ja
door jacqstemkens Jun 8, 2010 om 08:17
Auto & vervoer

Rijschool is gestopt, hoe schuldterugvordering

Hallo,
onlangs kreeg mijn zoon een brief van de rijschoolhouder dat hij er mee gestopt is per 1 juni 2010 vanwege geestelijke en lichamelijke klachten en dat hij de afhandeling in handen heeft gelegd van de stichting vorkmeer , integrale schuldsanering.
Mijn zoon heeft een pakket gekocht van 1900 euro voor 40 lessen incl tussentijdse toets en examenaanvraag.
Hij heeft inmiddels al 23 lessen gevolgd. Het totale bedrag is vooraf betaald.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik het beste handelen. Aangetekende brief naar de voormalige rijschool met een schuldvordering? en zo ja, hoe moet ik deze brief opstellen? Zijn er voorbeeldbrieven? Of een brief naar de stichting vorkmeer?

bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

3738 9 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jun 8, 2010 om 08:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Een aangetekende brief naar de stichting met copie van bewijzen van de schuldvordering + copie van de aangetekende brief + copie bewijzen naar rijschoolhouder.

Copie aangetekende brief + orginelen bewijs schuldvordering in map bewaren ( minimaal 5 jaar)

ridder_1
door ridder_1 - Jun 8, 2010 om 09:07
376 Antwoorden / 8 Vragen

Nee,
De verbintenis is aangegaan met de rijschoolhouder en hem moet u in juridische zin formeel aansprakelijk stellen. Als het een eenmansbedrijf of VOF is is hij wettelijk aansprakelijk en in gebreke gebleven. Dat hij de afhandeling in handen heeft gegeven van vorkmeer is een eenzijdige keuze van de autorijschoolhouder zelf en heeft u (voorlopig) niets mee te maken. Via vorkmeer zal de schuldsaneringsprocedure worden gestart waarin uw vordering van vooruitbetaald lesgeld is opgenomen. De kans dat u dit bedrag nog terug krijgt is minimaal.
U vertelt niet wanneer uw zoon het lesgeld volledig heeft betaald. Probeer te achterhalen wanneer de autorijschoolhouder in problemen kwam en of deze problemen al speelde toen u het geld aan hem betaalde. In dit geval is deze betaling laakbaar omdat de autorijschoolhouder toen al met de gedachte speelde om via schuldsanering er vanaf te komen. Probeer contact te krijgen met andere rijschoolleerlingen om eventueel gezamelijk een procedure via de kantonrechter te starten. Stuur alles dus naar de rijschoolhouder (met ontvangstbewijs retour) en een kopie naar vorkmeer. Pas als Vorkmeer u een brief stuurt, waarin wordt vermeld de afhandeling is overgenomen kunt u verder corresponderen met vorkmeer.
PS
De persoonlijke situatie van de rijschoolhouder is moreel best vervelend, maar wettelijk geldt helaas een veel hardere regeling om uw verhaal te halen.

Succes !!

tdehond
door tdehond - Jun 8, 2010 om 09:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De schuldsanering is uit handen gegeven. Daarom aangetekende brief naar Vosmeer en gewone brief naar rijschoolhouder.

Hoe bemiddelt Stichting Vorkmeer tussen u en uw schuldeisers?

Eerst bespreekt de schuldhulpverlener met u uw inkomsten en uitgaven. Op basis daarvan wordt bepaald welk bedrag maandelijks beschikbaar is voor uzelf. De volgende stap is het opzetten van het budgetbeheer. Dit houdt in dat al uw inkomen op een inzakerekening wordt gestort bij Stichting Vorkmeer. Hiervan worden dan de vaste lasten betaald en krijgt u iedere week boodschappengeld op uw eigen rekening gestort.

Daarna wordt er contact opgenomen met de schuldeisers. Bemiddeling kan alleen worden opgestart voor uw totale schulden. De enige uitzondering kunnen privé-schulden zijn, maar dan blijven ze tijdens het gehele traject buiten beeld.

