1j
door 1joop Jun 13, 2014 om 16:12
Auto & vervoer

Scooter

nu heb ik toch een vraag:gisteren aan gehouden voor controlen,ik stond stil bij het stoplicht of ik even mee kon komen met meneer agent.mijn scooter werd op de rollerbank gezet en gaf aan 37km.nu heb ik die scooter een maand,
ik mag maar 25km per uur werd mijn verteld.oke allemaal duidelijk maar! ik sta stil ik heb niet 37km gereden opdat moment.een porsche kan ook 250km,wordt toch ook niet bekeurd als hij zich aan de snelheid houd van 120km bv. waarom ik wel dan?terwijl ik stil sta?????

5760 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 13, 2014 om 16:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo1joop,

Je hebt dan ook geen bekeuring gekregen voor een snelheidsovertreding, maar een bon voor een 'ondeugdelijk' voertuig.
En dat voertuig kunnen ze ten alle tijde controleren.

Met vr.gr.

me
door mein33 - Jun 13, 2014 om 18:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@1joop,

Net als bij ieder ander mag ook uw voertuig altijd worden gecontroleerd, of u rijdt of stilstaat doet daarbij niet ter zake.
Uw voertuig mag max. 25 km/h en beslist niet meer kunnen rijden.
Tijdens de controle is gebleken dat uw voertuig niet aan die eis van 25 km/h voldoet en daarvoor heeft u, naar ik mag aannemen, een bekeuring gekregen.
Of u het voertuig een dag of langer in bezit heeft is van geen enkel belang omdat u als berijder/bezitter verantwoordelijk bent voor de staat van dit voertuig.
Als u het vermogen van het voertuig niet terug brengt zal een volgende controle weer hetzelfde resultaat opleveren met de daarbij behorende consequentie van dien.

mahadma
door mahadma - Jun 13, 2014 om 18:34
11721 Antwoorden / 52 Vragen

Uw scooter is niet meer standaard en derhalve strafbaar in zin der wet als u zich op de openbare weg bevindt. In jargon heet dat meer vermogen als de constructie snelheid. Of te wel opgevoerd. En als je opgevoerd rijdt ben je waarschijnlijk ook niet verzekerd in geval van een crash. Dat kan levenslang betalen worden.

gompy2
door gompy2 - Jun 13, 2014 om 22:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1joop schreef op vrijdag 13 jun 2014, 16:12]nu heb ik toch een vraag:gisteren aan gehouden voor controlen,ik stond stil bij het stoplicht of ik even mee kon komen met meneer agent.mijn scooter werd op de rollerbank gezet en gaf aan 37km.nu heb ik die scooter een maand,
ik mag maar 25km per uur werd mijn verteld.oke allemaal duidelijk maar! ik sta stil ik heb niet 37km gereden opdat moment.een porsche kan ook 250km,wordt toch ook niet bekeurd als hij zich aan de snelheid houd van 120km bv. waarom ik wel dan?terwijl ik stil sta?????
Quote:

Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 25 km/h:

t/m 10 km/u: €60
11 t/m 15 km/u: €120
Meer dan 15 km/u: €250

En ook:

Rollenbanktest / ‘rollerbank’:

Een rollentestbank (ook wel bekend als ‘rollerbank’) is een geijkt meetmiddel waarmee de maximum constructiesnelheid van een brom- of snorfiets wordt gemeten. Als de politie vermoedt dat een brom- of snorfiets te snel kan, dan is de bestuurder verplicht om mee te werken aan een test op de rollentestbank. Als uit de meting blijkt dat de brommer / snorfiets sneller kan dan de op het kentekenbewijs vermelde maximum constructiesnelheid, dan volgt een boete of zelfs inbeslagname (bij meerdere overtredingen).

Voor de eenvoud en de duidelijkheid heeft het Openbaar Ministerie ervoor gekozen om een marge van 5 km/u te hanteren. Dit is in het voordeel van de bestuurder. Voor de duidelijkheid: de maximum constructiesnelheid van een bromfiets is 45 km/u, die van een snorfiets 25 km/u. Als je scooter dus sneller gaat dan 50 km/u (bromfiets) of 30 km/u (snorfiets) krijg je hiervoor een boete voor het overschrijden van de maximum constructiesnelheid (zie boetebedragen boven deze alinea).

