Pe
door Peter Salari Mar 30, 2023 om 09:48
Auto & vervoer
Sitgo loopfiets

Wie heeft er een 24volts uitvoering van de Sitgo loopfiets. Deze fiets is in eerste instantie verkocht als invaliden voertuig.
Door veranderde wetgeving is hij later als E-bike toegelaten.
Maar per 1-1-2023 is hij door de RDW aangemerkt als een snorfiets.
Als snorfiets is de fiets niet gecertificeerd en daardoor mag je niet mee op de openbare weg rijden.
Ik heb de fabrikant Sitgo hierover benaderd maar deze zegt er niets aan te kunnen.
Graag kom ik in contact met gebruikers van de 24 volts Sitgo zodat we hier gezamenlijk iets aan proberen te veranderen.

8520 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 30, 2023 om 09:53
11539 Antwoorden / 51 Vragen

U bent hier niet op de juiste plek qua groepsvorming en lotgenoten.. Dit is vraag en beantwoord. Probeer het bij tros radar.. Uw probleem is ontstaan door wetgeving.

Gr
door Grunn1 - Mar 30, 2023 om 10:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zo te lezen is er steeds geprobeerd om dit voertuig ergens onder te brengen zodat die op de weg kan.
Het is geen fiets en ja hij zal meer onder een snorfiets vallen door zijn kenmerken. Zittend (of staand) voortbewegen zonder zelf te trappen en dus niet een fiets. Electrische steps waar die dan weer meer op lijkt zijn veelal ook niet toegestaan op de openbare weg.
Gezien de huidige regelgeving valt dit nog het meest onder de (electrische) snorfiets maar daar heeft die geen toelating voor (zal ook zijn redenen hebben) en dus zal de fabrikant een voor de weg geschikt model moeten maken en anders is het over en sluiten.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 30, 2023 om 10:31
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien een oplossing?

Uit de link:

Hier hebben we hard aan gewerkt om toch de Sitgo's in heel europa op de openbare weg te mogen blijven gebruiken zonder helm en kenteken plicht.
Is uw Sitgo Classic / Ultimate voor Maart 2023 geleverd dan is uw Sitgo nog niet voorzien van certificatie Medical Device Regulations (MDR) 2017/745 Deze certificering heeft uw Sitgo nodig vanaf Januari 2023 anders mag u niet meer met de Sitgo de openbare weg op. Wij kunnen uiteraard uw Sitgo hiervan voorzien.

https://www.sitgo.nl/#

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 31, 2023 om 13:16
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Peter,

Heeft u de aankoopbon nog waarop staat, dat het om een invaliden voertuig gaat?

Misschien kan uw loopfiets dan worden verzekerd als scootmobiel.

ka
door kaartendraak - Mar 31, 2023 om 13:40
180 Antwoorden / 2 Vragen

Elektrisch aangedreven is geen echte loopfiets, dan valt het idd onder gemotoriseerde voertuigen en als deze dan net onder de verboden voertuigen die zo aangedreven (kunnen) worden, helaas. Misschien zo een via de WMO aanvragen? Dan zou het misschien wel mogen met een of ander bewijsje die je bij je moet hebben?
Beter lijkt me om een gewone loopfiets te nemen, of via de WMO dan een scootmobiel aanvragen

annie Taal
door annie Taal Jul 4, 2023 om 12:28
3 Antwoorden / Vragen

Ben het helemaal met u eens, je komt ook niet zomaar voor een schootmobiel in aanmerking. en je kan je met deze fiets vlot in het verkeer bewegen, vind hen ook veiliger als het nieuwe model daar het gewicht van de ACCU onderin zit. Rij er op vanaf 2016, mijn rechterhand , ik kan niet meer zonder en ben dan aan huis gekluisterd, ook het model 2019 is het zelfde geval, mag ook de weg niet op, alleen de fiets vanaf februari 2023 , niets aan veranderd mag wel de weg op omdat de nieuwe eigenaars van dit bedrijf  daar een MDR certivicaat op hebben aangevraagd  en dat doen ze niet voor die oudere fietsen. Ik denk dat dat voor hun teveeel kosten meebrengt, alles draait om geld. Fiets vanaf februari 2023 kosten bijna 3200 eupo, dat kan een AOW er toch niet aanschaffen? en dan de oude fiets op de sroothoop?? of we nog niet genoeg afval hebben, wat leven we ook in de rare wereld.

annie Taal
door annie Taal Jul 4, 2023 om 12:31
3 Antwoorden / Vragen

Of de stroom er af, als je dan een dijkje op moet moet je er naast gaan lopen, op dat moment is het dus gewen hulpmiddel meer .

EgbertHoving
door EgbertHoving - Apr 11, 2023 om 18:47
1 Antwoorden / Vragen

Vandaag ontdekte ik dat mijn SitGo City niet meer op de openbare weg mag en er sprake is van helmplicht.
Telefonisch liet de fabrikant van SitGo weten dat de loopfiets voorzien van een blauw kenteken wel op de weg mag met helmplicht.
Heeft iemand geprobeerd een blauw kenteken te krijgen? En is dat gelukt?

co
door corriemarith - May 12, 2023 om 16:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik mijn Sitgo al ruim 5 jaar met heel veel plezier.
Omdat de accu onder de voetenplank zit, kan ik hier ook geen MDR voor aanvragen.
Dit vind ik raar.
Vr.gr, Corrie

annie Taal
door annie Taal - Jul 4, 2023 om 12:11
3 Antwoorden / Vragen

Ik kom ook graag in contact met gedupeerde. ik heb een groep aangemaakt op Facebook.. Sitgo" voor gedupeerde, ook heb ik de Pcob en Meldpunt  een mail gestuurd.

annie Taal
door annie Taal - Jul 4, 2023 om 13:35
3 Antwoorden / Vragen

Roep zo veel mogelijk mensen op om hier deelgenood van te worden misschien krijgen we dan wat voor elkaar

ro
door ronny530 - Jul 4, 2023 om 15:01
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Een groep oprichten heeft geen enkele nut want een loopfiets die motorisch aangedreven wordt is kentekenplichtig geworden. Een E-bike is een fiets met trapondersteuning en is voorzien van trappers en begint pas te ondersteunen als de fietser zelf de trappers beweegt. De elektrisch aangedreven loopfiets heeft geen trappers en is eigenlijk te kwalificeren als een step met elektrische aandrijving en die waren op de openbare weg nooit toegestaan. Daarbij dient een invalidenvoertuig van een verzekering voorzien te zijn met het bijbehorende jaarlijks afgegeven verzekeringsplaatje maar een step zoals deze kan niet als zijnde invalidenvoertuig gekwalificeert worden omdat het geen noodzakelijk hulpmiddel voor de gebruiker in kwestie is. Wellicht is voor gebruikers wel mogelijk om bij het RDW een snorfietskenteken te verkrijgen maar dan dient de step wel aan de wettelijke eisen te voldoen.

annie Taal
door annie Taal - Jul 5, 2023 om 13:54
3 Antwoorden / Vragen

ZIE HIER