Als duidelijk is hoe hoog uw schulden zijn, kan een betalingsvoorstel worden gedaan aan de schuldeisers op basis van de vooraf met u gemaakte afspraken.

Indien u zich 3 jaar lang houdt aan uw verplichtingen en afspraken, worden de schulden na 3 jaar kwijtgescholden.

Of de regeling slaagt is afhankelijk van een groot aantal factoren. Willen de schuldeisers niet akkoord gaan met een redelijk voorstel, dan bestaat de mogelijkheid om het voorstel aan de rechter voor te leggen. Men doet dan een verzoek tot een wettelijke schuldsanering via de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP).

Bron

vanden bosch
door vanden bosch - Jun 8, 2010 om 20:34
252 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou ook aangifte doen van oplichting. Immers in de brief stelt de rijschoolhouder "vanwege geestelijke en lichamelijke klachten", terwijl de werkelijke reden is het aangaan van schulden welke niet meer betaald kunnen worden.

Daarnaast ontstaan problematische schulden niet van vandaag op morgen.
en niets staat de rijschoolhouder in de weg om de rijlessen af te maken.
Mijnheer heeft daar kennelijk geen zin in en laat liever nieuwe schulden ontstaan. (Uw vordering is namelijk een nieuwe schuld nu deze ontstaan is door de uitdrukkelijke weigering van de rijschoolhouder om het contract uit te dienen.)

Ik zou in de brief aan de rijschoolhouder en de stichting dan ook heel uitdrukkelijk een minnelijk akkoord vooralsnog afwijzen. en gaan voor terugbetaling van 17/40ste deel van de betaalde € 1900 vermeerderd met de wettelijke rente vanaf 1 juni 2010.

Stel daarin dat, gezien de punten die ik hierboven opsom, het namelijk niet aannemelijk is dat de rechter de wettelijke schuldsanering van toepassing zal verklaren.
Stel verder dat de lakse houding in deze (namelijk het niet langer wensen te voldoen aan de lopende contracten) het niet aannemelijk maakt dat een wettelijke regeling uberhaupt zal slagen, daar van de saniet (= persoon waar de schuldsanering op van toepassing is) niet te verwachten is dat hij zich maximaal zal inspannen voor de schuldeisers.

WEES HARD!

Schuldsanering is een keihard gevecht om de centen en als de rijschoolhouder zijn zin krijgt, zit u na 3 jaar met misschien maar 20% van uw vordering.

Laat u verder goed adviseren door een advocaat en maak inderdaad zoals hierboven al gezegd samen met de mede-gedupeerden een vuist.

TIP: kijk voor een advocaat op alleadvocaten.nl naar een advocat met een gratis kennismakingsgesprek (vaak krijgt u in dat half uur al veel nuttige tips)

Sterkte!

daanv
door daanv - Jun 9, 2010 om 17:17
13 Antwoorden / 3 Vragen

Een schuldsaneringstraject is voor de schuldhebbende geen pretje. De schulhebbende ontvangt gedurende drie jaar een zeer laag bedrag waarvan hij zijn dagelijkse onderhoud moet betalen. Meestal is het bedrag zo laag dat de voedselbank noodzakelijk is om aan levensmiddelen te komen.
Wanneer de schuldhebbende in die drie jaar een nieuwe schuld aan gaat wordt het project stopgezet. De schuldeisers kunnen dan de schuld weer geheel claimen bij de schulhebbende.
Bij aanvang van het project wordt met iedere schuldeiser afgesproken welk gedeelte van de schuld gedurende de termijn van drie jaar wordt betaald. Buiten dat afgesproken gedeelte kan de schuldeiser geen claim meer neerleggen bij de schuldhebbende. Wanneer één van de schuldeisers niet mee wil werken aan het schuldsaneringstraject gaat het traject niet door. De schuldeisers kunnen dan ieder apart proberen om nog wat geld binnen te krijgen. Wanneer twee schuldeisers met elkaar samenwerken kunnen zij het faillissement van de schuldhebbende aanvragen. Meestal zullen de schuldeisers hiervoor zich tot het kantongerecht moeten richten. De juridische kosten zoals advocaten enz kunnen dan in het faillissement meegenomen worden. De kantonrechter zal een curator benoemen die de zaak van de schulhebbende en de schuldeisers zal afhandelen. De bezittingen van de schuldhebbende, die niet behoren tot de eerste levensbehoefte, zullen worden verkocht. Van de opbrengst zullen de schuldeisers ieder een percentage van hun schuld uitbetaald krijgen. De schuldhebbende zal zijn inkomsten die boven het sociaal minimum uitkomen moeten gebruiken om zijn schulden af te betalen. Er is bij een natuurlijk persoon geen termijn waarop de schulden verjaren.