De scooter wordt in beslag genomen als de politie constateert dat de op het kentekenbewijs vermelde maximum constructiesnelheid met 20 km/u (= 15 km/u + 5 km/u marge: zie hierboven) of meer wordt overtreden en als dit voor de derde keer gebeurt binnen twee jaar. Bij de eerste of tweede overtreding in deze categorie, ontvangt de verdachte een waarschuwingsbrief waarin dit wordt uitgelegd. En een boete natuurlijk!

Bron, klik hier-> Helaas, pindakaas..

de eelco
door de eelco - Jun 14, 2014 om 10:08
607 Antwoorden / 92 Vragen

een Porsche is gemaakt om 250 km te kunnen rijden((of het mag of niet ))) en u scooter is zodanig gemaakt dat bijvoorbeeld de remmen goed werken tot een snelheid van maximaal 25 km.
als u harder gaat dan deze snelheid dan zijn u remmen niet meer instaat om u voertuig op tijd tot stilstand te brengen of nog erger ,kunnen gaan weigeren en/of defect gaan.
dus gewoon afvoeren tot 25 km..
nog heel veel veilige kilometers toegewenst ..

sl
door slobberbone - Jun 14, 2014 om 10:13
508 Antwoorden / 2 Vragen

Maar die 37 km heeft u toen niet gereden maar na die maand weet je wel hoe hard die kan en zag je al eerder dat hij ruim 40 km op de teller reed en toen had je tijdig maatregelen kunnen nemen.

pi
door pieterwolters - Jun 14, 2014 om 10:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De vergelijking tussen de scooter en Porsche gaat mank: het is wel vastgelegd wat de technische maximumsnelheid voor snorfietsen/scooters is, maar niet wat de maximumsnelheid voor auto's is.

Overigens ben je met een auto ook strafbaar als je de auto zodanig wijzigt dat deze niet meer aan de typegoedkeuring voldoet.

Klagen over dit verschil in regelgeving kan je bij je parlementariër: wellicht dat die het op de agenda in de Tweede Kamer wil laten zetten.

mahadma
door mahadma - Jun 14, 2014 om 11:45
11721 Antwoorden / 52 Vragen

En nu moeten wij gaan denken dat u niet wist dat het een opgevoerde scooter was en u absoluut niet wist dat hij maximaal 25 mocht rijden ........... En ook nooit harder gereden heeft dan 25 km ..... En daardoor niet wist dat dàt te snel was ......... U heeft hopelijk wel een rijbewijs.

gompy2
door gompy2 - Jun 14, 2014 om 12:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=de eelco schreef op zaterdag 14 jun 2014, 10:08]een Porsche is gemaakt om 250 km te kunnen rijden((of het mag of niet ))) en u scooter is zodanig gemaakt dat bijvoorbeeld de remmen goed werken tot een snelheid van maximaal 25 km.
als u harder gaat dan deze snelheid dan zijn u remmen niet meer instaat om u voertuig op tijd tot stilstand te brengen of nog erger ,kunnen gaan weigeren en/of defect gaan.
dus gewoon afvoeren tot 25 km..
nog heel veel veilige kilometers toegewenst ..
Een "snorscooter", waar het hier dus over gaat, zijn in de meeste gevallen technisch gelijk aan een "bromscooter", dus dat het remvermogen minder zou zijn en er defecten op gaan treden is niet waar.
Alleen is een "snorscooter" afgesteld op een bepaalde maximum snelheid.
Dat heeft weer als gevolg dat de verbranding van het brandsrofmengsel niet goed is en dat die dingen meer vervuilen als een bromscooter.
Klik-> Verkoop van extreem vervuilende snorscooters moet verboden worden

Dus ook voor jou, eerst je huiswerk goed doen en dan pas iets beweren als je het niet zeker weet.

ro
door ron530 - Jun 14, 2014 om 13:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het is al gezegd, u heeft aan het verkeer deel genomen met een voertuig die niet aan de eisen voldoet. Oom agent mag u staande houden en u in eerste instantie verzoeken mee te werken aan een onderzoek. Ik vind de topsnelheid van 37 km niet bijster hoog maar het mag niet. Eigenlijk snap ik ook niet waarom u staande bent gehouden want u moet wel erg opvallen in het verkeer voordat u aandacht van oom agent krijgt.