door heremietkreeft Dec 24, 2014 om 11:05
Auto & vervoer

Shared space

bij deze heb ik twee vragen:

1. wie van u (jullie) kent in Nederland een situatie waar de openbare ruimte (straat / plein) zodanig is ingericht dat er slechts één profiel is of anders gezegd geen onderscheid in bestrating/plaveisel tussen voet-fietspad en rijbaan binnen een voetgangersgebied maar dat dan wel toegangkelijk is voor zowel voetgangers, fietsers, lijnbussen en/of trams (max. 30 km/h).

Voor zover mij bekend komt zo iets in ieder geval in Haren en Drachten. 2e vraag: voor zover ik mij herinner mag er in de Leidsestraat in Amsterdam niet gefietst worden, is dat juist?

791 13 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Dec 24, 2014 om 11:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In de Leidsestraat mag inderdaad niet gefietst worden. Af en toe staan er agenten om eigenwijze fietsers te bekeuren.

Groetjes uit Mokum!

Cookies
door Cookies - Dec 24, 2014 om 11:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Google op shared space en er gaat een wereld aan antwoorden voor je open. O.a. shared space locaties

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 24, 2014 om 11:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 24 dec 2014, 11:18]Google op shared space en er gaat een wereld aan antwoorden voor je open. O.a. shared space locaties

Uiteraard heb ik dat gedaan, hoe zou ik anders weten dat dit in Drachten en Haren voorkomt en de NHL er een speciale sectie voor heeft. Hoe dan ook staat Nijhmegen er niet bij en ik ben benieuwd of er meer plaatsen zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 24, 2014 om 11:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ps: mijn vraag gaat dus over een situatie waar ook openbaar vervoer mag rijden. Bijv. in Duiven is dat niet het geval.

zoekster
door zoekster - Dec 24, 2014 om 12:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heb je nog een of ander doel voor ogen met deze vraag?

gerbera
door gerbera - Dec 24, 2014 om 12:10
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Hoezo, is dit belangrijk dan ?? Zal mij een worst wezen op welke kleur of profiel de lijnbussen rijden..als ze maar rijden.

jftm
door jftm - Dec 24, 2014 om 16:40
182 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op woensdag 24 dec 2014, 11:22][quote=carola.83 schreef op woensdag 24 dec 2014, 11:18]Google op shared space en er gaat een wereld aan antwoorden voor je open. O.a. shared space locaties

Uiteraard heb ik dat gedaan, hoe zou ik anders weten dat dit in Drachten en Haren voorkomt en de NHL er een speciale sectie voor heeft. Hoe dan ook staat Nijhmegen er niet bij en ik ben benieuwd of er meer plaatsen zijn.

Beste gerritaltena,
Uit de vragen konden wij die info niet halen, vandaar dat iemand dit noemt.
Wat wilt u met een antwoord op vraag 1?
Wil zoekster ook weten

rots92
door rots92 - Dec 25, 2014 om 15:20
157 Antwoorden / 3 Vragen

Het Stationsplein in Weert.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 25, 2014 om 15:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 24 dec 2014, 12:10]Hoezo, is dit belangrijk dan ?? Zal mij een worst wezen op welke kleur of profiel de lijnbussen rijden..als ze maar rijden.

Als al deze onderdelen: en voetgangers en fietsers en openbaar vervoer in shared space niet belangrijk waren vroeg ik het niet. Als ik er geen bedoeling mee had vroeg ik het ook niet maar voor alle duidelijkheid: ik zoek voorbeelden van shared space zoals genoemd in mijn vraag i.v.m. een discussie die wij hebben in het centrum van mijn woonplaats en waarin ik vanuit onze wijkraad een rol speel. Wij zoeken voorbeelden om te gaan kijken als ze relevant zijn!

rots92@ heeft de vraag wel begrepen.

aurora1
door aurora1 - Dec 25, 2014 om 18:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u klik hier iets aan?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2014 om 17:08
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 25 dec 2014, 18:46]Heeft u klik hier iets aan?

Met dank maar het gaat nadrukkelijk om situaties met én openbaar vervoer, én fietsers én voetgangers. Vooral met openbaar vervoer erbij.

ni
door nikkimcbn - Dec 30, 2014 om 16:05
12 Antwoorden / 0 Vragen

Het doet me ook wel denken aan de Dam in Amsterdam, rijbaan is wel gescheiden van het voetpad, maar de scheidslijn is maar erg vaag. Voor voetgangers lijkt het eerder alsof het hele plein voor hen is, wat natuurlijk veel ongelukken kan veroorzaken.

ni
door nikkimcbn - Dec 30, 2014 om 16:06
12 Antwoorden / 0 Vragen

Hier ook een voorbeeld over de situatie in Amsterdam, laat wel zien dat het onderscheid niet duidelijk zichtbaar is.