondrijd...maar toch :-)

Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Jun 25, 2009 om 08:37
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo juupke, heb ff gebeld met het cbr, ondermeer mbt. tot je vraag.

Het volgende: Als je in bezit bent van rijbewijs B, mag je zowiezo op een traktor rijden, bij verlenging van je rijbewijs (in mijn geval dus nu) kan ik nergens die tractor invullen, het gaat om een nieuw soort rijbewijs, wat nvt is bij het hebben van rijbewijs B, als ze je aanhouden, en je rijdt dus op een traktor, voldoet het tonen van een geldig rijbewijs in de categorie B. Op het nieuwe rijbewijs (dat pasje dus) staat inderdaad die tractor, je moet bij de gemeente wel zelf verzoeken, of ze dit even voor je willen aanpassen (staat netter, werd zojuist gezegd tegen me) het is dus geen heilig moeten, als je B hebt, sommige gemeenten vullen het al wel automatisch in voor je.

Dit kan dus per gemeente anders zijn.

Hoop dat het nu wat duidelijker is geworden, ik wilde het nu echt weten natuurlijk. Het kost je dus geen extra geld, alleen maar maar even vragen,bij het vernieuwen/aanvragen rijbewijs in je gemeente, maar: nogmaals, als je B hebt en die T is niet ingevuld,dan nog geen zorgen!

Het is nu overigens wel mooi tractorweer..  :-)

Gr. Henri

johanpc
door johanpc - Jun 25, 2009 om 09:48
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Vorige maand door dhr.K.Spee op tv uitgelegd!

Een trekker rijbewijs is alleen nodig voor personen v a 16 jaar die in loondienst zijn en op een trekker van hun werkgever rijden.

Het kenteken bewijs voor de trekker gaat NIET door omdat er op europees niveau geer overeenstemming is bereikt mbt de voorwaarden.

kenwel2
door kenwel2 - Jun 25, 2009 om 10:13
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt, johanpc, met als (kleine) aanvulling: 16 en 17 jarigen die nog niet in het bezit van een geldig rijbewijs (kunnen) zijn.

Zonder ene Koos Special  ;-)

Gr. Henri

juupke
door juupke - Jun 25, 2009 om 20:20
108 Antwoorden / 17 Vragen

ok, dankje. Zodra ik mijn papiertje voor een pasje moet omruilen zal ik het bij de gemeente vragen of ze de T ook willen activeren.

even naar Johanpc: In nederland kun je wel een kenteken op je trekker krijgen, anders mag je Belgie niet in daar is het namlijk verplicht. Je moet dan ook een apparte verzekering hebben.

ze
door zemmy25 - Jun 26, 2009 om 14:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, mijn zoon (16) heeft een paar weken geleden zijn traktorbewijs gehaald, hij wilde dit op zijn rijbewijs ( bromfiets ) bij laten schrijven. Dit kan in nederland nog niet omdat de computers van alle gemeenten nog niet aangepast zijn. Dus moet hij altijd zijn behaalde bewijs en zijn rijbewijs van de bromfiets meenemen. Zelf rijd ik al jaren traktor maar heb pas geleden mijn rijbewijs laten verlengen en ook ik kon achter de T niets invullen. Dit duurt nog tot 2011.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Jun 26, 2009 om 17:07
84 Antwoorden / 1 Vragen

Het enige goede antwoord is NEE.want het autorijbewijs is hiervoor geldig.!Dus geen extra kosten hiervoor.

Het trekkerrijbewijs is speciaal voor personen vanaf 16 jaar die geen autorijbewijs hebben en anders niet met het voertuig op de openbare weg mogen rijden.

Ik weet dit toevallig, omdat mijn dochter er ook een moest halen tijdens haar studie Paardenhouderij en op dat moment nog geen autorijbewijs bezat.

aj
door ajtr - Jun 26, 2009 om 22:33
46 Antwoorden / 7 Vragen

Nee U hoeft geen extra kosten te betalen als U er nu wel of niet  bij T een trekker bij laat schrijven.Verplicht is het niet dus daar hoef je het niet voor te doen.Tracktor behoord namelijk tot motorvoertuigen en als je een rijbewijs hebt mag je hier ook mee op een tracktor rijden.Ja alleen het valt onder langzaamverkeer en je mag er dus niet de snelweg mee op.Verzekeren hoeft niet als je er niet mee  op de openbareweg komt anders wel.Denk aan de gevaren schilden vooral bij opleggers.Getrokken voertuigen behoren andere borden te hebben.Je mag ook niet met een tracktor de weg op als er geen elktr.knipperlicht op zit ook niet als er geen cabine op zit.Stoplichten/Remlichten zijn verlpicht net als ander licht.Wat velen niet weten maar ik dit tog even hierbij mee neem is namelijk DAT WANNEER JE OP EEN ZITMAAIER RIJD DE ZELFDE REGELS GELDEN ALS VOOR EEN TRACKTOR.JA ZELF DEZE BEN JE VERPLICHT TE LATEN VERZEKEREN WANT JE RIJD OP EEN MOTORVOERTIUG.Klinkt mischien raar maar het is zo.Stel je bent de berm aan het maaien en er vliegd een steenje onder je maaidek weg tegen een autoruit en e ontstaat schade dit dekt de gewone particuliere WA verzekering niet !!!!Velen weten dit niet maar vraag het maar je verzekering dan kom je er snel genoeg achter.Dus voor je rijbewijs  hoef je je geen zorgen te maken omtrend die T-.Wat velen ook niet wetehn is dat een rolbeugel op een oltymer niet meer verplicht is en wel op een jongere tracktor.Ja het is wat met al die regel en wetgevingen hier in NEDERLAND.Je ziet door de bomen het bos niet meer. Ik heb een LTM-mechanisatiebedrijf vandaar dat ik er een beetje mee op de hoogte moet blijven.