br
door bromman Feb 12, 2007 om 13:33
Auto & vervoer

Schorsing kentekenbewijs brom-/snorfiets

Hallo,

Onlangs krijg ik een brief omtrent de verplichte schorsing van mijn bromfiets omdat deze niet is verzekerd noch op de openbare weg zich bevindt. Vorig jaar had ik mijn brommer laten schouwen, een kenteken laten maken en tevens een kentekenbewijs laten maken. Het geheel kost mij zo' n 100 Euro. Eveneens wordt er nu van mij verlangd dat er jaarlijks een schorsing van het kentekenbewijs moet plaatsvinden omdat deze niet is verzekerd. Het kost mij nu jaarlijks 10 Euro extra.     Eerst moet er een kentekenbewijs gemaakt worden en vanaf dit jaar moet het weer geschorst worden: is dit normaal? Het lijkt mij niet de bedoeling dat de eigenaren van brom- en snorfietsen op de kosten door de RDW worden gejaagd.

4188 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 12, 2007 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja dit is best wel normaal.
je zou natuurlijk ook je brommer kunnen verzekeren, dan hoef je ook geen schorsing te betalen en ku nje gewoon aan het verkeer deelnemen.
voor auto's geldt precies hetzelfde.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2007 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

----Het lijkt mij niet de bedoeling dat de eigenaren van brom- en snorfietsen op de kosten door de RDW worden gejaagd.-------

Dat is nu juist de hele bedoeling achter het hele gebeuren geweest

  ;-(  geld binnenhalen.........

`jullie` zijn nu net zo de klos als de automobilisten ed al reeds lange tijd ;-(

Kijk eens wat de goedkoopste WA verzekering kost, dan ben je van alle gedoe af en kun je er ook nog eens op rijden als en wanneer je wilt.

Succes,

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een schorsing RDW??

Sorry, dit begrijp ik niet.
Immers Een schorsing vraag je zelf aan bij een verzekering als je niet het plan hebt om met dat voertuig (voor een langere tijd) de openbare weg op te gaan uitgaande van de veronderstelling dat het voertuig zelf al wel verzekerd is.

Indien het voertuig uitsluitend op particulier terrein blijft is er helemaal geen kentekenplicht, hooguit een aansprakelijkheid jegens derden.
Dat dit nauwelijks voorkomt is duidelijk want 1 seconde openbare weg is al een reden kentekenpichtig en verzekerd te moeten zijn.

Het zou de moeite zijn om dit eens na te vragen bij de RDW maar ik ben daar te lui voor.
Jongens/meiden, wie werkt bij de RDW of weet daar echt alles over te vertellen?

Vraagt deze Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

-geen kentekenplicht-

Zal er ook wel niet zijn als hij ongebruikt in de schuur staat,

dan kun je kenteken laten vervallen en moet je straks opnieuw  schouwing/keuring en aanvraag  doorlopen wellicht en dat is dure hobby ;-(

en heb je wel een kenteken op naam dan moet je verplicht verzekerd zijn.

( kenteken doorgeven aan hun verzekeringsmaatschappij. Doen ze dat niet, dan krijgen ze een herinneringsbrief en uiteindelijk een beschikking van het Openbaar Ministerie.)           RDW

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen blijft er de vraag of ook, zoals bij een autoverzekering gebruikelijk is, de verzekering (tijdelijk) geschorst kan worden als daar een serieuze reden voor is zoals langdurige ziekte of een langdurig verblijf buitenland waarbij het desbetreffende voertuig niet op de openbare weg staat.

De (nog steeds boze) Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

---------Schorsing

U kunt uitsluitend bij verkoop, diefstal of totaal verlies van het verzekerd object de dekking schorsen. De ongebruikte premie blijft dan gereserveerd. Als de verzekering 3 jaar is geschorst eindigt de verzekering automatisch, zonder restitutie van premie.--------------------

ve
door verwijderd - Feb 13, 2007 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet de zaak niet omdraaien! Als je je brommer verzekert, dat is trouwens verplicht, dan is er niks aan de hand en kun je je poen in je knip houden!

ve
door verwijderd - Feb 15, 2007 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey,

Bedankt!
Weer wat geleerd.
Een bromfietsverzekering heeft dus een andere verplichting dan een auto hoewel ik eigenlijk niet weet of die schorsende werking heden ten dage nog geldt zoals dit vroeger mogelijk was.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies hetzelfde ontdekt. Navraag bij het RDW leerde mij dat er 1 mogelijkheid is om hieronderuit te komen en dat is door hem schriftelijk volledig af te melden. Mocht je dit dan na een aantal jaren ongedaan willen maken, dan moet je hem opnieuw volledig laten keuren inclusief alle kosten die hieraan verbonden zijn. De mijnheer van het RDW gaf wel toe dat de informatie hierover niet voldoende was geweest. Daar zijn wij lekker mee!! Als ik dit van te voren had geweten was ik nooit zo "braaf" geweest om de brommer van een kentekenbewijs te voorzien terwijl hij nooit uit de garage komt.