U kunt zelf een keuze maken waar u voor kiest.

Mijn advies is kijk naar de situatie waarin de schuldhebbende zich bevind. Heeft hij kunnen voorzien dat hij in deze situatie terecht kwam. Wat is precies de situatie waarin de schulhebbende in verzeilt is geraakt? Had hij het kunnen voorkomen? Er zijn situaties denkbaar die niet te voorzien zijn en waaraan de schuldhebbende niets heeft kunnen veranderen of voorkomen. Wanneer de schulhebbende inderdaad in psychische nood verkeerd en daardoor in financiële problemen is geraakt zou u kunnen beslissen om aan het schuldsaneringstraject mee te werken,.

vanden bosch
door vanden bosch - Jun 9, 2010 om 22:50
252 Antwoorden / 1 Vragen

@Daanv:
leuk wat u stelt, maar hou wel rekening met het volgende

- de wachttijd is 2-3 maanden voor de rijschoolhouder zover is als nu.
- het is hem niet toegestaan nieuwe schulden te laten onstaan, wat hij nu bewust doet door zijn rijschool op te heffen.
- Geestelijke en lichamelijke problemen.. ik zou er een kilo zout naastzetten.
immers: hij weet dit al meer dan 2 maanden en zal nu ineens per 10 juni niets meer kunnen doen? Onzin!

Iemand die de schuldsanering in wil moet zich maximaal inzetten voor zijn schuldeisers en het enige wat hij nu doet is zijn schuldeisers maximaal frustreren en nieuwe schulden te laten ontstaan.

En vergeet niet dat schuldenaren maar wat graag alles en iedereen bij elkaar liegen om er beter voor te staan!

daanv
door daanv - Jun 10, 2010 om 15:03
13 Antwoorden / 3 Vragen

@vanden Bosch Wanneer het gedrag van de schuldenaar er toe bijdraagt dat er nieuwe schulden ontstaan zal de schuldsanering worden beëindigd en is het waarschijnlijk dat er een persoonlijk faillissement volgt. Dan zal een curator de zaken gaan behartigen. Verwacht niet dat er onmiddellijk voldoende geld aanwezig is om alle schuldeisers te kunnen uitbetalen, dat kan jaren duren.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 10, 2010 om 15:13
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de schuldhebbende in die drie jaar een nieuwe schuld aan gaat wordt het project stopgezet

Het is niet altijd zo dat als er een nieuwe schuld ontstaat de sanering gelijk gestopt wordt.

De schulhebbende ontvangt gedurende drie jaar een zeer laag bedrag
Minimaal 95% van de bijstandsnorm.

Wanneer één van de schuldeisers niet mee wil werken aan het schuldsaneringstraject gaat het traject niet door

klopt niet want hier hebben de schuldeisers niks over te zeggen. De rechter beslist.

daanv
door daanv - Jun 11, 2010 om 18:34
13 Antwoorden / 3 Vragen

@Sonjaatje Het is inderdaad niet ALTIJD zo dat een nieuwe schuld aanleiding is tot het stopzetten van de schuldsanering. Wel is dit HAAST altijd het geval. Kijk hier

Wanneer één schuldeiser niet meewerkt hoeft de weg naar schuldsanering niet afgesloten te zijn. Dat is inderdaad een beslissing van de rechter.

Ik heb schuldsanering en schuldhulpverlening met elkaar verward.