pp
door ppcarmen Jan 14, 2013 om 12:13
Auto & vervoer

STILTE COUPE TREIN

4x per week reis ik naar en van m'n werk met de trein in de "stilte"coupe. Het is daar NOOIT stil ? Heb al gemaild met NS maar die kunnen er ook niets aan doen.
Wie heeft ook deze ervaring ?

10720 12 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 14, 2013 om 12:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag ppcarmen,

Als je de woorden van je onderwerp intikt op internet vind je antwoord op je vraag, het is een alom bekende klacht.

vr.gr.

sw
door swat1500 - Jan 15, 2013 om 00:08
3794 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat geen wettelijke verplichting om in de stilte coupe stil te zijn. De NS kan de stilte daarom niet afdwingen. Het is dus slechts een verzoek om stil te zijn in de stilte coupe. Sociale types zullen dergelijke verzoeken respecteren, minder sociale types niet. Anderzijds zijn vooral in de spitsuren de treinen zo overvol dat het een utopie is om te verwachten dat het ook onder die omstandigheden stil zal blijven.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 15, 2013 om 03:16
468 Antwoorden / 16 Vragen

Reis nooit met de trein, de laatste keer was het in 2006!

Dit lijkt mij iets eerder voor het forum 'Discussies'!

wo
door wolkie - Jan 15, 2013 om 08:11
49 Antwoorden / 4 Vragen

Ik snap die stilte coupe's nooit. Als je stilte wilt dan reis je toch niet met de trein? En inderdaad, in de spits is het geen optie dat het er helemaal stil moet zijn. Mensen mogen toch wel gewoon met elkaar praten? Kortom, wilt u stilte...auto in en radio uit!

jo
door jorisw - Jan 15, 2013 om 09:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wolkie schreef op dinsdag 15 jan 2013, 08:11]Ik snap die stilte coupe's nooit. Als je stilte wilt dan reis je toch niet met de trein? En inderdaad, in de spits is het geen optie dat het er helemaal stil moet zijn. Mensen mogen toch wel gewoon met elkaar praten? Kortom, wilt u stilte...auto in en radio uit!

Onzin. De bedoeling is dat er ook niet gesproken wordt in een stiltecoupee, daar zijn andere coupees voor. En zelfs als het druk is in de spits kan je toch wel gewoon de huisregels respecteren en gewoon stil zijn.

be
door benno155 - Jan 22, 2013 om 20:45
60 Antwoorden / 0 Vragen

Ik reis dagelijks zo'n 3 uur met de trein en heb altijd de nodige binnenpret over dit fenomeen.
Het is me opgevallen dat het meestal schoolkinderen en groepjes dames zijn die de stiltestickers niet zien of niet willen zien. Degenen die reageren, en dat kan best heel fel zijn, dat zijn vaak alleenreizende dames. Vaak wordt er inderdaad lekker gekletst en als er dan een 'verzoek' wordt gedaan om stil te zijn dan gaat plotseling iedereen zich ermee bemoeien en wordt het helemaal een zootje.
Zelf kies ik er voor om het geklets gewoon te negeren. Wil er geen last van hebben en heb er dus ook geen last van. Stil is het bijna nergens, waarom zou dat in de trein wel zo (moeten) zijn.
Ik heb geen behoefte aan een gesprek omdat ik het overdag al druk genoeg heb gehad, maar met mijn dure ov-jaarkaart heb ik al geen recht op een zitplaats en mag ik m'n mond onderweg ook niet open doen. Ja, goedendag......dat maak ik zelf wel uit. Als een medepassagier gewoon iets over het vervolgtraject vraagt wordt er al ge-sssshhht. Tolerantie....daar worden we allemaal beter van.
Mensen zeur nou gewoon niet zo snel.

van leyden
door van leyden - Jan 22, 2013 om 20:46
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=swat1500 schreef op dinsdag 15 jan 2013, 00:08]Er bestaat geen wettelijke verplichting om in de stilte coupe stil te zijn. De NS kan de stilte daarom niet afdwingen. Het is dus slechts een verzoek om stil te zijn in de stilte coupe. Sociale types zullen dergelijke verzoeken respecteren, minder sociale types niet. Anderzijds zijn vooral in de spitsuren de treinen zo overvol dat het een utopie is om te verwachten dat het ook onder die omstandigheden stil zal blijven.

Dit vind ik een topantwoord.

van leyden
door van leyden - Jan 22, 2013 om 21:14
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Over stilte gesproken...
Als enige van alle topics staat de titel in hoofdletters.
Sommigen noemen dat schreeuwen.

diumenge
door diumenge - Jan 22, 2013 om 21:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Scherp Van Leyden!

bi
door bingo_w - Jan 26, 2013 om 10:56
4 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn ervaring leert me dat je met een discreet (!) verzoek aan de lawaaimakers en heel eind komt. Mensen hebben best fatsoen...
Maar doe het op tijd en wacht niet tot je zo geïrriteerd bent dat je op luide toon en hoorbaar voor iedereen de 'daders' aan de schandpaal nagelt.

Daar schiet niemand wat mee op :-)

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 26, 2013 om 11:51
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=van leyden schreef op dinsdag 22 jan 2013, 21:14]Over stilte gesproken...
Als enige van alle topics staat de titel in hoofdletters.
Sommigen noemen dat schreeuwen.

Wie aandacht vraagt krijgt aandacht!

pi
door pierat - Feb 8, 2013 om 18:23
9 Antwoorden / 4 Vragen

Laat dit duidelijk zijn: dit is de tekst van de NS over de stiltecoupe waarin wordt gezegd: stil = stil:

"De bedoeling is dat reizigers hier geen gesprekken voeren of telefoneren. Stil is hier ook echt stil. Ook het luisteren naar harde muziek via een koptelefoon is ongewenst als uw medereizigers er hinder van ondervinden."

hier te vinden:
http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/stiltezone