sh
door shoppertje Nov 29, 2010 om 11:57
Auto & vervoer

Schade zomaar vergoeden?

Ik heb een kleine aanrijding veroorzaakt met een scholier.
De cranck was verbogen en ik heb deze zelf teruggebogen.
De scholier kon weer normaal fietsen en is 10 km naar huis gefietst. Ik heb afgesproken met de moeder dat zij de fietsenmaker om een prijsopgaaf vraagt. Na een week belt de moeder dat zij de fiets heeft laten repareren, zonder voorafgaand bericht zoals afgesproken. Ik erken de plicht om voor reparatie te betalen, maar mag zij zomaar zonder kennisgeving laten repareren bij wie zij maar wil? Een cranck vervangen (€ 15,-) had ik eenvoudig zelf kunnen doen. Nu werd de rekening € 57,- o.a. vanwege € 30,- arbeidsloon.(10 min. werk) Haar verweer was dat het kind er niet meer op kon fietsen (Niet waar dus, ik heb de jongen de fiets laten proberen en gevraagd of alles OK was,) Staat de moeder in haar recht?

753 5 Rapporteer

ha
door haverkamp - Nov 29, 2010 om 13:33
54 Antwoorden / 1 Vragen

Als er aan jouw auto schade wordt gereden, ga je dan ook accoord dat het "even"met een spuitbusje hersteld wordt?
Je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerst rang.

marcel75
door marcel75 - Nov 29, 2010 om 15:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De scholier heeft er op doorgereden. Dat wil nog niet zeggen dat dat ook veilig was. Daarnaast hoeft moeders geen genoegen te nemen met reparatie door een niet-fietsenmaker. Blijkbaar kon reparatie geen uitstel dulden en is de fiets naar de fietsenmaker gegaan. Deze kosten komen ook voor rekening van de veroorzaker.

vladja
door vladja - Nov 29, 2010 om 15:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als gemotoriseerde verkeersdeelnemer ben je altijd aansprakelijk voor de schade, die aan een zwakke verkeersdeelnemer (fietser/voetganger) aanricht. Voor een bedrag van € 57,-- is geen kostenopgave vooraf nodig, laat staan een expertise (kosten het dubbele te betalen door jou).

Bovendien hebben ze het recht om de fiets te laten repareren bij een door hen uit te kiezen terzake kundige, tenzij de krankjorem prijzen berekent, en hoeven ze helemaal niet mee te werken aan een reparatie door een handige doe-het-zelver. Ook het tijdstip mogen ze zelf bepalen. Daar heb jij niets over te zeggen.

Omdat de fiets dagelijks over langere afstand gebruikt wordt, kan ik mij voorstellen dat zij een betrouwbare fiets willen hebben en deze onmiddellijk laten repareren, daar het reparatiebedrag zeer gering is.

Vladja

vladja
door vladja - Nov 29, 2010 om 15:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

P.S.

Waar gaat het hierover? Een paar tientjes arbeidsloon! De aanrijding is jouw schuld (zoals je zelf toegeeft). Wees blij dat het bij een paar tientjes is gebleven.

Vladja

cr
door croga - Nov 30, 2010 om 23:04
25 Antwoorden / 2 Vragen

En mischien nog wel het belangrijkste:

Wees blij dat ze het onderhands willen regelen met je. Ze hadden ook de politie kunnen laten komen, dan was je alleen aan de boete al veel meer kwijt geweest, laat staan aan het verlies van je no-claim korting.

Al met al: Neem gewoon die kosten en klaag er verder niet over.